Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:15

acanthus schreef:
@TuttiFrutti_ Een mooie afmeting heb je daarmee.

Van ons eindresultaat zal ik tzt een fotootje plaatsen.
Gras gaat er niet groeien, of het moet aan de randen zijn. Of iig niet bewust op de paddock, maar groeit gras niet overal?!
De tegels komen op een laagje zand te liggen en worden daarmee ook afgevuld. Lijkt ons het meest netjes te komen liggen en mss het minst glibberig te worden. De praktijk zal het uitwijzen.
We hebben nog een stuk kunnen leggen vóór de hevige regenval en een stuk opnieuw gedaan: dat had iets teveel glooiing naar onze zin. Een strak biljardlaken is geen doel op zich daar we alles zelf doen. Wel een streven. Afschot hebben we er in kunnen krijgen en het lijkt of dat al loont.
Om verder te werken is het nu wachten op een paar drogere dagen. Hebben de ruggen ook rust na 9 ton zand verslepen :-)

9 ton?! :(:) dan even rust inderdaad.
Hoop dat het weer beter gaat worden. Als het maar droog is, dan maakt de rest niet uit.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:18

maartje_h schreef:
bedankt voor de tips voor de modder meiden!
Waarschijnlijk gaan we het groter aanpakken dan gedacht en gaat er vanalles op de schop..

Er was ook iemand die gebroken puin aanraakte toch? of heeft er iemand ervaring mee?

Gebroken puin gaat ook heel goed! Wel een paar cm dik leggen/storten. Maar is alleen niet heel ideaal om op te liggen. Je kunt over een tijdje nog tegels of klinkers leggen, dan heb je het stol al liggen...

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:20

KoudbloedKim schreef:
Hier staat ook de bak erg nat, daar gaan we in het voorjaar drainagebuizen en zand in laten storten.
Ze hebben wel genoeg droge plekken en kunnen ook makkelijk droog staan en daar kiezen ze ook echt voor.

Wow wat gaaf! Zou het leuk vinden als je wat foto's zou plaatsen van het project.
Wat voor zand heb je er nu in liggen?
Gaan jullie het zelf doen?

Vind t echt een leuk topic. Zoveel ideeën van iedereen *\o/*

Anoniem

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:57

Karev dat ziet er leuk uit! Ook die balken zijn erg leuk gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:59

TuttiFrutti_ schreef:
[naam] schreef:
Hier staat ook de bak erg nat, daar gaan we in het voorjaar drainagebuizen en zand in laten storten.
Ze hebben wel genoeg droge plekken en kunnen ook makkelijk droog staan en daar kiezen ze ook echt voor.

Wow wat gaaf! Zou het leuk vinden als je wat foto's zou plaatsen van het project.
Wat voor zand heb je er nu in liggen?
Gaan jullie het zelf doen?

Vind t echt een leuk topic. Zoveel ideeën van iedereen *\o/*
Zal ik doen. :j
In onze bak ligt een mengeling van zand en klei. :x Niet heel fijn.
En waar de paddock komt, staan nu nog bomen, die gaan er binnenkort uit.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:01

Ziet er goed uit Karev! !

rocamor, charlotte, waar sta je nu met de paarden?

bedankt voor de tips met gebroken puin!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:10

rocamor: op kleigrond zou ik echt betegelen of bestraten als dat kan.

Ik heb zelf ervaring van nu vijf jaar op klei staan:

-Twee ton houtsnippers: binnen de week de modder ingetrapt.
-Ophogen met zand: hield iets langer maar ook hier snel vermenging met modder

Omdat we huren kan ik geen zware investeringen doen. Want dan zou draineren en dan zand erop met ertussen worteldoek zodat het niet gaat mengen misschien wel zin hebben. Of elk jaar een nieuwe laag zand maar door de staat van de wei kan er geen vrachtwagen tot daar (houtsnippers was ook met de kruiwagen te doen, drie dagen non stop werken)

We hebben nu een verharding met steenschotten gelegd en is nu in gebruik. Ik ben voorzichtig positief: droge voeten en nog geen glijpartij.

Toch, wanneer we echt ons eigen stuk hebben, is een groot deel bestraten het eerste wat ik laat doen!

karev: leuk stukje! Je hebt er echt iets netjes van gemaakt op toch een klein stuk.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:11

Thanx. Wel een beetje lastig op maat leggen die balken. Met een mini shet en fjord zijn de afstanden voor galop nogal afwijkend haha. Maar gelukkig heeft shet altijd de speed knop aan en fjord de slow knop dus het gaat dan net haha

Het is een stuk van 16-45 meter. Ik gebruikte het nooit als bak. Dus maar omgetoverd. Ben er blij mee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:19

@Solleke: Hoeveel cm dik was die laag houtsnippers ongeveer toen je er 2 ton op deed? Wij moeten nu wat en bestraten is eigenlijk nog geen optie en puin al helemaal niet. Wij willen 20-25cm houtsnippers storten. Wat meer op de delen die erg slecht zijn, wat minder op de droge delen (waar eigenlijk geen modder is).

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:23

Maartje, niet (meer) in de achterhoek ;) Ik heb ze nu beiden in west friesland staan. En oooooooh wat verlang ik terug naar de zandgronden :+

Solleke, dat heb ik hier ook overlegd, om te bestraten, maar "men" zegt dat het dan alsnog veel gaat verzakken. Ik wil nu worteldoek leggen en daar 20 cm ijsselmeerzand / westerscheldezand op laten storten. Daar heb ik hier in de buurt goede resultaten van gezien. Of dat ook werkt voor mijn relatief kleine stukje, dat is afwachten.

Maar ook ik huur, dus wil niet teveel uitgeven. Echter, zoals ze nu staan is gewoon niet te doen. Helaas heb ik nu niet de mogelijkheid om op dit moment veel te verbeteren en roeien we (bijna letterlijk met deze prut) met de riemen die we hebben.

Ik heb hiervoor op een stal gestaan waar houtsnippers in de bak en de longeerpaddock lagen. net zo nat als de klei. Dus dat had weinig to niets geholpen. En ik de paddock lag echt wel 30-50 cm denk ik

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:23

karev schreef:
Nog niet hihi. Nou ja, niet overmatig iig. Kan ze toch niet als spring materiaal gebruiken ivm spat pony. Dan maar zo

Ik vind dat echt een super idee! Ga ik ook ergens doen!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:46

Tuttifrutti,

Op mijn lijstje staat ook volgend jaar draineren en een laag zand erop. Heb de drainage al ingekocht. Alles in stapjes. Dan kan ik de kosten beter dragen. Hoe is jou stappen plan?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:59

Mizora schreef:
@Solleke: Hoeveel cm dik was die laag houtsnippers ongeveer toen je er 2 ton op deed? Wij moeten nu wat en bestraten is eigenlijk nog geen optie en puin al helemaal niet. Wij willen 20-25cm houtsnippers storten. Wat meer op de delen die erg slecht zijn, wat minder op de droge delen (waar eigenlijk geen modder is).

Denk zeker 30 cm, misschien zelfs meer. Maar ons stuk was toen echt drama. Een vriendin laat elk jaar een nieuwe laag snippers storten en op die manier blijft het wel goed...

Rocamor: dan denk ik dat worteldoek en zand erover geen slechte optie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:07

Die houtsnippers word dat geen rotzooi?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:10

Jawel :') dat was dus het probleem :)

Voor ons was het het eerste jaar op klei en we waren gewoon niet voorbereid. De modder was binnen een week zo erg dat we iets moesten doen.

Bij die vriendin blijft dat netjes omdat ze er elk jaar enorm veel laten opstorten. Ze gebruiken dat enkel voor de stallen en de gang tussen de weilanden. Tegen het einde van de winter is dat een zooitje van modder en houtsnippers maar dan gaan er weer enkele tonnen op en ligt het weer goed..

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:10

kvulden schreef:
Tuttifrutti,

Op mijn lijstje staat ook volgend jaar draineren en een laag zand erop. Heb de drainage al ingekocht. Alles in stapjes. Dan kan ik de kosten beter dragen. Hoe is jou stappen plan?

Ik denk dat een rijbak nog een paar jaar zal duren... we hebben geen idee wat de kosten ervan zijn...
Daarom wat ideeën opdoen en vooral ervaringen zijn welkom.

Mag ik vragen hoe groot jou rijbak gaat worden en wat de kosten waren voor de drainage?
Als je wil mag je ook foto's plaatsen :+

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:12

Solleke_Noah schreef:
Jawel :') Voor ons was het het eerste jaar op klei en we waren gewoon niet voorbereid. De modder was binnen een week zo erg dat we iets moesten doen.

dat is het nu voor mij dus ook. Jemig wat een verschil met de zandgronden waar ik vandaan kwam.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:14

"Leuk" is dat he, zo'n kennismaking met klei. Wij waren amper 3 km verderop verhuist maar van een droge grond naar overstromingsgebied op klei, dat hebben we geweten.....

Na vijf jaar hebben we het echt redelijk onder de knie. Gaat elk jaar een beetje beter. En ons eigen plekje laat ik meteen vol beton gieten :') :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:39

Solleke_Noah schreef:
"Leuk" is dat he, zo'n kennismaking met klei. Wij waren amper 3 km verderop verhuist maar van een droge grond naar overstromingsgebied op klei, dat hebben we geweten.....

Na vijf jaar hebben we het echt redelijk onder de knie. Gaat elk jaar een beetje beter. En ons eigen plekje laat ik meteen vol beton gieten :') :')

Ja echt he, we huren dit stuk ook. Op een eigen stuk zou ik ook drainage willen maar hier durf ik het niet aan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:04

Blingh schreef:
Solleke_Noah schreef:

Ja echt he, we huren dit stuk ook. Op een eigen stuk zou ik ook drainage willen maar hier durf ik het niet aan.

Ik durf er ook nog niet teveel aan te doen. ook omdat ik het huur. Eigenaar is echt ontzettend welwillend, dus dat geluk heb ik wel.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:17

Tuttifrutti mijn rijbak/paddock is 15x30. Ik heb 275meter drainage slang van iemand overgenomen. Ik heb hierbij nog een verharde paddock van 15x10 en een stukje gras van 5x30. Daar moeten we het meedoen. ;-)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:29

Afgelopen weekend Falco verhuisd, hij stond al 24/7 buiten gelukkig, maar nu hebben we echt een heel fijn plekje <3

Hij deelt zijn uitloop samen met een haflinger. De schuilstal is de helft van een container (de andere helft is onze opslag :o ), voor en naast de container liggen beton platen (3 meter naast de container tot 4 meter voor de container) en een verhard pad van een anderhalve meter a 2 meter breed naar de bak toe (6meter lang ongeveer). In de zomer kan hij dag en nacht vrij de bak in lopen (swinters een deel van de bak ivm de paarden van stal overdag ook in de bak staan). En in het weide seizoen kan hij vanuit de uitloop vrij de weide in lopen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:55

Oke misschien is het al ergens gezegd maar ik zie het niet zo zitten om 19 pagina's door te lezen..

Ook ik huur een weiland al 6 jaar, het was 2 hectare maar door afgelopen winter nog maar 1 a 1,5 hectare. We zijn nu de schuilstal opnieuw aan het neerzetten, hij is bijna klaar. Dit weekend hopen we het zo ver te hebben dat ze erin kunnen. Nu mijn vraag..
Voor de schuilstal willen we gaan bestraten maar omdat het nu al modder is willen we dit uitstellen tot komend voorjaar zodat we netjes kunnen ophogen en het goed recht leggen zodat we er ook lang plezier van hebben en we het niet 10x overnieuw hoeven te doen.

Weet iemand een oplossing die voor 1 winter voldoende is zodat het geen Een grote bagger en glij bende word voor de stal?
Omdat ik het huur gelieve niet te duur.

Ik zag iets van steenschotten? Wat zijn dat en hoeveel kost dat ongeveer?
Houtsnippers hoor ik hele wisselende ervaringen over.
Extra zand storten zie ik niet zitten want dat komt de stal lager te liggen en loopt die vol..

Ik hoop op goeie tips om mijn kudde uit de bagger te kunnen houden :(

Edit: ook ik heb helaas klei grond..

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:55

Als het voor een winter is zou ik kijken of je aan een oud stuk vloerbedekking kunt komen. Lage kosten of zelfs geen en die helpt je zeker de winter door.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:54

Mizora schreef:

ooh pas op met houtsnippers! heb ik ook gedaan de eerste zomer, en daarna hadden ze allemaal hardnekkige rotstraal. Bleek dus te komen door de houtsnippers, die kleine sneetjes maakten in de ballen, waardoor er dus bacterien in konden kruipen.