[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 14:00

Dan kun je de koppeling nog steeds losdraaien, alleen blijft die klemring dan idd om de buis zitten.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:28

Story schreef:
Ik ga eens op zoek naar een installateur in de buurt. Eens vragen of die dat voor mij kan leveren en misschien ook wel meteen buigen. Want zo'n buig tang hebben wij ook niet.

Wij hadden wel een buig tang, maar het kan best lastig zijn om dat op precies de juiste plek te buigen, bij ons lukte het in elk geval niet omdat de buis teveel bewoog tijdens het buigen en dus niet op de plek boog waar we het hadden uitgemeten. Uiteindelijk zijn we er gewoon op gaan staan boven op een muurtje en hebben we het met de hand verbogen, hehe :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:17

Een buigtang vereist wat handigheid en inzicht ;)
Ik heb het hoofdbord bij mijn bed gebogen van 2 stukken CV-pijp zodat het zelf op 'pootjes' staat én in het midden op dezelfde hoogte uit komt. Het deel achter het bed is bekleed met fleece.
De hoekjes zijn open gelaten.

Afbeelding

Gepikt van IKEA :D
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S79018894/

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:51

De knelkoppelingen zitten echt vaster dan vast.
Helaas schieten ze toch echt steeds los. Mijn vriend draait ze dan weer heel strak aan maar doordat de cv buis buigt, schieten ze weer los.
Ze schieten zelfs van het schroefdraad af.

Mijn vriend is erg handig dus dat buigen moet wel lukken denk ik.
En anders ga ik kijken of de installateur dat eventueel voor me kan doen.
Tevens maar eens kijken of ik nog dikkere cv buis kan halen en deze dan vullen met zand om het geheel te verstevigen en te verzwaren.

Thx voor de tips iedereen! Ik ga ermee aan de slag. :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:55

Al geprobeerd met een stukje tape eronder en dan aandraaien ?
Ik heb ook een rooster van snelkoppelingen, maar die zit aardig vast.
Heel soms buigt hij heel iets.

Gebruik nu eigenlijk alleen maar netten die ik ophang.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:00

Ja hebben we al geprobeerd idd.
En omdat nu al 3 van de 4 hoekkoppelingen steeds los schieten, ben ik er klaar mee en wil ik graag iets wat wat meer kan hebben.

Haflingers he... als ze eten willen dan gaat het er niet zachtjes aan toe hihi.

Tevens komt er nog een hooibak slowfeeder bij, dus dit is een mooie gelegenheid om meteen 2 nieuwe sterkere frames te maken.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:25

Hier gaat het er ook niet zacht aan toe x). Ik heb denk ik wel iets dikkere buizen, die verbuigen echt niet. Wellicht dat daar het verschil zit?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:42

Ja dat was ook mijn idee.
Daarom de keuze ook voor de dikkere buizen. Hoe dik zijn jou buizen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:44

Bedoel je de dikte van het materiaal of de dikte van de omvang van de omvang van de buizen ;)
Wat je bij een DHZ haalt is vaak dunwandige buis (voor normale CV's )

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:27

De omvang van de buizen :) Ik heb ze nu van 20mm.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:46

Dat zou toch wel dik genoeg moeten zijn. Vullen met zand zal ze nog wel een stukje zwaarder maken, maar paarden tillen 50 kilo nog met hun tanden met gemak op.
Ik had mijn netten aan de onderkant vast gezet met 2 50/50 betonnen tegels, maar die werden nog van hun plek getrokken... nu hangt er 100 kilo aan en nu blijven ze liggen :D

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:18

Hmm, ik weet niet of ik het hier moet plaatsen maar het heeft misschien wel wat met de slowfeeder te maken.

Ik heb een slowfeeder nu voor ruim 10 dagen. Na de eerste of tweede dag merkte ik dat mijn pony moest hoesten wat ik vreemd vond want ze hoest helemaal nooit en krijgt haar hele leven lang al hooi gevoerd zonder problemen. Ik dacht er verder niet veel van want het waren twee korte hoestjes en de dagen daarna heeft ze niet meer gehoest. Nu hoestte ze gisteren en vandaag ook weer toen ik hooi voerde. De slowfeeder is een bak met een ijzeren frame met een hooinet erover heen gespannen. De pony's trekken het hooinet vaak omhoog met het frame en dan laten ze het weer terug ploffen, zou het kunnen dat dat het stof steeds opwakkerd wat niet echt weg kan omdat het in een bak zit? Daarbij voer ik het ook onbeperkt..

Iemand hier met dezelfde ervaring? -O- ik weet niet goed wat te doen, stoppen met de slowfeeder? Een ander slowfeeding systeem proberen? Niet onbeperkt voeren? Nat maken? Vlak voordat ik de slowfeeder had was ze nog helemaal nagekeken door de DA en helemaal geen problemen met haar luchtwegen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:23

Klinkt wel aardig plausibel. Eens een weekje testen met nat hooi? Of zelf na het vullen het net eens goed schudden?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:44

Die van mij stond 1,5 jaar op stro en met hooi, toen hij na een stal achterin verhuisde (weg bij de ingang) ging hij ervan hoesten en pas na een endoscopie bleek dat er slijm in de longen zat. Dat werd tijdens het luisteren naar de longen niet gehoord.
Hoe dan ook; ik vul drie hooinetten, vul een speciekuip met water, daar week ik het 5 mim en lek ik het 10 min uit en daarna hang ik het op.

Uiteraard weet ik niet of je paard stofallergie heeft, maar het klinkt niet heel gek.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:44

Ik heb er ook 1 die gevoelig is voor stof.
Het ligt wel erg aan het type hooi, de ene hooibaal kan ik voeren zonder nat te maken en de andere moet ik wel nat maken.
Ik gooi de hoeveelheid hooi altijd in een kruiwagen, spuit het dan helemaal nat met de tuinslang, laat het vervolgens even staan en voer het dan aan de paarden. Ik trek het hooi wel alsnog helemaal uit elkaar. En dit gaat dan goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:49

Ik maak altijd het hooi goed los en spuit het dan nat voor het de netten in gaat. Anders kan ik wachten op longproblemen met mijn oudje.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:38

Story schreef:
De knelkoppelingen zitten echt vaster dan vast.
Helaas schieten ze toch echt steeds los. Mijn vriend draait ze dan weer heel strak aan maar doordat de cv buis buigt, schieten ze weer los.
Ze schieten zelfs van het schroefdraad af.

Mijn vriend is erg handig dus dat buigen moet wel lukken denk ik.
En anders ga ik kijken of de installateur dat eventueel voor me kan doen.
Tevens maar eens kijken of ik nog dikkere cv buis kan halen en deze dan vullen met zand om het geheel te verstevigen en te verzwaren.

Thx voor de tips iedereen! Ik ga ermee aan de slag. :)

Je kan in plaats van de standaard dunwandige CV buis en knelkoppelingen ook de dikkere steigerpijp of gasbuis in de maat 3/4 (26,9 mm) of liever 1" (33,7mm) combineren met key-clamps. (key clamps vindt je tegenwoordig bij vrijwel iedere bouwmarkt of op http://www.cavalo.nl/paddock/paddockafr ... kwerk.html)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:26

Dat is ook nog een goed idee, dankjewel.
Deze ga ik zeker onthouden.

Bij nader inzien vindt ik het toch zonde om mijn huidige frame compleet weg te gooien.
Ik ben andere knelkoppelingen tegengekomen van sterker materiaal, ze zijn flink duurder maar ik wil dat toch eerst proberen om te kijken of deze knelkoppelingen het wel houden.
Mocht dat niet het geval zijn dan ga ik kijken voor de optie om een nieuw frame te maken.

Selbourne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:14

Ik heb even een vraagje of er nog tips zijn met hooi netten in combinatie met ijzers...
Onze merrie van 1.74 m krijgt het steeds voor elkaar om vast te zitten. Het net in de stal hangt al zo hoog dat ik er moeite mee heb om op te hangen maar toch zat ze vanavond weer vast.
Maar ik heb ook begrepen dat het voor een paard beter is om het hooi zo laag mogelijk te krijgen ivm de natuurlijke eet houding... Dus om hem nog veel hoger te hangen???
Iemand een tip? Ijzers kunnen er niet af.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:24

Selbourne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:42

Bedankt voor je antwoord! Die eerste bakken hebben wij idd al voor haar in de paddock omdat het net daar niet hoog kon hangen. Weet alleen niet of zij ze op hun plek laat staan in haar stal, ze gaan overdag namelijk de hele paddock door maar proberen kunnen we het wel een keer.
Die laatste ziet er ook erg handig uit! Ook nog iets om in m'n achterhoofd te houden!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:46

Is het mogelijk om een schot in een hoek te plaatsen waar je het net in hangt of staat ze daarvoor in een te kleine (3x3) stal?
Afbeelding

Selbourne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:59

Ze heeft wel een grote stal dus dat is ook nog een optie. Ik ga het eens overleggen op stal. Bedankt voor je tip!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:48

Jotoma schreef:
En deze zou ik zelf nog wel willen, maar vraag me af hoeveel kilo erin gaat en tegen hoeveel agressi het bestand is:

http://www.eazigrazer.co.uk

ongeveer 6kg droog hooi. Ding kan aardig wat hebben, maar mijn pony's krijgen het rooster er wel degelijk uit met een beetje voetballen. Al overleeft alles het wel zonder problemen. Lastige is dat er een paar vervelende hoekjes in zitten waar rommel in blijft zitten, voor in een box is het een handig ding, ook omdat hij te hoog is voor de ene die nog wel eens voetjes in bakken steekt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:52

Oh jij hebt hem Tamary? Ook besteld vanuit de uk?
Dank voor je antwoorden!

Ik de voorbeeldfilmpjes staan de tonnen zo stil en eten die paarden zo heerlijk rustig. Maar mijn paard gooit ook alle bakken door zn stal als ze loszitten. Dat is minder. En als ze er flink aan gaan plukken gaatie al om?