Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:42

Hier mesten we sowieso niet (nooit), maar we doen wel mee aan een onderzoek dit jaar naar droogte (https://curieuzeneuzen.be/doe-mee/tuin/) en dan gaan we ook een bodemstaal opsturen, ben benieuwd!

Vaak kan je aan de hand van welke planten (en paddenstoelen) er in je wei groeien, al een goede gok doen naar de nutriënten.

MarloesHJ

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:49

Hier is gezaaid wat de loonwerker een goed mengsel vond voor een paardenwei. En aangezien ik niet thuis ben/was in weides, hun grassen en andere zaken vertrouw ik daarin liever op de expert. Hij heeft ook altijd heel mooi hooi wat geschikt is voor de paarden dus ik vertrouw op zijn expertise.

Hier wordt niet bemest. Volgens de loonwerker niet noodzakelijk en ik heb toch ruim wei voor mijn twee paarden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:05

Hier eerst de grond geklepeld. Daarna kort gehouden en tegelijkertijd met onkruidverdelger veel onkruid doodgespoten. Bijgezaaid met paardenmengeling en later met BG11. Qua bemesting is er lavameel, mosdood kunstmest en nu veel kalk er over heen gegaan. Het is een klein stukje, arme grond met heel veel onkruid. Ze lopen er ongeveer 2 uur per dag op, afhankelijk van hoe de bodem is.

Ik heb 2 weken geleden geverticuteerd en daarna doorgezaaid met Batenburg SOS repair. Dat kiemt al bij 5 graden. Over een maand gaat hele stuk met de mosdood kunstmest gedaan worden en ga ik daarna nogmaals doorzaaien. Hopelijk kunnen ze er in hun eens op. O:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:13

Akshay schreef:
Zulke resultaten zijn zo lastig te interpreteren. Wat was de groeifase van beide "pluksels" en is het representatief voor de hele weide.
Niet dat ik je voor gek verklaar he, maar om dat zo te vergelijken is lastig vind ik omdat het echt een heel beperkte steekproef is..

Een "paardenmengsel" is ook gericht op zode dichtheid, herstel, vroege én late aangroei. (Gets, mijn vorige werkgever is nog niet geheel uit mijn systeem :') )

Ik heb hier een gewoon mengsel van limagrain gezaaid, weet niet meer welke precies. Wel geschikt voor beweiden. En die kruiden er zelf door gemengd.

Ik had op meerdere plekjes wat geplukt. Nu weet ik niet of pavo er 1 grasje uithaalt of meerdere of hoe dat weer in zijn werk gaat.

Ik laat weer wel bemesten omdat mij geleerd is dat anders de suikers juist omhoog gaan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:23

Ik ben een investering lijstje aan het maken voor volgend jaar (en als ik het zo zie, waarschijnlijk ook het jaar daarna :=), ik ben benieuwd wat jullie hier nog op zouden willen aanvullen/wat ik zeker niet moet vergeten en waarom.

Weide palen van hout om tracks af te zetten (mijn man wil geen kunststof), welke maat qua dikte? De hoogte boven maaiveld wordt in ieder geval 1.20

Bruin koord, 3 hoogtes op de palen

Isolatoren (maar welke?)

Stroomklok

Grond kabel

Roosters voor zand /Lava ipv modder, om een pad te maken en rondom voer plaatsen

Lava gruis rondom vaste voer plaatsen en voor de schuilstal (in platen)

Houten hekwerk rondom de 'rijbak'

Rubber matten (of iets dergelijks) voor in de schuilstal, maar ik vind dat potstalidee ook wel goed klinken.

Automatisch drink systeem? Hopelijk aangesloten op grondwater, weet ik binnenkort als de nieuwe put gespoten wordt. We gaan ook een paar kuub regenwater opvangen. Drinkwater is ook gelegd.

Poetsplaats, welke ondergrond? Zit nu te denken aan omgekeerde grindtegels. Welke dingen zijn handig? Waarschijnlijk komen er boomstammen om ze aan vast te zetten

Soort lego blokken van beton om mest opslag te maken. Ondergrond worden dikke klinkers

Hooi opslag, waarschijnlijk een container met dubbele deur aan de lange zijde? 14m2 voldoende?

Jup. Meerjaren plan :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 20:28

Ik heb Het eerste jaar koeiengras ingezaaid op een stuk. Doen weide houd zich wel goed. Bijzaaien heb ik de jaren erop gedaan met dierenweide zaad uit Duitsland wat goede gras oplevert. Ook een 2 kilo zak timothee gezaaid op kale plekken. Al met al wel wat directers geworden maar ze staan er in de zomer Max 8 uur op. Strook egrazing of met graskorf. Dat doet meer voor de hoeveelheid suiker en hun gewicht dan het soort gras heb ik het idee. Daarnaast krijgen ze takken en snoepen ze van bomen om hun dieet wat diverser te maken

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:22

Hier staan ze ook met graas masker op.
Maar we hooien het ook. Dus op die manier hebben ze er toch de hele dag van.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:24

prairie: opslag voor hooi stro en spullen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:59

Aan de schuilstal heb ik een zadelkamer van 4x2 meter voor voer en harnachement, hooi en stro opslag overwegen we dus een container voor, of iets wat meer open is met dakplaten van een oude schuur. Ben ik nog niet helemaal over uit.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 01:02

Hier zowel lavameel als zeeschelpenkalk over de wei gestrooid, grasmat is nu ruim 1 jaar oud denk ik... november 2019 gezaaid.. en hij is al zo mooi dik <3 Deze lente voor 't eerst de paarden erop :):) Kan echt niet wachten.. andere weitje alleen gewoon kalk op gedaan, maar was al wel oké.. nu is 't nog steeds oké, alleen wat schapenzuring.. :') maar dat is volgens mij met kalken op te lossen? Hier moet de zeeschelpenkalk nog op.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:15

Goede morgen allemaal. Ik denk dat ik de paarden nog maar weer op stal laat. Misschien wordt het later op de dag nog droog... althans, stopt het met regenen. Want als ik ze dan alsnog naar buiten doe, mogen ze hun zwemspullen wel meenemen :’)
Wat een water.
In de hal bij onze voordeur zit een flinke lekkage... komt van achter de nieuwe, geverfde gipsplaten. Zul je altijd zien, net de boel netjes, is er lekkage...
We weten nog niet waar het precies zit. Dus de stal zal weer even opgeschoven moeten worden. Eerst moet de lekkage verholpen worden.
Gelukkig kan Daan dat soort klussen allemaal zelf... maar goed, is er wel weer druk mee.
Het is niet anders...
Komt ook wel weer goed.

Waar halen jullie nu je graszaad. Voorheen haalden we het in Duitsland, maar ik weet niet of dat nog kan ivm lockdown.
Daan heeft gisteren de loonwerker gebeld, laat nog weten wanneer we geplant staan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:17

Wat naar een lekkage.
Hopelijk makkelijk te verhelpen.

Pfff wat een water zeg.
Elke avond om 22.30 ongeveer legen we de regenmeter.
19 mm gisteren avond.
En vanmorgen stond hij alweer op 9 mm.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:41

Graszaad bestelde ik bij graszaaddirect.nl of tegenwoording bij hermie.com. Die laatste was de goedkoopste.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:52

Ik heb het besteld via amazon.de meen ik, een link die ik ooit via dit topic kreeg, een paardenmengsel. De BG11 haalde ik bij een lokale voerhandelaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:54

Nou, hier is het best lang heel goed gegaan qua natheid maar dat hield gisteren toch wel echt op. Onze poel is gewoon echt vol dus we gaan morgen een tijdelijk stuk in orde maken wat we alleen bij extreme natheid open gooien.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:55

Dit is toch niet grappig? Wat een water... Het heeft onafgebroken geregend vannacht en ook de tuin staat nu weer helemaal blank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:58

Nee dit is echt niet grappig meer. Als ik zoveel van water hield was ik wel ergens anders gaan wonen :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:58

Hier ook alles drijfnat..... Ik ga vanmorgen eerst maar eens naar het oosten, jonkie kijken. Vanmiddag zou het droog worden, dan ga ik wel mesten. Wat een triest weer.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:08

Hier staan de plassen ook in de tuin, rond de hooiopslag,... over de paddock zwijgen we gewoon, dat is helemaal een zwembad :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:10

@Chasey: balen van de lekkage. Hopelijk ben je er snel achter waar het vandaan komt zonder al teveel sloopwerk.

Hier ook weer fikse plassen, dus straks mag de pomp weer aan. Gisteren er eindelijk achter waarom hij het af en toe niet doet; vlak achter de stekker zit waarschijnlijk een draadbreukje.

Peppy was ook echt weet zeiknat, zijn vacht stond nu ook 'open'. Dat domme beest móet en zal voor Boon haar dichte stal in de regen gaan staan |o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:13

verdorie nieuwe tegelzetter gezocht en gevonden omdat ik niet tot juli ga wachten terwijl de offerte 07/2020 is getekend, heeft deze het materiaal niet op tijd geleverd gekregen dus komt dinsdag weer. Man wat een gedoe om tegels aan de muur te krijgen

Hier is het ook nat de ruiwagen vergeten rechtop te zetten en staat nu 2 dagen op zijn wiel en is al bijna tot de rand gevuld

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:24

Hier is de poel ook overstroomd en zelfs mijn hoogst gelegen tracks zijn nu nat. Nog wel begaanbaar, maar man... Wel weer heel blij met mijn schuilstal nu hoor :+ . Met dit weer voer ik ook alleen onder dak en wat in de bak op de paddock. Paarden staan toch liever onder dak en scheelt mij ook door de drek en regen de tracks aflopen om netten te vullen :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 10:26

Nou echt. Ik kan ze buiten nergens echt droog meer neerzetten. Ja op een betegeld stukje maar dan staan ze net zo lief binnen. Dus dat wordt het maar.

Eerder konden ze met vorst gewoon de wei op maar het is nu overal nat. Nergens een grote droge plek

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:31

Hier is het droog?

I wish :')
Paarden stonden doodleuk buiten, die stikt het dan weer echt niks.
Hele week nog niks met ze gedaan omdat ik niet goed in mijn vel zit, normaal dan altijd fijn uitgebreid poetsen, maar dat kan ook niet met die natte schapen..

Graszaad komt hier bij de lokale handelsonderneming vandaan. Fijn geholpen met info aanvragen, dus meteen daar besteld.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:33

Hier gelukkig nog wel droge wei.
Maar als ik een vijver in de bak heb weet ik dat het echt héél nat is. En ik voel erg mee met de mensen die nattere grond hebben, dan is het daar echt niet leuk meer.