Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:08

Dat is een mooie winst als je op 80 gerekend had
Wij gaan ze zaterdag binnenhalen, vermoed een 100. rest is ingeseald, nu 2e snee

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:10

Dit is de eerste snee. En een tweede komt er niet, de rest van de zomer is dit veld ook afwisselend voor de paarden...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:18

Dat is flink meer dan verwacht!

Hier 27 vierkante foliebalen van 1.4 hectare waarvan 3 stroken met weinig/laag gras, omdat het daar opnieuw was ingezaaid.

Boemel, wat ziet je frank baines er goed uit. Dat is echt zo'n zadel waarvan ik zou denken dat ik er fijn in zou zitten. :P

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:35

Mooie hooiscore!

KletsKoekje, hoe lang zijn je palen en hoe diep staan ze in de grond? Ik wil ook nog wat erbij, maar wel graag gelijk goed.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:37

Hilary schreef:
Mooie hooiscore!

KletsKoekje, hoe lang zijn je palen en hoe diep staan ze in de grond? Ik wil ook nog wat erbij, maar wel graag gelijk goed.

Ik heb soortgelijk idee en heb palen an 4 tr en die staan op 90 of 100 cm diep 10 cm in doorsnee
Karabijnhaak aan schaduwdoek, in winter en met storm haal ik het los

Oudere foto maar ik heb ook 1 zijde dichtgemaakt

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 19-06-25 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:43

Thanks! Met storm eraf leek me idd een goed idee. Het waait bij ons wel vaker iets harder, dus ik zou ze bij ons dan iets dieper zetten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:46

Ik ben het wel vaker vergeten maar het kan best veel hebben tot nu toe.
Ze staan er graag onder terwijl ik ook nog stallen, een schuilstal, afdak en bomen heb.
Gat van 1 mtr maken vond ik al lastig genoeg maar dieper zou echt niet nodig zijn. Ik heb er geen beton bij

PienenMette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 22:16

Hoii, ik ben nieuw hier. Ik heb geen eigen paard maar mn verzorg pony staat letterlijk achter mn in huis waardoor ze net van mij voelt soms

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 22:36

Hier komen ze morgen midi baaltjes persen _O-

Het is zo enorm veel..
Afbeelding
Afbeelding

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 22:50

Wij hebben tuinpalen van 3 meter, en die staan in een paalpunthpuder verzinkt. En die gaat ong een halve meter de grond in. Maar je hoeft niet te graven, is zo gebeurd. Ik was al helemaal aan het zoeken naar waar ze in de buurt lange palen van 4 meter hadden om af te halen, maar toen mijn man thuis kwam - die werkt in de bouw - zei hij; Ohh nee, maar dat gaan we maken van vierkante tuinpalen en punthouders. Het staat super stevig.

Afbeelding

En we hebben een vierkante schaduwdoek van de Hornbach 5x5 meter. Meeste doeken zijn van dat dunne, gladde stof, maar dit is ander materiaal, veel steviger en vuil- en waterafstotend. Kan morgen wel even nakijken en foto maken welke het precies is.

De paarden hebben er echt regelmatig gebruik van gemaakt vandaag :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 23:01

Mooie schaduwdoeken en wat een hooi opbrengsten.

Hier ook 12 rollen onverpakt binnen. Ben ik blij mee. We waren minder blij met de boem die we in de namiddag hoorden. Helemaal toen bleek dat er 2 halfdode eiken omgegaan waren en in de paddock waren geland over het koord heen. Dat was 1,5 uur doorpakken om de grote stukken weg te werken en de omheining te herstellen. Natuurlijk liep de oliebol gelijk buiten de omheining in het bos…….

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 23:42

Ik heb even iets minder tijd om te reageren:
Afbeelding

Maar we hebben hooitechnisch weer slechte timing, verwacht dat onze vaste leverancier ook binnenkort belt om van het land te laden... halen dan altijd acht 400/450kg pakken en laten de rest opslaan.

Verder slecht nieuws over t huis, tweede in de biedingen :( baal ontzettend maar t is wat t is.

En van wat me verder nog bijgebleven is van het bijlezen:
Dais, schrikken zeg zoiets! Maar gelukkig schadevrij vanaf gekomen.

Boemel, wat fijn zo naar de les en meteen een passend zadel.

Ik zoek ook nog een regionaal iemand die goed is met schutte zadels vullen (balanskussens).

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 07:15

Mooie hooiopbrengsten!

Balen LP…. Fijne vakantie, het is prachtig zo te zien.

Zuur van de eiken Belker, veel werk…..gelukkig dat je thuis was.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 07:27

Lys_PPA schreef:
Ik heb even iets minder tijd om te reageren:
[ Afbeelding ]

Maar we hebben hooitechnisch weer slechte timing, verwacht dat onze vaste leverancier ook binnenkort belt om van het land te laden... halen dan altijd acht 400/450kg pakken en laten de rest opslaan.

Verder slecht nieuws over t huis, tweede in de biedingen :( baal ontzettend maar t is wat t is.

En van wat me verder nog bijgebleven is van het bijlezen:
Dais, schrikken zeg zoiets! Maar gelukkig schadevrij vanaf gekomen.

Boemel, wat fijn zo naar de les en meteen een passend zadel.

Ik zoek ook nog een regionaal iemand die goed is met schutte zadels vullen (balanskussens).

Voor mijn schutte zadel kwam duw Marieke Nowee.. (ik kwam in contact via Noor Tanger, zij rijden ook met Schutte zadels.)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 07:38

Wat een mooie hooiopbrengsten zeg!
Geeft mij weer goede moed dat de hooiprijzen niet gaan stijgen :D

Echt balen Belker. Ook wel gek. Meestal gaan slechte bomen tijdens een storm.

Fijne vakantie Lyss. Ziet er goed uit!

Klinkt goed dat schaduwdoek KK
Wij hebben een doek van Temu. Het is meer een net. Hangt bij ons aan de stal en aan de bomen. Was een paar tientjes, maar is onverwachts nog steeds als nieuw.

Ha ha mijn vroegere ruin was ooit de trigger voor Ninon om het balans kussen te ontwikkelen. Ik had mijn Schutte zadel met een Frans kussen en het lag voor geen meter. Ninon wilde eigenlijk het liefst stoppen en het zadel terug nemen. Maar, ik wilde het zadel houden en een echte oplossing.
Uiteindelijk heeft ze hem aangepast en zei ze dat dat haar eerste balanskussen was. En toen was het perfect!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 08:44

Het hooi zal echt niet veel duurder kunnen worden door de hoeveelheid oogst. Veel stoppende melkveehouders. Daardoor minder vraag naar gras maar er blijft wel hooi/grasland beschikbaar. Ik maak me er in elk geval niet druk om. Nu nog bedenken of ik een tweede snede wil :')

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 08:52

Ik heb nu al 3 hooiboeren gehad die mij appten of ik hooi wil afnemen! Dat is echt nog nooit gebeurd in de 20 jaar dat ik paarden heb :')

Mijn opslag ligt al vol en deze week komt er waarschijnlijk nog wat bij en dan kan ik zo'n 10 maanden vooruit is de verwachting :j

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 08:56

Hoe schatten jullie in hoeveel hooi je nodig hebt voor een jaar?

Wij verbruiken ongeveer 1 grote, vierkante baal per paard per 4 weken en dan ga ik uit van erg mooi hooi en geen verlies door kapotte balen. Nu hebben we 2 balen (nog van vorig jaar) met een flink gat erin, die breek ik niet eens aan, want dan zit ik met die losse zooi.
Als ze heel veel op het gras staan, verbruik ik minder. Maar ik heb de dames nog steeds op rantsoen, waardoor we ook in de zomermaanden veel hooi voeren. Ik vind het dan zo lastig om te bedenken hoe lang je met een hooivoorraad doet. -O- Helemaal omdat we nog steeds twijfelen over een pensionpaard, wat zou betekenen dat we meer voorraad moeten hebben.

Wij hebben de voorraad het liefst meteen na het wikkelen op de definitieve plek. Onze ervaring is dat je zo min mogelijk moet slepen met foliebalen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 09:16

Ik hoef gelukkig niet te bedenken hoeveel ik nodig heb voor een jaar, ik heb sowieso niet genoeg ruimte en ik heb wisselend nog extra pony’s voor vakantie opvang of beleren.

Maar ik weet dat ik zo’n 45-50kg hooi per dag voer, X 365 dagen..

Echter zitten hier dus niet de vakantie pony’s etc bij.

Ik bestel hooi als t bijna op is..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 09:18

Ik heb wat ik kwijt kan en zie volgend jaar wel wat ik te kort kom en haal dat erbij.
De ene eik was al dood en leunde op de ander. Vorige week gadden we dode takken weggehaald dus het is niet raar, wel jammer.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 09:19

Ik hoef ook geen jaar portie te berekenen, dat kunnen we aan opslag toch niet kwijt...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 09:27

Ik moet de kunst van het inschatten nog leren, ik probeer in een excel bij te houden hoeveel ik gebruik zodat de inschatting hopelijk steeds beter wordt. Ik heb een reservering gedaan voor 30 grote (rechthoekige) balen voor 4 pony's. Ik had afgelopen jaar bij de midi balen best wat ellende met slechte balen, dus ik heb wat meer marge genomen. Dan moet ik volgende zomer nog even puzzelen hoe ik het doe met de twee dieet dames, die hebben dagelijks wat hooi nodig maar in de zomer niet zoveel dat een grote baal goed blijft. De twee grote pony's leven nu voornamelijk op gras in het weideseizoen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:16

Het gaat bij ons goed met een grote foliebaal, maar dan moet het wel echt droog in de baal zijn gekomen. Anders is het de hele baal losmaken, echt losschudden, en heel hard hopen dat er geen broei in komt. En dan moet je net geluk hebben dat er geen regen op komt, want afdekken lukt dan niet. :=

Belker: bomen zijn prachtig, maar als ze omvallen is het minder grappig... -O-

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:21

Nickeltje schreef:
Mooi zadel!!

Mijn dikkertje heeft vandaag haar eerste portie erwteneiwit door haar eten gekregen. Ik heb er iets meer kruidenmuesli doorheen gedaan dan normaal om er een eetbare hap van te maken. En ze heeft er even over staan tutten in het begin, maar wel opgegeten... ik ben heel benieuwd of ik hier na een tijdje verschil van ga merken...

Ben ik toevallig gisteren ook mee begonnen. Ik heb hier een gevalletje vergelijkbaar met Mir die van Boemel was. Agressief paard, enorme voernijd ondanks 24/7 toegang tot hooi, maar ook enorm nerveus en hoge spiertonus. Kwam per toeval een artikel over PSSM2 tegen en ik herken wel veel dingen daarvan in hem. Ik hoop zo dat een aangepast voerdieet wat voor hem gaat doen.

Ik verplaatste laatst even een hekje, en meteen savonds had hij gaskoliek. Komt de hoefsmid dan moet ik hem echt apart zetten want hij gaat haar te lijf. Voor ons gezin is hij dan wel weer lief, maar hij wil niet door anderen dan mij aangeraakt worden. Dan bijt hij.

Qua hooi voer ik hier nu ongeveer 2 pakjes per dag. Ik kan voor ongeveer een half jaar kwijt op onze hooizolder. In principe ook wel voor een jaar maar dan moet ik eerst troep opruimen _O-
Laatst bijgewerkt door Matheno op 20-06-25 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:27

Ik sla wel een jaar voorraad in per keer. Meestal iets meer, want er is geen enkel probleem om het nog te voeren terwijl de nieuwe oogst er al ligt. Ik bestel 1x per jaar meestal rond deze tijd als de nieuwe oogst er is en vul dan de hele opslag. En dat doe ik volgend jaar gewoon weer etc. Dat werkt tot nu toe prima zo, hooi blijft hele jaar goed (wel stoffiger naar het eind maar heb geen paarden nu die daar problemen mee hebben. En het wordt vaak armer na een jaar en dat is weer mooi meegenomen voor sommige partijen). Heb nu wel veel hooi nog liggen, nog 9 grote balen denk ik, ivm paard minder, maar spul is heel erg mooi en paarden eten het nog steeds graag. Door 1x per jaar in te slaan weet ik wel minder duidelijk hoeveel hooi ze eten maar ik weet dat toch liever niet }>