Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:46

De fokkerij is niet officieel afgeketst, maar ik verwacht er niks meer van. Zij wil heel graag. Vindt Mir zowel qua type als verwantschap interessant voor hun fokkerij.
Maar haar man vindt het te spannend om een paard met haar karakter ongezien te kopen.
En dat snap ik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:48

Vind jij het andersom niet ook spannend niet wetende waar ze terecht komt? geen idee welk land maar in niet alle landen gaan ze lief met paarden om.
Duim dat deze waar je nu contact mee hebt een goede match is

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:45

Spannende dagen boemel!
Ben benieuwd naar de uitkomst.

Kijk hoe leuk deze foto is <3
Afbeelding

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:58

Goed van je dat je op je gevoel afgaat Boemel.
Ben benieuwd of het paard wat is waar je gaat kijken.

Ah wat een blij snuitje, leuk Karin!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:08

@karin: dat is idd een hele leuke foto :)
@boemel; Fijn dat er weer een serieuze kandidaat is voor Mir.

Ik vond het net vies koud en ik voelde ook een miezertje.
Ik wil voor Jasmijn een iets dikkere deken kopen, maar alles wat ik interessant vind is meteen 300/400 gram. Nu is ze weliswaar geschoren, maar is dat niet veels te warm ??
Ook zou ik haar vandaag of morgen de 2x moeten sponzen met de Sebacil, maar met dit weer ??? Straks loopt ze een longontsteking op ;(

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:21

Lynn_Nikita schreef:
Vind jij het andersom niet ook spannend niet wetende waar ze terecht komt? geen idee welk land maar in niet alle landen gaan ze lief met paarden om.
Duim dat deze waar je nu contact mee hebt een goede match is

In dit geval niet. Had al contact met Nederlanders die hen kennen. En het lijkt een topadres. Maar goed niet relevant voor nu.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 11:04

Karin_deB schreef:
Spannende dagen boemel!
Ben benieuwd naar de uitkomst.

Kijk hoe leuk deze foto is <3
[ Afbeelding ]

Wat een lieve foto !
Die oortjes van de pony <3

Dubbelfun, 300/400 grams vind ik met de temperaturen van nu wel veel voor een ongeschoren dier persoonlijk.
300 grams doe ik bij mijn half geschoren op als het gaat vriezen en als het stevig gaat vriezen gooi ik daar een 100 grams of stevige wollen deken onder. ( Halsdeken trouwens )

Mag ik vragen waarom je moet sponzen met Sebacil ? Dat heb ik gemist denk ik.

Hier gisteren de hals van mijn paard geschoren, doe het liever niet maar hij zweet al zo snel in zijn training. Dus maar eens even zien of dit voldoende is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 11:20

Happinez schreef:
Jasmijn heeft -volgens mij- heel erg last van talg, als je haar aait heb je gewoon witte handen. Ze schuurt dus ook mega. DA denkt dat ze luizen/muiten/schurft heeft of wil dat iig als eerste uitsluiten. Vandaar de Sebacil.
De 1e sponsbeurt was met 18 graden + zon en toen stond ze al mega te trillen, dus nu -na 14 dagen- zou de 2x moeten.
Overigens heb ik niets aan verbetering gemerkt; ze heeft nog steeds veel jeuk en er komt ook nog steeds een lading talg/roos af.

Net uitgemest en het is serieus niet lekker buiten :brr:

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 11:47

Leuke foto!

Ik vind 300/400 gram ook veel voor nu…

Vanmorgen was ik al om 6 uur buiten bij de pony’s en het was eigenlijk verrassend lekker :P. Gisteren vond ik het daarentegen vies met dat gemiezer dat niet eens voorspeld was.

Morgen heb ik weer een les gepland en zondag doen de kleintjes mee aan een indoor vaardigheidswedstrijd. Ik denk dat ik hun borst nog maar een keer bijwerk, anders is het misschien te warm.

Gisteravond bij mn laatste ronde moest ik lachen. We hebben een kleintje van ongeveer 75 cm. ‘s Nachts splits ik de pony’s zodat ik beter kan bepalen hoeveel hooi ze krijgen en zodat ieder de gelegenheid krijgt om in de schuilstal te staan. Maar die kleine stond regelmatig bij de avondronde aan de verkeerde kant. Ik heb hem gisteren teruggezet en ging verder met het opruimen van de mest. Hij liep tegen het onderste draadje aan, bleef me stug aankijken, en ploep, liep gewoon zo tussen de drie draden door :’). Nu heb ik de stroom er maar weer op gezet. Die gebruikte ik niet meer echt vanwege mijn dochtertje die regelmatig met me mee is bij de pony’s. Verwacht alleen niet dat het echt verschil gaat maken :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:25

Ik ben blij dat Jasmijn hier groot respect voor stroom heeft :)

Net een 100 grams liner en een 200 grams deken m/hals voor haar gekocht. Zelfde merk, dus ik kan ze uitwisselen met mijn ongevoerde regendeken en/of de liner bij de winterdeken er bij doen mocht het echt koud gaan worden.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:05

Spannend boemel.

300/400 gram vind ik ook wel erg warm nu.

Kyr had gisteren de kolder in haar bol.
Verder vandaag niet zoveel doen met de paarden, dochtertje heeft rs en is flink ziek.
Afbeelding
Afbeelding
Morgen gaan ze weer verder met de fundering.
Dit was woensdag.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:36

Flinke bergen... kun je leuke heuveltjes voor de paarden van maken :)
Is RS hetzelfde als RSV?? iig beterschap voor dochter!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:12

Ai beterschap voor je dochter horsii!

@Lys_PPA, geen respect voor de stroom? Hier ook wel eens paar dagen stroom uit gehad (vergeten) maar zodra ze die voelen is er respect haha

@DF, mijn helemaal geschoren shet staat nu onder een 200grams met half halsje en daar voelt ze comfi onder.
Overdag wissel ik naar 100 gram (tenzij heel bewolkt/nattig).

Wat zouden jullie doen?
Mijn 21 jarige merrie met PPID heeft een prima wintervacht voor nu en voelt ook warm aan.
Desondanks is ze de laatste dagen een beetje cranky en stijvig.
(En ze hoest: weekje geleden begonnen met medicatie hiervoor).
Ik denk dat ze toch last heeft van het koude weer.
Wat voor deken zouden jullie er op gooien?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:21

Ik denk dat een 100 grams wel voldoende zou moeten zijn. Maar Boon heb ik momenteel al onder een 200 grams staan en die is niks te warm er onder.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:48

Ik heb ze nog zonder deken staan. Ze staan er goed bij. Qua lesrijden valt het goed te doen met haar afgekoeld weer buiten zetten, maar vandaag met mennen had ze het zwaar. Ik twijfel, toch scheren en deken erop of ze zo laten lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:17

Als ik meer zou rijden in de winter zou ik bij Boon ook de hals en wat racestrepen op de flanken scheren, maar dat heeft nu eigenlijk geen zin meer.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:38

DubbelFun schreef:
Happinez schreef:
Jasmijn heeft -volgens mij- heel erg last van talg, als je haar aait heb je gewoon witte handen. Ze schuurt dus ook mega. DA denkt dat ze luizen/muiten/schurft heeft of wil dat iig als eerste uitsluiten. Vandaar de Sebacil.
De 1e sponsbeurt was met 18 graden + zon en toen stond ze al mega te trillen, dus nu -na 14 dagen- zou de 2x moeten.
Overigens heb ik niets aan verbetering gemerkt; ze heeft nog steeds veel jeuk en er komt ook nog steeds een lading talg/roos af.

Net uitgemest en het is serieus niet lekker buiten :brr:

Ahh vandaar !
Met luizen gebruik ik meestal Pour on , streep over de rug en niets scheren/wassen met dat koude weer.
Is officieel niet voor paarden maar werkt als een tierelier. :o
Zeker met dikke dichte ponyvachten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:31

Ik heb al zitten zoeken of er iets is van droogshampoo specifiek tegen roos/talg.
Het insponzen vandaag heb ik maar uitgesteld; het is veel te koud ;(

Zou dit iets zijn??
https://www.zooplus.nl/shop/katten/verz ... t=406829.0

Het liefst heb ik iets met pyrithionzink en salicylzuur er in, maar dat kan ik in een droogshampoo niet vinden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:37

DubbelFun schreef:
Ik heb al zitten zoeken of er iets is van droogshampoo specifiek tegen roos/talg.
Het insponzen vandaag heb ik maar uitgesteld; het is veel te koud ;(

Zou dit iets zijn??
https://www.zooplus.nl/shop/katten/verz ... t=406829.0

Het liefst heb ik iets met pyrithionzink en salicylzuur er in, maar dat kan ik in een droogshampoo niet vinden.

Ik lees hier lekker mee maar misschien is dit iets?
https://www.medpets.nl/douxo-s3-seb-mou ... 9bEALw_wcB

De Douxo S3 heeft meerdere lijnen, misschien dat een andere wat beter past. Die >6kg = 1 pomp per kg is onzin. Maar wil je heel je pony doen heb je denk ik wel 2 flessen nodig. Hoef je niet uit te wassen.
Kan ook bij honden met een lange vacht dus het zou ook wel kunnen op een paard met wintervacht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:56

Dank voor het meedenken :)
Met 1 pomp per kilo zit ik aan 150 pompjes, geen idee op hoeveel flessen ik dan uit kom :) én mousse is nog steeds 'nattig' zeker als je het goed tot op de huid wilt inwrijven.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:56

Nee je hebt ook geen een pomp per kilo nodig, heb het vaak zat gebruikt voor mijn hond (Andere variant) en dat hoefde echt niet zoveel om resultaat te krijgen.
Ze wordt er wel wat nattig van natuurlijk maar niet zeiknat doorweekt als met wassen. Zover ik me herinner trok het bij mijn hond met lange haren, heel snel in.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:37

Veerust al geprobeerd?

Sorry erg druk en alleen tijd om mee te lezen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 19:40

Nee, Veerust heb ik nog niet geprobeerd, maar ik zie niet 1-2-3 hoe Pyrethrum en Piperonylbutoxide tegen talg werkt ??

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 19:57

Vandaag proef gereden op de 4 jarige. Was een flink eind rijden voor ons. Jeugdig dier nog, maar braaf en lief.

Maar nog wel heel groen. En helaas erg slecht aan het been. Dat groene maakte me niet zoveel uit, maar met mijn niet zo’n beste lijf is het voorwaarts houden wel een hele opgave. Ik was echt kapot van even rijden. Leuk dier, maar denk voor mij geen verstandige keuze.
Bij Mir hoef ik amper been te gebruiken. Die loopt wel constant door.

Daarna een hele tijd doorgebracht in een leuke strandtent en even een strandwandeling gemaakt.Afbeelding

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:00

Ik ben bang dat het de komende dagen niet echt beter is qua temperatuur DF.

Hier vandaag ook even flink werk verzet. Het lijkt niet veel maar het was een behoorlijke klus. En ik ben ook nog onderuit gegaan. Flink pijnlijk nu. Dus dat zal morgen helemaal 'leuk' zijn...

Dit is het punt waar de roosters van de heuvel en de mudcontrol platen bij elkaar komen. En uiteraard snijden ze hier de bocht telkens af. Waar net geen platen liggen. Daar ontstond inmiddels een diepe kuil waarbij ik bang was dat ze onder de Mudcontrol kunnen schuiven. Dus gisteren al even drie zeer stevige balken er overheen gelegd en vandaag modder gaan weg scheppen en vervolgens puin storten (wat uiteraard helemaal aan de andere kant van het terrein ligt).

Op de eerste foto had ik al veel modder weg gehaald. Deze hoek is een soort kuil waar water vanaf het huis en de heuvel naartoe gaat. Dus erg snel nat. Op de tweede foto nog meer weg gehaald en drie kruiwagens puin. Ik heb de balken maar even gebruikt om ze over het midden te begeleiden. Als het lukt morgen weer verder. Maar het is nu in ieder geval veilig.

Afbeelding
Afbeelding