Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:47

Tja ik ben het wel met je eens danzzz, hoe ieder zijn paard wil houden is eigen zaak en ik snap dat je niks hebt aan uitspraken die enkel maar zeggen hoe slecht wij het doen met onze paarden. Wil je hem 24 uur binnen, nooit los en een paar uurtjes per week wat rijden dan is dat je eigen keuze. Heb je ze 20 uur op stal en kunnen ze vrij buiten voor een uurtje per dag of langer met andere paarden en hooi, naast de uren verzorging en rijden, vind ik dat nog steeds 10 keer beter dan het 'typische stalpaard' dat enkel om 20u 's avonds even een rondje rijden moet doen en dan weer tot de volgende avond op stal staat en nooit los staat. Wij hebben echt mensen hier op stal die het zo doen. En de mogelijkheden om je paard buiten te zetten zijn er, maar ze vertikken het gewoon. Met alle respect, maar dat is echt totaal niet mijn probleem. En die paarden functioneren ook gewoon. Hebben geen stalondeugden en staan niet de hele dag in een hoekje te staren. Ze zien er even normaal uit als mijn paarden die wel elke dag samen buiten staan. En die mensen zetten ook in de zomer hun paard niet op de wei, en ook dan zien die paarden er even normaal uit als mijn paarden die hele dagen op de wei lopen in groepsverband. Dus het is inderdaad puur gewenning. Dat paard heeft nooit anders gekend dus kan nu ook niet meer langer dan een uur op de weide staan want dan begint hij te rennen terwijl de rest rustig staat te grazen. Dat vind ik altijd een beetje sneu, zo'n paard dat 'stuk' is en niet meer echt paard kan zijn. Maar laten we even duidelijk zijn dat een paard wat elke dag vrij buiten loopt gedurende 1/2u minstens (naast de arbeid die het moet verrichten) ook perfect gezond en gelukkig kan zijn. Enkele kanttekeningen zijn dan natuurlijk wel onbeperkt ruwvoer op stal, goede verzorging, contact met paarden die er naast staan en goede stalhygiëne.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:58

En zo wordt een, in mijn ogen, open en eerlijke discussie best weer snel om zeep geholpen 8)7

@Danzzz er waren en zijn best mensen die reageerden met dat hun paard >15u binnen staat, onder andere ik. Jouw manier van reageren op de discussie (zoals direct hierboven) helpt ook niet echt om het open te houden ;)

@Ninx en bedankt dat je meteen maar even duidelijk maakt dat ik totaal geen verstand heb van mijn paarden en niet zie of er iets mis met hen is. :Y) Niet iedereen die zijn paard veel binnen heeft staan is meteen bang voor een spatje regen of ziet bepaalde gezondheidsklachten niet. Alleen niet iedereen heeft de mogelijkheden om zijn paard zo lang buiten te zetten in goede omstandigheden. Ik word er eerlijk gezegd een beetje moe van dat dan maar direct gezegd wordt dat ik "dan maar geen paard moet houden". Ik heb echt oog voor de behoeften van mijn paard, en doe mijn best daar aan te voldoen. En ja, ik durf te stellen dat mijn paarden happy en gezond zijn.

@Heleennn ben het helemaal met jou eens. Mijn paarden staan meestal ook gewoon te suffen op de paddock of lekker hooi te knabbelen. Maar het feit dat ze dagelijks los komen, al is dat niet heel lang, maakt dat ze weinig behoefte hebben aan gek doen. En mijn snel overprikkelde ruin heeft soms ook echt behoefte aan de rust van de stal, die kan echt "vol" zijn van alle indrukken op stal of in het bos, en heeft de rust en regelmaat van de box ook echt nodig.

@Spaansepony. Dat ben ik met je eens. Hier was (en is deels nog steeds) het heel gewoon om je paard op stal te houden en alleen eruit om te werken. Dat kan dus ook 15 min longeren of zelfs maar 5 min stappen zijn. :( Ga je daar tegen in, dan ben je raar. Hoe vaak ik wel niet te horen heb gekregen "moet je nou al weer los??" "Jij sleept die beesten ook van hot naar her". Euhm ja, kunnen ze niet lang los, dan maar vaak :+

Edit: typefout
Laatst bijgewerkt door TinGu op 26-12-17 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:59

Heleennn schreef:
Maar laten we even duidelijk zijn dat een paard wat elke dag vrij buiten loopt gedurende 1/2u minstens (naast de arbeid die het moet verrichten) ook perfect gezond en gelukkig kan zijn. Enkele kanttekeningen zijn dan natuurlijk wel onbeperkt ruwvoer op stal, goede verzorging, contact met paarden die er naast staan en goede stalhygiëne.

precies, met goed stalmanagement is er niks funests of zielig aan.

danzzz

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:03

@TinGu, zoals je kan zien wat is een van de eerste die reageerde in dit topic, maar na 18 pagina's oeverloos over elkaar heenbieden wie er het beste voor zijn paarden zorgt en dan vooral buiten ben ik daar wel een beetje klaar mee. Het topic gaat over mensen die hun paarden meer dan 15 uur op stal hebben staan en dan gewoon de waarom (alsof je daar een reden voor moet geven, maar alla) maar de enige die "aan het woord" zijn, zijn de mensen die heel graag willen vertellen dat ZIJ tenminste WEL goed voor hun paard zorgen, daar valt toch op geen enkele manier mee te discussieren?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:19

Superpony Aanleren en gewenning heeft er toch niets mee te maken, het heeft met jou gevoel te maken. Ik zou wakker liggen als mijn paard weinig buiten zou komen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:29

L_isanne schreef:
Ik geloof dat het per paard verschilt wat het beste is en ik vind dat het de taak van de eigenaar is om daar naar te zoeken.

Eens met deze uitspraak. En dat je af en toe eens een keuze maakt die meer voor je eigenbelang is, dan voor het belang van een paard (bv. vandaag doe ik het paard al eens om 15 uur naar binnen, want vandaag heb ik echt even geen zin om in het donker naar buiten te gaan), dat vind ik ook nog perfect begrijpelijk.
Minder begrijpelijk begin ik het te vinden wanneer dergelijke zaken standaard worden. Een paard dat standaard 20 uur op stal staat bijvoorbeeld, ook in de lente of zomer. Of stallen waar het winterregime altijd ingaat in oktober en eindigt in april ongeacht hoeveel mooie herfstdagen er nog zijn in november. Of stallen waar 'naar buiten gaan' betekent dat het dier in een paddock terechtkomt die misschien net 5m² groter is dan de stal waar die in staat.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:29

Gini schreef:
Libera schreef:
Ja hoor, geef ik zo toe :)

En is dat dan standaard of alleen wanneer de weersomstandigheden niet optimaal zijn?

Ik geef het ook zo toe, is bij mijn paard standaard. Staat nog een paar uur meer dan 15 uur per dag op stal.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:35

Ze staan bij mij zomerdaags altijd van 8.00 tot 18.00 uur buiten. Had ze graag langer buiten gehad, maar dat gaat niet ivm jeuk-reactie op de vliegje van rond de schemering.
In normale najaar-/winterperiodes staan ze vaak van 9.00 tot 16.00 uur buiten, eigenlijk bij daglicht, zeg maar.

Helaas regent het nu al 9 weken achtereen en is alles hier veranderd van keurig onderhouden naar hopeloze blubber en een oplossing is niet nabij. Sterker nog, de komende 14 dagen gaat het weer dagelijks regenen. En dus staan ze vooral op stal. Als ze nu 2 uren per dag buiten komen, is dat veel. Best sneu. Maar buiten staan is nu ook sneu. Gelukkig is het vandaag aardig droog en mooi weer, dus ze staan de hele dag weer buiten. Morgen waarschijnlijk niet meer...

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:40

danzzz schreef:
@TinGu, zoals je kan zien wat is een van de eerste die reageerde in dit topic, maar na 18 pagina's oeverloos over elkaar heenbieden wie er het beste voor zijn paarden zorgt en dan vooral buiten ben ik daar wel een beetje klaar mee. Het topic gaat over mensen die hun paarden meer dan 15 uur op stal hebben staan en dan gewoon de waarom (alsof je daar een reden voor moet geven, maar alla) maar de enige die "aan het woord" zijn, zijn de mensen die heel graag willen vertellen dat ZIJ tenminste WEL goed voor hun paard zorgen, daar valt toch op geen enkele manier mee te discussieren?

Ik snap je helemaal hoor. Word ook vaak moe van alle mensen op Bokt die de waarheid in pacht hebben en direct roepen dat je dan maar geen paard moet nemen dan wel gelijk moet verkopen.
Maar ik vond juist in dit topic dat er wel ruimte was voor discussie, een enkeling daargelaten. Dan vind ik het jammer dat, als er wel een opening is, die door 'de andere kant' (de stal kant zeg maar) weer wordt dicht gegooid door zo fel te reageren.
Eens zullen mensen het hier nooit worden, maar als er een kans is op een beetje met wederzijds respect zou ik dat fijn vinden. Dat ik niet meteen word aangevallen als ik een topic open met een probleem, want 'het ligt aan de stalling'.

Dat mensen hun paard buiten willen hebben is hun goed recht, maar mensen die hun paard (meer) op stal willen hebben net zo veel recht hierop. Ongeacht wat een ander daarvan vindt. En dat maakt de een niet een betere eigenaar dan de ander. Kijken naar je paard en wat hij nodig heeft, daar gaat het in mijn ogen om.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:51

Dabedoelik. Ik vind het prima als paarden 24/7 buiten staan, mits niet in de blub, felle zon en met schuilstal vrij toegankelijk en het paard daar content mee is. Ik vind het ook prima als paarden 23 uur op stal staan, mits ruim genoeg, licht genoeg, met een goede ondergrond, voldoende ruwvoer en sociaal contact (al is het door de tralies) en het paard daar ook content mee is.

In dit topic zijn voorbeelden naar voren gekomen van paarden die je absoluut niet lang buiten wil hebben omdat ze daar gewoon ernstige bezwaren tegen hebben, persoonlijk ken ik ook paarden die je absoluut niet te lang binnen wil hebben, gaan gewoon slopen, echt net honden!

En toch meent er hier een groepje mensen dat als je dus je paard binnen houdt dat je paardgestoord bent en beter een fiets kan kopen. Ik vind dat heel, heel raar. Respectloos ook, zeker de manier waarop het dan gebracht wordt.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 18:07

Ja de ene staat zeker 15 uur binnen en de ander buiten 24/7 de derde staat 4 uur binnen. Heel simpel ik kijk naar mijn paard en kies de best mogelijke optie voor ze.
Maar proberen we dat niet allemaal :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 18:21

danzzz schreef:
Heleennn schreef:
Maar laten we even duidelijk zijn dat een paard wat elke dag vrij buiten loopt gedurende 1/2u minstens (naast de arbeid die het moet verrichten) ook perfect gezond en gelukkig kan zijn. Enkele kanttekeningen zijn dan natuurlijk wel onbeperkt ruwvoer op stal, goede verzorging, contact met paarden die er naast staan en goede stalhygiëne.

dat is een mening en geen feit. Ik vind het wel zielig, en ik vind het echt te weinig beweging.

Ik geloof wel dat er hele stukken grijs gebied in de discussie zitten, maar langere periodes zo veel binnen zal ik idd nooit ok vinden. Daar valt idd niet over te discussieren. Ik vind 10u buiten toch wel minimaal. Dat er verder goed voer, droge grond, beschutting etc moet zijn weze duidelijk.

Dat je je paard een aantal weken wat langer binnen hebt, of eens uitzonderlijk, kan ik nog begrijpen. Maar de werkelijkheid lijkt nooit zo. Paarden staan gewoon een half jaar en langer hele dagen binnen of komen er maximum enkele uurtjes uit.
Droge grond is niet onmogelijk, maar het vraagt investeren in bestraten / zand leggen of minder paarden op een stuk willen zetten. Ook daar gaat het eigen belang vaak weer voor. Ik wil daar wonen en max zo ver rijden, dus zal paard binnen moeten, want zo gaat dat in die regio.

Ik merk dus, dat ik er wel een waardeoordeel aan vast hang. Ja ik vind mensen die hun paard meer buiten hebben (op een schone, droge plek met voldoende ruimte, schuilplaats, voer en vriendjes) betere eigenaars. Dat is eenmaal mijn gevoel en daar heb ik ook recht op. Ik vind dat niet respectloos. Ik vind dat je bij dit soor ethische kwesties wel degelijk kunt zeggen dat je het één beter vindt dan het ander.

Dat een ander het anders ziet en doet, ja dat is gewoon zo. Ik hoop altijd maar dat mensen toch goed nadenken en kijken, en zoeken naar oplossingen. Ik vind het inderdaad wel belangrijk om open te kunnen communiceren, maar het waardeoordeel volledig weglaten, nja, neen... Als je zelf achter je keuze staat, moet dat ook niet uitmaken denk ik dan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 18:35

Ik vind 23 uur op stal niet kunnen, maar 24 uur blub ook niet kunnen.
Ik vind dat er ZOVEEL tussenwegen zijn.
Maar door jou felle manier van "discussieren" danzzz sla je alles van tafel en vervolgens schuif je dat op de andere af.

Ik vind minimaal 4 uur wel moeten, dan kan er een middag en ochtend groep zijn.
Voor mijn eigen paarden vind ik dat te weinig. Dus ik durf best nuance en meerdere tussenwegen te zien. Ook al zou dat mijn weg niet zijn.
Ik kan me dus voorstellen dat meer elders niet mogelijk is.
Stallen die niet eens een dagdeel aan kunnen bieden die zouden van mij inderdaad op den duur verboden mogen gaan worden. Dat kan gewoon niet paardwaardig zijn bij een sociaal bewegings- dier, ook al glanst hij.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 18:38

Dat is het hem nou Poes, daar valt prima over te discussiëren En natuurlijk heb jij recht op jouw gevoel, je mag alleen niet omwille van jouw gevoel een ander minderwaardig vinden omdat die anders beleeft dan jij, dat is respectloos.

En ja, juist dat waardeoordeel maakt de discussie lastig, als je dat eruit kunt halen dan kan je puur op de feiten discussiëren en komen we uit in het grote grijze gebied. Maar zolang mensen nog oordelen op waarde zal deze discussie nooit ergens heengaan.

Ik vind persoonlijk dat jij absoluut niet in de positie bent om een waardeoordeel te hangen aan hoe ik of andere stalpaardenhouders hun paarden houden, daar dien jij je gewoon verre van te houden.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 19:01

poes schreef:
danzzz schreef:
[quote="Heleennn"

dat is een mening en geen feit. Ik vind het wel zielig, en ik vind het echt te weinig beweging.

Ik geloof wel dat er hele stukken grijs gebied in de discussie zitten, maar langere periodes zo veel binnen zal ik idd nooit ok vinden. Daar valt idd niet over te discussieren. Ik vind 10u buiten toch wel minimaal. Dat er verder goed voer, droge grond, beschutting etc moet zijn weze duidelijk.

Dat je je paard een aantal weken wat langer binnen hebt, of eens uitzonderlijk, kan ik nog begrijpen. Maar de werkelijkheid lijkt nooit zo. Paarden staan gewoon een half jaar en langer hele dagen binnen of komen er maximum enkele uurtjes uit.
Droge grond is niet onmogelijk, maar het vraagt investeren in bestraten / zand leggen of minder paarden op een stuk willen zetten. Ook daar gaat het eigen belang vaak weer voor. Ik wil daar wonen en max zo ver rijden, dus zal paard binnen moeten, want zo gaat dat in die regio.

Ik merk dus, dat ik er wel een waardeoordeel aan vast hang. Ja ik vind mensen die hun paard meer buiten hebben (op een schone, droge plek met voldoende ruimte, schuilplaats, voer en vriendjes) betere eigenaars. Dat is eenmaal mijn gevoel en daar heb ik ook recht op. Ik vind dat niet respectloos. Ik vind dat je bij dit soor ethische kwesties wel degelijk kunt zeggen dat je het één beter vindt dan het ander.

Dat een ander het anders ziet en doet, ja dat is gewoon zo. Ik hoop altijd maar dat mensen toch goed nadenken en kijken, en zoeken naar oplossingen. Ik vind het inderdaad wel belangrijk om open te kunnen communiceren, maar het waardeoordeel volledig weglaten, nja, neen... Als je zelf achter je keuze staat, moet dat ook niet uitmaken denk ik dan.

Kijk jij vind langere periodes niet Oke en daar valt niet over te discussiëren. Dan quote ik mijzelf even uit een eerder bericht in dit topic: want hoe ga jij mijn paard minimaal 10 uur buitenzetten?

Citaat:
Ik word er een beetje gek van dat ik soms voor een halve dierenbeul wordt uitgemaakt omdat mijn paard in de winter 22-23 uur per dag op stal staat. Ik weet echt niet wat ik moet doen om hem lang buiten te houden hoor. Ik stond op een stal waar hij in de winter van 7 tot 6 buiten kon staan met vriendjes en alles, ook de ruimte om echt een sprintje te trekken. In de zomer kon hij van 7 tot 9/10 buiten (zolang het licht was). Maar hij werd helemaal lijp, in de winter wilde hij sowieso zodra het regende of waaide of iets alleen maar naar binnen. Echt als een mongool voor het hek heen en weer in galop, kort draaien andere kant op galopperen etc. Ik dacht dat hij gewoon moest wennen en geprobeerd hem korter buiten te zetten en dat uit te bouwen, andere paarden vriendjes geprobeerd etc. Niks hielp. In de zomer ging het redelijk, zolang het maar niet te lang was, na een paar uurtjes weer als een mongool langs het hek heen en weer rennen. Als hij niet in een goede bui was bleef hij alleen maar langs het hek heen en weer rennen. En ja hij stond met vriendjes, meer dan genoeg gras en een groot weiland maar hij werd echt gek. Zo gek dat hij zichzelf een peesblessure gerent heeft. Dat was voor mij een teken dat hij dit gewoon echt niet wil. Inmiddels sta ik op een stal waar hij in de zomer van 10 uur tot 3 of 4 uur buiten staat en dit gaat meestal goed, als hij een slechte dag heeft ook niet dan gaat ie weer als een mongool rennen. In de winter zet ik hem zelf in de paddock, als ie een goede dag heeft kan die een half uurtje of heel soms een uur buiten staan maar het gebeurd ook dat hij na 5 minuten al in paniek raakt en voor het hek blijft rennen. En nog zijn er mensen die zeggen dat ik mijn paard mishandel enzo. Nou zeg mij maar wat ik nog moet doen, als vriendjes, voer, een grote paddock, een binnen paddock en alles niet helpt, wat dan wel. Hij ziet er goed uit, glanst als een spiegel, altijd oortjes erop dus oogt absoluut niet ongelukkig. Ik heb nu een box met een buitenluik kunnen regelen zodat hij wel naar buiten kan kijken en een frisse neus kan halen. Ga zoveel mogelijk buiten met hem aan de hand wandelen en buiten rijden/uitstappen etc. Maar ik weet echt niet wat ik nog kan doen, mijn paard wordt gewoon ongelukkig buiten. Ik gok dat hij vroeger gewoon nooit zoveel buiten heeft gestaan en het daarom niet gewent is, als hij zeiknat en met schuim op zijn hals uit de wei komt en ik zet hem opstal zie je hem echt ontspannen en tot rust komen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 19:12

Ik was je verhaal al even terug gaan zoeken.

Maar ik wil het me even visueel voorstellen, kan je me zeggen of het beeld klopt.
Jouw paard staat in een grote wei met meerdere paarden waar hij mee kan opschieten en waar voldoende ruimte is om heel de dag te grazen, te ravotten, maar ook om weg te lopen van paarden die hoger in rang staan. Hij heeft voldoende water en een mogelijkheid om te schuilen. Terwijl de andere paarden in de verte lekker staan te grazen, loopt jouw paard te ijsberen aan de poort van de wei. Wanneer je de poort zou opendoen zou je paard helemaal alleen naar de lege stalgang lopen om daar in zijn eentje in zijn stal te gaan staan. Er zijn geen andere paarden in de stal.

Klopt dit beeld zo een beetje? Want dat is dan wel heel "onpaards" gedrag. Bijna fascinerend te noemen.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 19:21

Gini schreef:

Maar ik wil het me even visueel voorstellen, kan je me zeggen of het beeld klopt.
Jouw paard staat in een grote wei met meerdere paarden waar hij mee kan opschieten en waar voldoende ruimte is om heel de dag te grazen, te ravotten, maar ook om weg te lopen van paarden die hoger in rang staan. Hij heeft voldoende water en een mogelijkheid om te schuilen. Terwijl de andere paarden in de verte lekker staan te grazen, loopt jouw paard te ijsberen aan de poort van de wei. Wanneer je de poort zou opendoen zou je paard helemaal alleen naar de lege stalgang lopen om daar in zijn eentje in zijn stal te gaan staan. Er zijn geen andere paarden in de stal.

Klopt dit beeld zo een beetje? Want dat is dan wel heel "onpaards" gedrag. Bijna fascinerend te noemen.

Dat klopt zeker, maar dat komt ineens. Het ene moment staat hij rustig te grazen met zijn vriendjes en het andere moment staat ie alleen bij het hek te rennen. En als ie eenmaal zo over de zeik is wordt hij niet meer rustig. Echt niet, hoe lang ik hem ook laat staan. Kleine groep en grote groep (2/4 tot 15 paarden) is geprobeerd. Sowieso meer dan genoeg gras, geen kale weide. Automatische drinkbakken die hij ook weet te vinden. Hij kan ook schuilen. En een echt groot weiland, als je het in 2 of 3 stukken zou verdelen zouden alle paarden alsnog eigen ruimte kunnen hebben. Ik houd mijn paard echt niet binnen voor de fun als alle andere paarden buiten staan. Maar hij wordt er gewoon echt ongelukkig van en ik kan gewoon de oorzaak niet vinden? Hij zou overigens niet naar een lege stalgang rennen, er zijn mensen op stal die hun paard niet buiten willen hebben (uiteenlopende redens van niet in de groep willen want het is gevaarlijk :roll: tot paarden met peesblessure oid) dus hij staat nooit alleen op stal.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 19:27

Gini schreef:

Waarom zou dit minder erg zijn dan als het paard op een kleine wei staat met een ander paard waar die het eigenlijk niet zo mee kan vinden en waar maar matig gras op staat met een emmer water en een oude eik om te schuilen?

Zodra een paard aangeeft van die plek weg te willen heb je maar als eigenaar van dat paard daarop te anticiperen, ongeacht wat je vind of voelt of gelooft.

Daarnaast is dat helemaal niet vreemd, lang niet alle paarden voelen zich comfortabel onbeschermd buiten en dat is heel natuurlijk. Immers zal elk prooidier pas rusten als ze zich in een veilige beschutte omgeving voelen, en heel, heel veel paarden hebben dat gevoel helemaal niet. Die voelen zich veilig en rustig op stal, met of zonder soortgenoten. Ik heb er een staan die hebben we helemaal af moeten zonderen van de rest want ze breekt de tent af en een die helemaal in paniek slaat als die alleen overblijft en de rest geeft er werkelijk geen ene reet om.

De vraag is wederom gesteld om een waardeoordeel aan het besluit van Malibu te hangen terwijl zij het beste besluit heeft genomen wat een paardeneigenaar kan nemen. Het is van de zotte dat zij zich zo moet verdedigen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 19:35

Er paard is geen holbewoner zoals wij.
Dus ze voelen zich wel degelijk op hun gemak op meer ruimte en zicht.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 19:38

danzzz schreef:
Dat is het hem nou Poes, daar valt prima over te discussiëren En natuurlijk heb jij recht op jouw gevoel, je mag alleen niet omwille van jouw gevoel een ander minderwaardig vinden omdat die anders beleeft dan jij, dat is respectloos.

En ja, juist dat waardeoordeel maakt de discussie lastig, als je dat eruit kunt halen dan kan je puur op de feiten discussiëren en komen we uit in het grote grijze gebied. Maar zolang mensen nog oordelen op waarde zal deze discussie nooit ergens heengaan.

Ik vind persoonlijk dat jij absoluut niet in de positie bent om een waardeoordeel te hangen aan hoe ik of andere stalpaardenhouders hun paarden houden, daar dien jij je gewoon verre van te houden.

Sja maar waar zijn de feiten dan? Feit is dat een paard een kuddedier is die in het wild grote afstanden grazend aflegt. Veiligheid is belangrijk, dus ruimte om weg te kunnen rennen of bij een stal: gewoon weten dat het veilig is. Dat is wel een voordeel aan een stal. En dat ze bij goed voerbeleid wel degelijk voldoende uren in een natuurlijke houding kunnen eten.

Ik vind dat een dier gelukkig houden betekent dat je zoveel mogelijk de kans biedt om natuurlijk gedrag en aanleg te kunnen uiten. Voor een paard betekent dat voor mij dus: veel, heel veel uren grazend kunnen doorbrengen met soortgenoten. Kans om te bewegen als je dat wil, voornamelijk langzaam. De kans om te kunnen spelen of kroelen met elkaar en lekker de hele dag te communiceren met elkaar. De kans om over elkaar te waken.

Uiteraard houden wij geen enkel dier alleen maar natuurlijk en dat willen we denk ik terecht ook niet. De natuur is namelijk ook ronduit wreed en hard en sommige ongemakken neem je beter weg. Zo snap ik best dat we onze dieren liever geen tijden van droogte of schaarste laten meemaken.

En sja, dat oordeel heb ik. Ik vind het ook niet kunnen dat een paard 24/7 in de blub zonder schuilstal staat hoor, of als iemand zijn paard slaat of weet ik wat. Dat is misschien feitelijk niet verschrikkelijk maar ik zal er wel over oordelen.

Overigens is er wel onderzoek die aantoont dat stalpaarden wel degelijk meer stereotiep gedrag vertonen, meer stress hebben, etc.
Onderzoek dat paarden beter meer uren kunnen binnen staan, kom ik nooit tegen?

xMalibu: wat ik eruit lees is dat je alleszins er wel alles aan gedaan hebt, en dat vind ik absoluut knap. Had hij dan bvb wel goede schuilmogelijkheid?
Ik geloof best dat er af en toe, misschien helaas door gewenning, echt eentje niet of minder buiten kan. Maar dat zijn volgens mij wel uitzonderingen. Jij zet je paard ook binnen uit compleet ander oogpunt dan iemand die 'in het donker niet de tijd heeft om paard uit te halen'.

Ik vind het een kwalijke gedachte dat we de manier van onze dieren houden nooit zouden moeten rechtvaardigen. Dan mag ik mijn kat uit het raam gooien en heb jij daar ook niets over te zeggen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 19:46

Dat paarden zich onbeschermd voelen buiten is niet natuurlijk. Dat wil niet zeggen dat het niet kan, zeker met onze gedomesticeerde diertjes zullen er wel vaker dingen voorkomen die niet natuurlijk zijn.
Jij kijkt met een hele negatieve kijk naar dit topic. Waarom zou je je er slecht bij voelen als enkele anonieme bokkertjes het niets eens zijn met hoe je jouw paarden houdt? Als jij in alle oprechtheid in de spiegel kunt kijken en kunt zeggen dat je naar de wensen van je paard luistert en dat je het goed doet, dan is dat toch goed.

Mijn vraag stelde ik op deze manier omdat als xMalibu gezegd zou hebben dat haar paard op een kaal postzegelweitje staat met twee paarden die hem constant in elkaar trappen, dat ik het dan inderdaad logisch zou vinden dat die daar weg wil en dat daar dus verbetering in aangebracht kan worden. Dat is hier niet het geval en dat maakt het fascinerend. Net als een tijger die vriendjes wordt met een ree fascinerend is, want het is niet het gedrag dat je verwacht.

En dat allemaal zonder xMalibu een slechte paardeneigenaar te noemen. :D Waarom zou zij zich moeten verdedigen als ik haar niet aanval?

Wat verwacht je van dit topic?
Wie zet zijn paard vaak op stal? Ik. Ik ook. Ik niet. Ik wel. *einde topic*

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 19:56

poes schreef:
Ik vind het een kwalijke gedachte dat we de manier van onze dieren houden nooit zouden moeten rechtvaardigen. Dan mag ik mijn kat uit het raam gooien en heb jij daar ook niets over te zeggen...

Dit bedoel ik dus, compleet belachelijke vergelijking die echt te banaal voor woorden is en zelfs dan alsnog is het inderdaad zo dat JIJ daar niks over hoeft te zeggen, het is jouw plaats niet om daar iets over te zeggen. Wie ben jij dan om daar iets over te moeten zeggen?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:03

Gini schreef:
Dat paarden zich onbeschermd voelen buiten is niet natuurlijk. Dat wil niet zeggen dat het niet kan, zeker met onze gedomesticeerde diertjes zullen er wel vaker dingen voorkomen die niet natuurlijk zijn.
Jij kijkt met een hele negatieve kijk naar dit topic. Waarom zou je je er slecht bij voelen als enkele anonieme bokkertjes het niets eens zijn met hoe je jouw paarden houdt? Als jij in alle oprechtheid in de spiegel kunt kijken en kunt zeggen dat je naar de wensen van je paard luistert en dat je het goed doet, dan is dat toch goed.

Mijn vraag stelde ik op deze manier omdat als xMalibu gezegd zou hebben dat haar paard op een kaal postzegelweitje staat met twee paarden die hem constant in elkaar trappen, dat ik het dan inderdaad logisch zou vinden dat die daar weg wil en dat daar dus verbetering in aangebracht kan worden. Dat is hier niet het geval en dat maakt het fascinerend. Net als een tijger die vriendjes wordt met een ree fascinerend is, want het is niet het gedrag dat je verwacht.

En dat allemaal zonder xMalibu een slechte paardeneigenaar te noemen. :D Waarom zou zij zich moeten verdedigen als ik haar niet aanval?

Wat verwacht je van dit topic?
Wie zet zijn paard vaak op stal? Ik. Ik ook. Ik niet. Ik wel. *einde topic*

Ik ben dat moeten verdedigen tegenover een aantal bijzonder denkende bokkers gewoon helemaal beu. Gelukkig zitten er in dit topic een hele boel mensen die begrijpen dat een ideaal altijd een ideaal zal zijn met allemaal verschillende variabelen die constant ervoor zorgen dat dit ideaal bij iedereen verschillend is, zowel mens als paard, en constant in beweging.

Wat ik NU graag wil bereiken is dat er eens nagedacht wordt over hoe extreem je een mening door moet blijven drukken, of je na wil denken wat het jou brengt om een waarde oordeel te hangen aan hoe andere mensen hun paarden houden. Ik had gehoopt dat dit topic een leertopic zou worden, het is een verwijttopic geworden waarbij de buitenbende de binnenbende als een stel mongolen wegzet en waarbij de binnenmensen constant om verantwoording wordt gevraagd. Ben daar gewoon zat van.

Denk gewoon helder na, laat iedereen in zijn waarde en vind niet dat je wat moet vinden van hoe een ander diens paard houdt, zolang het dier tevreden is moet jij dat ook maar zijn vind je niet? En zolang jij geen weet hebt of het paard tevreden is, kan je daar geen mening over hebben, slechts een voorstelling, en voorstellingen hebben de neiging om niet al te dicht bij de waarheid te zitten.
Laatst bijgewerkt door danzzz op 26-12-17 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:05

Gini schreef:

Het is inderdaad fascinerend...ik had ook zo'n paard. Onpaards en fascinerend, maar waar.
Ik heb haar meerdere malen alleen op stal gezet, waar ze vervolgens stond te schreeuwen en te bokken. Maar in de wei was ook niet goed. Dus moest er voor nood een ander paard mee. Wij hebben een redelijk vaste kudde van rond de 6 paarden en die trokken zich op een gegeven moment niks meer van haar aan. Zeg niet dat het anders had gekund; ik heb haar 25 jaar gehad en als jong paard wou ze in de opfok al liever niet dag en nacht buiten.
Helaas is ze een tijdje geleden overleden. Ik rouw nog dagelijks, want het was mijn alles. Maar ik kan niet ontkennen: mijn weidemanagement is een stuk makkelijker geworden...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:14

Danzzz
Misschien moet je eens na gaan denken over het wezen paard.
Hoef je ook geen hoge bloeddruk te krijgen van het willen verdedigen van slechte omstandigheden.

Paarden die zich niet normaal gedragen in een groep paarden zijn zo gemaakt door een eigenaar die welzijn laag op zijn lijstje had staan.
Helaas kan een huidige eigenaar dat gedrag misschien niet meer terug draaien maar het is te triest voor woorden dat er paarden zo zijn geworden puur door ons egoïsme dat we menen overal maar paarden te kunnen houden. Ook op ongeschikte plaatsen.