Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 14:29

Hier nog steeds nat, onweer neemt wel af nu.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 14:31

Ik heb expres en klein rondje gedaan omdat er regen aankwam. Volgens de radar een flinke plens. Maar niks! Hoop wel dat er vandaag nog wat valt. Anders moet ik ook weer sproeien.

Tis wel broeiwarm. Heb een korte broek aan getrokken.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 14:35

Vannacht vast wel regen.. zal de bloemen in de bakken buiten ook maar even wateren straks.. had net opruimwoede dus maar even gebruik van gemaakt. :')

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 14:53

Hier regent het al de hele middag :( op zich leuk voor de plantjes en het gras maar ik wil ook graag nog wat met de paarden doen. Was vanmorgen niet zo vlot :o ben nu de buik van de kat aan het kriebelen. Wordt zwaar gewaardeerd

Claudia, veel succes volgende week. Hoop dat het zowel voor jou als het paard meevalt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:49

Hier flink regen. Stond op een markt met baby kleren. Weinig verkocht alles nat nu. Eerste en laatste keer dat ik op een rommelmarkt ga staan. Verkoop het wel via mp en anders de container in maar geen markt meer

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:05

Wij hebben nog net drie van de vier beweging kunnen geven; mijn merrie had even pech (of mazzel) want toen ik haar nog even wilde laten lopen begon het te hozen.

Eikels en blad... Wij sluiten de track langs de eikenbomen af, harken een deel en hebben begin dit jaar iemand met een bladblazer aan het hobbyen gestuurd. Eigenlijk was het gras te lang en op een bepaald stuk liggen nu meer eikeltjes dan we willen, dus dat stuk is tot nadere schoonmaak afgesloten. Volgende herfst sluiten we weer af, maar gaan we proberen zoveel mogelijk oppervlak te bedekken met worteldoek, landbouwplastic etc om de eikeltjes op te vangen en dan over de omheining het bos in te werken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:11

Ik heb idd ook al aan worteldoek oid gedacht, maar ben bang dat het gras er onder dood gaat.
De pp-gang is met vooraf rechttrekken makkelijk te harken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:13

Ik denk dat dood gras meevalt, mits je de handel niet te lang laat liggen. Maar we gaan het zien. Bij ons zijn het stukken waar we niet per se gras op willen hebben, dus als het dood gaat, boeit het eigenlijk ook niet :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:02

Hier is elke levende grasspriet er één die gegeten kan worden :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:11

We hebben redelijk veel geluk gehad met het weer. Dunya had Bixie, prima weer gehad. Met verweiden bij de eerste rit ook. Bij de tweede rit onderweg stortregen en flink nat geworden bij het uitladen. Heeft 20 minuten ofzo wat geregend en daarna droog.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:12

Oh pffoe op een markt staan. Niks voor mij.
Alles wat ik kwijt wil en nig goed is, gaat of op mp of naar de voedselbank.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:35

DubbelDun schreef:
Ik heb idd ook al aan worteldoek oid gedacht, maar ben bang dat het gras er onder dood gaat.
De pp-gang is met vooraf rechttrekken makkelijk te harken.

Kun je er dan geen "tunnel" van maken, maar dan de binnenkant hoger dan de buitenkant zodat de eikels er vanzelf af rollen en mooi op een hoopje komen te liggen.
En omdat het niet op het gras ligt kan dat ook gewoon groeien ;)

En je kunt natuurlijk ook net gebruiken, als de eikels er maar niet doorheen gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:58

Een net is een goed idee, maar moet de groei wel uit het gras zijn anders krijg je daarna het net er niet meer af :D
Dat hele stuk overkappen zou een nog betere oplossing zijn; alle blaadjes die dan op het (schuine) dak vallen én de eikels/nootjes rollen dan mooi over het hek terug naar waar ze horen (onder aan de boom :D )

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:02

Gewoon het net boven de grond hangen. Dat kan ook 2 meter zijn bijvoorbeeld zodat de paarden er onderdoor kunnen ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:04

Dan mag er wel een flinke ondersteuning onder wil dat niet gaan 'hangen' met dat gewicht aan noten en blad :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:09

Bedankt voor jullie ervaring met eikels hahaha. Ik denk dat ik het ook ga afzetten en eventueel harken. Heb nog even de tijd om te bedenken hoe :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:21

Chasey, zorg in ieder geval dat het gras onder de bomen (waar je denkt te moeten gaan harken) goed kort is, dat werkt echt een stuk makkelijker. Als je iemand kent (of zelf bent) met een bladblazer: vooral gebruik van maken, dat werkt zeker voor het blad echt heel fijn. Verder hebben wij vorig jaar deze bladhark gekocht. Hij harkt fijn en als je 'm omdraait (van hark naar schep) kun je er ook nog blaadjes mee scheppen (was ook handig in het zand in de paddock).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:54

DubbelDun schreef:
Dan mag er wel een flinke ondersteuning onder wil dat niet gaan 'hangen' met dat gewicht aan noten en blad :D

Kwestie van schuin genoeg hangen :+ de eikels moeten er dan uiteraard wel vanaf rollen.
Het blad kun je er dan elke dag ofzo vanaf kloppen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:28

Ik heb een bos met 80 eiken en daar langs de rijbak/paddock.
Ik doe niks aan de eikels die in de rijbak vallen, zoveel zijn dat er nu ook weer niet per dag per 3 paarden.
In het bos mogen ze pas als de bruine eikels vallen, vallen er veel groene dan mogen de kalkoenen voorwerk doen.

Al hoop ik dat ik tegen die tijd nog kalkoenen heb.
Het kippenbestand is inmiddels meer als gehalveerd door de rover.
Vanacht om 5 uur eruit gegaan omdat ik wat hoorde.
Niks kunnen vinden maar blijkbaar had hij toegeslagen via de rijbak. |(

Hier vanaf gisteren weer bakken met regen , vandaag op de snelweg terug naar 40km per uur vanwege een hevige hoosbui.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:33

Haha, ja, leuk in de herfst, een flinkndoek schuin spannen met wind en ander beroerd weer. Mag je wel stevige palen hebben :+

Hier heeft t keurig geregend toen wij in de bios zaten. Prima geregeld dus. Net de paarden nog even gedaan, toen wel nat geregend. Vind t wel even lekker voor de plantjes.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:59

Ja, voor de moestuin en andere plantjes is de regen wel even fijn!
We gaan tzt sowieso het stuk gewoon eerst afzetten. Bedankt voor de tips :D

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:06

Zo weer een hele hoop bijgelezen.
Bij ons komt de tandarts via de kliniek Ell. Zij verdoven ook standaard. Ik ben er wel heel tevreden over. Kosten waren dit jaar €75,00 volgens mij incl verdoving.

Ik heb twee notenbomen in de wei staan. Moet nog even kijken hoe ik dat ga doen. Ik raap de noten toch al voor eigen gebruik, dus dan zijn het alleen nog de bladeren..

Hier regent het alweer de hele dag. Vandaag goten aan de stal gemaakt zodat we regenwater kunnen opvangen. Werkt prima!

Vanaf gisteren ben ik ook de trotse eigenaresse van een fjord. *\o/* gisteren thuis gekomen en de heren vanochtend samen gezet. Ze staan al de hele dag te kroelen. Gaat dus perfect!
Morgen ook maar weer eens apart zetten..
Hoe voorkomen jullie dat de paarden aan elkaar gaan plakken en dat je ze niet meer apart kunt zetten of met 1 van de paarden iets kunt gaan doen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:08

|( Spatter wat erg dat je gevogelte er ineens zo aangaat

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:09

Wat leuk Namiro! Weet je de afstamming ook? :D

Ik ben van het niet zeiken en gewoon doen. Dus ook apart zetten en meteen morgen een paard meenemen en de volgende dag de andere. Bij mij blert de achterblijver altijd wel wat maar met wat hooi is dat na 5 minuten ook over. Ze wachten wel altijd op elkaar (zie ik nu mijn bijrijder ook wel eens met 1 paard vertrekt) maar ze schikken zich ook wel in 'hun lot'. :P

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:11

Kliniek in Ell heb ik altijd een hele goede gevonden! :j
Al vind ik voor de tanden die ik nu heb beter dan de dierenartsen van daar.. maar voor alle andere dingen een fijne kliniek!

Spatter ik ben bang dat nu hij weet dat er bij jou wat te halen is hij terug blijft komen..

Hier ook weer regen -O- was het net eindelijk weer n beetje droog.. krijgen we weer hoosbuien en nattigheid.. heb inmiddels wel genoeg gehad.. Gelukkig hadden de boeren hier wel op tijd het hooi binnen