Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:17

Weet je wat ik eigenlijk wel erg vind... dat ik meer bezig ben met hoe we het het beste kunnen inrichten voor paardlief dan voor onszelf ... :o :D
Mochten jullie onwijs veel geld hebben en alle mogelijkheden die er zijn, zouden jullie opnieuw je keuze maken om je paard aan huis te houden? Met al het werk dat je weet dat er aan vasthangt en de tijd die erin kruipt.. of zouden jullie kiezen voor de pensionstal wat 100% ingaat op jouw belangrijste eisen (maar dat je paard dus niet aan huis staat, maar elder de verzorging krijgt die jij er zelf aan zou geven) ?

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:19

Nee, mijn voorkeur blijft er echt naar uitgaan dat ze aan huis staan. Ookal is het meer werk, en is het echt niet altijd goedkoper. Ik vind het heerlijk!
Maar als het niet meer kan, dan houdt het op en neem ik genoegen met minder (in mijn ogen).

pmarena

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 21:21

Tja....qua tijd zou ik toch wel voor pension kiezen :j

Maarja , er is toch altijd wat gezeik op 1 of andere manier.....of onzekerheid......dus uiteindelijk toch maar gewoon thuis waar je alles meer zelf in de hand hebt :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:37

amouroke schreef:
Weet je wat ik eigenlijk wel erg vind... dat ik meer bezig ben met hoe we het het beste kunnen inrichten voor paardlief dan voor onszelf ... :o :D
Mochten jullie onwijs veel geld hebben en alle mogelijkheden die er zijn, zouden jullie opnieuw je keuze maken om je paard aan huis te houden? Met al het werk dat je weet dat er aan vasthangt en de tijd die erin kruipt.. of zouden jullie kiezen voor de pensionstal wat 100% ingaat op jouw belangrijste eisen (maar dat je paard dus niet aan huis staat, maar elder de verzorging krijgt die jij er zelf aan zou geven) ?

uhhhh, gezien het weer van de afgelopen winter en nu, dan overweeg ik wel eens om als ik nog een paard koop deze volpension op luxe stal met binnenbak te zetten :P Natuurlijk wel 1 waar ze elke dag de hele dag buiten lopen het hele jaar door.

De kwaliteit van ons land is me tegengevallen. Ondanks drainage is de bak toch niet elke dag te rijden en als je kijkt hoeveel we moeten investeren, en dat je dan zoveel tijd kwijt bent, zonder dat je nog op het paard hebt gezeten... Tja, dan denk ik wel eens dat het goedkoper en makkelijker was geweest beide dieren volpension te zetten.

Ware het niet dat ik mijn pensionstalling zelf betaalde en dat ik onze hogere woonlasten en het grootste deel van de investeringen niet zelf hoef op te hoesten :P Dat is dan weer grotendeels voor de huishoudrekening...

Ik zou de dieren aan huis wel missen, en het wordt lastiger om de hobby's van mijn man en mij en de zorg voor onze dochter te combineren. Nu loop je makkelijk even heen om te kijken hoe ze er bij staan, je drinkt samen even wat, je kijkt bij elkaar en komt even een praatje maken. Babyfoon mee in de jas en dan even de stal uitmesten tijdens het slaapje, even een pluk hooi geven...
En de mogelijkheid je paard op zo'n manier te verzorgen als goed voelt, dat zal ik ook wel missen. Maar mocht het een perfecte stal zijn die helemaal aansluit bij wat ik belangrijk vind, dan kan ik me daar wel overheen zetten denk ik.

Misschien als we de loterij winnen maar verhuizen naar een kant en klare boerderij met stallen, binnenbak! en zandbodem weidegrond ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:41

Eerlijk gezegd, ik zou ze zo weer aan huis stallen. Misschien dingen anders aanpakken. Maar ik vind het zo fijn ze aan huis te hebben. Lekker bij ze langs lopen. Als ik ze ooit op een pension zou zetten moet ik heel veel uit handen geven, daar zou ik moeite mee hebben.
Qua tijd is een pensionstal veel beter natuurlijk.
Zeker nu in de winter kan ik wel zo'n beetje twee uur werk per dag rekenen en dan heb ik nog niets met de pony's gedaan behalve het noodzakelijke zoals mesten, voeren, water geven.

melaniejha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:49

Ik vind het geweldig zo'n paddock paradise..

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:06

zat laatst op een topic over het onderwerp thuis/pension en misschien een keer een lijstje maken met de voor/nadelen. Idd dat je elk moment v/d dag even langs kan gaan is natuurlijk goud waard, maar iedere x dat gesjouw of dat prutsmuts op een pensionstal. Weet ook niet waar het beter is eigenlijk...

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:13

zoals pmarena hier al zei, en daar stem ik in toe, "een pensionstal is wel toch altijd gezeik hoor".. Anderzijds kan ik het niet vergelijken, maar ik heb deze winter (en mijn paard staat in volpension..) zelf ook al verschillende keren met emmertjes water gesleurd naar z'n stal (omdat hij niks meer had), stro opstrooien, mest scheppen, hooi bijgeven omdat paardlief zonder iets stond..
Ontworming wordt niet altijd even correct mee omgegaan.. och jah, ik kan nog eventjes doorgaan :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:21

tja, er zijn helaas een hoop pensionstallen waar het slecht gesteld is voor veel geld.. Zo goed als thuis kun je het natuurlijk nooit krijgen denk ik, alhoewel ik denk dat eenieder daar anders in staat. Sommige mensen laten hun paard even in de derrie staan (omdat het gewoon een smeerpoets is en de stal na 15 min. alweer een puinhoop is) en anderen rusten niet voordat elke spriet stro aangeveegd is.

Het is niet overal een paradijs ;-) alhoewel ik de blubber buiten zie en dan sommige pensionstallen, dan krab ik ook wel eens achter m'n oren. of een lekkere warme stal of naar buiten in een zwembak met modder en kou enzovoorts... hoe paradijselijk is dat!? Jammer dat we het niet aan die beestjes zelf kunnen vragen hé! ;)

was trouwens dit topic volgens mij [VSW] Wonen bij je paard-alleen voor rijke mensen?

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:52

Yes! De sneeuw is verdwenen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:59

Ik zou niet anders willen :) Buiten dat kan ik er nu 2 voor de prijs van één (in pension) houden :D
Je hebt er ongetwijfeld meer werk aan, maar als je alleen zou willen rijden kun je beter een paard huren.

De sneeuw/ijs is idd rap aan het verdwijnen. Hopelijk valt het met de regen ook mee en kan de bvenlaag weer mooi drogen en rul worden voor de komende vorstperiode.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:06

Henkje schreef:
Yes! De sneeuw is verdwenen!

Maar het ijs in de bodem nog niet.. het water kan niet weg. Ik hou m'n hart vast voor volgende week als het weer gaat vriezen....

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:09

Ik zou ook niet meer anders willen; het is ook 1 van de redenen waarom we naar Zweden zijn verhuisd; de beesten aan huis en mogelijkheid om buiten te rijden (nu even niet; hier is de sneeuw nog lang niet weg)
Hier is het nu ook mild weer, rond de 0 graden en het regent. Spekglad dus op de weg.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:14

JP, ik vrees ook erg. De bak is echt heel nat hier, en het water kan nergens heen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:19

Mischien wat gaatjes boren tot je onder de vorstgrens komt, dan kan het water wel weg.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:29

Ja, haha, manlief was al van plan om met de greep de rijbak te lijf te gaan. Ik wens hem succes!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 12:00

Hier is vreemd genoeg het water in de wei al bijna helemaal weg , terwijl het echt een vijver was door het smelten van de sneeuw :P De paddock is nog een beetje soppig maar ook daar staat geen water meer in :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:05

Ondanks dat er hier ook geen water meer staat moest ik net toch uitkijken dat ik niet weggleed of dat mijn schoen bleef staan :D
Soort van permafrost laagje dus.
@JP: ik wens hem ook succes. Ik vrees dat ie er met een riek niet door komt c.q. dat die gaatjes niet groot genoeg zijn. Persoonlijk zou ik een accuboor nemen met een boor van 25 mm :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:06

Mijn weide is het water wel uit, maar daar heb ik niet zoveel aan.
De bak is echt heel nat.
Een riek heb ik al geprobeerd, maar daarmee kom ik niet door de vorst laag.
Accuboor heb ik niet bij de hand. :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:09

Gewone elektrische kan ook alleen heb je dan misschien een heel lang snoer nodg en met het water wat nog in de bak ligt lijkt me dat niet zo handig. Of iemand moet het omhoog houden :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:11

Ja, maar we hebben sowieso geen boor met zo'n lang uiteinde volgens mij. :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:12

Ook geen buurman die er eentje heeft, of anders de bouwmarkt ??

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:17

Misschien, maar ik ben bang dat ik dan door het doek heen ga, dat is ook weer niet de bedoeling.
Ik hoop maar gewoon heel hard dat het droogt en hard dooit..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:19

Nee al je er doek onder hebt liggen zou ik het idd ook niet doen.
Hopen op dooi en weinig regen dan maar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:22

Nou ja, je hebt natuurlijk boren met een acculader .. maar eerlijk gezegd zie ik manlief niet met een boor de bak in wandelen om gaatjes in de grond te maken. Ik hoop op een warmte aanval!