Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie84

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:33

Ik haal strovan juist in Belgie :j (maaseik), dus het lijkt me wel dat het daar ook te krijgen is.

Ik ben inmiddels 1 week bezig met het gebruik onder stro bij 2 paarden. Ik gebruik het alleen op de plekken waar de paarden plassen. Dit werkt echt super :j, gisteren de natte plekken eruit gehaald en nieuwe korrels erin gedaan. Ik heb de zak nog niet leeg, ben benieuwd hoe lang ik met 1 zak doe voor 2 paarden (ik schat 2-2,5 week aangezien ik nu nog een halve zak heb en gsiteren heb bijgestooid).

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:48

Mijn paard blijft er van eten, maakt niet uit wat ik er overheen doe. Om dit tegen te gaan heb ik er zoveel aan vocht (water en div middelen) overheen moeten doen dat ik na 10 dagen al moet bijstrooien. De bijgestrooide korrels ook weer een beetje besprenkeld met (in dit geval) azijn en door de toplaag heengewerkt. Het helpt allemaal niets, het lijkt wel visueel, hij komt zijn stal binnen doet zijn neus aan de grond en begint te neuzelen en pikt de korrels eruit (biks :9 ). Ik heb de korrels er nu helemaal doorheen gewerkt in de hoop dat hij er niet zoveel van eet, maar als het niet anders wordt zal ik moeten stoppen met de korrels, iemand misschien nog bruikbare suggesties?

Oja, wat ik er overheen gedaan heb is: zeepsop, Atex dazenspray, Atex anti bite (2 flessen), azijn (veel).

En voor de volledigheid, nee hij heeft geen honger, wel is eten zijn grootste hobby :o Hij krijgt zeer ruim 4 x kuil per dag en stro erbij, maar daar eet hij niet van.
Laatst bijgewerkt door eversdijk op 26-01-09 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:50

Hertshoornolie in spuitbus

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:53

BremsenBremsen (is volgens mij hetzelfde als HHO).

Anders je oude bedekking mengen met het nieuwe product. Als dat ook niet werkt, dan is er niet veel meer te bedenken.
Graaskorfje om of evt. een bijtkap de eerste nacht/dag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:17

imker schreef:
Graaskorfje om of evt. een bijtkap de eerste nacht/dag.
Dan kunnen ze dus helemaal niet meer eten :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:49

Nee, maar wel even de bodem bevuilen en zodoende hem weerzinwekkend genoeg maken om niet meer op te eten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:51

BremsenBremsen (is volgens mij hetzelfde als HHO).

Ja, maar een spuitbus HHO is stukken goedkoper!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:01

Even op Paardendrogist.nl gekeken:

400 ml. spray HHO € 13,50
750 ml. spray BB € 22,95

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:00

Dan even rekenen wat het duurste is en tada: kom ik toch uit op HHO die het duurste is!

Overigens staat nu in de sticky een lijstje met hoeveelheid verbruikt strooisel en heb ik in het lopende experimenttopic even uitgelegd hoe en wat na 8 weken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:12

Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt: Bremse is een vluchtige spray die geen hertshoornolie bevat en dus na korte tijd niet meer effectief is ( het is tenslotte een vliegenspray) - Hertshoornolie in sprayvorm is niet vluchtig, blijft lang zitten op het besproeide oppervlak. Effectiever, dus goedkoper in het gebruik.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 07:49

Jannepauli schreef:
Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt: Bremse is een vluchtige spray die geen hertshoornolie bevat en dus na korte tijd niet meer effectief is ( het is tenslotte een vliegenspray) - Hertshoornolie in sprayvorm is niet vluchtig, blijft lang zitten op het besproeide oppervlak. Effectiever, dus goedkoper in het gebruik.

En dat is precies wat ook geldt voor strooiselkeuze: velen denken op korte termijn en vinden strokorrels duur in aanschaf, terwijl het juist op termijn het goedkoopste strooisel is.

Arjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:09

Ik volg met belangstelling het experiment van Imker. Volgens mij staan zijn paarden op doorlatende stalmatten. Ik heb stallen zonder matten en zonder afvoer. Op dit moment gebruik ik vlas en dat bevalt op zich prima. De vraag is of strokorrels ook voor mijn stallen voordelen voor wat betreft verbruik en tijdwinst van het uitmesten opleveren of zijn de strokorrels alleen geschikt voor stallen met absorberende/afvoerende matten?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:18

Háár paarden :o staan op vochtdoorlatende matten, echter deze stallen hebben geen afschot of afvoer.
In dit geval maakt het dus zeker niet uit en had ik net zo goed geen rubber tegels eronder kunnen doen.
Maar in het geval van het Strovanpaard, wat dus vaak schraapt, is het wel prettig, aangezien hij anders vaak op de klinkervloer zou liggen en nu ligt hij op de rubber matten. Dus toch nog comfortabel.

Je kan ze prima gebruiken in stallen zonder rubber mat of zonder afschot.
Qua uitmesten zit er geen verschil in zonder of met matten. Tijdsduur is hetzelfde.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:39

Arjo schreef:
Ik heb stallen zonder matten en zonder afvoer. Op dit moment gebruik ik vlas en dat bevalt op zich prima. De vraag is of strokorrels ook voor mijn stallen voordelen voor wat betreft verbruik en tijdwinst van het uitmesten opleveren of zijn de strokorrels alleen geschikt voor stallen met absorberende/afvoerende matten?

Mijn paarden staan ook op een betonnen vloer. Qua uitmesten ben ik in de korrelstal veel sneller klaar dan in de vlasstal. De korrels vallen gemakkelijker door de mestvork dan het vlas. Tevens heb je minder afval.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 01:02

Ik heb vandaag met mijn vaste mestafvoerder gebeld en die blijkt geen strokorrel-mest te willen hebbn :-( (weet niet of ik namen mag noemen hier, maakt ook eigenlijk niet uit). Daarmee kan ik niet aan strokorrel beginnen. Vreemd want het is de grootste hier in de wijde omtrek (regio Amsterdam). Ik kan uitwijken naar een andere, waarvan ik weet dat hij strokorrel zelf levert dus ook wel de mest van zal terugnemen, maar ik weet dat deze veel duurder is in mestafvoer-kosten. Dan is strokorrel voor mij niet meer lonend, want ik heb mijn stro een heel stuk goedkoper doordat ik het groot inkoop. Toch wil ik graag strokorrel gaan gebruiken want ik zie veel schonere stallen daarmee. En als ik door minder kosten (door minder volume mestafvoer) totaal dezelfde kosten kwijt ben in de maand zie ik strokorrel erg zitten. Ik baal... wat te doen?

Ik vraag me nog af hoe het zou zijn om hier zelf een mest-composthoop van te maken, ik kan dat in een hoek van het weiland doen, maar ben bang dat ik sneller een hoge berg heb dan dat het composteert... En ik heb niet zo gek veel oppervlakte weiland dus het zou echt snel moeten composteren...

Of naar de gemeentestort brengen maar dat vind ik een vreselijke heisa, daarnaast weet ik niet eens of mijn gemeente dat toestaat.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 07:43

Je afval wat je hebt totdat je de box leeghaalt, past makkelijk in de groencontainer.
Maar ik denk dat je in de problemen komt op het moment dat je de boxen helemaal leeg gaat halen.Daar zie ik nu al tegenop.
Vreemd, mijn loonwerker vond het juist fijner dan stromest.

Diana1, hoe bevalt het jou met je smeerlappin?

Hier een verrassende ontwikkeling: de box van de smeerlap blijft schoner en droger dan die van de iets minder grote smeerlap.
Ik zit nu op 5,5 en bijna 4 weken met de boxen en word er iedere dag blijer van (evenals mijn portemonnee :+ ). Ik maak ook niet zoveel werk meer van het uitmesten en dat bevalt eigenlijk prima.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:01

[quote="Fitzroy"

Diana1, hoe bevalt het jou met je smeerlappin?

Hier een verrassende ontwikkeling: de box van de smeerlap blijft schoner en droger dan die van de iets minder grote smeerlap.
[/quote]

Moet je even op mijn website kijken http://www.paardenvragen.come2me.nl
Heb ik vorige week gemaakt en hierin doe ik, net als in mijn profiel (wat overigens in mijn onderschrift staat!) verslag van mijn "experiment"

Hier eigenlijk dezelfde blijdschap! :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:36

Bij mij in de stal is het vandaag een rommeltje, gister heb ik niet uit kunnen mesten omdat we de hele dag in de studio van BNN waren.
Dus vandaag wacht me een grote klus.
Ik ga proberen om vanavond nog eea te plaatsen qua foto's en verslag, maar durf niet te garanderen dat dat lukt.
Op het eerste gezicht moet Strovan bijgestrooid worden, maar dat weet ik pas definitief als ik aan 't uitmesten geslagen ben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:30

Fitzroy schreef:
Je afval wat je hebt totdat je de box leeghaalt, past makkelijk in de groencontainer.
Dat heb ik ook een tijdje gedaan, tot er een briefje op zat dat ie te zwaar was en bij een volgende konstatering niet meer geleegd zou worden. (en dan hebben we het niet over mannetjes die er mee moeten sjouwen, maar over een automatische leeg-auto !!)
Er mag max. 70 kilo in een kliko en daar zit je al heel snel aan.

@stefje : is het een idee om idd 2 mesthopen te maken; eentje met de mest en vieze stro - zoals je dat altijd al deed. En eentje met alleen het korrelspul wat je onderuit de stallen halt als die echt leeg moeten. Dit zou je dan meteen op een wagen kunnen kruien en wegbrengen naar iemand die het wel wil 'hebben'.

Ik ga dus even uit van het feit dat je de korrels puur als urineopvang gaat gebruiken, met daar bovenop gewoon stro.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:43

stefje schreef:
Ik heb vandaag met mijn vaste mestafvoerder gebeld en die blijkt geen strokorrel-mest te willen hebbn :

Wat geeft hij op waarom hij het niet wil hebben?

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:46

de korrels ken ik wel, maar heb het niet in de praktijk gezien. Wel een testje gezien van een vertegenwoordiger die het demonsteerde. 1 glas half vol met korrels en 1 glas met water, binnen een paar minuten is het water op genomen en binnen 24 uur is de droge materie over (het water is alweer verdamd, is wel afhankelijk van de buiten temperatuur).
In dit geval zijn het vlas korrels die je de eerste keer in de stal royaal moet uit strooien, meerdere zakken in 1 keer. vervolgens een beetje nat maken (droogt erg snel) dan vallen de korrels uiteen. Er onstaat zo een bodem van een zaagsel achtige substantie. dagelijks de mest ballen verwijderen en de natte plekken naar kant werken om te drogen. en de droge zijkanten weer naar het midden werken zo krijg je hergebruik. 1 keer per week een nieuwe zak toevoegen (vooraf natuurlijk even een beetje nat maken) na ongeveer 10 weken de hele stal leeg halen. dan begint het proces weer van vooraf aan. het is stofvrij dus geschikt voor paarden met luchtweg problemen.
suc6

hello there,

in bunschoten spakenburg zit een bedrijf dat compost produceert uit o.a. paardenmest je zou kunnen vragen of zij ook "korrelmest" willen. het bedrijf heet HUBUN zij halen bij ons aan de stal de mest hoop leeg (stro en zagsel door elkaar). champignon kwekers willen alleen stro mest die nog niet is gaan composteren. suc6

stefje schreef:
Ik heb vandaag met mijn vaste mestafvoerder gebeld en die blijkt geen strokorrel-mest te willen hebbn :-( (weet niet of ik namen mag noemen hier, maakt ook eigenlijk niet uit). Daarmee kan ik niet aan strokorrel beginnen. Vreemd want het is de grootste hier in de wijde omtrek (regio Amsterdam). Ik kan uitwijken naar een andere, waarvan ik weet dat hij strokorrel zelf levert dus ook wel de mest van zal terugnemen, maar ik weet dat deze veel duurder is in mestafvoer-kosten. Dan is strokorrel voor mij niet meer lonend, want ik heb mijn stro een heel stuk goedkoper doordat ik het groot inkoop. Toch wil ik graag strokorrel gaan gebruiken want ik zie veel schonere stallen daarmee. En als ik door minder kosten (door minder volume mestafvoer) totaal dezelfde kosten kwijt ben in de maand zie ik strokorrel erg zitten. Ik baal... wat te doen?

Ik vraag me nog af hoe het zou zijn om hier zelf een mest-composthoop van te maken, ik kan dat in een hoek van het weiland doen, maar ben bang dat ik sneller een hoge berg heb dan dat het composteert... En ik heb niet zo gek veel oppervlakte weiland dus het zou echt snel moeten composteren...

Of naar de gemeentestort brengen maar dat vind ik een vreselijke heisa, daarnaast weet ik niet eens of mijn gemeente dat toestaat.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 29-01-09 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 post plaatsen, iets vergeten? gebruik dan de editknop.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:30

Haarlem, ik vind het toch frappant dat je zoveel info erover weet, maar het niet in de praktijk gezien hebt.
Kun je je eens nader verklaren, want ik krijg zo stellig de indruk dat we hier met een (weder)verkoper praten.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:51

imker schreef:
Haarlem, ik vind het toch frappant dat je zoveel info erover weet, maar het niet in de praktijk gezien hebt.
Kun je je eens nader verklaren, want ik krijg zo stellig de indruk dat we hier met een (weder)verkoper praten.

Haha, weet het wel zeker. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:22

Ik zie op bokt regelmatig de tip gegeven worden dat de mest wel in de groengliko kan en past. Als ik een stal leeghaal heb ik wel een paar kruiwagens vol, zeker een volle kruiwagen met een kop er op per dag aan verse mest. Als je dan ook nog de natte plek er uit moet halen van een paar weken, dan heb je gewoon het volume van je stal, wellicht de helft er van. Past dus niet.

Dan nog even een opmerking over het op laten halen in de compostbak van stalmest, dat mag dus NIET. Geen een gemeente neemt meer stalmest aan als je het brengt en waarom niet, het is provinciaal geregeld dat men geen stalmest meer wil, de compostbedrijven nemen het niet meer aan van de gemeenten. Het werd nl te veel, de gemeenten kregen te veel verse stalmest aangeboden en konden het niet meer afgeven. Dit is al een aantal jaren zo. Ik heb uitvoerig geïnformeerd bij verschillende gemeenten. Dus die fiets gaat niet op.

Idd zelf compost maken met behulp van compostwormen vind ik een goed idee, maar de korrels, hoe zuiver op de korrel zijn ze? Ik heb nl al van fouragehandelaren gehoord dat de samenstelling te instabiel kan zijn, dat als er genoeg aanbod van stro is, het redelijk zuiver is, is er niet genoeg aanbod van stro, wat wordt er dan door gemengd. Composteerders zitten daar ook niet op te wachten om met restprodukten te zitten waar ze niks mee kunnen. Ga je wormen aanschaffen, wat ik dus van plan ben, dan moet je nog maar afwachten of er niet een goedje, bindmiddel, reststof van bv houtfabrieken of wat dan ook in de korrel zit en je wormen er van dood gaan.

Ik vind dit nog steeds dubieus. Zeker als er toch mestophalers zijn die het niet willen, die weten wel wat er gerommeld wordt in het wereldje voeder, stalbedekking, etc. ...

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:52

Je hebt het mis als het om wederverkoop de korrels gaat dat is niet mijn handel! ben al vele jaren in de sport aktief dan hoor en zie je veel!! een kennis kreeg het aangeboden via een vertegenwoordiger uit Belgie ik heb er toen naar gekeken en de man aangehoord, omdat mijn kennis niets!!! met paarden heeft maar wel handel denkt te zien.

madamX schreef:
imker schreef:

Haha, weet het wel zeker. :D