Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel komt jou paard buiten?

24/7 zowel winter als in de zomer met schuilstal met soortgenoten
71 (32%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
35 (15%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
Geen stemmen
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
9 (4%)
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
1 (0%)
24/7 in de zomer, in de winter alleen op stal
1 (0%)
24/7 buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
24/7 buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
1 (0%)
2 tot 4 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer minimaal 6 uur buiten
20 (9%)
2 tot 4 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
3 (1%)
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer de hele dag 'snachts op stal
23 (10%)
6 tot 8 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
19 (8%)
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
4 (1%)
Meer dan 8 uur per dag buiten met soortgenoten 'snachts op stal
15 (6%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen op de weide alleen
1 (0%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen weide met soortgenoten
13 (5%)
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren op de weide alleen
Geen stemmen
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren weide met soortgenoten
1 (0%)
Paard komt niet buiten
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 219

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:17

Altijd een leuke discussie. Bekijk het per paard, en kijk ook verder dan je neus lang is. Dooddoeners vind ik altijd 'ja maar hij vind het buiten niet leuk en staat alleen maar bij het hek' terwijl het bewuste paard idd alleen binnen voer krijgt en buiten niet :+ Dat is logisch. Mijn paarden staan ook voor het hek in de stal periode, want op stal krijgen ze muesli. Geef ik muesli buiten en een dot hooi, zijn ze zo omgekocht en vinden ze het buiten prima. ALs hun eten maar bij ze is.

Shetlief staat het hele jaar door 24/7 buiten in de paddock, onbeperkt hooi, en met een schuilhok.
Mijn paard staat in de zomer 24/7 buiten (paddock & weide combinatie) en in de winter komt ze snachts op stal als ze niet meer droog kan liggen (voor haar alleen een windscherm en geen afdak). Als het straks - ooit, wie weet , hopelijk - droger wordt gaat ze weer snachts naar buiten 24/7.

Nu staan ze ongeveer van 7-19:00 buiten. Door de nattigheid helaas al eerder snachts naar stal gehaald helaas.

Kinke

Re: Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:30

Die van mij staan echt nooit bij het hek, maar ze hebben ook niet de trek naar stal omdat daar bijvoorbeeld al krachtvoer klaarligt. Bovendien hebben ze in de wei ook altijd hooi.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:59

Ik stal op een hele fijne particuliere stal, op de weidegang/buiten komen na.. Mijn paard staat nu al 3 weken op stal omdat het te nat is en komt er alleen elke dag uit als ik zijn stal mest (paddock) en rijd/logeer. Ik ben het hier absoluut niet mee eens ook al is de stal eigenaresse een heel fijn persoon en heb ik een stal van 3.5 bij 4 met buitenluik en een top bak, heb toch besloten om opzoek te gaan naar een andere stal. Omdat ik hem buiten wil hebben in de winter moet ik verder weg kijken. Ga nu over 2 weken naar een stal in heuvelachtig gebied waar de weides hoger gelegen liggen en de paarden ook in de winter elke dag naar buiten gaan. Ze voeren rond 8 uur hooi, een half uur later brokken en rond 10 uur gaan de paarden naar buiten. Ook in de winter! Momenteel tot 16 uur en de zomer tot uur of 20. Het is letterlijk gelegen aan het bos en is de beste keus voor mij en mijn paard, ook al is het 20 minuten rijden de auto, ik weet zeker dat mijn paard hier gelukkiger gaat zijn. Hij komt dan bij 4 of 5 andere ruinen te lopen.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:51

bij mij aan ze om 9 uur naar buiten en vlak voor het donker naar binnen dat ze lekker lang kunnen spelen :)

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:46

Bij ons staan ze in een kudde van 6 pony's met een schuilstal en stenen paddock. Ze staan dan 24/7 buiten.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:47

Zo lang mogelijk 24/7.. Als het echt enorm heet is gaat ie vanaf 19;00 naar buiten tot een uur of 9;00 de volgende ochtend. Voor paardlief veel fijner, staat een notenboom in de wei maar dit een jonge boom en nog niet groot zat voor voldoende schaduw.
De andere periodes staat hij vaanf 8 uur in de wei en komt savonds na 5 uur weer naar binnen. Meneer wilt graag naar binnen in de herfst en wintermaand en staat vaal al smiddags voor het hek te drallen en te roepen.

Met periodes van veel regen is bij ons de wei te nat en dan staat hij vanag 8:00 buiten op een verhard stuk. Deze regeling geld ook als er hoog water is aangezien we onder aan de dijk wonen en we veel kwelwater in de wei hebben. Als hij hier staat krijgt hij onbeperkt hooi gevoerd.

We hebben ook nog ezels en deze hebben een inloopstal maar staan beide vaak binnen en al helemaal in de wintermaanden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:28

tita schreef:
Ooooo

Alle goede paarden van bokt komen meer dan 8-24 uur pd buiten en dat is waars 95% van bokt.

De rest durft niet te reageren...... daar kan ik me iets bij voorstellen ;-)
Bij mij lopen ze 24/7 vrij rond... met kloteweer kan dat echter ook betekenen dat ze steeds in de schuilstal staan :-D

Ze kunnen echter kiezen, en dat is het belangrijkste.

Ter aanvulling: wel leuk dat dat een beetje een taboe begint te worden. Dat wijst toch op een kentering. En wanneer de vraag naar diervriendelijker stallingen toeneemt, zal het aanbod hopelijk ook vergroten.
Hetgeen betekent dat mensen uiteraard ook bereid moeten zijn daar een eerlijke prijs voor te betalen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:58

Wat een onzin, dat het wijst op een kentering.
Het enige wat ik zie in topics als dit, dat vaak steeds dezelfde mensen reageren met hun 24/7 theorie.
Dus dan kom je inderdaad steeds weer dezelfde verhalen van dezelfde mensen tegen, de een nog fanatieker dan de ander.

Diervriendelijk, dat is iets anders, het is altijd goed om kritisch te blijven en dingen aan te passen.
Maar dan wel graag op een manier die past bij het dier, bij jezelf en bij de mogelijkheden die je hebt.

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:12

Als ik u mag verbeteren, 24/7 is geen theorie.. it's a lifestyle :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:25

Ik moet er niet aan denken, maar goed. Weet wel een stal hier in de buurt waar ze vroeger ook 24/7 binnen stonden op een uurtje rijden en molen na. Die hebben tegenwoordig prachtige paddocks waar de paarden dagdelen in kunnen. Misschien nog steeds niet ideaal maar er is zeker verbetering zichtbaar om me heen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:53

acanthus schreef:
Als ik u mag verbeteren, 24/7 is geen theorie.. it's a lifestyle :)

Nou niet hier hoor... Geen lifestyle.

Ik zie het in theorie als het meest ideale systeem om paarden te houden, maar ben me ervan bewust dat het lang niet altijd volgens het boekje gaat en ideaal vaak lastig te verkrijgen is.
Het enige waar ik echt wat tegen heb zijn systemen waarbij er niet aan een minimum van 4 uur vrije gang en sociaal contact voldaan kan worden.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:03

Het is maar wat je een lifestyle wil noemen..
Ik was ook altijd erg blij met 24/7 buiten..
Maar als ik EERLIJK en kritisch terug kijk, dan was het geen lifestyle waar mijn paard nou happy van werd in de winter
Afbeelding
Afbeelding

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:13

Maar slecht 24/7 vergelijken met een goed systeem van 10 uur buiten is imo ook nogal onzinnig. Een goede 24/7 plek boven een goede 14/10 buiten geniet bij mij wel de voorkeur. Natuurlijk kies ik bij een slechte 24/7 buiten tegenover een goede locatie 10 uur buiten voor de tien uur buiten locatie maar dat is toch volkomen logisch..
Ik kies altijd het beste voor MIJN paard, en ja paardhouden is maatwerk. Niet alle paarden zijn geschikt voor 24/7 buiten, maar ik denk dat veel paarden er wel hoed gedijen, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, droge plek, genoeg ruimte, genoeg ruwvoer grote schuilstal enzovoort.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:15

Ik wilde alleen maar aangeven dat 24/7 niet direct een lifestyle is zoals iemand hierboven schreef...
Want er is een heel grijs gebied daarbij..

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:29

Hier staan ze dag en nacht buiten en staan met die vele regen echt te dringen bij het hek dat ze uit de weide willen en ze krijgen binnen nooit geen voer dus dat speelt niet mee.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:07

Meestal boeit het ze geen ruk hoor dat ze in de blub staan. Als ze maar een droog stuk hebben waar ze kunnen liggen, en niet alleen maar blubber. Uitzonderingen daargelaten want ik heb ook wel eens een paard gehad waarbij het andersom wats. Die van mij lopen hier 24/7 buiten, ik hou wel buienradar in de gaten in dit seizoen. Als het slecht weer wordt gaan ze wel eens een nachtje op stal. (een oudje en een jaarling)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:41

Hamont schreef:
Meestal boeit het ze geen ruk hoor dat ze in de blub staan. Als ze maar een droog stuk hebben waar ze kunnen liggen, en niet alleen maar blubber. Uitzonderingen daargelaten want ik heb ook wel eens een paard gehad waarbij het andersom wats. Die van mij lopen hier 24/7 buiten, ik hou wel buienradar in de gaten in dit seizoen. Als het slecht weer wordt gaan ze wel eens een nachtje op stal. (een oudje en een jaarling)

Zeg je goed, meestal haha! Ik ken een fell pony die snachts op stal gaat en overdag op het land. Het land is zoon blubber zooi (enkele plekken wel hard en droog met gras) dat mevrouw al ver voor het weiland stopte en geen pas vooruit zette! Heeft Ze weken vol gehouden.

Toen maar in de paddock.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:52

Minimaal 8 uur per dag. In de winter van licht tot donker. Als het een keer een dag echt heel slecht weer minder lang.
Als de dagen weer langer worden gaat ze weer langer naar buiten.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:49

Ik had al eerder gereageerd. De dagdelen zijn nu nog korter.. het heeft zo hard geregend, paddock is bijna een vijver.. ik baal.. heel erg

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 00:58

24/7 met schuilstal

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 01:57

24/7 in een open box met verharde uitloop. Hij kan dus zelf kiezen of hij binnen of buiten staat. Daarnaast staat hij ook regelmatig een paar uur in een zandpaddock om te kunnen rennen en rollen.
's Zomers staat hij 24/7 op het land zonder schuilstal, tenzij het te heet is, dan hou ik hem (in ieder geval tijdens de heetste uren van de dag) in zijn winteruitloop waar schaduw is.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:33

Bedankt C_arola voor het toevoegen van de poll!! +:)+

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:38

Graag gedaan :)

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:21

Ik durf al niet eens meer te reageren als ik het zo lees. In de zomermaanden kun je bij ons kiezen of 24/7 buiten of in de nacht op stal. Zelf kies ik voor het laatste. En in de winter maanden. Vanaf een uur of 9 tot het donker word. Maargoed mijn paard staat momenteel op stal rust en mag absoluut niet meer dan 10 min stappen per dag.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:42

NatalieLot schreef:
Ik durf al niet eens meer te reageren als ik het zo lees. In de zomermaanden kun je bij ons kiezen of 24/7 buiten of in de nacht op stal. Zelf kies ik voor het laatste. En in de winter maanden. Vanaf een uur of 9 tot het donker word. Maargoed mijn paard staat momenteel op stal rust en mag absoluut niet meer dan 10 min stappen per dag.

Waarom durf je dan amper te reageren? Ik heb maar bar weinig mensen gezien die de nacht op stal en in het licht buiten in de winter als een probleem zien. Om eerlijk te zijn niemand.
En als een paard om medische redenen niet vrij buiten mag komen heeft ook iedereen daar begrip voor.

Er zit een groot grijs gebied tussen helemaal nooit buiten komen, behalve voor werk, en 247 buiten. Daar zit een groot gebied in waarvoor geld dat het beter kan zijn voor dat individuele paard en zelfs alleen op dat moment in zijn leven.
Zo kan een paard dat altijd 24/7 buiten in een groep heeft gestaan als hij ouder wordt meer baat hebben bij de nacht op stal, omdat dat rust geeft, wat extra en/of speciaal voer e.d. gegeven kan worden. Of zijn er andere omstandigheden waardoor het paard meer baat heeft bij minder of meer vrije gang/sociale omgang.