Ervaring mud control platen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:54

Ik zou gewoon de hoogte van een plaat nemen denk ik.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 21:04

Cemlys schreef:
Ik zou gewoon de hoogte van een plaat nemen denk ik.

Ja de platen zijn 5,3cm dik, dus ik dacht 10cm zand zodat ze er goed in kunnen zakken *\o/*

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 21:14

Dan komt het vast goed en goed opsluiten.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 21:42

Cemlys schreef:

Dat ben ik eventueel na afloop van plan met een biels of betonrandje, maar ik zie weinig mensen dat doen op foto's... Zou het echt nodig zijn?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 22:10

Wij hebben het wel gedaan omdat het een licht hellend oppervlak is, zie het vaker. Die tinker van mij galopeert er ook rondjes overheen, dus alleen al daarom ben ik blij dat we ze aan 3 kanten hebben ingesloten :')

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 22:34

Cemlys schreef:
Wij hebben het wel gedaan omdat het een licht hellend oppervlak is, zie het vaker. Die tinker van mij galopeert er ook rondjes overheen, dus alleen al daarom ben ik blij dat we ze aan 3 kanten hebben ingesloten :')

Begrijpelijk! Mij lijkt het ook wel best. Aan beide lange zijden zal het sowieso opgesloten zitten en waarschijnlijk voeg ik aan een korte zijde ook nog een boord toe *D Waarmee heb jij het gedaan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 23:23

Louise_vd5r schreef:
Nog een vraagje. Hoe dik zouden jullie de laag zand minstens leggen waarin de mudcontrol platen worden gelegd? We voorzien kiezel rondom de drainage en dan nog een laag zand om de roosters in de leggen, maar ik kan niet goed inschatten hoe dik die best is. De platen rechtstreeks op de kiezel lijkt mij niet zo'n goed idee?
Zou 10cm voldoende zijn? Of gaat het zand wegspoelen?

Zand zoekt zand volgens het gezegde. Dus waar kan het naar toe? Tussen de kiezels door bv? Wat ligt er onder het zand? Ik zou zeker gronddoek overwegen als je met lagen gaat werken. En inderdaad sluit je platen op.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 23:52

Louise_vd5r schreef:
Cemlys schreef:

Dat ben ik eventueel na afloop van plan met een biels of betonrandje, maar ik zie weinig mensen dat doen op foto's... Zou het echt nodig zijn?

Niet doen met biels. Dat is spekglad voor paarden om op te staan.
Wil je het perse op sluiten (is niet nodig), gebruik dan zand.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 07:41

Louise_vd5r schreef:
Cemlys schreef:

Begrijpelijk! Mij lijkt het ook wel best. Aan beide lange zijden zal het sowieso opgesloten zitten en waarschijnlijk voeg ik aan een korte zijde ook nog een boord toe *D Waarmee heb jij het gedaan?

Hardhouten planken volgens mij

Afbeelding

Inmiddels staan ze er al de hele zomer niet op, is het zand grotendeels weg en tiert het onkruid welig (helaas). Maar ach droge voeten in de winter

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:38

Zijn er hier eigenlijk die hun platen opgevuld hebben met lava? Zo ja welke korrel grote en zou je dit opnieuw doen of toch met zand moest je het overdoen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:46

Nog niet. Maar dat gaat er hier wel opkomen want lava is een fantastisch materiaal. De klasse zo rond de 8mm is ideaal. 16 is te groot omdat het blijft steken bij uitmesten.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:58

Het zand dat er hier op lag is er helemaal af. Weet niet wat lava kost maar misschien iets om rekening mee te houden.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:59

Goed om te weten van die 8mm, hier kan ik aan 3/8 raken onder andere. Lava is wat duurder dan zand maar de ervaringen die er zijn lijken wel positief te zijn, de twijfel komt juist een beetje van de prijs :+ .

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:11

tamary schreef:
Louise_vd5r schreef:
Nog een vraagje. Hoe dik zouden jullie de laag zand minstens leggen waarin de mudcontrol platen worden gelegd? We voorzien kiezel rondom de drainage en dan nog een laag zand om de roosters in de leggen, maar ik kan niet goed inschatten hoe dik die best is. De platen rechtstreeks op de kiezel lijkt mij niet zo'n goed idee?
Zou 10cm voldoende zijn? Of gaat het zand wegspoelen?

Zand zoekt zand volgens het gezegde. Dus waar kan het naar toe? Tussen de kiezels door bv? Wat ligt er onder het zand? Ik zou zeker gronddoek overwegen als je met lagen gaat werken. En inderdaad sluit je platen op.

Tussen welke lagen bedoel jij het worteldoek dan? Er komt misschien wel worteldoek rondom de drainage, maar niet zeker. Onder het zand zit dus kiezel en drainage met daar nog onder dan de gewone zwarte aarde.

Niet doen met biels. Dat is spekglad voor paarden om op te staan.
Wil je het perse op sluiten (is niet nodig), gebruik dan zand.[/quote]

Bedankt voor de tip, daar had ik niet bij stilgestaan!

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:18

Ik vraag me wel af of je de platen nodig hebt als je veel voorbereidingswerk gaat doen? Is het dan niet een stuk goedkoper om met dunnere roosters te werken?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:21

Hier werd wel geadviseerd om op te sluiten.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:33

Kalea schreef:
Ik vraag me wel af of je de platen nodig hebt als je veel voorbereidingswerk gaat doen? Is het dan niet een stuk goedkoper om met dunnere roosters te werken?

Dat is hier ook lang de vraag geweest, maar de Mudcontrol is al aangekocht. En we denken niet dat het gaat werken zonder drainage hoewel ik het wel een winter zou willen aanzien zo, mijn weidegenootje wil het liever in 1 keer deftig aanpakken. We hadden bijvoorbeeld ook betonroosters kunnen kopen, maar zijn voor Mudcontrol gegaan omdat deze gemakkelijk te vervoeren zijn en eventueel verkopen mocht ik ooit stoppen met de paarden. We zitten allemaal met een slechte rug hier en niemand zag het zitten om bijna 50m² aan betonroosters te leggen

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 22:09

Als je ze al hebt snap ik het wel ja.. Zal prijzig zijn alles samen, maar dan heb je wel wat :)

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:25

Uiteindelijk hebben we toch maar beslist om het eerst goedkoop aan te pakken en een winter te zien wat het geeft :+ Het plan verandert hier elke week 8)7
We gaan deze zaterdag de ondergrond vlak maken en op afschot leggen, worteldoek ertussen in de hoop dat de modder langs onder niet naar boven komt en dan de Mudcontrol.

Ik twijfel alleen nog over de topping, aangezien sommige hier zeiden dat zand gewoon wegspoelt? Is dat zijn geld dan waard? Ik zie ook wel eens kiezel/lava gebruikt worden of mensen die de gaten gewoon met mest opvullen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:26

Het spoelt niet weg hoor, het vult de platen op waardoor ze stabieler/vast gaan liggen

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:34

Cemlys schreef:
Het spoelt niet weg hoor, het vult de platen op waardoor ze stabieler/vast gaan liggen

Dat is inderdaad exact wat het zou moeten doen :9

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:05

De gaten met mest vullen zou ik nooit doen, dat wordt aangetrapt en laat dan geen water meer door. En ik denk dat het op den duur gaat stinken.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:35

wij hebben ze lichtjes opgevuld juist om te voorkomen dat er veel mest in komt. Uiteindelijk worden ze vanzelf wel opgevuld door de paarden met aarde. Als ik een tip mag geven, leg ze meteen zo goed mogelijk en niet met het idee 'het kan altijd opnieuw' want ze opnieuw leggen is echt een k*twerk. Als je ze uithaald zijn ze super zwaar door de aarde die er in zit en de ondergrond ligt vol met 'blokjes' die je eerst een beetje moet breken voor een effen ondergrond te krijgen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:07

Opnieuw leggen lijkt mij idd geen fijne klus.
Maar het ligt gauw goed hoor! Dus je plan klinkt prima Louise, al zou ik het worteldoek er niet meer tussen leggen. Voegt niets toe, alleen maar zonde van het worteldoek.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:10

Dees schreef:
Opnieuw leggen lijkt mij idd geen fijne klus.
Maar het ligt gauw goed hoor! Dus je plan klinkt prima Louise, al zou ik het worteldoek er niet meer tussen leggen. Voegt niets toe, alleen maar zonde van het worteldoek.

Ik had ergens paar ervaringen gelezen dat het zou helpen om de modder er niet te veel te laten doorkomen. En aangezien we hier echt op een sch**tnatte grond zitten leek me dat wel fijn? Het is ook moeilijk hé om de juiste keuze te maken, iedereen heeft net andere ervaringen :9 Ervaring zal ons leren