Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:21

Bij ons is heel veel weiland, maar door de rare start in het voorjaar (extreme droogte) is er dit jaar minder gras dan vorig jaar. Daarbij heeft onze staleigenaresse veel te veel paarden rondlopen. In het gebied waar mijn paard staat, staan er nu 8, terwijl er vorig jaar 16 stonden. Gelukkig doet mijn paard het er prima op, maar ik ga volgende maand wel weer beginnen met (ruwvoer) bijvoeren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:23

Nou, we hebben toch wat aardige warme zomers gehad, hoor, in de afgelopen jaren. Dit jaar zit het een keer iets minder mee. Maar het is hier nu schitterend weer. Daarover gesproken, ik ga zo maar eens naar mijn paard toe. Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:25

runningkawa schreef:
paar jaar terug heeft het best lang achter elkaar gevroren, zetten jullie ze dan niet buiten?
Hier gaan ze gewoon elke dag de wei in hoor, ook als het vriest.

Hier ook, ook met sneeuw trouwens. Afgelopen jaar zijn ze 1 dag, gedeeltelijk, binnen gebleven. Toen stormde en regende het heel erg hard. Dan staan ze ook liever wat in de beschutting. Toen het weer wat opknapte gingen ze alsnog naar buiten.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:27

shadowflower schreef:
ze hebben dat zelf heus door als het zo gevaarlijk is. ze zijn juist doordat ze zo vaak buiten komen er op ingesteld dat ze bij sommige weertypes voorzichtig moeten zijn. Zoiezo in de inter komen paarden niet veel buiten en dan ben ik toch blij dat ze lekker rustig op de bak staan of soms wel eens lekker op stal waar ze een mini paddock van 4x3 aan hebben zitten

edit: en wie staat er op ontiegelijk harde vieze klei .... ik met mijn paardjes .. Het is heel vaak nat en drassig en ONGELIJK ... dus beter een bak dan het land.
Jij hebt het trouwens alleen over bij gevroren weer lekker op het land. hoe doe je dat bij andere weertypes ? ook op het land of staan ze dan toch veilig op stal Bloos

Heb je het tegen mij?
Het achterste gedeelte van de wei is helemaal vlak, vooraan is het idd ongelijk maar daar komen ze dan niet vaak omdat ze zelf idd in de gaten hebben dat ze daarop moeten uitkijken.
En hoe bedoel je bij andere weertypes? Ze staat in de zomer dag en nacht buiten met een inloopstal, in de winter gaat ze overdag naar buiten (als het niet stormt tenminste want dan doe ik ze er geen plezier mee) en snachts op stal.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:31

runningkawa schreef:
Een bak kun je ook slepen net voor het vriest, dan is hij niet ongelijk:P

Dat is waar, niet aan gedacht Knipoog

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:32

shadowflower schreef:
de zomers ook niet ^^ t is niks meer in nederland wat betreft het weer

afgelopen winter was idd maar matig en de zomer is ook niet echt mooi tot nu toe. Wel weer een extreem warm voorjaar gehad Clown

lie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:40

ik heb op een manehe gereden in heijen, waar ze wel weidegang hebben, alleen voor de mensen die hun eigen paard daar stallen.
dus de paarden voor manegelessen komen nooit buiten.
verder vind ik dat 15 pony's per stal (die zijn niet zo groot) te veel is, maar gelukkig hebben de paarden wel allemaal een eigen box.
ik vind dat zeker maneges, hun paarden een weide moeten geven

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:13

[quote="runningkawa"]paar jaar terug heeft het best lang achter elkaar gevroren, zetten jullie ze dan niet buiten?
Ze letten wel op Ja

Die van mij gaat echt niet los als het hard is.
mijn paard wordt dus niet voorzichtig van een harde ongelijke ondergrond. dus ik vind het veel te gevaarlijk.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:42

dus jou paard stond een week binnen ..... onbelievebulll
dat vind ik pas erg ... mijn paarden staan veel buiten en nooit dat ze wat hebben ... ja nu een keer heeft mijn ruin van 17 een keel ontsteking .. wat antibiotica en het is weer over ...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:47

ik zou dus ook niet ergens willen staan waar ze binnen moeten blijven als het vriest. Dat zou kunnen betekenen dat ze een week ( wie weet wel 2 ) de stal niet uitkomen!
Op mijn vorige stal gingen ze gewoon de wei op als het vroor, dan kregen ze die dag helemaal geen krachtvoer en deden ze niet gek. Omdat de paarden toch elke dag buiten kwamen, was de ergste gekheid er toch al uit.
Bij mijn huidige stal gaan alle paard sowieso los in de binnenbak als het vriest. Meestal is 1 buitenbak ook nog goed, dan kan je daar ook nog terecht. No way dat mijn paard ooit een dag binnenblijft!

lyndsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:49

nou als het flink gevroren heeft dan gaat de mijne ook niet op de wei hoor. sommigen zeggen wel ze kijken wel uit als het glad/hard is maar die slimmerd van mij heb ik al 2x onderuit zien gaan met sneeuw/harde grond.
betekend niet automatisch dat hij opstal blijft.. dan word er gewoon opstal onderling geregeld om ze een halve dag in de binnenbak te zetten.(sochtends tot eind van de middag)

en de keren dat dat nodig was kan ik denk ik op 1 hand tellen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:22

lyndsey schreef:
nou als het flink gevroren heeft dan gaat de mijne ook niet op de wei hoor. sommigen zeggen wel ze kijken wel uit als het glad/hard is maar die slimmerd van mij heb ik al 2x onderuit zien gaan met sneeuw/harde grond.
betekend niet automatisch dat hij opstal blijft.. dan word er gewoon opstal onderling geregeld om ze een halve dag in de binnenbak te zetten.(sochtends tot eind van de middag)

en de keren dat dat nodig was kan ik denk ik op 1 hand tellen.

En had je paard ook wat toen hij onderuit ging? Mijn paard gaat regelmatig onderuit als ze weer eens de dolle 5 minuten heeft, zelfs als het niet vriest in de natte wei bijvoorbeeld, daar heeft ze nooit wat aan overgehouden.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:25

runningkawa schreef:
paar jaar terug heeft het best lang achter elkaar gevroren, zetten jullie ze dan niet buiten?

Overdag gewoon lekker buiten Ja 's Nachts weer naar binnen met zulk weer...

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:35

__Sanne__ schreef:
Ja hoor absoluut.
De prive paarden en pony's worden 's morgens tegelijk met de manegepaarden buiten gezet. (als je dat wil natuurlijk) En voor het voeren weer binnen gehaald, evt zou je ze na het voeren weer naar buiten kunnen doen als je dat wil. Of nog even een uurtje in de paddock o.i.d.
De 'kreupele' manege paarden en pony's mogen lekker 24/7 in het land staan.
Genoeg mogelijkheden dus gelukkig! Haha!

Zeker. S'zomers...wat about tha winter? In de winter staan ze bij ons ook erg veel binnen. Dat vinden Vi en ik niet leut!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:36

mijn paard doet nou nooit maf Tong uitsteken alleen in de zomer in de weide of als ik m opjaag dat hij toch zijn energie kwijt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:44

Citaat:
dan word er gewoon opstal onderling geregeld om ze een halve dag in de binnenbak te zetten.(sochtends tot eind van de middag

Maar niet iedereen heeft een binnenbak
Dat zou dan betekenen dat ze op stal moeten blijven

lyndsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:48

dat is waar, als we geen binnenbak hadden, dan had ik het risico denk ik wel genomen om hem toch in de wei te zetten want binnenlaten staan is geen optie. maar ik vind het zo beter voor mijn gemoedsrust flink wat hooi in de binnenbak en de paarden vermaken zich daar wel.
maar zoals ik al zei.. hoevaak is dat nou dat het écht steenhard is de grond... vorig jaar hebben we ze geloof ik maar 2x in de binnenbak gehad.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:50

lyndsey schreef:
dat is waar, als we geen binnenbak hadden, dan had ik het risico denk ik wel genomen om hem toch in de wei te zetten want binnenlaten staan is geen optie. maar ik vind het zo beter voor mijn gemoedsrust flink wat hooi in de binnenbak en de paarden vermaken zich daar wel.
maar zoals ik al zei.. hoevaak is dat nou dat het écht steenhard is de grond... vorig jaar hebben we ze geloof ik maar 2x in de binnenbak gehad.

wie weet wat voor winter we dit jaar krijgen... de vorige winter, lente en zomer waren ook al apart.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:54

Ik vind het een erg interesante discussie. Ik woon midden in de randstad, hier is het voor veel mensen heel normaal om je paard in een box te zetten en hem er alleen met rijden uit te halen. Veel paarden krijgen in de zomer wel "vakantie" op het land.
Allereerst wil ik kwijt dat (bij ons) de kinderen op de maneges absoluut niet het goede voorbeeld krijgen. Dus vaak weten die niet beter dan dat je een paard op stal hoort te houden. Als zij op die manege blijven hangen is er een grote kans dat zij hun paard op dezelfde manier gaan houden.
Ik heb gelukkig mijn paarden bijna altijd op stallen gehad waar ze minimaal een paar uur buiten los konden lopen. Helaas ben ik 1 keer genoodzaakt geweest om naar een stal te gaan waar dat niet kon. Ik moest plotseling weg bij die vorige stal en ik kon niet heel snel iets anders vinden (de stallen met uitloop mogelijkheden hebben hier vaak een wachtlijst)
Ik probeerde mijn paard toen wel zoveel mogelijk uit haar box te halen. Ze leek het niet heel erg te vinden, maar ik kan natuurlijk niet in dat koppie kijken. Waar ik mij die winter wel verschrikkelijk aan heb geergerd, is dat er een aantal stalgenoten de hele tijd in de kantine zaten terwijl hun paard op stal stond. Tenslotte was het te koud om te rijden Boos! Hier heb ik echt geen begrip voor.
Gelukkig heb ik nu een stuk weiland met schuilstal voor mijn dames. Ik moet hier wel alles zelf doen en er is geen licht en stromend water. En als ik het vergelijk met wat mensen in andere provincies betalen voor zoiets ga ik gelijk huilen Haha! Maar mn beestjes zijn er erg gelukkig mee.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:01

Zo krijgen die dieren toch geen hap gras binnen? Daar leven ze vaak juist van (buiten andere dingen!) Om paarden maar 24/7 binnen te laten is natuurlijk ook te maf voor woorden! Laat die dieren tcoh lekker rennen in een weitje (in de buurt!) maar zorg dan wel voor (groen)voer! Het is heel gezond voor hun om ook eens echte frisse lucht te ruiken en niet weg te laten kwijnen (sorry<<<) in een stal. Misschien dan wel voor wat rust of zo, maar gun die dieren ook eens wat beweging met soortgenoten! Moet je kijken hoe ze dan opknappen hiervan!!!

Dus: dagelijks een paar uurtjes lekker losgooien in de wei kan geen kwaad!...... TOCH???

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:37

gras is geen noodzaak .. eigen vrije tijds beweging en met soortgenoten staan wel .... als ik tussen een stal moest kiezen met alleen in de zomer weidegang of alle dagen in het jaar op een paddock zou ik het wel weten hoor ...

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:23

Remember schreef:
Ilsuuuh schreef:
Maar omdat ie niet naar het land gaat beweegt ie juist extra veel..
Hij gaat van ma t/mvrijdag elke keer minimaal 45 min in de trainingsmolen.. op za en zo ochtend staat ie een uur los in de paddock en verder rijd ik m elke dag minimaal een uur.. meestal wel anderhalf met warming up en cooling down erbij!!

Dik een uur rijden en een klein uur in de molen (waar ik niet écht voorstander van ben, 20-30 min vind ik meer dan lang genoeg!) maakt 2 uur beweging per dag.... Dat noem je extra veel???

Hij vin dhet erg leuk in de molen en is dan ook samen met soortgenoten... En als het meezit gaan over een maand de merrie en de veulen die in een van de weides staan weg.. en dan ga ik wel weer proberen of ie der in kan.. samen met zijn maatje!!

Maar deze discussie komt er op neer dat paarden die niet of nauwelijks in het land komen doodongelukkg zijn en wegkwijnen.. nou ik dacht t ff niet!!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:31

tja ik zou haast zegggen kom eens kijken bij mij op stal en oordeel zelf over mijn paard (ik heb haar trouwens een keer laten readen aan de hand van een foto, gek genoeg stond ze toen op stal en was niet ongelukkig)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:45

Paardenmaf1 schreef:
Dus: dagelijks een paar uurtjes lekker losgooien in de wei kan geen kwaad!...... TOCH???

Hangt er van af.
In de winter, of als het een paardagen achterelkaar flink heeft geregend. Dan ebn ik BLIJ dat mijn paard de weide niet in gaat, maar in de paddock staat!

Hier zit je met veen grond, ben je niet blij mee.
Het pad naar de ingang van het land (wat eerst ook een stukje gras was...) is nu (ook nu het droog is) een ramp.
Ik heb een paard van 1m70, die nu tot zn knienen weg zakt in de bagger.
Als het nu 2 dagen regend, dan ishet onbegaanbaar.

Heerlijk goed voor de spieren en pezen natuurlijk! maar ach!

Paardenmaf1 schreef:

tis maar net hoe je het bekijkt! Als jij een "perfecte" weide hebt, zomers en swinters, die nooit te nat is, en nooit erg diepe blub. Dan kan het inderdaad geen kwaad!

Maar als je dat niet hebt, tja, dan kan het toch flinke schade aan richten.
Mijn paard moet in volle galop over het pad heen, omdat hij er anders niet doorheen komt. En dan is het nu vrij droog!
Zodra het ook maar 1 dag goed regend, dan gaat die echt het land niet meer in!

orrieborrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:48

Als je op een stal staat waar je niet beschikt over een weiland mag ik aannemen dat je zoveel mogelijk doet om je paard het naar zijn zin te maken, hetzij los in de bak, hetzij aan de hand laten grazen. Er zijn paarden die het slechter hebben hoor...
En op de stal waar ik sta hebben we wel weidegang, maar mijn paard staat ook niet buiten en de rede? Hij wordt er dood ongelukkig van. Er staat niet veel gras, hij valt ontzettend in, hij loopt alleen maar heen en weer (terwijl er nog 15 andere paarden in de wei staan).
Sinds dat ik hem op stal heb staan glimt zijn vacht weer, is hij veel vrolijker.

Ik vind niet dat je via dit topic situaties van andere mensen kunt beoordelen. Iedereen heeft een andere opvattig over wel of niet weidegang en dat zal altijd zo blijven. Ik hoop dat iedereen het beste met zijn paard voor heeft. En tuurlijk is elke dag de wei in beter voor je paard, maar soms is het niet anders en moet je roeien met de riemen die je hebt.