Stalgeld omhoog vanwege prijsstijging stro??!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arjen2

Re: Stalgeld omhoog vanwege prijsstijging stro??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:06

asjemenou schreef:
beantsje schreef:
Jeetje, dat jullie dat allemaal maar slikken....staat dat allemaal in jullie contract, dat bij duurder stro de prijs zo een paar tientjes omhoog mag?

Heb het al eens eerder gevragen hier, maar niemand gaf er antwoord op.
Wanneer mag een stalhouder dan wel het stalgeld verhogen?

Een stalhouder mag toch zeker wel de inkoopkosten doorberekenen ?

Als je vind dat dat niet mag zal de stal houder de overeenkomst opzeggen en gewoon een nieuwe pension klant aannemen tegen uiteraard het hogere tarief Knipoog

JD_Power

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:28

Na nu al het 2e jaar op rij een vreselijk slechte oogst onder bijna elk gewas (enkel gras wilde wel groeien) zijn de tarwe (waar dus het meeste stro de stengel van is) en alle overige granen vreselijk duur...

Prijzen voor het krachtvoer voor het vee zijn zeker in de biologische sector verdubbelt... logisch dan dat de prijzen stijgen moet ik zeggen Knipoog

DaisyFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:42

Bij mij gaat het met 5 euro omhoog. Dit vind ik nog wel te overzien, maar zoals ik bij sommigen hoor... 25 euro!? Ik vind wel dat een stalhouder dit ruim van tevoren aan moet kondigen.

Wat ik me ook afvraag... als er weer normale prijzen komen voor stro, voer, enz. gaat de prijs dan ook weer zakken!? Dit doen ze namelijk vast niet zo gauw. En dán is het niet eerlijk meer.

JD_Power

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:48

Ga er maar vanuit dat prijsdalingen er waarschijnlijk niet in zitten... aan de andere kant willen de akkerbouwers het jaar er op ook niet ineens veel minder voor hun product krijgen omdat het verbouwen van tarwe ook steeds duurder wordt, denk alleen al aan hoge brandstofprijzen (die trekker waarmee het land bewerkt worden lusten het nog steeds flink)

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:52

DaisyFlower schreef:
Bij mij gaat het met 5 euro omhoog. Dit vind ik nog wel te overzien, maar zoals ik bij sommigen hoor... 25 euro!? Ik vind wel dat een stalhouder dit ruim van tevoren aan moet kondigen.

Wat ik me ook afvraag... als er weer normale prijzen komen voor stro, voer, enz. gaat de prijs dan ook weer zakken!? Dit doen ze namelijk vast niet zo gauw. En dán is het niet eerlijk meer.

Het is niet alleen stro en voer helaas. Stroom, ijzer (vervanging van materialen), gas en ga zo maar door is en blijft ook maar omhoog gaan. Dat merken we onder andere ook aan onze huur, brandstof en boodschappen. Jammer genoeg gaan deze prijzen alleen maar omhoog en ook niet omlaag. Ik denk dat vele pensionpaarden houders echt tekort gaan komen. Als ik zie dat ik alleen al aan voer/stro/vlas/hooi per maand ongeveer 25 euro meer uitgeef en dan nog niet eens de andere kosten die omhoog gegaan zijn meereken dan is 5 euro per maand meer een lachertje en 25 euro nog steeds niet genoeg.

Als je dan ook nog eens bedenkt dat de meeste pensionhouders er nog naast ergens anders moeten werken om rond te komen dan kun je ook bedenken dat je vooral niet rijk wordt van (pension)paarden houden. (was het maar waar....)

Ben het wel met je eens dat het ruim op tijd aangekondigd hoort te worden. Minimaal toch één maand en het liefste langer.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:57

@ivar

jouw verhaal klopt zeker,maar ik vraag me af waarom sommige stallen wel voor 190 boxen verhuren en een ander met dezelfde facaliteiten daar 250 voor vraagt of zelfs nog meer.

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:04

mirgino schreef:
@ivar

jouw verhaal klopt zeker,maar ik vraag me af waarom sommige stallen wel voor 190 boxen verhuren en een ander met dezelfde facaliteiten daar 250 voor vraagt of zelfs nog meer.

Je zou kunnen denken aan het feit dat de één bij voorbeeld een boerderij bezit die al vele generaties in bezit is en waarvoor geen hypotheek betaald hoeft te worden. Scheelt heel veel geld waardoor de stalprijs flink lager kan. Ook kun je bijvoorbeeld een bedrijf treffen met heel veel eigen land waardoor bepaalde kosten ook flink minder zijn (eigen hooi, weidegang zomer en winter waardoor minder gemest en gestrooid hoeft te worden bijvoorbeeld) Verder om mijn eigen kleine bedrijfje als voorbeeld te geven. Ik moet boxen huren, heb maar weinig stallen en bijna geen eigen land. Hierdoor gaat er veel geld naar de huur van de stallen, moet ik alles van buiten kopen en ben dus voor de prijzen hiervan afhankelijk van anderen, kan niet in bulk kopen waardoor dingen ook duurder zijn en ik woon in de randstad waar alles om de één of andere reden sowieso veel duurder is. Ook telt het mee waar je zit, dichtbij bos? of ergens midden in de polder. Dichtbij de stad of in the middle of nowhere. Allemaal redenen waarom je bij de één met dezelfde faciliteiten meer betaald dan bij een ander.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:12

zo schaars is het allemaal niet, want als je besteld is er altijd! En voor een dure prijs. De stallen hier zijn ook omhoog gegaan sommige wel met 50 euro. Vind dit echt niet normaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:14

nee hoor...ik heb al een paar keer vlas willen halen maar was het toch echt op Lachen

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:21

hier is echt echt zat!

JD_Power

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:26

MissDonna schreef:
zo schaars is het allemaal niet, want als je besteld is er altijd! En voor een dure prijs. De stallen hier zijn ook omhoog gegaan sommige wel met 50 euro. Vind dit echt niet normaal!

Juist, dure prijs, daar zeg je het al...

Als je maar betaald is alles te krijgen, de prijs die jij er extra voor geeft heeft een ander er niet voor over dus koop jij voor dat extra bedrag wat anders een ander meegenomen had

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:54

Ik haalde mijn stro altijd voor 30 euro zo'n grote rechthoekige baal. Nu is het verhoogt naar 45.

Prijzen zijn echt belachelijk overal gaat het stijgen.
maar omlaag gaat het niet meer!

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:55

Bij ons stijgt het ook, tussen de 5 en 7,50 dus dat valt nog mee.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:23

Bij ons op stal werd gisteravond op het bord (!) aangekondigd dat het stalgeld met 35 euro omhoog gaat per 1 februari!! Met als reden dat alles duurder wordt, dus zij ook Boos! We gaan van 200 naar 235 euro. Paarden staan trouwens op vlas en niet op stro en hooi van eigen land. Iedereen is nu zwaar over de zeik. Dit is een prijssteiging van 17,5% zo maar uit het niets! Ik vraag me af of dit zomaar mag Verward

naomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:33

Bij ons is het per 1 jan 10 euro omhoog gegaan, valt wel mee vind ik.
Ik sta er nu al 5,5 jr en dit is pas de eerste verhoging!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:57

AnneOmie schreef:
Bij ons op stal werd gisteravond op het bord (!) aangekondigd dat het stalgeld met 35 euro omhoog gaat per 1 februari!! Met als reden dat alles duurder wordt, dus zij ook Boos! We gaan van 200 naar 235 euro. Paarden staan trouwens op vlas en niet op stro en hooi van eigen land. Iedereen is nu zwaar over de zeik. Dit is een prijssteiging van 17,5% zo maar uit het niets! Ik vraag me af of dit zomaar mag Verward

zo ,dat is een flinke verhoging Wow!
en geen bedenktijd of je daar dan wilt blijven.
het had netter geweest om het min 1 mnd van te voren te vermelden Sigaar

Arjen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:17

AnneOmie schreef:

Tja ik ben het met je eens dat de ingangsdatum van 1 februari wel erg snel is.

en zomaar uit het niets zoasl je schrijft lijkt me sterk, je kan al maanden hier op0 bokt lezen wat er aan de hand is, jou stalhouder heeft gewoon langer gewacht met verhogen dan anderen Knipoog

maar om dan even in procenten te praten:

Op dit moment kost een pak vlas 43% meer als een jaar geleden......
Stro kost op dit moment 80% meer als vorig jaar.............
Brok is 10% duurder als vorig jaar
energieprijzen , ja wel omhoog
brandstof idem dito

Waarom zijn er paardenbezitters die maar boos zijn omdat de stalprijzen omhoog gaan ?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:43

Valt de huur van een stal voor je paard onder de algemene huurwetgeving? Of niet?

Als dat wel het geval is, dan mag de eigenaar zijn verhuurprijs niet zomaar aanpassen. Volgens recente aanpassingen aan de huurwetgeving kan een herziening van de verhuurprijs maar plaatsvinden op het einde van elke driejarige periode..

Maargoed, dat is wat de huurwetgeving zegt. Ik heb er geen idee van of stalgeld hieronder valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:28

dus een pensionhouder moet maar failliet gaan en dan heeft niemand meer een stal?

Net als Arjen snap ik het gemopper niet
Ik heb mijn paarden aan huis staan..tegen wie moet ik mopperen dat ze nu duurder staan?
Tegen de vlasleverancier?
Dan lacht hij me uit en zegt me dat ik dan meer elders heen moet gaan....en daar is het ook gestegen Lachen

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:05

10 euro duurder. per 1 januari.

marous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:23

Bij ons is het ook omhoog gegaan.
Ik heb er niet heel erg een probleem mee, het stro is nou eenmaal heel erg gestegen qua prijs.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:17

Het is bij ons met 30 euro omhoog gegaan, maar ik vind het geen ramp. Ze staan er keurig bij en het stro is van goede kwaliteit.
Als ik meer was gaan betalen en de kwaliteit zou achteruit gaan dan zou ik wel gaan klagen.
Ik betaal nu 330 per paard (ik heb er twee) en als ik de stal vergelijk met de stallen in de omgeving vind ik het geen gekke prijs.
Laatst bijgewerkt door Plukje op 19-01-08 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:24

tantjeuh schreef:
Valt de huur van een stal voor je paard onder de algemene huurwetgeving? Of niet?

Nee, valt onder verbintenissen. Lachen

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 08:16

Plukje schreef:
Het is bij ons met 30 euro omhoog gegaan, maar ik vind het geen ramp. Ze staan er keurig bij en het stro is van goede kwaliteit.
Als ik meer was gaan betalen en de kwaliteit zou achteruit gaan dan zou ik wel gaan klagen.
Ik betaal nu 330 per paard (ik heb er twee) en als ik de stal vergelijk met de stallen in de omgeving vind ik het geen gekke prijs.

330 per paard. Dat vind ik echt niet normaal. En zeker als je er twee hebt. Dat is gewoon 660 per maand standaard kwijt zonder smid en dierenarts. En zonder brandstofkosten naar je paard toe (tenzij je er naast woont). Ik betaal zelf 180, en dan moeten we nog veel zelf doen. Dus ik vind persoonlijk 200 euro per maand echt de max. (maar dan moet er ook meer voor gedaan worden). Ik geef eerlijk toe, als mijn stal op gaat slaan zonder wat extra's, dan ga ik hem echt in de wei zetten met schuilstal. Want ik wil ook leven nog, dan alleen maar geld kwijt zijn aan mijn paard. (we hebben meerdere hobbies, die ook geld kosten).

rockanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 08:21

Netjes is anders,ze moeten dat zeker 1 maand van te voren melden,maar ja overal is het erg vol dus ze kunnen hun gang gaan.........