Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:26

Dan mag ik mijn eczemer wel naar de slacht brengen, want 8uur per dag minimaal op de wei is garant zichzelf doodjeuken… Nu zonder gras, maar op zandpaddock geen jeuk, geen klachten. Verder niets veranderd..
Ik vind sommige wel erg doorslaan hierin.
Ja, paarden moeten buiten, maar wei is niet altijd haalbaar.
Een postzegel is ook niet ideaal, eens. Maar om dan te zeggen, geen paarden meer.. Dan kan je dat doortrekken naar alle dieren.... dat gaat nooit gebeuren

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:28

wendy1987 schreef:
Dan mag ik mijn eczemer wel naar de slacht brengen, want 8uur per dag minimaal op de wei is garant zichzelf doodjeuken… Nu zonder gras, maar op zandpaddock geen jeuk, geen klachten. Verder niets veranderd..
Ik vind sommige wel erg doorslaan hierin.
Ja, paarden moeten buiten, maar wei is niet altijd haalbaar.
Een postzegel is ook niet ideaal, eens. Maar om dan te zeggen, geen paarden meer.. Dan kan je dat doortrekken naar alle dieren.... dat gaat nooit gebeuren

Even doorlezen in de discussie gaat voornamelijk om mogelijkheid tot vrije beweging, dat kan ook in een paddock.

Rolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:36

enjoymyhorse schreef:
Ik zie hier niemand op de borst kloppen, ik zie wel mensen realistisch naar het wezen paard kijken.
Roeien met de riemen die je hebt klopt gewoon niet. Je moet niet gaan varen als het bootje lek is.
Vooruit denken.

Met roeien met de riemen die je hebt doel ik meer op als je in een provincie woont waarbij het in de herfst en winter onwijs nat is, dat je je paard niet in de wei kunt zetten, hoe graag je ook wil.

Overigens ben ik anti 24-7 buiten, vind die dieren er altijd bijzonder belabberd bij staan.

Hier gaan ze rond 7.30 naar buiten en ze gaan naar binnen als ze voor het hek staan drammen dat ze naar binnen willen. De ene dag is dat om 12 uur, de andere dag is het 18 uur.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:44

Maar de stelling wei waren we toch al op bladzijde 1 van af?

24/7 = taart!!!! :D
enjoymyhorse schreef:
Gini schreef:
De eerste die nu nog "24/7 buiten" zegt, moet taart trakteren aan iedereen in dit topic. Y)(^)

:j

:D

Overigens zie ik ook 24/7 paarden die er erg goed bij staan.
Die hebben een goede stal waar ze zelf in kunnen lopen en genoeg droge ruimte.
Paarden in de bagger, wat om de een of andere vage reden vaak in synoniem staat met 24/7 buiten vind ik net zo min kunnen als paarden de hele dag opsluiten.
Maar gelukkig kan beide ook anders. En dat is waar dit topic dus over gaat.
Maar daar lezen mensen steeds overheen en gaan ze weer beginnen over weiland of 24/7 buiten.
Zo jammer van het topic.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:46

Rolfje schreef:
enjoymyhorse schreef:
Ik zie hier niemand op de borst kloppen, ik zie wel mensen realistisch naar het wezen paard kijken.
Roeien met de riemen die je hebt klopt gewoon niet. Je moet niet gaan varen als het bootje lek is.
Vooruit denken.

Met roeien met de riemen die je hebt doel ik meer op als je in een provincie woont waarbij het in de herfst en winter onwijs nat is, dat je je paard niet in de wei kunt zetten, hoe graag je ook wil.

Overigens ben ik anti 24-7 buiten, vind die dieren er altijd bijzonder belabberd bij staan.

Hier gaan ze rond 7.30 naar buiten en ze gaan naar binnen als ze voor het hek staan drammen dat ze naar binnen willen. De ene dag is dat om 12 uur, de andere dag is het 18 uur.

Het grappige is dat zodra ze weten dat ze 's avonds naar binnen gaan (zoals voorseizoen hier, paarden gaan dan overdag hele dag het land op en 's avonds op stal) staan ze te drammen bij het hek. Maar als ze 24/7 op het land staan zie je ze niet 's avonds. Noem het een biologische (yeah we krijgen biks) klok :+

Edit: ook taart als het resgeren op iets is?! :D

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:47

Citaat:

Ik vind van niet want dan ben ik nu ook de l.. :D :P :+

Rolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:51

Gimme_Joy schreef:
Het grappige is dat zodra ze weten dat ze 's avonds naar binnen gaan (zoals voorseizoen hier, paarden gaan dan overdag hele dag het land op en 's avonds op stal) staan ze te drammen bij het hek. Maar als ze 24/7 op het land staan zie je ze niet 's avonds. Noem het een biologische (yeah we krijgen biks) klok :+

Ik ken een hele groep paarden die rond eind oktober tegen de tijd dat het donker wordt, voor het hek gaan drammen. Dat deden ze in de zomer niet. En in beide gevallen geen brok.

Hier krijgen ze overigens ook geen brok als ze naar binnen komen. om 12 uur niet en om 18 uur niet.

Die vlieger gaat dus niet op.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:53

Rolfje schreef:
Gimme_Joy schreef:

Ik ken een hele groep paarden die rond eind oktober tegen de tijd dat het donker wordt, voor het hek gaan drammen. Dat deden ze in de zomer niet. En in beide gevallen geen brok.

Hier krijgen ze overigens ook geen brok als ze naar binnen komen. om 12 uur niet en om 18 uur niet.

Die vlieger gaat dus niet op.

Ik geef een voorbeeld he. Ik bedoel meer te zeggen dat zodra de regelmaat van naar binnen gehaald worden er weer inzit, zijn ze geneigd om wel voor het hek te staan 's avonds...

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:53

enjoymyhorse schreef:
Citaat:

Ik vind van niet want dan ben ik nu ook de l.. :D :P :+

_/-\o_

Rolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:56

Gimme_Joy schreef:
Ik geef een voorbeeld he. Ik bedoel meer te zeggen dat zodra de regelmaat van naar binnen gehaald worden er weer inzit, zijn ze geneigd om wel voor het hek te staan 's avonds...

Ja maar ik denk dat iedere onbenul dat wel begrijpt.

Er zijn meer redenen waarom paarden naar binnen willen: Dazen, regen, vliegen in t algemeen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:57

Rolfje schreef:
Gimme_Joy schreef:

Ja maar ik denk dat iedere onbenul dat wel begrijpt.

Er zijn meer redenen waarom paarden naar binnen willen: Dazen, regen, vliegen in t algemeen.

En daar lijken ze dus geen last van te hebben als ze 4 maanden op het land staan, want dan staan ze niet te drammen, dat bedoel ik :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:58

Yes, taart! *\o/* Het heeft nog lang geduurd. :D Ik lust wel een stukje chocomoussetaart.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:00

Gini schreef:
Yes, taart! *\o/* Het heeft nog lang geduurd. :D Ik lust wel een stukje chocomoussetaart.

:')

Die van de HEMA is superlekker trouwens. Pb je adres maar, dan stuur ik je een puntje. Zal geen brievenbus pakketje worden alleen...

Monique1963

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:23

Goeie stelling!

Ik vind een paardenbestaan van 20 uur in een box staan erg triest. Vroeger was dat normaal. Nu weten we beter. Ik ben het met de stelling dus eens. Als je je paard alleen een box kunt bieden, dan moet je jezelf inderdaad afvragen of je dat moet willen voor je paard.

Ik ben ervoor om dieren een zo natuurlijk mogelijk bestaan te geven. Ik woon niet in NL en heb dus een stuk makkelijker praten. Mijn 3 pony/paardjes lopen op 8 hectare natuur. Met bos, en een natuurlijke "prairie" zoals dat hier heet, een beekje en een moeras. Over het terrein staan 6 schuilstallen, gelukkig erg weinig modder. Wanneer er te weinig gras is in de winter, gaat er een rol hooi het land of de uitloopstal in. Ik haalde ze vorig jaar vanaf de herfst iedere nacht binnen. Ik ga ze dit jaar zo lang mogelijk buiten laten.

Overigens vinden ze het heerlijk op stal. Zolang er maar hooi hangt. Ze komen ook graag naar stal als ik roep. En als er een ritme is, staan ze te wachten om naar binnen te mogen, maar dat is omdat er dan een handje voer is. Voor de twee kleinsten is het helemaal leuk want die groomen altijd over hun deurtjes met elkaar terwijl ze in het weiland veel minder groomen.

Maar hoe leuk ze het ook op stal vinden, het veld is toch veel leuker!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:33

verootjoo schreef:
vendake schreef:
Land is hier veel schaarser dan in nederland, staat hier landje te koop : 80.000 euro voor 1000 vierkante meter. Kan niet eens 1 paard op. Laat staan dat je dat zou moeten gaan draineren. En voor land kan je niet lenen , dus tenzij erg rijk vergeet het maar. Heb net voor 10×10 meter zand laten komen , 2500 euro maar liefst.Ik vindt het allemaal prima klinken op papier hoor.

Maar het is toch niet zo dat je recht op een paard hebt ofzo :? En dat het paard dan maar in een stal moet omdat de baas geen geld heeft voor grond. (En nee, ik heb ook even geen ton liggen voor een lap grond. Maar ook geen paard, dus ja)
Toen ik nog wel een paard had stond deze op een immens stuk grond met de kudde. ‘S Zomers en ‘s winters. Het werd overigens niet kapot gelopen.

Als je een dier niet in de juiste omstandigheden kan houden moet je er gewoon niet aan beginnen. Anders zou ik ook best een olifant of een cheeta willen hebben, maar daar heb ik ook geen plaats en goed verblijf voor he.

En huishonden dan? Horen van nature buiten en in roedels te leven? En katten? Als je die helemaal wilt gaan houden zoals ze oorspronkelijk leefden en je dat zo zwart wit zou moeten naleven zonder enige nuances? Ook allemaal de deur uit?

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:35

Ik heb inderdaad ook een sterkte mening over huisdieren. Maar open daar gerust een topic over en dan zal ik mijn mening daar ook ventileren. Hier gaat het over paarden.
Zonder nuances is sowieso kul want dit topic staat vol met nuances die bijna iedereen prima vind.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:37

Huishonden stop je toch niet de hele dag in een bench? Die lopen los door het huis en ga je minstens 4x per dag mee uit. Hebben veel meer ruimte dan een paard die het grootste deel van de dag opgehokt is.

Katten laat iedereen tot grote ergenis maar gewoon loslopen buiten de hele dag omdat het zo natuurlijk is. Ook als je niet op een boerderij woont.

Knaagdieren in kooien en vissen in kommen vind ik ook het een en ander van, maar daar gaat het topic niet over.

En het gaat juist over de nuances, zoals je constant in dit topic kan lezen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:35

verootjoo schreef:
Huishonden stop je toch niet de hele dag in een bench? Die lopen los door het huis en ga je minstens 4x per dag mee uit. Hebben veel meer ruimte dan een paard die het grootste deel van de dag opgehokt is.

Katten laat iedereen tot grote ergenis maar gewoon loslopen buiten de hele dag omdat het zo natuurlijk is. Ook als je niet op een boerderij woont.

Knaagdieren in kooien en vissen in kommen vind ik ook het een en ander van, maar daar gaat het topic niet over.

En het gaat juist over de nuances, zoals je constant in dit topic kan lezen.

Honden leven normaliter in roedels? Er zullen er weinig zijn die het hele huis tot hun beschikking hebben 24/7. En wie en hoe bepaal je de norm van het aantal keer uitgaan op een dag en hoe lang is dan voldoende? Net als bij paarden valt daar in mijn ogen geen eenduidig antwoord op te geven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:27

Gini schreef:

Alsjeblieft. :D

Afbeelding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:30

Vandaag op een nieuwe stal. Paard staat de hele dag in de box, eigenaresse komt 5 minuten het paard even buiten laten grazen en staat op haar telefoon. Daarna zet ze het paard terug in de box en gaat ze zelf in de kantine zitten het komende uur.

Zo heb je wel natuurlijk veel tijd bij je paard gespendeerd maar of het paard er nou blijer van wordt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:39

Jaaaa dat zie je zo vaak! Die hebben een paard voor de gezelligheid! zitten liever lekker in de kantine aan de stamtafel te roddelen...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:58

Ik heb op een stal gestaan waar mensen hun paard op de poetsplaats zetten en vervolgens gingen hun een uur op hun mobiel spelen en snoepjes eten. Paard stond wortel te schieten.. Bizar!

Zet het paard dan in ieder geval even in de paddock ofzo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:16

Kun je uit wel zeggen dat hij niet 24 uur per dag op stal staat :+

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:00

SusanH schreef:
Kun je uit wel zeggen dat hij niet 24 uur per dag op stal staat :+

Nou dan krijg je dus verhalen van mensen die wel 3 uur per dag op de stal zijn

Dat het paard dan op stal staat wordt even vergeten

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:50

Ik vind niet dat je honden kan vergelijken met paarden. Katten ook niet. Honden zijn anders geëvolueerd en gedomesticeerd. Ben het natuurlijk wel eens met dat honden houden in een bench (langer dan een een paar uur) echt niet kan.

Maar dat geldt voor alle dieren.

Maar als je de meest "natuurlijke leef wijze" van een hond wil nabootsen... Dan kom ik inderdaad niet verder dan leven in een roedel :+ (of mijn kennis schiet te kort)