Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:41

Apple schreef:
Overigens ziet het koninklijk huis een paard niet als gebruiksvoorwerp. De koningin heeft jarenlang op hetzelfde paard gereden totdat dit dier met pensioen ging. Geloof dat ze nu net op een ander paard rijdt.

Ja, maar haar paard staat lekker buiten.... hier niet ver vandaan overigens. De paarden in Den Haag zullen wellicht de koetspaarden zijn, ik nam aan dat daarop gedoeld wordt. Want het paard van the queen herself staat niet in D.H.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:42

Klopt, zijn de koetspaarden

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:43

Borg schreef:
Ik ken persoonlijk geen sportpaarden die om wat voor reden dan ook niet naar buiten mogen. Eerst had ik weidegang, deze wei stond idd veel te vol en mijn knul kreeg dan wel eens klappen.

Nu staat hij op een kleine pensionstal bij een fokker van springpaarden die enorm veel hard voor de zaak heeft en veel verstand van paarden. Als ik zie hoe vrolijk en werkwillig hij hier is weet ik dat ik een goede beslissing heb genomen.
Win ik de loterij, dan koop ik wel een huis met genoeg grond erbij, maar dat is hier gewoon verschrikkelijk duur.

Ik vind het gewoon erg hard om te stellen dat wij (ik voel me idd aangesproken) egoistisch zouden zijn en eigenlijk geen paard waardig zouden zijn.
Kijk eerst objectief hoe paarden erbij staan, hoe ze zich gedragen, of ze sociaal zijn en dan moet het geen moer uitmaken waar dat is. Als het paard lekker in zijn vel zit, heeft hij het blijkbaar naar zijn zin.

In de VS kunnen paarden daaaaagen zwerven door hun stukken land, die vinden onze weitjes maar postzegeltjes......

Enne Kiri, ik ben ook wel eens in die stallen geweest en weet dat deze paarden regelmatig naar strand en bos gaan indien mogelijk.Zij hebben daar een superverzorging hoor.

indien mogelijk, maar dan kunnen ze niet zelf kiezen, niet kroelen, niet samen eten, niet knuffen, niks, want dan zijn ze enkel in d ehand en daana weer op stal

een paard heeft meer nodig dan beweging

_Susanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:45

mijn paarden staan allebei de hele winter binnen. van mei t/m oktober/november staan ze op het land.. tuurlijk mogen ze in de winter wel eens los, maar niet op het land, en ook niet iedere dag. maar ze zijn hier helemaal niet ongelukkig mee. waarschijnlijk zouden ze het fijner vinden om iedere dag op het land te staan, maar dat kan nou eenmaal niet altijd.
ik vind dat als de paarden nooit vrij hun beentjes kunnen strekken, dan geen paard. is daar wel de mogelijkheid voor, dan wel paard (:

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:46

borg ik vraag me echt af, hoe je dit kunt goedkeuren.
Een paard is geen scooter die je afentoe uit de schuur haalt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:47

Ik snap het ook niet, hoor, Borg. Ik kan daar echt niet achter staan......

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:48

Deze discussie kan eindeloos doorgaan, maar laten we elkaar niet veroordelen. Ik ga ervan uit dat alle paardeneigenaren het beste voorhebben met hun dier.

Ik proef uit sommige berichten zo'n belerend toontje van 'Wij hebben het beter voor elkaar, lekker puh" en dat roept alleen maar weerstand op.
Ik heb mijn paard echt niet gekocht om hem eens even lekker dwars te zitten en te modeleren naar mijn smaak en zo zijn er velen met mij.

Net zoals er overal in Nederland wel plaatsen te vinden zijn, met of zonder wei, waar paarden het niet goed hebben, waar het de eigenaar alleen om geld of zo te doen is en de dieren verkommeren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:49

Als het paard van Borg ook wat contact heeft met andere paarden dan zie ik niet zoveel problemen eigenlijk.

Als het dier hier beter in zn vel zit dan in de te kleine weide met veel soortgenoten dan is het zo.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:50

Borg schreef:
Ik ken persoonlijk geen sportpaarden die om wat voor reden dan ook niet naar buiten mogen. Eerst had ik weidegang, deze wei stond idd veel te vol en mijn knul kreeg dan wel eens klappen.

Nu staat hij op een kleine pensionstal bij een fokker van springpaarden die enorm veel hard voor de zaak heeft en veel verstand van paarden. Als ik zie hoe vrolijk en werkwillig hij hier is weet ik dat ik een goede beslissing heb genomen.
Win ik de loterij, dan koop ik wel een huis met genoeg grond erbij, maar dat is hier gewoon verschrikkelijk duur.

Ik vind het gewoon erg hard om te stellen dat wij (ik voel me idd aangesproken) egoistisch zouden zijn en eigenlijk geen paard waardig zouden zijn.
Kijk eerst objectief hoe paarden erbij staan, hoe ze zich gedragen, of ze sociaal zijn en dan moet het geen moer uitmaken waar dat is. Als het paard lekker in zijn vel zit, heeft hij het blijkbaar naar zijn zin.

In de VS kunnen paarden daaaaagen zwerven door hun stukken land, die vinden onze weitjes maar postzegeltjes......

Enne Kiri, ik ben ook wel eens in die stallen geweest en weet dat deze paarden regelmatig naar strand en bos gaan indien mogelijk.
Zij hebben daar een superverzorging hoor.

Maar wanneer onze weilanden, en dan spreken we soms over 'hectaren' slechts postzegels zijn voor paarden (wat ook zo is in vergelijking tot de USA) moeten we ze dan nog minder geven dan die spreekwoordelijke 'postzegels' en ze maar in stallen douwen het grootste deel v.d. tijd? Dat is toch extreem het tegenovergestelde?

Het is ook hard wanneer mensen zeggen dat zij het niet diervriendelijk vinden dat paarden altijd binnen staan. Maar het zijn niet alleen forum-mensen die dit zeggen. Maar ook ieder boek, naslagwerk, tijdschrift of rapport zegt hetzelfde (tenzij iemand artikelen heeft om het tegendeel te bewijzen).
Ik heb vroeger ook geleerd bij de rijvereniging om mijn paard naar voren te slaan en van voren te trekken. Nu zeggen mensen dat dat dierenmishandeling is. Dat doet me pijn, het doet me pijn dat ik het toen zo heb geleerd, en het doet me pijn dat ik het zo heb aangepakt en dat ik niet beter wist.
Maar ik vind het minder erg dat mij dit pijn doet, dan dat ik dit nooit had geleerd. Nu weet ik hoe het anders kan....
Even ter vergelijking.
Mensen willen anderen niet perse kwetsen, maar willen het beste voor alle paarden in dit land.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:52

Ik wil inderdaad helemaal geen mensen kwetsen. Ik wil dat paarden allemaal lekker paard kunnen zijn met soortgenootjes naast hun leven met ons.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:55

apple, hoe bedoel je contact met maatjes? tijdens het rijden neusje snuffelen of door de tralies heen. Of echt in een paddock of wei oid.

Dat 1e vind ik echt niet kunnen als enig contact.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:55

Borg schreef:
Deze discussie kan eindeloos doorgaan, maar laten we elkaar niet veroordelen. Ik ga ervan uit dat alle paardeneigenaren het beste voorhebben met hun dier.

Ik proef uit sommige berichten zo'n belerend toontje van 'Wij hebben het beter voor elkaar, lekker puh" en dat roept alleen maar weerstand op.
Ik heb het niet beter voor elkaar hoor. Ik had in Friesland een eigen paard, daar was heel veel ruimte. Nu woon ik in 't Gooi, i.d. buurt v.d. Randstad. De ruimte is hier schaars, en het is erg moeilijk om hier voldoende ruimte voor je paard te vinden. Daarom kies ik ervoor nu geen eigen paard te hebben. Dat is wel naar, want ik ben het wel gewend. Maar ik kies er toch voor te wachten totdat ik zeker weet goede omstandigheden te kunnen bieden. Ik kan mijn eigen wensen wel ondergeschikt maken.
(ps: natuurlijk is er wel ruimte voor paarden, en lukt het veel mensen hun paarden hier wel buiten zetten hoor. Maar de ruimte is schaars en bijzonder duur. Ik neem mijn tijd)

Ik heb mijn paard echt niet gekocht om hem eens even lekker dwars te zitten en te modeleren naar mijn smaak en zo zijn er velen met mij.

Net zoals er overal in Nederland wel plaatsen te vinden zijn, met of zonder wei, waar paarden het niet goed hebben, waar het de eigenaar alleen om geld of zo te doen is en de dieren verkommeren.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:56

Natuurlijk heeft hij contact met andere paarden. hij is juist erg sociaal en dat werd in de eerste volle wei niet altijd gewaardeerd. Dan kreeg hij dus klappen.

En ik trek niet, sla niet, zaag niet, gebruik geen slofteugels etc. Ik rijd trouwens recreatief, dus meneertje hoeft nieteens te presteren op wedstrijden of zo, mag gewoon paard zijn in de paddock, afwisselend rijden en springen in de bak om mij en mijn dochter een plezier te doen en zo te merken doet hij dat graag.

Nogmaals, ik zou hem graag eens in de wei zetten, maar het is nu eenmaal niet anders. Maar om dan de boel maar op te doeken?
En de toon van veel berichten is echt wel belerend.

Net zo irritant als stedelingen die zich met het runnen van een boerderij bemoeien......

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:58

Equidea schreef:
apple, hoe bedoel je contact met maatjes? tijdens het rijden neusje snuffelen of door de tralies heen. Of echt in een paddock of wei oid.

Dat 1e vind ik echt niet kunnen als enig contact.

Tijdens het rijden neusje snuffelen vind ik geen contact Haha!.

Ik bedoel buren links en rechts waar (desnoods door de tralies heen) contact mee gelegd kan worden. Zicht op veel andere paarden. In de paddock contact met andere paarden (fysiek).

In een dichte stal staan en in de verte af en toe een ander paard zien vind ik geen contact.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:59

Op stal ook links en recht buren waar hij contact mee kan zoeken

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:00

Hij hinnikt ook als buurman weer thuis komt van concours of zo

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:00

Heel simpel niet naar buiten kunnen overdag is geen paard.

Het is zeer onpaardwaardig om niet gewoon in ieder geval overdag naar buiten te kunnen.

Dat zijn dna mensen met paarden en geen paardenmensen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:01

Ik woon overigens in hartje arnhem noord, (je hebt hier wel weides maar schaars, duur of heel ver weg).
Wij hebben gewacht met de aanschaf tot we een wei hadden.
Oke een half hectare is niet geweldigveel, en onze paarden moeten ook binnen staan met slecht weer omdat we anders geen wei over houden.

Maar borg, je praat nu echt alsof er maar geen andere mogelijkheid is, die is er wel. Je moet er vaak in de stad alleen wat meer voor over hebben.

(wij hebben 5 jaar op de wachtrij gestaan voor onze wei, om je een beeld te geven.)

bandosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:02

ik vind het persoonlijk goed dat je paard buiten moet staan,het liefste in gras,maar hoe doe je dat met 30 graden in de zon zonder wind? een paard hoort dan ook de beschikking te hebben over een bos met bomen....en dan te bedenken met al die vleeskoeien die hun hele leven aan een paal staan vast gebonden,vogels in een kooi,vissen in een aquarium,we gaan toch ook niet zeggen dat als je vissen hebt je een oceaan bij je huis moet hebben. iedereen doet op zijn manier zijn best,en dat zal heus wel goedkomen,alleen de een is meer buiten als de ander,maar ook dat zegt weinig tot niks over of het paard gelukkig is of niet.

gr martijn

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:03

Okay, een vraag aan mensen die zeggen dat het voor een paard prima toeven is op stal. En dat alleen onder het zadel werken, in de stapmolen, longeren en 2 uurtjes in de paddock voldoende is. Waar kun je dat terugvinden? Waar staat beschreven dat je paarden prima op deze wijze kunt houden?
Ik zou het graag lezen om van gedachten te veranderen. Het zou mijn leven een stuk makkelijker maken, dan hoef ik niet meer verdrietig te zijn om al die 'binnen-paarden'.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:05

Ik woon in een (boeren)dorp (bij Ninx in de buurt, toevallig) en heb er ook aardig wat moeite voor moeten doen om mijn paard zomer EN winter buiten te laten. Ondanks dat ik in een dorp woon en hier aardig wat weilanden zijn (veengrond, wat best lastig is in de winter). Maar ja, wat moet je met een jong paard wat niet op stal wil staan? Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:06

Even uit gaan van het ideaal: een paard zoveel mogelijk op de weide.

Alleen zijn er vaak allerlei omstandigheden waardoor dat niet altijd kan (en dat hoeft niet altijd onkunde of onwil van de paardeneigenaar te zijn).

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:06

EquideaJe leest niet goed, ik stond op een stal met weidegang en dat ging niet goed. Er waren nog meer redenen waarom ik hem verhuisd heb.

Hij staat gewoon goed waar hij nu is. Ik heb helaas geen foto's van een jaar geleden, voor de verhuizing, maar dan zou je het verschil goed zien.

Wat mij steekt is het "wij weten het beter" en "jij behandelt je paard slecht" gevoel wat ik uit een aantal berichten proef.

Ik sta normaal altijd open voor suggesties, maar hier word ik alleen maar dwars van en ik vind het ook niet eerlijk tegenover andere eigenaren die echt wel hard voor hun dier hebben.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:08

Ik heb het trouwens ook geprobeerd met mijn hartelapje en ben daar van terug gekomen.

Dan maar een stalpaard dat in de paddock komt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:08

heb even niet de 19 pagina's door gespit bij voorbaat sorry
maar mijn eigen stukje op de originele stelling
als ik mijn paard geen ruimte had kunnen bieden had ik haar idd niet gekocht
ik wil dat paardlief de hele dag door een beetje aan de scharrel kan
maar! dit hoeft niet eens perse weide te zijn
een paddock met een goeie afmeting is ook al voldoende in mijn ogen , voor mijn paard dan wel te verstaan

zoalng ze de hele dag maar met soortgenoten en voldoende ruwvoer kan doorbrengen, ben ik blij Ja
(onbeperkte weidegang groeit ze van dicht )

even ene edit
mocht het uiteindelijk gaan lukken om paard en toekomstig tweede paard aan huis te krijgen zullen ze grotendeels op een flinek paddock komen (+- bakformaat) met voldoende ruwvoer en een inloopstal en in de zomer beperkt 1 tot een paar uurtjes weide per dag
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 27-04-08 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt