Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:08

joyce B schreef:
Bij hoeveel paarden?
Hier kost elk extra paard een half uur per paard extra per dag. Maar dat is de hele verzorging met uitmesten, 3x voeren hooinetten vullen etc.

Mijn eigen 2 stallen hangt er echt vanaf of ik natte plekken er uit moet haken en op de mest gewoon netjes op het strooisel in hoopjes ligt, of dat alles door elkaar is gelopen of is ge/begraven.

Het is dan tussen de 10 en 30 minuten voor mijn beide stallen.

De paddock uitmesten eind van de dag (4 pony's en een paard) kost tussen de 10 en 20 minuten afhankelijk van hoe het weer is en of ze in het zand of op de stenen hebben gepoept. Met Rondje track er bij ben ik zo 10 minuten extra kwijt.

1 E pony, 2 mini's en een mini veulentje.
Maar ik ben een pietje precies en alle mest moet echt helemaal weg en alle vuile plekken idem en dat zowel op stal als Paddock als weide.

Ik heb elke keer minstens 1 supervolle kruiwagen en een halve per keer dat ik stalwerk doe en dat is 2x per dag.

Ze staan op gehakseld Koolzaadstro trouwens. Hiervoor jaren op vlas maar het Koolzaadstro doet het beter.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:10

Tatyana schreef:
En dan is natuurlijk ook de grote vraag, waar staat de stal van Hieper... Ik kan me echt niet voorstellen dat er geen goedkopere stal in de buurt dezelfde faciliteiten biedt. Wel kan ik me voorstellen dat er wachtlijsten zijn of er mensen niet aangenomen worden.

Wat ik niet begrijp is de gezin en werken discussie... Mijn paard heeft hier niet voor gekozen, daarom is zij mijn prio en ga ik dus elke dag even kijken. Ja, ik werk fulltime en ik heb een gezin. Ik ben al jaren kostwinnaar en samen hebben we het zo neergezet dat er ook elke dag 2/3 uur tijd is voor het paard. Kind lekker mee in de frisse buitenlucht (rijdt zelf ook op onze stal en ons paard, maar ging eerder ook gewoon mee). Zo wisselen we af, man kan kind(eren) ook 3 avonden naar bed doen. Kan jij lekker direct na het eten al weg bijvoorbeeld. Op je vrije dag kunnen je kinderen overdag mee naar stal, afhankelijk van de leeftijd lekker een kleurboek of tablet mee of helpen in stal. Vinden ze vaak alleen maar leuk...

Ik sta officieel ook vol pension, maar in de winter moet ik zelf mijn paard in de paddock zetten. Ik sta dus ook elke dag op stal en heb stalgenoten met wie je afspreekt samen te doen of de paarden samen buiten kunnen. In het weide seizoen zou ik rustig een week niet kunnen komen, maar ik ben er op een incidentele vakantie na, elke dag.
Voor de regio en de resterende faciliteiten is mijn stal niet duur maar ook niet de goedkoopste. (ik betaal 435 in de winter en 470 in het weideseizoen) Maar heb daarvoor 2x 20*40 binnenbak, 25*70 buitenbak, longeercirkel, stal 3*3.5 met binnenluik, wasplaatsen met warm water en een solarium.

Dat kun jij je niet voorstellen? Echt waar, denk je dat ik onzin praat? Er vertrekt zo goed als niemand bij ons, omdat er niks is. Denk je dat er bij ons op stal veel mensen staan die het leuk vinden om 200€ meer in 1,5 jaar tijd te betalen? En inmiddels dus op ongeveer 800€ per maand uitkomen? En dat ze niet bezig zijn met het zoeken naar een alternatief?

En dan over je gezin en paard kwestie; ik vind het ronduit onverantwoord om op je paard te gaan zitten en je kind mee te nemen. Waar moet mijn kind heen als ik van m’n paard val en bijvoorbeeld bewusteloos ben? Nu is die kans niet groot, maar die kans is er wel degelijk.
Mijn kinderen zijn nog klein, dus die mogelijkheid valt voor mij af. En daarbij is het mijn hobby. Niet de hobby van m’n kind, en al helemaal niet de hobby van mn man.

Maargoed, als jij kostwinnaar bent, werkt je man dan ook fulltime?

Ik kan ook 2 of 3 avonden per week gaan hoor. Maar dan ben ik dus wel pas om 22.30u weer thuis als ik nog stalwerkzaamheden moet doen. En dan heb ik nog geen 3 minuten die dag op m’n kont kunnen zitten. Het huis maakt zichzelf ook niet bepaald schoon helaas, er zal toch ook gekookt en gegeten moeten worden.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:20

Hier in Friesland betaal ik 450 per paard - hiervoor hebben we paddocks, een prima buitenbak zonder verlichting, een binnenbak met enorm slechte bodem en directe uitrijmogelijkheden.

In de prijs zit verder 1 baal vlas per week, onbeperkt ruwvoer (wel zelf klaarzetten in netten en de helft van de tijd is het kuil) en het buitenzetten van de paarden.

De boxen en paddocks uitmesten doe ik zelf, idem met het binnenhalen in het voorjaar, zomer en de herfst. In de winter als het vroeg donker is zet de pensionhouder ze zelf binnen voor het donker. Voer haal ik zelf maar mag ik klaarzetten, stalhouder geeft hen het ontbijt.

Iedereen denkt dat de randstad zo duur is maar hier kunnen ze er ook wat van. Ik heb zelf lang in regio Utrecht gewoond en ja, de stallen zijn daar duur maar omdat je relatief veel keuze hebt zijn de prijzen wel reëel en de faciliteiten goed. Hier is het helaas anders, bijna geen aanbod en daardoor ook flinke prijzen en niet de beste faciliteiten voor dat geld. Met 4 paarden tikt het dus aardig aan!

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:22

JMH schreef:
Hier in Friesland betaal ik 450 per paard - hiervoor hebben we paddocks, een prima buitenbak zonder verlichting, een binnenbak met enorm slechte bodem en directe uitrijmogelijkheden.

In de prijs zit verder 1 baal vlas per week, onbeperkt ruwvoer (wel zelf klaarzetten in netten en de helft van de tijd is het kuil) en het buitenzetten van de paarden.

De boxen en paddocks uitmesten doe ik zelf, idem met het binnenhalen in het voorjaar, zomer en de herfst. In de winter als het vroeg donker is zet de pensionhouder ze zelf binnen voor het donker. Voer haal ik zelf maar mag ik klaarzetten, stalhouder geeft hen het ontbijt.

Iedereen denkt dat de randstad zo duur is maar hier kunnen ze er ook wat van. Ik heb zelf lang in regio Utrecht gewoond en ja, de stallen zijn daar duur maar omdat je relatief veel keuze hebt zijn de prijzen wel reëel en de faciliteiten goed. Hier is het helaas anders, bijna geen aanbod en daardoor ook flinke prijzen en niet de beste faciliteiten voor dat geld. Met 4 paarden tikt het dus aardig aan!

Jee dit vind ik ook duur. Ik had gedacht dat het in die regio vele malen goedkoper zou zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:23

DuoPenotti schreef:
Nee ik ook niet.
Wanneer is die verandering er eigenlijk ingeslopen? Dat halfpension vol word genoemd.
Of is dat in delen van het land altijd zo geweest?

Volgens mij is de neergang begonnen sinds dat de regering de boeren en het vee (ook paarden) de schuld geeft van "stikstof". Dus alles steeds moeilijker en via btw steeds duurder maken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:25

Wij gaan naar 620 voor een normale box, vol pension, paddocks veel binnen en buiten banen etc.
Faciliteiten en eigenaar zijn top.
Zou best iets met meer buiten/weidegang willen en wellicht wat goedkoper, maar mijn paard weigerd tot nu toe nog steeds te verhuizen :')
2x gedaan, maar geheel over de zeik tm stoppen met eten en drinken aan toe... en als hij hier weer is, is hij weer helemaal zen :+ hij kan best een paar dagen weg, voor buitenritten etc, maar zodra hij merkt dat hij gaat blijven gaat hij flippen, over hekken heen, klimmen uit de box, en uiteindelijk alleen maar shaken, wit van het schuim en honger staking.
Dus blijf nog even waar ik sta.
Heb het er zelf ook prima naar mijn zin, maar zou meer weidegang willen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:26

JMH
En bij jullie ook kleigrond denk ik?

Want ik denk dat daar de grootste klap in de prijsverschillen zit, naast dan het vol gebouwde in de randstad met dito grondprijzen.

Anjali, ik heb zelf het idee dat de verschuiven van benaming al eerder was.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:28

anjali schreef:
DuoPenotti schreef:
Nee ik ook niet.
Wanneer is die verandering er eigenlijk ingeslopen? Dat halfpension vol word genoemd.

Volgens mij is de neergang begonnen sinds dat de regering de boeren en het vee (ook paarden) de schuld geeft van "stikstof". Dus alles steeds moeilijker en via btw steeds duurder maken.

Is dit niet gewoon ook boeren die uiteindelijk maar een pensionstalling zijn begonnen omdat vee niets opleverende/teveel werd aangescherpt, en er dus tal van boeren (geen moderne boeren) nu aan het roer staan van een (grote) pensionstalling maar geen idee hebben hoe ze iets dergelijks zouden moeten runnen?
Let wel; bij ons staan relatief veel sportpaarden en relatief weinig recreanten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:30

Mijn zorg is ook enigszins dat er geen stop zit op het duurder worden. Ik zou het nu nog kunnen betalen maar als ze steeds maar doorgaan met omhooggaan dan komt mijn faillissement in zicht- en als ik een paard eenmaal heb dan wil ik hem niet hoeven wegdoen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:31

Hieper
Maar juist boeren zijn niet vies van zelf de riek in de hand nemen of een paard fysiek buiten zetten.
Dus kan mij daar juist niet bij voorstellen dat die halve service vol pension zijn gaan noemen.

anjali schreef:
Mijn zorg is ook enigszins dat er geen stop zit op het duurder worden. Ik zou het nu nog kunnen betalen maar als ze steeds maar doorgaan met omhooggaan dan komt mijn faillissement in zicht- en als ik een paard eenmaal heb dan wil ik hem niet hoeven wegdoen.

ik denk dat dit een terechte gedachte is.
Het gaat niet goedkoper worden in de toekomst, mede door alle regels.
Onze regering heeft liever zonnevelden op dat grasland liggen....

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:34

DuoPenotti schreef:
Maar juist boeren zijn niet vies van zelf de riek in de hand nemen of een paard fysiek buiten zetten.
Dus kan mij daar juist niet bij voorstellen dat die halve service vol pension zijn gaan noemen.

Bij ons wel hoor
Maargoed het is bij ons ook het management en de administratieve kant waar niets van klopt. Nu zijn dat mijn zaken niet, want ik ben klant. Ik kan betalen of vertrekken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:34

DuoPenotti schreef:
Nee ik ook niet.

Ik denk dat het aanbod gewoon zo verschillend geworden is dat het niet meer te vangen valt in drie termen.
Vroeger zal die volpensionstal de paarden in de winter gewoon binnengelaten hebben en niemand stelde zich vragen. Nu zal die stal misschien wel ruimte voor winterbuitengang voorzien maar je moet het dan wel zelf doen. Is het dan diezelfde volpension met een extra mogelijkheid of wordt die ineens halfpension?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:40

@Hieper: De stallen waar ik heel tevreden over was, waren juist van ex-varkensboeren. Volgens mij is er in die sector ooit lang geleden iets met een ziekte en ruimingen geweest waardoor ze daar geen zin meer in hadden en aan de paarden begonnen wat toen heel populair was- ontzettend veel meisjes wilden paardrijden, het was toen niet echt duur en ,de door mij bedoelde boeren voerden heel goed. Alle paarden zagen er weldoorvoed uit ,je hoefde zelf niet te gaan bijvoeren.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:41

anjali schreef:
@Hieper: De stallen waar ik heel tevreden over was, waren juist van ex-varkensboeren. Volgens mij is er in die sector ooit lang geleden iets met een ziekte en ruimingen geweest waardoor ze daar geen zin meer in hadden en aan de paarden begonnen wat toen heel populair was- ontzettend veel meisjes wilden paardrijden, het was toen niet echt duur en ,de door mij bedoelde boeren voerden heel goed. Alle paarden zagen er weldoorvoed uit ,je hoefde zelf niet te gaan bijvoeren.

Oja mkz denk ik he?
Ja de boeren hier voeren dan graag (natte) kuil. Dat vind ik geen paardenvoer. Goedkope brok als een soort vulmiddel.
Maargoed ik heb misschien veel noten op m’n zang als het op paarden houden aankomt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:42

Maar is volpension wel een vaststaande definitie? Ik vind het zelf pas volpension als ook dekens wisselen (extra deken buiten in de winter, vliegendeken in de zomer) en eventueel omdoen bescherming, vliegenmasker etc. erbij zit. Voor anderen is dat totaal overbodig.

Bij sommige volpension moet je als eigenaar bakjes voer klaarzetten. Niet omdat de eigenaar niet met de voerkar rond wil, maar omdat er steeds meer mensen zijn die individuele eisen stellen aan het te voeren voer, supplementen etc.

Je spreekt toch samen in een overeenkomst af wat er bij de prijs is inbegrepen? Daarbij zal de een spreken van volpension als hij echt alleen hoeft te komen rijden, waarbij de ander best in de weekenden wil mesten, omdat de staleigenaar dit niet doet in de weekenden (wat best wel voorkomt) dan is mesten geen verplichting, maar iets dat je doet omdat je het fijn vindt dat het paard schoon staat.

als je gaat rekenen is €800,- geen gek bedrag. Dat is €26,- per dag... Breng je grote hond naar een pension en je bent rond de €19,- tot €30 euro per dag kwijt...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:45

Gini schreef:
DuoPenotti schreef:
Nee ik ook niet.

Ik denk dat het aanbod gewoon zo verschillend geworden is dat het niet meer te vangen valt in drie termen.
Vroeger zal die volpensionstal de paarden in de winter gewoon binnengelaten hebben en niemand stelde zich vragen. Nu zal die stal misschien wel ruimte voor winterbuitengang voorzien maar je moet het dan wel zelf doen. Is het dan diezelfde volpension met een extra mogelijkheid of wordt die ineens halfpension?
40 jaar terug al niet. En vol was vol, je werd als het ware helemaal ontzorgd.

Hier in de regio stond nooit wat binnen. Ja wat toen al sportstal was, maar dat waren er in vergelijk niet veel.

De verandering die wel is gekomen is dat er meer sportstallen zijn gekomen, met meerdere binnenbakken, achterberg springbakken, parkeerplaats voor de vrachtwagens en alles gaat van de weides af.
Dus juist minder voor de paarden.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:46

996981 schreef:
Maar is volpension wel een vaststaande definitie? Ik vind het zelf pas volpension als ook dekens wisselen (extra deken buiten in de winter, vliegendeken in de zomer) en eventueel omdoen bescherming, vliegenmasker etc. erbij zit. Voor anderen is dat totaal overbodig.

Bij sommige volpension moet je als eigenaar bakjes voer klaarzetten. Niet omdat de eigenaar niet met de voerkar rond wil, maar omdat er steeds meer mensen zijn die individuele eisen stellen aan het te voeren voer, supplementen etc.

Je spreekt toch samen in een overeenkomst af wat er bij de prijs is inbegrepen? Daarbij zal de een spreken van volpension als hij echt alleen hoeft te komen rijden, waarbij de ander best in de weekenden wil mesten, omdat de staleigenaar dit niet doet in de weekenden (wat best wel voorkomt) dan is mesten geen verplichting, maar iets dat je doet omdat je het fijn vindt dat het paard schoon staat.

als je gaat rekenen is €800,- geen gek bedrag. Dat is €26,- per dag... Breng je grote hond naar een pension en je bent rond de €19,- tot €30 euro per dag kwijt...

Vind je dat geen gek gedrag inclusief dekens wisselen, en aldus volgens jou echt volpension?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:49

Hieper89 schreef:
anjali schreef:

Oja mkz denk ik he?
Ja de boeren hier voeren dan graag (natte) kuil. Dat vind ik geen paardenvoer. Goedkope brok als een soort vulmiddel.
Maargoed ik heb misschien veel noten op m’n zang als het op paarden houden aankomt.

nee, want dat wil ik ook niet dat mijn paard dat krijgt.
Dat is inderdaad geen paardenvoer.

Maar de paarden die ik vroeger reed, voordat ik een eigen paard had, die stonden ook bij boeren, maar kregen juist toen nog pakjes ouderwets hooi.
Later kwam hier in de regio voor het gemak wel het verpakte hooi, maar ook geen natte zooi.

Dat er zullen zijn die dat voeren vast, maar dat zie je toch al als een een kennismakingsrondje doet en daar blijft het dan ook bij, kennismaking :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:49

Gini schreef:
DuoPenotti schreef:
Nee ik ook niet.

Volpension is (vind ik) dat de noodzakelijke behoeften van het paard helemaal vervuld worden, de basisbehoeften althans, waardoor je zelf helemaal niet zou hoeven te komen. Elke dag buiten zal niet overal mogelijk zijn in de winter als de bodem heel slecht is, maar dat hij af en toe wordt losgelaten dat is nodig voor zijn gezondheid en valt dus onder volpensionverzorging . Als de klanten dat zelf moeten gaan doen dan kun je ook nog onenigheid krijgen over het gebruik van die enkele plek waar ze even losmogen want niet alle paarden kunnen bij elkaar.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:51

Ik denk dat het sws al uitmaakt hoe oud je kindjes zijn als je ze meeneemt. En hoe het kind zelf eronder is.
Daarnaast de soort stal.
Ben op pensionstalling geweest (niet gestaan) waar er veel fanatiek dressuur gereden werd. Daar werden ze echt niet blij van kinderen. Daar mocht een kind bij wijze van spreken enkel op een stoel zitten en niet bewegen. Langs de bak rustig lopen was uit den boze, want paard in de bak zou ervan "kunnen" schrikken.
Maar ook op stallen gestaan/geweest waar ze met kinderen totaal geen moeite hadden. Daar werd bij wijze van spreken op het terrein gevoetbald etc.
Nadeel waren de ouders die totaal niet op hun kinderen (onder de 3 jaar) onbeheerd overal rondliepen.

Mijn kinderen waren vaak mee, wel al wat ouder (8 en 12). Hadden een relaxte pensionstal. Voor de kinderen was er zelfs een grote skelter met aanhanger waarmee ze konden spelen.
Voetballen mocht idd gewoon, maar niet in de buurt van de paarden.
Stonden de paarden in de paddock dan Voetballen op de wei of omgekeerd.
Maar niet iedere stal bied die mogelijkheid.

Nu al een paar jaar in eigen beheer. Ideaal!
Maar is niet goedkoper dan pensionstal, meer zelf doen.
Maar wel alles zelf bepalen.

Qua hooi inkopen hebben we echt onwijs mazzel. Bestellen in het voorjaar hooi voor het hele jaar. Ivm beperkte opslag brengt hij iedere keer zo'n 16 grote balen. Langwerpig geperst en gewikkeld. Lost ze voor ons op pallets.
Betalen €45 voor zo'n 300 kg baal.
Dit jaar wat hoger in suiker dan andere jaren. Dus voeren graszaadhooi bij. Niet gewikkeld en kunnen er binnen maar 1 van kwijt.
Rechthoekige baal, 500 kg voor €85 incl bezorgen.
Graszaad 2 mnd met een baal.
Gewoon hooi 1.5 week met baal.
Voeren onbeperkt 2 paarden en 1 welsh bijna jaarling.

Staan op vlas (stallen staan 24/7 open) a €5,50 per baal. Gebruiken 2 balen per week.

Huur locatie voor 3 € 625.
Locatie heeft 2 stallen, bestraat stuk, rijbak, 2 weides.
Eigen ruimte voor opslag hooi, vlas, zadelkasten etc.

Al het onderhoud doet de verhuurder. Legen van de Mestkar.
Stroom, stromend water.
Zet met het weide seizoen met de middag de draden open naar de wei.
Indien nodig willen ze altijd helpen met voeren etc.

Als ik het uitrekenen voor mijn paard, kwam ik met alles uit op zo'n €350/400 per maand.
Dat is alles totaal genomen, dus stalling, hooi, bodembedekking, brok, medicatie, luzerne, hoefsmid, enting, ontworming etc.
Berekend op afgelopen jaar.

Ik ben er zelf 6 dagen per week, 1 dag red ik niet ivm werk.
Maar wel 1 stalgenote en mijn dochter.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:53

Hieper89 schreef:
Vind je dat geen gek gedrag inclusief dekens wisselen, en aldus volgens jou echt volpension?

Nee, voor volpension in het algemeen.

- Buiten- binnenzetten 7 dagen per week;
- vier keer per dag voeren;
- Mesten (minimaal 5 keer per week);
- Signaleren afwijkend gedrag/wondes.

Over het algemeen is dekens wisselen etc. een extra pakket (wat logisch is, want niet iedereen hoeft/wil daar gebruik van maken). Vol pension is puur de basiszorg, maar voor mij is volpension pas als ik écht ontzorgt ben en weet dat mijn paard niet te warm/koud of onder de vliegen staat. Dat is een service die ik extra zou afnemen.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:00

996981 schreef:
Hieper89 schreef:

Nee, voor volpension in het algemeen.

- Buiten- binnenzetten 7 dagen per week;
- vier keer per dag voeren;
- Mesten (minimaal 5 keer per week);
- Signaleren afwijkend gedrag/wondes.

Over het algemeen is dekens wisselen etc. een extra pakket (wat logisch is, want niet iedereen hoeft/wil daar gebruik van maken). Vol pension is puur de basiszorg, maar voor mij is volpension pas als ik écht ontzorgt ben en weet dat mijn paard niet te warm/koud of onder de vliegen staat. Dat is een service die ik extra zou afnemen.

Ja, dat laatste ben ik het ook mee eens.
Maar ik vind onder pension ook vallen dat de banen goed worden onderhouden bijvoorbeeld. Regelmatig slepen, goede kwaliteit bodem. Dat alle faciliteiten goed zijn en dat je ontzorgd wordt. En aldus geen kopzorgen hebt.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:01

DuoPenotti schreef:
Hieper89 schreef:

Oja mkz denk ik he?

nee, want dat wil ik ook niet dat mijn paard dat krijgt.
Dat is inderdaad geen paardenvoer.

Maar de paarden die ik vroeger reed, voordat ik een eigen paard had, die stonden ook bij boeren, maar kregen juist toen nog pakjes ouderwets hooi.
Later kwam hier in de regio voor het gemak wel het verpakte hooi, maar ook geen natte zooi.

Dat er zullen zijn die dat voeren vast, maar dat zie je toch al als een een kennismakingsrondje doet en daar blijft het dan ook bij, kennismaking :D

Ja helemaal eens! Hahah
Maar als ik het hier moet geloven is het heel moeilijk om goede kwaliteit (onverpakt) hooi te vinden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:04

Hieper89 schreef:
Maar ik vind onder pension ook vallen dat de banen goed worden onderhouden bijvoorbeeld. Regelmatig slepen, goede kwaliteit bodem. Dat alle faciliteiten goed zijn en dat je ontzorgd wordt. En aldus geen kopzorgen hebt.

Maar goed is subjectief… dus dat is heel moeilijk om echt eisen aan te stellen. De een vindt het goed als het geen gevaar oplevert, de ander verwacht een biljartlaken van Agterberg dat elke dag gesleept wordt en jaarlijks voor groot onderhoud gaat.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:06

996981 schreef:
Hieper89 schreef:

Maar goed is subjectief… dus dat is heel moeilijk om echt eisen aan te stellen. De een vindt het goed als het geen gevaar oplevert, de ander verwacht een biljartlaken van Agterberg dat elke dag gesleept wordt en jaarlijks voor groot onderhoud gaat.

Wat daaraan subjectief is, is misschien wat goed onderhoud betreft.
Maar als je 80 paarden op stal hebt staan, zul je toch met grote regelmaat moeten slepen als mensen 800€ per paard betalen. Dat lijkt me niet subjectief.
Laatst bijgewerkt door Hieper89 op 26-01-26 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt