[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 09:44

Oh dat os sowieso leuk! Veel plezier.
Wij gaan volgende week starten met de track.
Misschien hebben jullie nog een idee. Onze kudde bestaat uit 4 pony’s. 1 shetlander, 2 D/E koudbloeden en een veulen dat nu al 1.30 is en groot wordt. De shet is insulineresistent en vreet het liefst de hele dag door. Welke oplossing hebben jullie om de eterij van de shet wat te beperken? We maken de track zo dat er wel aparte afsluitbare plekken gecreëerd kunnen worden zodat ik mijn veulen bijvoorbeeld extra kan geven. Maar ik zat meer te denken aan bijvoorbeeld een of 2 hogere hooibakken waar de shet niet bij kan en de rest wel. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 09:46

Daihyo schreef:
Misschien hebben jullie nog een idee. Onze kudde bestaat uit 4 pony’s. 1 shetlander, 2 D/E koudbloeden en een veulen dat nu al 1.30 is en groot wordt. De shet is insulineresistent en vreet het liefst de hele dag door. Welke oplossing hebben jullie om de eterij van de shet wat te beperken? We maken de track zo dat er wel aparte afsluitbare plekken gecreëerd kunnen worden zodat ik mijn veulen bijvoorbeeld extra kan geven. Maar ik zat meer te denken aan bijvoorbeeld een of 2 hogere hooibakken waar de shet niet bij kan en de rest wel. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Gewoon slowfeeders is geen optie?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 09:52

Die hebben we al :j
We werken nu met lage bakken met daarin slowfeeders. Maar je wilt niet weten wat een tempo de shet heeft :+

Edit, dit zijn onze bakken qua hoogte.

Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 09:56

Daihyo schreef:
Die hebben we al :j
We werken nu met lage bakken met daarin slowfeeders. Maar je wilt niet weten wat een tempo de shet heeft :+

Edit, dit zijn onze bakken qua hoogte.

[ [url=m/nV5Gce.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat voor maas heb je? En hang je ook op?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:01

Nee we hebben nog geen plek om op te hangen, die optie is er ook zeker om met palen te werken.
We hebben nu 3x3 maas en mengen een aantal netten met stro.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 10:05

Daihyo schreef:
Nee we hebben nog geen plek om op te hangen, die optie is er ook zeker om met palen te werken.

En zelfs met die maas wordt de pony te dik? :oo

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:12

Daihyo schreef:
Ik zag net een oproep voor kunstgras voor een PP voorbij komen ipv tegels. Heeft iemand hier kunstgras ipv een verhard deel? Werkt dat?

Wij hebben kunstgras liggen, mooi zand erin en werkt bij ons top! Nu met dit extreme weer liggen er natuurlijk wel wat plassen op maar geen blubber ofzo.
Wij hebben het alleen wel op beton liggen omdat we wat meer verschillende ondergronden voor de paarden wouden. Durf niet te zeggen hoe het zou werken zo op de kale grond. Hoewel je natuurlijk ook mensen ziet die tapijt op de blub leggen en dat schijnt ook goed te werken, dus dan zou kunstgras dat ook moeten doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:12

Maartje: Jup. Ze staat nu samen met de ijslander. Die is mooi op gewicht en de shet te dik. Echt, die heeft een eettempo dat wil je niet weten :=
Vandaar dat we er over denken om een aantal plekken voor haar onbereikbaar te maken :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:17

Maartje1990 schreef:
Daihyo schreef:

En zelfs met die maas wordt de pony te dik? :oo

3 *3 maas eten die van mij ook behoorlijk rap uit hoor :+ Daar worden ze vanzelf steeds handiger in.
Ik meng er hier nu sinds de eerste jaarling erbij is geen stro meer door omdat die hier te mager aankwam vanaf de vorige stal. Resultaat, mijn beide eigen paarden zijn inmiddels alweer een heel stuk dikker geworden :+

Met een shet erbij is wel lastig. Op een vorige stalling een tijd geleden hebben we toen eens hoge bakken neergezet. Maar daar klommen ze gewoon tegen omhoog om toch mee te eten :') . Als het om eten gaat, kunnen ze erg creatief zijn... Voor een deel kan je het voor de de grotere paarden wat hoger hangen hangen natuurlijk. Eventueel in combi met een schot er voor langs (dat ze deel maat en deels hun langere hals moeten gebruiken om erbij te kunnen). Met een hogere bak zou je nog kunnen overwegen ook een lager eetgat voor de shet te maken met een net ervoor en daar dan hoog percentage stro voor te doen in de hoop dat hij het dan meer daar bij houdt.

De makkelijkste optie is denk ik nog wel deels gescheiden houden zodat de rest dan extra bijgevoerd kan worden. Dat ga ik straks denk ik toch ook maar doen als het tweede jonkie over een paar weken komt. Dagelijks even een paar uurtjes met z'n tweetjes apart met los hooi zodat hun dan even extra bij kunnen eten en de slowfeeders de rest van de tijd een armere mengeling in komt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:25

Daihyo schreef:
Ik zag net een oproep voor kunstgras voor een PP voorbij komen ipv tegels. Heeft iemand hier kunstgras ipv een verhard deel? Werkt dat?

Zal hetzelfde effect hebben als tapijt denk ik. Of het optimaal werkt zal ook afhankelijk zijn van je ondergrond en hoe sterk dat kunstgras is. Of ze daar gaten in trappen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:26

Ja die mogelijkheid creëren we sowieso in de track, zodat ik in ieder geval mijn jonkie extra kan voeren. Zo doe ik dat nu ook, los hooi geven als ik ga rijden. Maar het mooiste zou zijn als zij minder krijgt ipv de rest meer zeg maar :D
Schot is ook nog wel een idee. Ik dacht ook: een of 2 netten hoger in een boom hangen. Dan eet ze de restjes wel, maar kan ze niet vol bij het net.

Bedankt voor de ervaring met kunstgras. Wordt ‘m denk ik niet, maar wel interessant om te bekijken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:32

[code][/code]
Cera_D schreef:
Daihyo schreef:

Wij hebben kunstgras liggen, mooi zand erin en werkt bij ons top! Nu met dit extreme weer liggen er natuurlijk wel wat plassen op maar geen blubber ofzo.
Wij hebben het alleen wel op beton liggen omdat we wat meer verschillende ondergronden voor de paarden wouden. Durf niet te zeggen hoe het zou werken zo op de kale grond. Hoewel je natuurlijk ook mensen ziet die tapijt op de blub leggen en dat schijnt ook goed te werken, dus dan zou kunstgras dat ook moeten doen.

Waarom heb je er voor kgekozen om
Kunstgras op beton te leggen en daarover weer zand? Waarom niet direct zand op beton?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:33

Daihyo schreef:

Korf omdoen. Niet ideaal maar dan kan hij wel in de groep

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:49

Daihyo schreef:
Ja die mogelijkheid creëren we sowieso in de track, zodat ik in ieder geval mijn jonkie extra kan voeren. Zo doe ik dat nu ook, los hooi geven als ik ga rijden. Maar het mooiste zou zijn als zij minder krijgt ipv de rest meer zeg maar :D
Schot is ook nog wel een idee. Ik dacht ook: een of 2 netten hoger in een boom hangen. Dan eet ze de restjes wel, maar kan ze niet vol bij het net.

Bedankt voor de ervaring met kunstgras. Wordt ‘m denk ik niet, maar wel interessant om te bekijken.

Haha ja dat begreep ik, maar kan je natuurlijk ook omdraaien. En netten hoog in een boom is inderdaad ook wel een optie, maar zou zelf voor de andere paarden ook niet willen dat ze daar teveel % van hun voeding uit moeten halen qua houding. Een deel is goed bij wijze van passieve fysio en afwisseling in eethouding, maar moet natuurlijk wel redelijk blijven.

Een graasmasker heb ik inderdaad ook wel eens vaker gezien. Maar brengt ook weer extra risico's mee qua ergens aan blijven haken etc (wel dus zorgen voor eentje die in geval van nood los komt met klittenband oid). Maar allicht kom je er met een mix van oplossingen. Soms overdag een korf kom, af en toe een dagdeel apart met alleen stro. Deel van het hooi wat hoger hangen. Deel achter een wat hoger schot. Mooi zou zijn als je hem natuurlijk ook aan het werk kan zetten (naast de fiets/voor de wagen bijvoorbeeld en kilometers maken).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:58

Ik heb een hooibak gemaakt zodat Hans hopelijk minder weidehooi kan eten. Amber moet juist wel weidehooi omdat ze wat aan moet komen.

Afbeelding

Onder in het net zit graszaadhooi. Makkelijk te vullen door de schuif eruit te halen. En van het weidehooi past er precies plat een plak in, in totaal gaan er 3 op elkaar in. Hans kan wat sprietjes pakken die over de rand komen en verder wat Amber laat vallen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 11:12

Graasmasker is geen optie. Vandaar dat ik naar andere opties zoek. Shet is niet van mij.

Capopjecop: interessante constructie. Dus onderin heb je een net, daar op een bak hooi. En een schuif zodat je het net vanuit de bak kan vullen. Hoe hoog is de bak? En hoog zijn de pony’s?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 11:52

Een bak (of wand met complete baal erachter) die dusdanig hoog is dat de shet er niet met de onderkant van zijn hals overheen past, maar de grotere paarden wel. Eigenlijk even meten hoe hoog de pony zijn hoofd op kan tillen, en hoe hoog op de borst de aanzet van de hals van het kleinste paard die er wel uit mag eten zit, en daar tussenin gaan zitten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 12:09

Daihyo schreef:
Graasmasker is geen optie. Vandaar dat ik naar andere opties zoek. Shet is niet van mij.

Capopjecop: interessante constructie. Dus onderin heb je een net, daar op een bak hooi. En een schuif zodat je het net vanuit de bak kan vullen. Hoe hoog is de bak? En hoog zijn de pony’s?

De shet is 96 cm, mijn welsh 136. De bak zit geloof ik op 1.20. Voor het mooie had hij iets lager gemoeten om op borsthoogte te zitten maar dan kan Hans er bij. En Amber pakt vaak een pluk hooi en eet dan met haar hoofd langs de bak. En dan valt er voldoende voor Hans uit.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 13:34

Even een andere vraag voor mensen met veel struiken en bomen. Ik stond net de oprijlaan weer eens blad vrij te maken, maar hoe doen jullie dat in de paddock/wei? Gewoon laten liggen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 14:00

Track hark ik vrij (en kiep dat het kippenhok in na weekje op een hoop gelegen te hebben zodat de beestjes er in komen wonen), gras daar verdwijnt het meer in nu de schapen er meer op lopen en dat scheelt een hoop harken (geen machine voor). Wel wat extra kalken, blad is zuur, kalk helpt de grond en de bladeren vergaan sneller.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 15:02

Wij hebben sowieso een hogere bak waar de shets niet uit kunnen eten, maar ik hang ook netjes hoger op (passive physio) waar de shets niet bij kunnen. Nu zijn mijn shets niet te dik, maar mochten ze dat wel worden dan kan ik dat volgens mij redelijk makkelijk reguleren (hoop ik :+ )

En kwa bladeren.. inderdaad harken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 15:07

Ik hark in de track niks, onbegonnen werk. Een deel komt er met mesten wel uit en ze eten er nauwelijks van.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:45

Ik heb net de bladblazer gepakt. De paddock is weer schoon van blad.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:20

neile schreef:
Vraagje: Ik denk er over om mijn hooibar (gemaakt van pallethout) in een leuke kleur te schilderen. Welke soort verf/beits is én veilig voor paarden (moesten ze er aan bijten) en in kleur te verkrijgen?
Naar wat moet ik kijken? Weet iemand dat? Zou leuk zijn moest ik nadien de aanpalende schuurramen in dezelfde kleur kunnen beitsen/lakken.

Ga mezelf nog even quoten want ik ben wel benieuwd of iemand hier een leuke tip voor me heeft!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:22

Donkergroen qua kleur, veiligheid eerder gekookte lijnolie, maar goede knaagstrip er op maken zal beter werken, goed U profiel maakt de boel ook sterker.