Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:49

Sorry Caily, maar ik ben het daar niet mee eens; wat het jonger zijn in leeftijd en daardoor beter tegen gras kunnen.
Ik ken daar in tegen veel te veel voorbeelden van jonkies die er niet tegen kunnen, het ligt er ook helemaal aan hoe dat het paard zelf omgaat met veel gras ineens en als het een lekkerbek is, kan het zomaar heel snel al te veel zijn, als ze het nog niet gewend zijn.

Ik vind dat Abby en man het juist heel verstandig aanpakken; beter te rustig opbouwen dan te snel in mijn ogen, zon gebouw wil je toch vooral niet hoefbevangen hebben....

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:51

ik vind de deken ook iets aan de grote kant.
heb de paarden van de week bij het mooie weer wat uren op de wei gehad, maar de ene had toch iets dunnere mest, en nu met de regen mogen ze er sowieso niet op. wij hebben zavelgrond, en met een beetje regen lopen ze en alles kapot en is het spekglad. Heb er afgelopen jaar eentje in de spagaat gehad, dat wil je niet nog een keer.
HAS is idd niet van heel hoog niveau, maar wel de best aangeschreven has in nederland, wageningen is van een ander kaliber. Dat projectwerken vind ik ook vreselijk, vooral omdat je elkaar aan het eind van het project mag beoordelen en dat gewoon een ware bitchfight werd iedere keer, oh ik mag jouw niet, hop -2 punten, jouw vind ik wel aardig, hop +2 . belachelijk, beoordelen is het werk van de leraar die daar op onafhankelijke wijze naar kijkt, niet van medestudenten die verplicht bij elkaar in een groep worden gestopt en daar maar mee moeten leren werken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:52

Volgens mij wil je geen enkel paard hoefbevangen hebben. Maar de 1 kan er wel beter tegen dan de ander.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:55

Wat een schijtweer regen regen en nog eens regen.

mijn paarden lopen al vanaf zondag niet niet meer op de weide, wil geen bevangenpaarden hebben. 44 is echt mega hoog voor fructaan.

Ik ga winterslaap houden

meggiemeg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:57

Weltrusten dynamiek, hoe laat wil je weer wakker gemaakt worden?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 12:57

ohjajoh6 schreef:
Sorry Caily, maar ik ben het daar niet mee eens; wat het jonger zijn in leeftijd en daardoor beter tegen gras kunnen.
Ik ken daar in tegen veel te veel voorbeelden van jonkies die er niet tegen kunnen, het ligt er ook helemaal aan hoe dat het paard zelf omgaat met veel gras ineens en als het een lekkerbek is, kan het zomaar heel snel al te veel zijn, als ze het nog niet gewend zijn.

Ik vind dat Abby en man het juist heel verstandig aanpakken; beter te rustig opbouwen dan te snel in mijn ogen, zon gebouw wil je toch vooral niet hoefbevangen hebben....

Dit verzin ik niet zelf maar hebben vorig jaar zowel mijn paardenarts als een tweetal (!) onafhankelijke hoefsmeden mij verteld als antwoord op de vraag waarom mijn merrie wat altijd goed ging én hoogdrachtig was (=meer verbruik eiwitten) wel bevangen raakte. En de IR ruin met overgewicht niet, terwijl hij ook nog eens van ene naar andere kant van het land verhuisd was met compleet ander weide-/stalbeleid.

Een winterslaap eind april :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:58

De deken is voor het mooie iets te groot, maar ik zou hem lekker zo laten. ik heb de neiging om ze altijd iets vrij van de borst te trekken en dan heb je ineens een blote kont als de deken 'passend' is :D

Mijn bonte komt uit Canada en heeft haar hele leven op het gras gelopen (zolang er geen meter sneeuw lag :D ) en hier heeft ze er vrij snel last van gekregen zodra er geen veulen meer naast liep. En het is zelfs met de jaren erger geworden.

Hier tussen de buien door net de boel kunnen voeren en uitmesten. De paddock is al weer aardig zompig onderhand.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:59

Het liefst over 7 dagen Meggiemag, moet vanaf morgen ineens 6 dagen achter elkaar werken :')

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:01

Of Meggiemag je moet een lekker maaltje voor me hebben? Daar kan je mij dag en nacht wakker voor maken :Y)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:03

Ik ben er 2 kwijtgeraakt door bevangenheid.. dan wordt je vanzelf wel voorzichtiger.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:12

Caily: we zouden gewoon thuis zijn. Totdat ik via FB een appartement kreeg in Andalusië voor een week.

Hier gaan ze vrijwel allemaal probleemloos het gras op.
Zeker de jonkies!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:16

dynamiek schreef:
Of Meggiemag je moet een lekker maaltje voor me hebben? Daar kan je mij dag en nacht wakker voor maken :Y)

Zeg maar wanneer komen jullie eten?

dynamiek schreef:
Het liefst over 7 dagen Meggiemag, moet vanaf morgen ineens 6 dagen achter elkaar werken :')

Prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:29

Ik begrijp dat je dat niet zelf verzint Caily, of wil ik iemand tegen het hoofd stoten;

Ik zeg alleen maar dat ik heel goed kan begrijpen dat men met een nog zo jong/groot en vooral ook zwaar paard, wat nog niets gewend is qua gras, extra voorzichtig is.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:30

Mijn buren hebben trackeners. Lopen overdag altijd op het gras. Nooit wat aan de hand. Hoef ik met mijn paarden niet te proberen...

Hier in de paddock nog niet aal te nat, gelukkig.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:35

Nou ik nog ff dan: ik zeg altijd maar zo: met dit soort dingen je kunt het maar 1x fout doen... Bij paarden vaak met zeer nare gevolgen.... Dus ben ook graag voorzichtig... Bij mij wennen ze ook maar met een uurtje per dag en dan opbouwend per week.
In Ross' stond ook dat dit toch echt wel beter is.

Dan maar een tutje...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:42

Ik ben begonnen met een half uur gras en ze zitten nu op de 3 uur per dag. Ze hebben geen slapped mest en zien er goed uit dus ik hoop dat ik het goed doe :o

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:42

Hallo dames, mag ik mij hier ook melden?

Ik ben 21 en geboren op een boerderijtje. We hadden altijd koeien, schapen, kippen, eenden, konijnen, honden en katten. (
Toen ik 7 was en al 2 jaar paardrijlessen had, kregen mij zus en ik de keus.. of de koeien houden, of een paard...
Tja.. 3x raden :+
(op de koeien, eenden en konijnen na hebben we verder nog alle eerder genoemde dieren)

Inmiddels staat mijn merrie er nogsteeds en hebben we 6 pensionpaardjes op stal.
Volgende maand gaan de stallen plat en komt er iets totaal nieuws. Heel spannend!

Verder hebben we zo'n 4 ha weiland, paddocks, 20X40 buitenbak....

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:16

DubbelDun schreef:
Ik zag de fructaanindex bij Enschede net al op 38 staan, gister heb ik hem naar 42 zien stijgen.

Enschede is altijd een uitschieter ten opzichte van de rest. Waarom dan denk ik? Hebben die een apart klimaat hihi. De rest staat nu rond de 20.

Hier nog hooi kunnen scoren gelukkig. Had nog 20 pak liggen maar met het koude voorjaar groeit het gras niet zo en voer nog hooi bij. Mijn boer Had het op.

Dus rond bellen want Tis overal op. Nog midi balen gevonden. Duur maar Tis niet anders..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:19

Heb nu nog een 45 kleine baaltjes hooi en 6 midibalen. Ga het wel redden tot de volgende hooi ronde denk ik. Paarden eten nu veel minder nu ze op het gras staan, scheelt de helft.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:31

Met de grote balen ga ikhet wel redden. Alleen vaak red ik het met 1 baal net niet 1 week. Dus ik heb er kleine baaltjes bij. En die zijn al een tijdje op. Kan niet echt goeie baaltjes vibden, dus elke 14 dagen is het weer stress met balen halen. De laatste keren had ik ineens zwaardere/grotere balen en redde ik het wel een week. Maar deze x weer niet en ik kan zaterdag pas halen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:55

Afbeelding
Uitzicht vanuit ons keukenraam :)
De paddock en daarachter de groene weide.

Vandaag staan ze in de binnenbak! Niet te doen, er lag vanochtend sneeuw!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen weekend werden mijn dametjes bekapt en Bianchi op ijzers gezet voor.
Ze loopt meteen al anders, veeeeeel beter.

Karma (jaarling) zal Karma niet zijn als ze niet zo lekker nieuwsgierig was.
Mijn vriend is de hoefsmid trouwens *D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:16

Hè mijn smid! Grappig!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:28

Hier komt de smid volgende week weer, alweer 8 weken omgevlogen! Ondanks dat onze merrie blootvoets staat en voor de wagen loopt mag er wel weer wat van af, merk nu dat ze te lang worden.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:31

Het zijn mijn eerste eigen paarden, die ik ook nog allebei niet heel erg goed ken (Rachel heb ik van maart en Stef sinds afgelopen weekend 'op stal') dus ik ben misschien ook een beetje te voorzichtig. Met Rachel was ik er niet bang voor, die stond bij de fokker al vol op het dikke vette koeiengras, die red zich wel.
Maar ik ben geheel niet bekend met hoefbevangenheid, fructaanindex, hoe gevoelig trekpaarden zijn en of hoefbevangenheid goed te genezen is of niet. Dus ik neig misschien naar het voorzichtige. :o

Vanavond om 7 uur komt de hoefsmid voor t eerst! Ben zoooo benieuwd. Vanwege eert mijn gebroken pink en daarna de wonden aan mijn hand vanwege het hondengevecht heb ik Rachel dr hoeven nog helemaal niet in handen gehad. (schaam...) Ze tilt ze niet heel makkelijk op, tis echt een merrie wat dat betreft, ze moet 'er zin in hebben'. En ik moet echt met haar aan de gang met wat hoeftraining wat dat betreft. Maar zoals gezegd, nog geen tijd voor gezien met mijn handen in het verband. Dus duim duim dat de hoefsmid geen vreemde dingen aantreft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:49

Wat leuk! Symon is dus mijn vriend. Ben heel trots op hem en op Bianchi ook, want ze was proefkonijn voor een nieuwe techniek en ze had engelengeduld O:)