Zorgen om wolf en kleine pony’s

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:49

Volgens mij hebben ze die halsband ook terug gevonden zonder wolf er bij. Die stak toen al ergens onder de grond waarschijnlijk

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 13:13

Ik schop deze even omhoog, omdat er in dit topic ook ideeën gedeeld worden over hoe we onze pony's en paarden veilig kunnen houden.

Misschien kunnen jullie met mij mee denken? Ik wil iets met een camera systeem, maar ook vooral iets van geluid plaatsen bij de stallen met het idee dat ik wakker wordt als er wat aan de hand is. Wie heeft al zoiets? Of heeft tips?

tamary

Berichten: 29319
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 13:17

Bewegingsmelder gekoppeld aan iets van licht + deurbel oid?

lies_sparkle

Berichten: 6147
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 13:18

Wij zijn verkast naar een wolfproof plekje. Goede, hoge omheining met een flinke klap stroom. Iets meer in de bewoonde wereld, ander grotere paard erbij en cameratoezicht.

Ik kan je helaas niet helpen want ik kon ook niet iets vinden waarmee ik ze kon helpen. Ik denk vooral dat ze nu meer in de bewoonde wereld staan ze kan gaan helpen.

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 13:35

lies_sparkle schreef:
Wij zijn verkast naar een wolfproof plekje. Goede, hoge omheining met een flinke klap stroom. Iets meer in de bewoonde wereld, ander grotere paard erbij en cameratoezicht.

Ik kan je helaas niet helpen want ik kon ook niet iets vinden waarmee ik ze kon helpen. Ik denk vooral dat ze nu meer in de bewoonde wereld staan ze kan gaan helpen.


Ik wil nu niet direct een bord te koop in mijn tuin zetten, maar als het ooit zo wordt dat de paarden meer binnen staan dan buiten dan zal ik dat wellicht wel overwegen.

Fijn dat je je pony's nu veilig(er) hebt.

FrNo

Berichten: 3683
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 13:38

Jessix schreef:
Ik schop deze even omhoog, omdat er in dit topic ook ideeën gedeeld worden over hoe we onze pony's en paarden veilig kunnen houden.

Misschien kunnen jullie met mij mee denken? Ik wil iets met een camera systeem, maar ook vooral iets van geluid plaatsen bij de stallen met het idee dat ik wakker wordt als er wat aan de hand is. Wie heeft al zoiets? Of heeft tips?


Wat betreft geluid bij de stallen, als de paarden in eerste instantie in de 'freeze' stand schieten, hoor je niets.

Mijn paarden bleven in de freeze stand staan toen er een wolf in de buurt was. (Ik weet niet op hoeveel afstand, maar de freeze stand viel me op. Zeker mijn shet die niet naar stal liep om brokjes te eten)

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 13:40

tamary schreef:
Bewegingsmelder gekoppeld aan iets van licht + deurbel oid?


Ik heb mijn broer op pad gestuurd, die is als IT-er ook handig om mee te denken over WIFI ed. Hij kwam al met een camera met bewegingsmelder, geluid en de mogelijkheid om wat te zeggen. Het gaat me in deze vooral om de grote paarden die buitenstallen hebben. Als die in paniek schieten omdat er een wolf rondspookt wil ik daar wakker van worden. Ik hoop dat het geluid dan voldoende is, maar een koppeling zoals jij beschrijft is ook een idee.

Bedankt!

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 13:43

FrNo schreef:
Jessix schreef:
Ik schop deze even omhoog, omdat er in dit topic ook ideeën gedeeld worden over hoe we onze pony's en paarden veilig kunnen houden.

Misschien kunnen jullie met mij mee denken? Ik wil iets met een camera systeem, maar ook vooral iets van geluid plaatsen bij de stallen met het idee dat ik wakker wordt als er wat aan de hand is. Wie heeft al zoiets? Of heeft tips?


Wat betreft geluid bij de stallen, als de paarden in eerste instantie in de 'freeze' stand schieten, hoor je niets.

Mijn paarden bleven in de freeze stand staan toen er een wolf in de buurt was. (Ik weet niet op hoeveel afstand, maar de freeze stand viel me op. Zeker mijn shet die niet naar stal liep om brokjes te eten)


Ja niets is 100% maar ik moet toch wat... Ik ga er vanuit dat wanneer een wolf aan de deur staat te krabben ze wel uit de freeze stand schieten. En het is vooral de paniek die kan ontstaan waar ik me dan zorgen over maak.

Jorex

Berichten: 10033
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 13:56

Mijn pony's staan nu uit voorzorg binnen vanaf donker. Ik heb een aantal weken terug een staldeur gekocht. Ze komen hierbij dus helaas langer op stal te staan dan ze buiten staan. Voordat de klok terug kwam van 19.00-8/9.00 en nu dus vanaf 5 uur, half 6. Maar alles beter dan opgegeten pony's. Ik had ze altijd zo lekker 24/7 buiten staan. Maar de wolven zwerven steeds weer ons hoekje van Friesland in, dus dan liever veilig binnen. Ze haten het zelf ook, zijn maar al te blij als ze er 's ochtends weer uit mogen.

YvonneV
Berichten: 8799
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 21:27


mysa

Berichten: 10642
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 21:36

Een bewegingsmelder werkt alleen als er geen ander wild rondloopt. Hier zou hij voortdurend aanspringen.

Deeskuh88
Berichten: 289
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:28

Nog een schopje.

Recent zijn er hier in Noord-Limburg ook meerdere wolven gespot. Aangezien ik in buitengebied woon, vind ik het toch wel spannend worden. We hebben vorige week 1 box opgezet zodat de mini-Shets naar binnen zouden kunnen 's nachts. Maar ik heb 5 paarden en kan niet meer boxen plaatsen in die schuur. Dus de 3 grotere kan ik nergens veilig plaatsen. De andere schuur waar ik het plan had om vaste boxen te maken is te laag, en ophogen is geen beginnen aan. Een hekwerk mag niet van de gemeente (en dan heb ik het nog niet over de kosten voor 12.000m2 grond). Ons stroomapparaat is redelijk oke, geeft flinke schokken, maar is een oudje. De buitenrand trekt hij wel, maar meer ook niet. Plus veel lekstroom door gras/onkruiden. Ook op gemeentegrond waar ik niets mee mag. Ik weet echt niet wat ik kan doen om mijn dieren veilig te houden. Buiten de paarden hebben we ook nog kippen en dwerggeitjes.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:33

Kun je de vloer van de schuur niet verlagen?
Dat heb ik wel eens gezien bij een oude varkens schuur die zo als rijbak werd gebruikt.

En verder :knuffel:
Het is allemaal maar k.. Met peren.
Want niks werkt echt. Kost duizenden en alleen maar voor een paar extreem groene. Geef die de rekeningen dan zijn ze binnen een minuut te-wilder af.

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:51

Ze moeten weg. In Nederland is alles vol en er is geen echte wilde natuur. Ik denk ook dat ze uitgezet zijn.Anders wel apart dat het er ineens van stikt...Of vermeerderen ze zich zo snel omdat niemand ze mag tegenhouden terwijl ze zich tegoed doen aan weerloze weidedieren? Mijn pony moet ik nu s'nachts op stal houden,gelukkig is de staldeur tot boven dicht met tralies, maar op mijn stalling zijn er ook (buiten)boxen met alleen een halve onderdeur zonder tralies. Zouden ze dan in die box kunnen komen?

tamary

Berichten: 29319
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:54

anjali schreef:
Ze moeten weg. In Nederland is alles vol en er is geen echte wilde natuur. Ik denk ook dat ze uitgezet zijn.Anders wel apart dat het er ineens van stikt...Of vermeerderen ze zich zo snel omdat niemand ze mag tegenhouden terwijl ze zich tegoed doen aan weerloze weidedieren? Mijn pony moet ik nu s'nachts op stal houden,gelukkig is de staldeur tot boven dicht met tralies, maar op mijn stalling zijn er ook (buiten)boxen met alleen een halve onderdeur zonder tralies. Zouden ze dan in die box kunnen komen?

Vermeerdering van wolvenpopulatie loopt al snel tussen de 30 en 47% per jaar. Met wat er wegvalt aan ongelukken, agressie onderling, leeftijd, etc. maakt dat een verdubbeling elke 5 jaar.

speurneusc

Berichten: 5447
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:28

anjali schreef:
Ze moeten weg. In Nederland is alles vol en er is geen echte wilde natuur. Ik denk ook dat ze uitgezet zijn.Anders wel apart dat het er ineens van stikt...Of vermeerderen ze zich zo snel omdat niemand ze mag tegenhouden terwijl ze zich tegoed doen aan weerloze weidedieren? Mijn pony moet ik nu s'nachts op stal houden,gelukkig is de staldeur tot boven dicht met tralies, maar op mijn stalling zijn er ook (buiten)boxen met alleen een halve onderdeur zonder tralies. Zouden ze dan in die box kunnen komen?


ja springen zo over de deur heen. Vergeet niet een wolf gaat voor de kill, instinctief, tis geen hondje dat beetje nieuwsgierig en opdringerig wordt. Een wolf komt zijn eten halen. En spring met gemak over de onderdeur heen, daar komt de ongetrainde huisteckel van de buren ook zo over heen.

Deeskuh88
Berichten: 289
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:34

DuoPenotti schreef:
Kun je de vloer van de schuur niet verlagen?
Dat heb ik wel eens gezien bij een oude varkens schuur die zo als rijbak werd gebruikt.

En verder :knuffel:
Het is allemaal maar k.. Met peren.
Want niks werkt echt. Kost duizenden en alleen maar voor een paar extreem groene. Geef die de rekeningen dan zijn ze binnen een minuut te-wilder af.


Gaat niet ivm het grondwaterniveau. Als het flink geregend heeft, komen er plassen water te staan door het omhoogkomende grondwater. Als ik dat zou doen, zou ik nog meer problemen krijgen. Die schuur staat lager dan de weg loopt (grond loopt schuin omlaag). Die schuur is voor vaste boxen niet ideaal, maar de enige optie die ik heb.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:35

Heh balen. Helaas.

Lindsey_99
Berichten: 2552
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 18:27

Deeskuh88 schreef:
Nog een schopje.

Recent zijn er hier in Noord-Limburg ook meerdere wolven gespot. Aangezien ik in buitengebied woon, vind ik het toch wel spannend worden. We hebben vorige week 1 box opgezet zodat de mini-Shets naar binnen zouden kunnen 's nachts. Maar ik heb 5 paarden en kan niet meer boxen plaatsen in die schuur. Dus de 3 grotere kan ik nergens veilig plaatsen. De andere schuur waar ik het plan had om vaste boxen te maken is te laag, en ophogen is geen beginnen aan. Een hekwerk mag niet van de gemeente (en dan heb ik het nog niet over de kosten voor 12.000m2 grond). Ons stroomapparaat is redelijk oke, geeft flinke schokken, maar is een oudje. De buitenrand trekt hij wel, maar meer ook niet. Plus veel lekstroom door gras/onkruiden. Ook op gemeentegrond waar ik niets mee mag. Ik weet echt niet wat ik kan doen om mijn dieren veilig te houden. Buiten de paarden hebben we ook nog kippen en dwerggeitjes.


Je zou een paddock van 20 x 30 kunnen afrasteren met schrikdraad en een nieuw apparaat voor de nacht, en ook een deel ingegraven of paddockroosters eronder plaatsen, zodat ze zich er niet onderdoor graven. De kipjes en dwerggeitjes zou je in een soort grote voliere kunnen doen, die volledig met kippengaas is afgezet (en wat schrikdraad erlangs)

Een onderdeur zonder tralie bovenlangs kan toch met een traliedeel aangevuld worden, dan is het wel veilig. Het neemt de paniek niet weg maar ze staan iig niet voor het grijpen.

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 18:30

Ik weet niet of kippengaas voor een wolf niet een 'eitje' is, vossen hebben er iig meestal geen moeite mee.

speurneusc

Berichten: 5447
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 18:47

Lindsey_99 schreef:
Deeskuh88 schreef:
Nog een schopje.

Recent zijn er hier in Noord-Limburg ook meerdere wolven gespot. Aangezien ik in buitengebied woon, vind ik het toch wel spannend worden. We hebben vorige week 1 box opgezet zodat de mini-Shets naar binnen zouden kunnen 's nachts. Maar ik heb 5 paarden en kan niet meer boxen plaatsen in die schuur. Dus de 3 grotere kan ik nergens veilig plaatsen. De andere schuur waar ik het plan had om vaste boxen te maken is te laag, en ophogen is geen beginnen aan. Een hekwerk mag niet van de gemeente (en dan heb ik het nog niet over de kosten voor 12.000m2 grond). Ons stroomapparaat is redelijk oke, geeft flinke schokken, maar is een oudje. De buitenrand trekt hij wel, maar meer ook niet. Plus veel lekstroom door gras/onkruiden. Ook op gemeentegrond waar ik niets mee mag. Ik weet echt niet wat ik kan doen om mijn dieren veilig te houden. Buiten de paarden hebben we ook nog kippen en dwerggeitjes.


paarden staan met elkaar in het land, van de hoge schuur 1 grote loopstal maken, de kleintjes in de schuur die te laag is voor de grote paarden.

Deeskuh88
Berichten: 289
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:01

Lindsey_99 schreef:
Deeskuh88 schreef:
Nog een schopje.

Recent zijn er hier in Noord-Limburg ook meerdere wolven gespot. Aangezien ik in buitengebied woon, vind ik het toch wel spannend worden. We hebben vorige week 1 box opgezet zodat de mini-Shets naar binnen zouden kunnen 's nachts. Maar ik heb 5 paarden en kan niet meer boxen plaatsen in die schuur. Dus de 3 grotere kan ik nergens veilig plaatsen. De andere schuur waar ik het plan had om vaste boxen te maken is te laag, en ophogen is geen beginnen aan. Een hekwerk mag niet van de gemeente (en dan heb ik het nog niet over de kosten voor 12.000m2 grond). Ons stroomapparaat is redelijk oke, geeft flinke schokken, maar is een oudje. De buitenrand trekt hij wel, maar meer ook niet. Plus veel lekstroom door gras/onkruiden. Ook op gemeentegrond waar ik niets mee mag. Ik weet echt niet wat ik kan doen om mijn dieren veilig te houden. Buiten de paarden hebben we ook nog kippen en dwerggeitjes.


Je zou een paddock van 20 x 30 kunnen afrasteren met schrikdraad en een nieuw apparaat voor de nacht, en ook een deel ingegraven of paddockroosters eronder plaatsen, zodat ze zich er niet onderdoor graven. De kipjes en dwerggeitjes zou je in een soort grote voliere kunnen doen, die volledig met kippengaas is afgezet (en wat schrikdraad erlangs)

Een onderdeur zonder tralie bovenlangs kan toch met een traliedeel aangevuld worden, dan is het wel veilig. Het neemt de paniek niet weg maar ze staan iig niet voor het grijpen.


Voor de paarden zou dat nog best een goed idee kunnen zijn. Dat is qua afmetingen ook goed te overzien. En makkelijker om een hekwerk te plaatsen. Ik heb de wei iets doorgetrokken in de tuin, zodat ze een deel verhard erbij hebben waar de schuur staat met het hooiopslag. Als ik daar iets op verzin... Zou dat nog best kunnen werken.

Deeskuh88
Berichten: 289
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:08

speurneusc schreef:
Deeskuh88 schreef:
Nog een schopje.

Recent zijn er hier in Noord-Limburg ook meerdere wolven gespot. Aangezien ik in buitengebied woon, vind ik het toch wel spannend worden. We hebben vorige week 1 box opgezet zodat de mini-Shets naar binnen zouden kunnen 's nachts. Maar ik heb 5 paarden en kan niet meer boxen plaatsen in die schuur. Dus de 3 grotere kan ik nergens veilig plaatsen. De andere schuur waar ik het plan had om vaste boxen te maken is te laag, en ophogen is geen beginnen aan. Een hekwerk mag niet van de gemeente (en dan heb ik het nog niet over de kosten voor 12.000m2 grond). Ons stroomapparaat is redelijk oke, geeft flinke schokken, maar is een oudje. De buitenrand trekt hij wel, maar meer ook niet. Plus veel lekstroom door gras/onkruiden. Ook op gemeentegrond waar ik niets mee mag. Ik weet echt niet wat ik kan doen om mijn dieren veilig te houden. Buiten de paarden hebben we ook nog kippen en dwerggeitjes.


paarden staan met elkaar in het land, van de hoge schuur 1 grote loopstal maken, de kleintjes in de schuur die te laag is voor de grote paarden.


Hier heb ik ook vaker over nagedacht. De kleintjes zouden er dan zelfs gewoon bij kunnen blijven staan, dat gaat gelukkig erg goed samen. Die is 6 bij 6 dus op zich groot genoeg voor ze, maar daar staan ook de zadelkasten, een box van 3 bij 3, de zitmaaier en de hooi- en stro-opslag. Om die reden vind ik permanent opsluiten bij hooi en stro niet zo'n prettig idee. Het ligt best een eind van het huis af en als er iets van brand uitbreekt... Het is wel een goede tijdelijke noodoplossing. De zitmaaier en kruiwagens etc kunnen we dan verplaatsen naar de grote, lagere schuur.