Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:26

8nnemiek schreef:
Hier is de maïs nergens gesproeid. Maar ik kan me wel voorstellen dat de maïs nu na wat regen alsnog een groeischeut krijgt misschien?
Hiertegenover is net vandaag 8 ha mais geoogst. Enorme stofwolken, maar oogsten was zo gepiept, die babymais neemt amper ruimte in in de silagewagens. Ben wel benieuwd of ze nog iets van knollen of zo gaan poten. Zou jammer zijn, want het is zo'n lekker veld om even los te gaan :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:59

knollentuin schreef:
Carl123 schreef:
Ik zit in buitenland, Duitsland, geen hooi voor deze winter. Men wil stro geven maar dat geeft toch kolieken?

Kunnen jullie niet uit Polen en Tsjechië halen, afgelopen winter dat ik daar doorheen reed lagen de balen te verpieteren op de weilanden, wel gemaaid en geperst maar er nooit afgehaald

Dat heb ik ook al vaker gehoord, maar mensen zijn bang voor de kwaliteit.

Alleen de mais aan de buitenkant lijkt iets slechter, maar daarna ziet het er wel goed uit, dus ben benieuwd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:12

Als je aangewezen bent op stro ipv hooi om de winter te voeren zou ik toch iets van een lucerne- en/of grasmix erbij gaan voeren.

Mizora

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:23

Ik zou inderdaad grasmix of compact gras bij gaan voeren. Eventueel met een aantal stalgenoten en je straling overmorgen om een paar pallets te bestellen (ivm dat je in Duitsland zit). Per 400kg paard zou ik absoluut minimal 3 kg grasachtig product willen voeren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:18

Ja dat zou ik inderdaad ook wel belangrijk vinden, met alleen stro krijg je problemen denk

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:21

Als je paard op stal staat, kun je misschien in stal de compact gras in de bak van Hartog aanbieden. Maar ik denk dat ook die wel hard gaan straks. Is een goed alternatief. Tenzij je paard weinig beweegt, snel dik is etc.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:27

Pfff ik word iets vrolijk van zulke berichten. Ik hoop dat ze lang op het land kunnen blijven. Ben erg zuinig met het gras. Vind ze niet leuk overigens, ze wordt er wat onrustig van. Dat is straks ik de winter niet anders en de reden dar ik onbeperk aanbied. Dit jaar zal dat misschien anders moeten. Hoop het niet. Maar ben afhankelijk van voordroog en kan geen hooi of stro bijvoeren helaas.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:42

Carli Wafer bij voeren is ook een goed alternatief.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:44

Hier is ondanks dat er niet super veel regen is gevallen het gras echt al enorm bijgekomen.
Ze lopen er nu weer de hele ochtend op en zijn daar echt blij mee!
Nu duimen dat het niet teveel gaat regenen van het najaar zodat ze er lekker lang nog op kunnen blijven lopen, dat scheelt ook weer wat hooi...

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:13

Nouvel schreef:
Als je aangewezen bent op stro ipv hooi om de winter te voeren zou ik toch iets van een lucerne- en/of grasmix erbij gaan voeren.

Ze krijgen alpengrün muesli, zal nog kijken voor een grasbrok.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:52

Als ik naar mn tuin kijk, zou ik dat bijna hoog laten komen en gaan maaien en schudden :) Kan niet, is ook maar een grapje hoor. Maar gaat zo hard hier.

Nu dus paar dagen wat koeler en regen en dan were mooi weer. Als het nog even omhoog schiet en dan even droog genoeg is, is er nog wel een kansje. Misschien mindere kwaliteit en minder voedzaam, maar we moeten toch kunnen voeren uiteindelijk. Aan minder voedzaam kan je wat doen in de vorm van aanvullen en zou mn laatste zorg zijn.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:38

voor hooi zijn de nachten nu te koud, voordroog kan nog, maar veel gras is het nog steeds niet ( of hier niet )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 00:12

Ja, hooi wordt hem niet meer, 's ochtends ligt er ook regelmatig een dik pak dauw op het gras. Wij voeren normaal echt nooit verpakt, maar als het in nood zou moeten, hoop ik wel dat er iets redelijks te vinden is. Dus zo droog als het nog kan erin en liefst niet te kort gesneden. Er zijn nog wel mensen aan het maaien, maar imo nu toch iets te snel omdat ze per se nog wat willen hebben.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 07:10

Dat nattere spul dat nu gesneden wordt is wel geschikt voor koeien. Wat betekend dat er wellicht wel meer hooi beschikbaar is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:30

En nat is het....Savonds rond 8 is het al nat tot smorgens 11
Ik heb iig natte schoenen als ik op de wei loop.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:03

Hier ook flink gras, van de week eens gevraagd aan degene waar wij ons hooi van hebben of hij hier niet nog makkelijk iets voor zijn koeien van kan maaien en kuilen maar het probleem dat nu komt is dat de ondergrond vaak te vochtig wordt in het najaar om er met machines door te rijden.
Dus dan heb je gras, kun je er er misschien niet af halen...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:44

Klopt wat Nouvel aangeeft, dat is vaak ook het probleem met het binnen halen van het maïs, de boeren wachten zo lang mogelijk, als het weer dan echt omslaat zie je op veel akkers diepe sporen, nu is het op een maïsakker niet zo dramatisch die sporen, op grasland is dat minder.
Zeker nu met de afgelopen droogte die we hebben gehad, als er niet is beregend is die bovenlaag zo hard dat het de regen die valt in het begin zeker niet opneemt. Ik merk goed de stukken die beregend zijn en welke niet, de buitenbak heb ik wel beregend en is lekker los, de paddock niet en daar is de ondergrond wel harder.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:56

Nouvel schreef:
Hier ook flink gras, van de week eens gevraagd aan degene waar wij ons hooi van hebben of hij hier niet nog makkelijk iets voor zijn koeien van kan maaien en kuilen maar het probleem dat nu komt is dat de ondergrond vaak te vochtig wordt in het najaar om er met machines door te rijden.
Dus dan heb je gras, kun je er er misschien niet af halen...

Vragen of je paarden t mogen af eten? Dan hoef je een tijdje geen hooi te voeren?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:00

Een wat nattere baal kun je ook mengen met een drogere of met stro en dan krijgen de meeste paarden daar geen problemen mee.
Er is niet echt een voercrisis in Nederland alleen door de vele verhalen en er ook niet bekend is welke voeders eruit de industrie komen, blijft iedereen nu op zijn voer zitten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:11

Ik begin me nu serieus zorgen te maken. Hier is genoeg te krijgen Maar de waardes zijn echt hoog. Mijn tweede proefbaaltje is hoog in alles. Veel eiwit, veel suiker en veel energie. Dit was ook gemaaid in juli. Ik ga maar een proefbaaltje van het voorjaar proberen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:23

NenaC schreef:
Een wat nattere baal kun je ook mengen met een drogere of met stro en dan krijgen de meeste paarden daar geen problemen mee.
Er is niet echt een voercrisis in Nederland alleen door de vele verhalen en er ook niet bekend is welke voeders eruit de industrie komen, blijft iedereen nu op zijn voer zitten.

Dat werkt alleen als je zelf je paard voert of 3 paardjes....een pension stal met 40 paarden kan moeilijk voor elk paard hooi gaan mengen.

Maar dat is Bokt he, je leest veel van oh, hier geen enkel probleem, IK heb al voorraad tot?????..... Geschreven door personen met 2 paardjes aan huis.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:31

Nee hoor ook veel rundveehouders hebben nog hooi en gras zat. De mais valt wel tegen op sommige plaatsen.

Ik ga er vanuit dat de meeste pensionstallen met 40 plus paarden sowieso gevnoeg voorraad hebben omdat die doorgaans genoeg inkopen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:30

Popstra schreef:
NenaC schreef:

Dat werkt alleen als je zelf je paard voert of 3 paardjes....een pension stal met 40 paarden kan moeilijk voor elk paard hooi gaan mengen.

Maar dat is Bokt he, je leest veel van oh, hier geen enkel probleem, IK heb al voorraad tot?????..... Geschreven door personen met 2 paardjes aan huis.

:')
Wauw. Lekker bevooroordeeld.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:35

NenaC schreef:
Nee hoor ook veel rundveehouders hebben nog hooi en gras zat. De mais valt wel tegen op sommige plaatsen.

Ik ga er vanuit dat de meeste pensionstallen met 40 plus paarden sowieso gevnoeg voorraad hebben omdat die doorgaans genoeg inkopen.

Ik kon niets bijkopen bij mijn vaste boer... Terwijl hij in het voorjaar nog natuurhooi van 2016 over had en van 2017 en dat toen wel kwijt wilde. Nu niets meer en hoopt in oktober nog te kuilen. Hij heeft net alles nog bemest, inclusief mijn land want ik kom ook nog een snee, een stuk of 10-15 balen, te kort. Heb wel eerder een kleine eerste snee gehad, maar dat trok einde van het jaar wel weer recht. Nu is het afwachten. Meestal is derde snee begin september. Nu staat er amper gras en het is een werk of 5 geleden gemaaid.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 19:00

Ik kreeg de kans om 25 balen van 500 kilo van 2017 te kopen. Mooi spul, tikje vet maar de proefbaal bevalt mijn paarden erg goed. Ik heb het risico dan ook maar niet genomen dat ik ze straks geen voer kan bieden en de hele partij gereserveerd.
Liever overjarig als helemaal niet.