Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:51

Oeps, heel herkenbaar wendy, begrepen ze het op je werk?

Die van mij houd zich ook bezig met gewoon de omgeving in de gaten houden, of soms wil ze graag met mij mee.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:58

Wij doen met de kleinere ronde balen een kleine week en met de grote balen 1,5 week (2 grote paarden en 3 kleintjes).

Straks hopelijk volledig op het gras, maar nog een ruime week wachten tot ze erop kunnen (en het moet natuurlijk eerst goed afdrogen, nu kunnen ze zwemmen :(

@Wendy, hoop dat ze niet al te moeilijk doen?

Hier vanmorgen ook later, tijd was al verzet, dus moeilijk uit bed komen... dan nog snel even bij de drachtige pony kijken (toch even zelf checken of ze het een paar uur volhoudt), zit ik toch weer een kwartier te laat in de auto :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:07

Ze doen niet moeilijk hier. Ik had gelukkig ook weinig afspraken vanmorgen. Het is mijn eigen verantwoordelijkheid in feite, en iedereen weet ook wel dat ik 9 van de 10 keer 's avonds minimaal een half uur te laat naar huis ga :+ Mijn uren maak ik wel :D
Al zit ik er wel aan te denken om de wekker wat vroeger te zetten, zodat ik wat meer speling heb 's morgens.

Hier moet het gras echt nog flink groeien voordat ze er weer op kunnen helaas. Het is echt gemilimeterd nu.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:11

miezelke schreef:
Kan het TEVEEL regenen op kunstmest, voor goed te zijn? Zaterdag kunstmest gegooid en gisteren stond bijna de ganse wei blank met dat jolig weer -O- . Wei ligt wel mooi plat en helt dus niet af, dus tis niet dat de kunstmest echt kan afspoelen, maar kan zoveel regen een nadelig effect hebben op kunstmest?

Hier net hetzelfde verhaal.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:12

Yontheke schreef:
miezelke schreef:
Kan het TEVEEL regenen op kunstmest, voor goed te zijn? Zaterdag kunstmest gegooid en gisteren stond bijna de ganse wei blank met dat jolig weer -O- . Wei ligt wel mooi plat en helt dus niet af, dus tis niet dat de kunstmest echt kan afspoelen, maar kan zoveel regen een nadelig effect hebben op kunstmest?

Hier net hetzelfde verhaal.

Met een beetje mazzel is de boel al ingetrokken...voordat het badkuipenweer er overheen ging :P

Kalk hier wel al lekker opgelost :j

Er komt vanavond een zuidwesterstorm,bah en dan morgen badkuipenweer.Nog steeds veel profijt van het fresen hier,staat hier- en daar wel blank maar zakt snel weg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:28

Ik hoorde vanochtend dat het morgenochtend juist heel hard ging waaien, en regen met hagel... klinkt heel erg voorjaarsachtig....(not)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:45

Hallo ik kom ook weer even om de hoek kijken! Moest ruim 10 pagina’s bijlezen, dat heb ik maar even overgeslagen.

Wat een rot weer zeg, bah! Gisteren hebben mijn paarden de hele dag met z’n 3en onder het afdak gestaan, die vonden er ook niets aan. De afgelopen nachten heb ik ze ook op stal gezet. Mijn paddock/bak is nog steeds geen plasje in te bekennen, vraag me af of dat ooit gaat gebeuren :+ (zaterdagochtend nog flink gesproeid omdat het weer te droog werd)

Heel erg lekker dat we nu weer ’s avonds langer licht hebben, maar hopelijk ook wel snel wat beter weer…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:20

Bij ons is het gisteren tot een uur of 14:00 eigenlijk best wel goed weer geweest :o , droog en wat wind. Vanaf 14:00 wat regen en later rond een uur of 16:00 ging het even flink tekeer, maar verder viel het eigenlijk wel mee. Vandaag is het prachtig weer, harde wind maar gewoon 9 graden, zonnig, droog.

Vanavond en morgen wordt het wel even zeuren, zit aan de kust en het kan even flink gaan stormen. En ook weer stevig regenen. Land is kletsnat, bak is perfect.

Baal wel van het land want er zou deze week kunstmest gestrooid worden. Ik ben bang dat de trekker er niet op kan, zonder alles kapot te rijden...... Effe afwachten wat er gebeurt.

Ik sta eigenlijk altijd heel ruim van te voren op, heb een ontzettende hekel aan haasten met mijn paarden. Ik sta om 5:45 op en moet om 8:45 de deur uit om, om 9:00 op mijn werk te zijn.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:47

9 graden is niet echt prachtig met zo'n temperatuur groeit het gras niet :n
ik merk wel al een groot verschil met de percelen die we 2 weken terug bemest hebben :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:35

besita schreef:
ik merk wel al een groot verschil met de percelen die we 2 weken terug bemest hebben :j

Ach het glas is halfvol of half leeg ;) .

Ik vind droog zonnig en 9 graden prachtig!

Dat gras gaat vanzelf wel groeien....

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:50

[***] schreef:

Van mij mag het ook wel eens wat warmer worden en minder waaien maar hier heb je wel een punt! :D

Jij gaat wel heel vroeg uit bed zeg haha. Ik stap om kwart voor 7 uit bed en ga dan gelijk naar de paarden, ongeveer 3 kwartier bezig met voeren, uitmesten, eventueel dekentjes wisselen of af doen, praatje maken met de mannen die aan het huis aan het werk zijn etc. Dan ga ik rustig ontbijten en me aankleden en opfrissen om rond 8.20 naar mijn werk te gaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:52

[***] schreef:
besita schreef:

Ik vind droog zonnig en 9 graden prachtig!

Dat gras gaat vanzelf wel groeien....

Ja, maar als het te lang duurt, dan ben je je stoffen vanuit je bemesting wel kwijt, dan heeft het gras daar weinig aan gehad ;)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:56

Ik sta om half 7 op. Vertrek rond 20 over 7 naar de paarden. Ben er dan rond half 8 en ben om kwart voor 8 weer weg.. In de ochtend heb ik altijd haast en ga er echt niet vroeger voor mijn bed uit :)
Ik heb ook maar 10 minuten werk. Eten in hun bak gooien, hooinet vullen en eventueel water bijvullen en klaar!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:59

Ik sta normaal gesproken om kwart over 7 op, ben voor half 8 bij de paarden (eerst kat voeren), heb ze tegen kwart voor 8 gevoerd en buiten staan met hooi. 5 voor 8 vertrek ik naar mijn werk.
Ik ben geen ochtendmens :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:09

Ik sta om 6 uur op en ga om 7 voeren,mest ruimen en alles klaarzetten...in de zomer voer ik om 6 uur.Wil ik klaar zijn voordat het te warm wordt.
Ben ook wel eens om half 5 vast mest gaan ruimen :P

Hier land ook alweer aardig opgedroogd,morgen wordt hier windkracht 6 verwacht en veel water...nu al geen zin in -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:53

Ik heb net de grote plas maar leeg geschept. Alles wat er nu vers gaat vallen hoopt iig die plas niet meer op. Er blijft anders weinig ruimte meer over voor de meiden om droog te lopen.

Toen ik nog werkte stond ik om half/kwart voor 7 op en kon ik net het treintje van 8 uur halen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:08

Water naar de zee dragen idee is dat altijd he :+ je moet wat.

Toen ik nog werkte kon ik de paarden voor die tijd niet doen.Had wisseldiensten en begon vaak om 6 uur :+ Gelukkig werden ze goed verzorgt,ook als ik in het buitenland zat.Gewoon ontbijt om 7 uur,daarna hooi en als dat op was buiten spelen.Was wel erg fijn :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:13

Het is idd water naar de zee d ragen, maar als ik het niet doe dan doet de plas er minstens 3 dagen over om helemaal de bodem in te zakken. En als er dan tussendoor weer nieuw bij valt dan staat echt de hele paddock blank. Dus dan maar even scheppen en in de overloop leeggieten :D
Uurtje werk... heb toch tijd zat nu :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:17

Ja...ik ken het hoor.Ik heb inmiddels een gat op het laagste punt zitten met wat geulen die kant op.Als gat vol is dan loopt het over naar het maïsland maar dan staat het bij mij wel echt blank :+

Mooiste zou zijn om er een pomp op te zetten...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:25

Als je veilig een gat van 50 cm diep kunt maken kun je er een dompel/vuilwaterpomp in zetten. Heb je natuurlijk wel stroom nodig :)
Hier kan ik dus moeilijk midden in de paddock een gat zo diep maken, de pomp heb ik wel :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:32

Waarom niet? Kun je niet afzetten met prik erop?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:34

Het zit echt midden in de paddock, dus daar loopt geen stroom en ik wil niet met stroom over de grond door een waterplas gaan :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:37

Wij hebben stroom door de lucht.Gewoon 2 elektra-buizen op een paal,draad er doorheen en aansluiten :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:40

Is ook een optie, maar dat vind ik voor bij mij niet zo mooi staan. Dus ik heb het nu ingegraven waar het naar de binnenpaddock gaat.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:52

Hier waren we bang dat de frees de ondergrondse draad zou pakken,dus dan maar de lucht in,zit niet direct in het zicht.
Maar op een dag stuift alles weer hoor...vast wel :+