Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:26

Je kunt denk ik idd beter even wachten op wat regen, anders blijft het gewoon liggen.

Hier vandaan geperst, 33 balen hooi van ongeveer 3ha gehaald zonder te bemesten dus dat valt niet tegen.

Binnenkort het volgende stukje.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:39

Grote balen dan?
Ik kan een stukje van 2000 m laten maaien staat vrij dik en kniehoog gras. Is dat de moeite? Hoeveel baaltjes zou da opleveren? Kan ik het hooi zelf keren met paard?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:18

Ja dit zijn 300 kilo balen maar wij voeren met de trekker :+ dus dat geeft niet.

Hooi keren kunt je uiteraard zelf doen als je een schudder hebt, zo ook het harken.

Of het de moeite waard is, ik zou dan degene die komt maaien even laten kijken van tevoren. Ter plekke is zoiets altijd makkelijker inschatten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:28

Duhelo schreef:
Grote balen dan?
Ik kan een stukje van 2000 m laten maaien staat vrij dik en kniehoog gras. Is dat de moeite? Hoeveel baaltjes zou da opleveren? Kan ik het hooi zelf keren met paard?

Als het er dik op staat kun je er zo'n 50 a 60 baaltjes afhalen. En voor schudden met het paard heb je natuurlijk wel een schudder nodig die op paardenkracht werkt. Qua oppervlakte kan het best.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:02

Duhelo schreef:
Grote balen dan?

Wij hebben woensdag 0.3 ha in balen gedaan. Kwamen 18 gewikkelde mini balen vanaf van zo'n 50 kg per stuk.

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:41

Oeh, dat is wel behoorlijk netjes eigenlijk!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:45

Ja, viel het ons ook mee met doe droogte hier. Dit aten ze toch niet op, lang en uitgebloeid. Nu mooi in de baal voor de overgang van weide naar stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:03

Ik heb een stuk van 43a, 61a, 1ha en 50a wat hoofdzakelijk in de zomer gebruikt wordt voor begrazing. Misschien toch maar eens gaan overwegen om bijvoorbeeld dat stuk van 43a en 1ha te gaan inzetten als hooiland...

Of wat zouden jullie doen? 1ha en 43a in mei/juni laten afhooien en begrazing op de 50a en 61? En dan na het hooien die stukken laten begrazzn en de 50 en 61 laten groeien tot hooiland? Dan zijn ze beide 1x afgereden en 1x begraast geweest. Of is dat niet haalbaar?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:19

Dat hangt helemaal van het weer af :+ zonder water zal het gras niet erg groeien.

Wij hebben een stuk dat door de afstand niet handig is om schapen op te zetten, daar halen we dus alleen maar hooi vanaf.
Dat wat ik dichter bij huis maai is meer omdat het te hoog is voor de schapen, dat eten ze niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:36

Half maart was het stuk van 50 echt volledig kaal gevreten. Daar is 1x kalk overheen gegaan. Ze staan er sinds eergisteren weer op en ik zie mijn mini van 80cm soms amper lopen + het staat echt heel dik qua grasmat.

Het stuk van 1ha heeft meer los ertussen en is iets schraler, maar ook meer dan genoeg gras hoor. Wel grover van structuur.
Die van 43 zou ik hoognodig eens moeten gaan kijken :o Omdat die nogal lastig is qua bereikbaarheid voor mij van thuis uit gebruik ik die weide eigenlijk niet... Misschien is 2x/jaar hooien dan interessanter. Of verhuren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:21

Varekaj schreef:
Kalk is nu te laat, zelfs op mijn zak mest staat juni als laatste ideale maand. Perlka is inderdaad goed maar zou ze nu mee wachten tot het najaar.

In West-Vlaanderen en Antwerpen is een oppompverbod ivm de droogte.
Ik merk aan mijn waterputten dat het toch aardig vlot gaat met water, toch op de huidige locatie. Op de andere valt het iets beter mee maar die is ook in de winter natter.

Volgende opknapwerk is de dakgoot installeren en de 200L waterton eronder. Niet dat die nu snel gaat vullen :+

Misschien hangt het van de plaats af dan, want hier groeit het gras sindsdien aanzienlijk beter. Ik heb expres 1 stukje niet gedaan en je ziet overduidelijk verschil: dorre stukken met veel onkruid. De rest ziet er echt super netjes uit. :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 00:56

Ik wil voor volgend weekend nog ff kalken in de wei nu n kortgegeten is.
Dan ga ik gelijk sproeien in de hoop dat de kalk de grond in gaat.
Wei is dan niet in gebruik voor de komenden 2/3 maanden. Er komt wat regen aan eind volgende week hopelijk.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 03:10

Kalken kan altijd...

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:29

Bij mij gaat er vanavond lavagruis op.
Zit hier op kleigrond en 1 stuk is in de jaren een beetje verwaarloosd en is zo hard dat het amper te bewerken is.

Hopelijk breekt dit deel lavagruis de toplaag alvast enigszins open.
In het najaar komt er een flinke laag compost op en in de winter weer een flink deel lavagruis.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:32

Libera schreef:
Kalken kan altijd...

Varekaj schreef:
Kalk is nu te laat

Nu weet ik het niet meer? -O-

Ik heb op de boterbloemen plekken kort gemaaid en kalk erop gedaan. Heeft dat zin of niet?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:34

Kalken is nu echt te laat. Kalk strooi je het best in het najaar, uiterlijk maart.
Laatst bijgewerkt door suffie op 29-05-20 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:35

Sanet schreef:
Libera schreef:
Kalken kan altijd...

Varekaj schreef:
Kalk is nu te laat

Nu weet ik het niet meer? -O-

Ik heb op de boterbloemen plekken kort gemaaid en kalk erop gedaan. Heeft dat zin of niet?

In principe kan kalk het hele jaar, maar wordt meestal in het voor of najaar gedaan.

Heb je ook een bodemtest gedaan? Dan weet je waar je aan toe bent.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 29-05-20 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:36

Kalk kan het hele jaar door hoor. Als het gras maar kort is. Het duurt een hele tijd voordat het opgenomen word, dus kan even duren voordat je resultaat ziet :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:40

Ik zag mijn buren met koemestkorrels in de weer op de paardenwei, zijn er meer hier ook deze korrels gebruiken?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:45

Matheno schreef:

Ja, kalken werd wel aangeraden. Maar kunstmest ook. Ik twijfel nu beetje wat ik dan het beste kan doen..? Alhoewel ik straks een paard minder heb staan en dus waarschijnlijk wel wat minder gras kan hebben.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:02

Sanet schreef:
Matheno schreef:

Ja, kalken werd wel aangeraden. Maar kunstmest ook. Ik twijfel nu beetje wat ik dan het beste kan doen..? Alhoewel ik straks een paard minder heb staan en dus waarschijnlijk wel wat minder gras kan hebben.

Perlka wellicht? Dat is, als ik het goed begrijp een combi van die twee. Dat wil ik ook nog bestellen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:51

Matheno schreef:
Bij mij gaat er vanavond lavagruis op.
Zit hier op kleigrond en 1 stuk is in de jaren een beetje verwaarloosd en is zo hard dat het amper te bewerken is.

Hopelijk breekt dit deel lavagruis de toplaag alvast enigszins open.
In het najaar komt er een flinke laag compost op en in de winter weer een flink deel lavagruis.

Is frezen in het najaar dan niet handiger? En goedkoper?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:54

suffie schreef:
Kalken is nu echt te laat. Kalk strooi je het best in het najaar, uiterlijk maart.

Hier was een boer afgelopen week anders ook nog een keer zijn land aan het kalken, nadat hij het gras eraf had gemaaid (voordroogkuil). Ik kijk hier heel veel van de boeren af. Maar misschien dat het ook afhankelijk is van wat voor ondergrond je hebt.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:57

Wij hebben veel naaldbomen, en zanderige grond. Dus hoge zuurtegraad. Ik moet meerdere keren per jaar kalken dus ik verspreid het gewoon door het hele jaar. Ik maai elke weide iedere keer zodra de paarden eraf gaan dus kalk gewoon na het maaien. Kunstmest doe ik niet vaak, maar meestal vroeg in het voorjaar. Rijd mijn eigen mesthoop ook uit in het voorjaar.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:24

Wij hebben 25 jaar een melkveebedrijf gehad, durf dus ook wel te zeggen dat ik ervaring heb.

Nu kunstmest en goed sproeien en in het najaar kalken áls het nodig is. Wij zitten op zandgrond.