Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Heleennn schreef:Maar laten we even duidelijk zijn dat een paard wat elke dag vrij buiten loopt gedurende 1/2u minstens (naast de arbeid die het moet verrichten) ook perfect gezond en gelukkig kan zijn. Enkele kanttekeningen zijn dan natuurlijk wel onbeperkt ruwvoer op stal, goede verzorging, contact met paarden die er naast staan en goede stalhygiëne.
L_isanne schreef:Ik geloof dat het per paard verschilt wat het beste is en ik vind dat het de taak van de eigenaar is om daar naar te zoeken.
danzzz schreef:@TinGu, zoals je kan zien wat is een van de eerste die reageerde in dit topic, maar na 18 pagina's oeverloos over elkaar heenbieden wie er het beste voor zijn paarden zorgt en dan vooral buiten ben ik daar wel een beetje klaar mee. Het topic gaat over mensen die hun paarden meer dan 15 uur op stal hebben staan en dan gewoon de waarom (alsof je daar een reden voor moet geven, maar alla) maar de enige die "aan het woord" zijn, zijn de mensen die heel graag willen vertellen dat ZIJ tenminste WEL goed voor hun paard zorgen, daar valt toch op geen enkele manier mee te discussieren?
danzzz schreef:Heleennn schreef:Maar laten we even duidelijk zijn dat een paard wat elke dag vrij buiten loopt gedurende 1/2u minstens (naast de arbeid die het moet verrichten) ook perfect gezond en gelukkig kan zijn. Enkele kanttekeningen zijn dan natuurlijk wel onbeperkt ruwvoer op stal, goede verzorging, contact met paarden die er naast staan en goede stalhygiëne.
precies, met goed stalmanagement is er niks funests of zielig aan.
poes schreef:danzzz schreef:[quote="Heleennn"
Maar laten we even duidelijk zijn dat een paard wat elke dag vrij buiten loopt gedurende 1/2u minstens (naast de arbeid die het moet verrichten) ook perfect gezond en gelukkig kan zijn. Enkele kanttekeningen zijn dan natuurlijk wel onbeperkt ruwvoer op stal, goede verzorging, contact met paarden die er naast staan en goede stalhygiëne.
precies, met goed stalmanagement is er niks funests of zielig aan.
dat is een mening en geen feit. Ik vind het wel zielig, en ik vind het echt te weinig beweging.
Ik geloof wel dat er hele stukken grijs gebied in de discussie zitten, maar langere periodes zo veel binnen zal ik idd nooit ok vinden. Daar valt idd niet over te discussieren. Ik vind 10u buiten toch wel minimaal. Dat er verder goed voer, droge grond, beschutting etc moet zijn weze duidelijk.
Dat je je paard een aantal weken wat langer binnen hebt, of eens uitzonderlijk, kan ik nog begrijpen. Maar de werkelijkheid lijkt nooit zo. Paarden staan gewoon een half jaar en langer hele dagen binnen of komen er maximum enkele uurtjes uit.
Droge grond is niet onmogelijk, maar het vraagt investeren in bestraten / zand leggen of minder paarden op een stuk willen zetten. Ook daar gaat het eigen belang vaak weer voor. Ik wil daar wonen en max zo ver rijden, dus zal paard binnen moeten, want zo gaat dat in die regio.
Ik merk dus, dat ik er wel een waardeoordeel aan vast hang. Ja ik vind mensen die hun paard meer buiten hebben (op een schone, droge plek met voldoende ruimte, schuilplaats, voer en vriendjes) betere eigenaars. Dat is eenmaal mijn gevoel en daar heb ik ook recht op. Ik vind dat niet respectloos. Ik vind dat je bij dit soor ethische kwesties wel degelijk kunt zeggen dat je het één beter vindt dan het ander.
Dat een ander het anders ziet en doet, ja dat is gewoon zo. Ik hoop altijd maar dat mensen toch goed nadenken en kijken, en zoeken naar oplossingen. Ik vind het inderdaad wel belangrijk om open te kunnen communiceren, maar het waardeoordeel volledig weglaten, nja, neen... Als je zelf achter je keuze staat, moet dat ook niet uitmaken denk ik dan.
Citaat:Ik word er een beetje gek van dat ik soms voor een halve dierenbeul wordt uitgemaakt omdat mijn paard in de winter 22-23 uur per dag op stal staat. Ik weet echt niet wat ik moet doen om hem lang buiten te houden hoor. Ik stond op een stal waar hij in de winter van 7 tot 6 buiten kon staan met vriendjes en alles, ook de ruimte om echt een sprintje te trekken. In de zomer kon hij van 7 tot 9/10 buiten (zolang het licht was). Maar hij werd helemaal lijp, in de winter wilde hij sowieso zodra het regende of waaide of iets alleen maar naar binnen. Echt als een mongool voor het hek heen en weer in galop, kort draaien andere kant op galopperen etc. Ik dacht dat hij gewoon moest wennen en geprobeerd hem korter buiten te zetten en dat uit te bouwen, andere paarden vriendjes geprobeerd etc. Niks hielp. In de zomer ging het redelijk, zolang het maar niet te lang was, na een paar uurtjes weer als een mongool langs het hek heen en weer rennen. Als hij niet in een goede bui was bleef hij alleen maar langs het hek heen en weer rennen. En ja hij stond met vriendjes, meer dan genoeg gras en een groot weiland maar hij werd echt gek. Zo gek dat hij zichzelf een peesblessure gerent heeft. Dat was voor mij een teken dat hij dit gewoon echt niet wil. Inmiddels sta ik op een stal waar hij in de zomer van 10 uur tot 3 of 4 uur buiten staat en dit gaat meestal goed, als hij een slechte dag heeft ook niet dan gaat ie weer als een mongool rennen. In de winter zet ik hem zelf in de paddock, als ie een goede dag heeft kan die een half uurtje of heel soms een uur buiten staan maar het gebeurd ook dat hij na 5 minuten al in paniek raakt en voor het hek blijft rennen. En nog zijn er mensen die zeggen dat ik mijn paard mishandel enzo. Nou zeg mij maar wat ik nog moet doen, als vriendjes, voer, een grote paddock, een binnen paddock en alles niet helpt, wat dan wel. Hij ziet er goed uit, glanst als een spiegel, altijd oortjes erop dus oogt absoluut niet ongelukkig. Ik heb nu een box met een buitenluik kunnen regelen zodat hij wel naar buiten kan kijken en een frisse neus kan halen. Ga zoveel mogelijk buiten met hem aan de hand wandelen en buiten rijden/uitstappen etc. Maar ik weet echt niet wat ik nog kan doen, mijn paard wordt gewoon ongelukkig buiten. Ik gok dat hij vroeger gewoon nooit zoveel buiten heeft gestaan en het daarom niet gewent is, als hij zeiknat en met schuim op zijn hals uit de wei komt en ik zet hem opstal zie je hem echt ontspannen en tot rust komen.
Gini schreef:Ik was je verhaal al even terug gaan zoeken.
Maar ik wil het me even visueel voorstellen, kan je me zeggen of het beeld klopt.
Jouw paard staat in een grote wei met meerdere paarden waar hij mee kan opschieten en waar voldoende ruimte is om heel de dag te grazen, te ravotten, maar ook om weg te lopen van paarden die hoger in rang staan. Hij heeft voldoende water en een mogelijkheid om te schuilen. Terwijl de andere paarden in de verte lekker staan te grazen, loopt jouw paard te ijsberen aan de poort van de wei. Wanneer je de poort zou opendoen zou je paard helemaal alleen naar de lege stalgang lopen om daar in zijn eentje in zijn stal te gaan staan. Er zijn geen andere paarden in de stal.
Klopt dit beeld zo een beetje? Want dat is dan wel heel "onpaards" gedrag. Bijna fascinerend te noemen.
Maar ik wil het me even visueel voorstellen, kan je me zeggen of het beeld klopt.
Jouw paard staat in een grote wei met meerdere paarden waar hij mee kan opschieten en waar voldoende ruimte is om heel de dag te grazen, te ravotten, maar ook om weg te lopen van paarden die hoger in rang staan. Hij heeft voldoende water en een mogelijkheid om te schuilen. Terwijl de andere paarden in de verte lekker staan te grazen, loopt jouw paard te ijsberen aan de poort van de wei. Wanneer je de poort zou opendoen zou je paard helemaal alleen naar de lege stalgang lopen om daar in zijn eentje in zijn stal te gaan staan. Er zijn geen andere paarden in de stal.
Klopt dit beeld zo een beetje? Want dat is dan wel heel "onpaards" gedrag. Bijna fascinerend te noemen.
danzzz schreef:Dat is het hem nou Poes, daar valt prima over te discussiëren En natuurlijk heb jij recht op jouw gevoel, je mag alleen niet omwille van jouw gevoel een ander minderwaardig vinden omdat die anders beleeft dan jij, dat is respectloos.
En ja, juist dat waardeoordeel maakt de discussie lastig, als je dat eruit kunt halen dan kan je puur op de feiten discussiëren en komen we uit in het grote grijze gebied. Maar zolang mensen nog oordelen op waarde zal deze discussie nooit ergens heengaan.
Ik vind persoonlijk dat jij absoluut niet in de positie bent om een waardeoordeel te hangen aan hoe ik of andere stalpaardenhouders hun paarden houden, daar dien jij je gewoon verre van te houden.
poes schreef:Ik vind het een kwalijke gedachte dat we de manier van onze dieren houden nooit zouden moeten rechtvaardigen. Dan mag ik mijn kat uit het raam gooien en heb jij daar ook niets over te zeggen...
Gini schreef:Dat paarden zich onbeschermd voelen buiten is niet natuurlijk. Dat wil niet zeggen dat het niet kan, zeker met onze gedomesticeerde diertjes zullen er wel vaker dingen voorkomen die niet natuurlijk zijn.
Jij kijkt met een hele negatieve kijk naar dit topic. Waarom zou je je er slecht bij voelen als enkele anonieme bokkertjes het niets eens zijn met hoe je jouw paarden houdt? Als jij in alle oprechtheid in de spiegel kunt kijken en kunt zeggen dat je naar de wensen van je paard luistert en dat je het goed doet, dan is dat toch goed.
Mijn vraag stelde ik op deze manier omdat als xMalibu gezegd zou hebben dat haar paard op een kaal postzegelweitje staat met twee paarden die hem constant in elkaar trappen, dat ik het dan inderdaad logisch zou vinden dat die daar weg wil en dat daar dus verbetering in aangebracht kan worden. Dat is hier niet het geval en dat maakt het fascinerend. Net als een tijger die vriendjes wordt met een ree fascinerend is, want het is niet het gedrag dat je verwacht.
En dat allemaal zonder xMalibu een slechte paardeneigenaar te noemen.Waarom zou zij zich moeten verdedigen als ik haar niet aanval?
Wat verwacht je van dit topic?
Wie zet zijn paard vaak op stal? Ik. Ik ook. Ik niet. Ik wel. *einde topic*