Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:16

Interessant om jullie ervaringen te lezen mbt stalmatten.

Eerdaags ga ik in één van mijn stallen een mat (uit één stuk) proberen. Mijn paarden liggen overigens graag buiten in het zand. Op een plek met overzicht.

Ruinlief piest ook alleen in de paddock, maar mijn merrie piest nog wel eens van zich af overal, dus ook rustig op her verharde stuk :o .
Zeker als ze hengstig is, haha...

Bodembedekking in de openstaande stal, begin ik niet meer aan. Tenzij ze ziek zijn en op stal moeten staan. Dan ligt er altijd een droog bedje natuurlijk.

Ben benieuwd of het een gore bende wordt. Hoop van niet. De reden dat ik het wil heeft te maken dat mijn ruin dunne zolen heeft en áls hij ooit weer HB krijgt (hij heeft IR), heeft zijn stal in elk geval een zachte bodem.

Mijn paarden eten in die stal ook uit een automatische hooibak (8x per dag), dus daar staan ze meteen lekker geïsoleerd en beschut.

In de andere stal, wil ik te zijner tijd een deel ook bematten.... :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:32

_suus19_ schreef:
Ik was zo blij met m’n nieuwe plek en m’n paarden die lekker droog staan ondanks deze vreselijk natte winter…. Is mijn hoefsmid er vorige week, is hij alleen maar negatief over de stal. Teveel beton, teveel mest (er wordt 1x per dag gemest). En dat zou slecht zijn voor de hoeven. Geloof ik wel, maar de hoeven zien er prima uit en de paarden zijn super happy. Dus ik ook.
Ik heb uitgesproken dat ik het vervelend vond dat hij niet zag dat we er veel op vooruit gegaan waren en dat de paarden zichtbaar opknapten.
Werd hij me toch boos, dat hij voor de paarden kwam en niet om mij als mens te vertellen wat ik wilde horen en blablablabla.
Hij heeft de bekapping wel afgemaakt, maar weinig meer gezegd. Kreeg ik na een paar dagen een appje dat hij wel wekelijks langs wilde komen om de hoeven te behandelen als ik een andere stal zou zoeken.

De ondertoon van alles was dat ik m’n paarden verwaarloosde. Terwijl, waar is het niet nat nu? Ik heb elke week de hoeven bijgevijld en super netjes bijgehouden. Ik weet nu echt even niet waar ik het zoeken moet, het gaf mij zo’n slecht gevoel, terwijl het juist zo goed ging naar mijn idee.

Er liggen helemaal geen plassen bij ons.. ik snap het gewoon echt niet.. :(

[ [url=m/HLkJGH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/btrsqH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Gf42Su.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yj6YJ2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JtXMII.jpg]Afbeelding[/url] ]

"Hallo, mijn paard blijft op deze stalling staan en ben niet gediend om hier verder nog op- of aanmerkingen over te krijgen. Indien je dan niet meer wilt bekappen, prima ga ik op zpek naar een andere bekapper. Zo wel, fijn dan opmerkingen betreffende stalling voor je houden. Bvd en mvg"

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:33

Moest je met die hoefsmid verder willen gaan zou ik het toch iets vriendelijker formuleren want die komt nooit meer als je dat stuurt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:46

De grote stal is super natuurlijk, alleen zou ik ook niet blij worden in de winter van een kale bodem met her en der een mat .
En pis en stront, daarom gebruikte ik wel bodem bedekking in m'n schuilstallen .
Liggen ze schoon , droog en zacht .
Dagelijks mest eruit en verder oppotten

Verder ziet het er prima uit .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:54

Poekkie schreef:
Moest je met die hoefsmid verder willen gaan zou ik het toch iets vriendelijker formuleren want die komt nooit meer als je dat stuurt.

Van mij zou die sowieso niet meer hoeven komen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:58

Nou dan hoef je ook niet de moeite te doen om zo’n bericht te typen, maar zoek je gewoon een andere toch? Vijanden maken is makkelijk, maar meestal niet nodig. Daarbij is zijn commentaar mss op een niet zo goede manier gegeven maar wel gewoon waar. Mest, urine en beton zijn nu eenmaal niet goed voor de hoeven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:07

Oh wauw, daar had ik even overheen gelezen.... :o

Gezien de toon van jouw hoefsmid en van wat ik zie op de foto's, zou ik persoonlijk een andere smid zoeken :o .
Al kan ik mij gewoon niet voorstellen dat jouw hoefsmid (ik neem aan dat jullie elkaar al langer kennen) zó reageert.... Ik bedoel, ik kan mij er weinig bij voorstellen. Hoe is/was jullie band voorheen dan?

Het is wél zo dat áls er veel mest/pies ligt, dat wel iets doet met de hoeven. Maar dat kan ik verder niet beoordelen, hoe dat bij jullie is. Wijzelf mesten wél 2x per dag, bewust, omdat we alles netjes willen houden.
Maar dat is persoonlijk. Vroeger deden wij ook 1x per dag, met meerdere paarden en héél eerlijk, het was dan best een zootje. Maar ik ben dan ook Miepje Precies :') _O- .

Wél vervelend, zo'n situatie.....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:21

Ik mest 1x per dag uit, maar dat kan ook met 3 pony’s. Hier is alles wel nat, maar geen rotstraal of gekke dingen. Terwijl mijn ruin op vorige stallen altijd wel wat rotstraal had. Maar daar lag ook altijd wel mest of urine waar ze veel stonden. Ook al werd het dagelijks of 2x per dag uitgemest.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:15

Ik wil niet met de hoefsmid verder. Heb erover nagedacht maar nadat hij in z’n appje op dezelfde toon doorging, heb ik gezegd dat ik overstapte naar een andere hoefsmid. Wil wel de eer aan mezelf houden en gewoon normaal doen. Heb hem vriendelijk bedankt voor z’n advies en voor de tijd dat hij mijn paarden bekapt heeft.

Zijn commentaar was misschien dus terecht als ik jullie reacties zo lees. Maar de manier waarop het gebracht werd, vind ik niet normaal. Ik ben toch een klant, hij moet gewoon normaal kunnen doen ookal hebben we een andere mening.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:22

Poekkie schreef:
Nou dan hoef je ook niet de moeite te doen om zo’n bericht te typen, maar zoek je gewoon een andere toch? Vijanden maken is makkelijk, maar meestal niet nodig. Daarbij is zijn commentaar mss op een niet zo goede manier gegeven maar wel gewoon waar. Mest, urine en beton zijn nu eenmaal niet goed voor de hoeven.

Enkel en alleen beton kan indd voor een wat vlakkere voet zorgen. Maar is niet direct slecht, vwel in mest en urine evenmin goed naar in 24/7 buiten situaties is dat vaak al vele malen minder dan in een stal, vaker dan 1x per dag weghalen lijkt me onredelijk.

Dus @suus ik vind zijn commentaar niet terecht

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:32

Eens met Maartje :j

Iemand hier al eens met een Kipper aanhanger gewerkt met handbediening? Is dat erg zwaar?
Het gaat volgende week vriezen en als ik dat ding alleen kan bedienen, dan ga ik volgende week wat zand storten op 2 slechte plekken.
Je kan er 1 huren in de buurt, dus leek me wel handiger dan een gewone aanhanger, mits ik ‘m dus zelf kan bedienen :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:35

Dat is simpel genoeg , omhoog knop , omlaag knop
Meer is t niet .
M'n elektrisch bed heeft neer knoppen :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:36

Hand bediend, niet elektrisch dus. Geen knoppen ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:41

Daihyo schreef:
Hand bediend, niet elektrisch dus. Geen knoppen ;)

Mis gelezen
Maar dat weet ik niet :n

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:25

:D
Ze hebben helaas geen elektrische. Anders wist ik het wel :))

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 00:28

_suus19_ schreef:
Ik wil niet met de hoefsmid verder. Heb erover nagedacht maar nadat hij in z’n appje op dezelfde toon doorging, heb ik gezegd dat ik overstapte naar een andere hoefsmid. Wil wel de eer aan mezelf houden en gewoon normaal doen. Heb hem vriendelijk bedankt voor z’n advies en voor de tijd dat hij mijn paarden bekapt heeft.

Zijn commentaar was misschien dus terecht als ik jullie reacties zo lees. Maar de manier waarop het gebracht werd, vind ik niet normaal. Ik ben toch een klant, hij moet gewoon normaal kunnen doen ookal hebben we een andere mening.

Het is soms ook maar net hoe je erin staat. Zoals ik het lees, in combinatie met de fotos van hoe je paard erbij staat, komt het toch anders over. Zoals ik het lees bedoelt je smid misschien dat je paard rotstraal heeft en dat het niet mogelijk is om dat in deze omstandigheden onder controle te krijgen. Hij maakt zich misschien gewoon zorgen dat het niet zo makkelijk goed komt zolang je paard in deze omstandigheden moet leven. Dus voordat je ruzie maakt met je smid, vraag gewoon eens wat hij denkt dat de beste strategie is om die voeten weer goed te krijgen. Dan ga ik er wel vanuit dat je een degelijke smid hebt en niet een type korte-cursus-bekapper.
Overigens vind ik de situatie van je paard behoorlijk triest. Het enige dat hij heeft is een hok met een dak, verder heeft hij helemaal niets. Wat is de reden dat je je paard zo in die baggerbende laat leven?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 00:33

Zo wauw, is die laatste opmerking nu echt nodig? Heb je de droge zandpaddock op de foto’s even gemist?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 00:35

Daihyo schreef:
Zo wauw, is die laatste opmerking nu echt nodig? Heb je de droge zandpaddock op de foto’s even gemist?

Zeker niet, maar die had beter onder dat dak kunnen zitten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 05:37

Daihyo schreef:

Nou indd ik zie helemaal geen trieste situatie? Denk dat je, sowieso maar zeker met de huidige weersomstandigheden, in ne handjes kan knijpen met zo'n prachtige plek! Dat"hok" is zo te zien een gigantische inloopstal en en prachtige droge zandpaddock. Wat is daar in hemelsnaam triest aan? EN waar zie jij een baggerbende?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:06

Veronica2 schreef:
Daihyo schreef:

Zeker niet, maar die had beter onder dat dak kunnen zitten.

Elke stal heeft wel wat. Altijd kan t beter. Nergens is t perfect.

Maar een baggerbende??? Ik zie t ook niet!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:05

Jeetke wat een nare sneer.
Ik denk dat heel veel mensen het momenteel anders zouden willen, ik ook. Maar het is nou eenmaal gruwelijk nat… overal is nu wel iets. Ondergelopen weilanden waardoor paarden soms wel 20 uur op stal sraan, modder, drainage die je wel wil aanleggen maar waar het eerst droog voor moet zijn… om maar wat te noemen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:26

Ik zou direct tekenen voor dié baggerbende.
een mooie droge paddock en een ruime overdekte ruimte uit de wind, hoe zalig is dat.
Idealiter zou het mss idd zijn dat er een deel van de stal ingestrooid is zodat ze daar zeker droog en zacht kunnen liggen. Maar mijn ervaring is dat ze schuilstallen meer gebruiken als overdekt toilet dan als slaapplaats.
Als je de situatie bij mij zou zien Veronica, dan rapporteer je me vast direct bij de dierenbescherming. (want mijn paarden hebben "maar" 70 m² verharding, waarvan "maar" 3*5 onder een afdak met rubbermatten waar ze kunnen liggen. De rest zijn betonplaten rond de ruif (waar er soms water op staat op een deel) en paddockpanelen aan de andere kant, die momenteel ook nattig zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:29

Nou die drainage doet nu ook geen ruk meer hoor :')
Het oppervlakte water zit er boven dus het water kan geen kant meer op.
Alles is verzadigd. Zelfs onze bestrating op het erf.
Het water in de kruipruimte onder ons huis staat ook heel hoog.

Het zal vast is bepaalde delen van het land beter zijn maar hier in het midden is het echt 1 natte prutbende!

Houd me hart vast voor de vorst die komen gaat. De paddocks kun je ook niet even glad trekken nu zodat ze hun benen niet gaan breken.
Hoop echt het eerst een dag of 2 droog gaat blijven voor die vorst komt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:35

Duhelo schreef:

Nou, ik van mijn leven niet. Maar dat komt misschien omdat ik wil dat onze paarden er comfortabel en veilig bij staan waarbij elke dag, of meerdere keren per dag mest en urine wordt opgeruimd. Wat we hier zien op de foto's is inderdaad overduidelijk een overdekte wc voor de paarden en kennelijk voelt niemand zich geroepen om de uitwerpselen op te ruimen en is er geen geld voor strooisel? Bovendien is er nauwelijks iets te eten, want dat restantje hooi in die bak is natuurlijk niet toereikend. Dit is echt niks minder dan een schandalig slechte manier van paarden houden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:37

Veronica2 schreef:
Duhelo schreef:

Nou, ik van mijn leven niet. Maar dat komt misschien omdat ik wil dat onze paarden er comfortabel en veilig bij staan waarbij elke dag, of meerdere keren per dag mest en urine wordt opgeruimd. Wat we hier zien op de foto's is inderdaad overduidelijk een overdekte wc voor de paarden en kennelijk voelt niemand zich geroepen om de uitwerpselen op te ruimen en is er geen geld voor strooisel? Bovendien is er nauwelijks iets te eten, want dat restantje hooi in die bak is natuurlijk niet toereikend. Dit is echt niks minder dan een schandalig slechte manier van paarden houden.

Nou jouw mening deel ik echt niet, ik zie absoluut niet wat hier schandalig slecht aan is :n . Er staat een grote hout3n bak waar een paard uit aan het eten is, neem aan dat daar ook nog hooi in zit, wellicht propvol misschien wordt die zo bijgevuld kan je allemaal niet zien of weten vanaf een foto. Dus excuse my french, maar wat zit je te zaniken? Als ik iets schandalig vind is het jouw opmerkingen.

@suus de plek ziet er mijn inziens top uit, niks "schandaligs slechts" aan
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 05-01-24 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt