castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

Re: castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 13:38

maar... een goeie wei is belangrijk voor èlk paard...

en dus voor èlke paardenhouder... Ik zie dus niet in hoe dit een extra kostenpost is.

ja goede weides zijn duur...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:55

Omdat een hoop paarden gewoon achter 2 draden blijven staan met een hekwerk op 1.20, een hoop zelfs achter een enkel draad op 1m (http://www.agradi.nl/ako-veerstalenpaal ... -105cm.htm). En hengsten toch eerder (niet allen, niet altijd en niet alleen hengsten) de neiging hebben om verder te kijken. Waardoor dit soort omheiningen dus niet geschikt zijn voor hengsten en voor een hoop paarden wel.

Die van mij (ruin, 1.80) hoef ik er trouwens niet achter te zetten. Die blijft prima achter 1 draad of lint, maar dan wel op 1.65 hoog. Anders wil hij wel eens springen, trouwens ook geleerd door in paniek achter zijn grote liefde aan te gaan (die een dradenspringer was). Maar dat is een ruin die af en toe een (specifieke) merrie leuk vindt, geen hengst die alle (hengstige) merries leuk vindt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:02

Het ligt aan het paard inderdaad.
Bij mijn eerste paard was de omheining niet relevant. Die ging er nog niet over als de draad letterlijk op de grond lag. Die kon ik ook in een 'paddockje' zetten dat met longeerlijnen of strotouwtjes geknoopt was. Daar keek ik dus meer naar andere eissen.
Bij 1 van mijn huidige paarden moet er echter echt goed koeienstroom op staan want die gaat graag een wandelingetje maken. Echter is daar de hoogte weer totaal niet belangrijk want springen staat niet in haar woordenboek.
Ook daar selecteert het zich vanzelf uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:04

Je wil niet weten welke omheining er eerst op mijn stukje land stond := Of beter gezegd, die was op bepaalde stukken onbestaande, want de ijzerdraad lag op de grond en was overgroeid door gras en onkruid. Was ook flinterdun draadje dat al brak als je het tussen 2 vingers nam. De vorige eigenaar had er een bejaarde halfblinde pony op lopen. Snap nog steeds niet dat dat goed is gegaan. Niet alleen qua uitbreken hoor, maar ook dat dat dier daar nooit in verstrikt is geraakt.

Ik heb 60 are kunnen afzetten met nieuwe palen, 2 lagen beoband en 2 lagen stroomdraad en isolatoren voor ongeveer €1000. Heb wel korting gehad op de beoband, maar zelfs met de volle prijs was je nog binnen €2500 uit geweest voor 1ha. De palen komen van een houthandel in de buurt, gratis levering inclusief. Het stroomdraad is geen gallagher, mahet is steviger, geleid beter en kost de helft per rol.

Als ik €1000 heb betaald voor mijn omheining, dan zou een stalhouder die de BTW terugkrijgt daar maar €790 voor bealen. Bij €2500 aan omheining krijgt hij €525 terug. Mijn houten omheining die mij €10000 zou kosten, zou voor zo'n stalhouder €2100 goedkoper zijn. Vind ik toch wel het overwegen waard, ipv dat ze hun weilanden laten verpieteren en kiezen voor dus de eerder genoemde armtierige prikkeldraad of fladderend lint. Want een weiland wat mooi en goed omheind is trekt ook weer klanten aan. Dan verdien je die investering toch wel terug?

@Mizora: vaak genoeg paarden onder een omheining zien doorkruipen :P Zeker met lint of koord als dat een tikje mee buigt. Mijn ene shet kruipt zelfs door draad waar netstroom op staat, die voelt er gewoon niets van met zijn dikke vacht :+ Maar die is nu wel een uitzondering op de regel en terroristje eerst klas :P
Heb op een stal gestaan met meerdere hengsten. De buitenzijde was hoog houten hekwerk, de onderlinge verdelingen waren draad met netstroom op. Op een enkele hengst na gingen ze regelmatig naar buiten met op het ene stukje een merrie, dan een ruin en dan een hengst, of zelfs hengst naast een merrie. Zolang de stroom op stond, en dat was een beste klap, is dat altijd prima verlopen, het hele jaar rond. Een beetje slimme hengst (algemeen slim paard) heeft daar echt respect voor. Zeker wanneer ze toch een keer willen testen met neus over de draad en dan met het metalen stukje aan het halster tegen de stroom aan tikken en zo een schok krijgen }> Dat haalt de beste heer dan geen 2x in zijn hoofd.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:05

Ik snap niet waarom een hengst hengst zou moeten blijven als hij geen dekdiensten hoeft te verrichten. Het brengt imo een verhoogt risico met zich mee wat door menig "penny- of manegeruiter" wordt onderschat.

Wij fokken jaarlijks hobbymatig wat pony's en paarden en standaard worden alle veulens aangehouden totdat ze minimaal 3 jaar oud zijn. Dus reeds vanaf mijn geboorte ben ik "tussen" de jonge paarden en dus ook de hengsten opgegroeid.

De hengsten gaan gewoon allemaal met elkaar in de wei en in de winter in groepsstallen. Bij de groep hengsten wordt aan het eind van de zomer zelfs wel eens een groep drachtige merries zonder veulens toegevoegd om de heren wat "respect" bij te brengen.

Ik ben er geen voorstander van om de groepssamenstelling van de hengsten steeds te wijzigen, wat je vaak op pensionstallingen/ maneges waar de paarden even een uurtje in de paddock mogen spelen. Vandaag wordt jantje dan bij klaasje gegooid, de dag later is het baasje van Pietje op stal en gaat jantje daarbij. Het gemis aan routine, regelmaat en vaste maatjes zorgt vaak voor onrustige dieren.

Daarnaast overschatten toch veel mensen zich en komen met hengsten sneller in gevaarlijker situaties terecht. Op 13 jarige leeftijd haalde ik wel even een 2,5 jarige hengst uit de wei. De merries op stal gingen brullen en ik had een hengst op mijn nek zitten met over beide schouders 1 been.
Die keer heeft mij goed doen realiseren dat de hormonen van hengsten altijd kunnen opspelen, ookal gaat het 100 keer goed.

Nog steeds mest ik gewoon in de loopstal tussen de jonge hengsten door, maar probeer altijd mijn oren en ogen open te houden voor hun gedrag. Enkel een kleine blikverandering in hun ogen kan een signaal zijn dat ze je willen uittesten/ bijten.

Ik ken diverse personen met Friese hengsten, merendeel kon niet aan de hand het erf over lopen, 1 kwam in vrijheid in de bak levensgevaarlijk op de mensen af.
Als "normale" respect er niet is tussen paard en mens moet je zeker het risico niet verhogen door dan niet te ruinen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:16

@ cobiie: ik zou nooit zonder toezicht of mogelijkheid tot ingrijpen een hengst in de handen van een kind van 13 jaar stoppen, hoe ervaren dat kind ook is. Maar dat is mijn visie erop.

Mijn hengst is even als test chemisch gecastreerd. Ja, de scherpe kantjes waren er af, maar echt wezenlijk verschil heeft het niet gemaakt. Zolang hij met regelmaat in contact kan komen met andere paarden, eender welk geslacht, dan blijft hij er rustig onder. Hij wordt pas heet als het lang geleden is en allemaal nieuw. Maar ook dan nog prima te controleren. En wat het werken betreft, als hengst werkt hij eigenlijk goed mee. Hij is vlot, makkelijk te sturen en vooral veel beter voorwaarts. Bij de chemische castratie ging het ook aardig, maar ik had er toch iets meer werk mee om hem te motiveren. Afleiding bleef hetzelfde, hij is en blijft een nieuwsgierig kereltje. Ik zeg niet dat ik nooit ga castreren, als er echt problemen opduiken is het hakkie-takkie-dag-zakkie. Dat houdt ook in dat ik castreer als hij plots niet meer met mijn ruin op de weide zou kunnen omdat ze teveel in de clinch gaan.

Dus om nu te zeggen castreren als ze niet de dekdienst in gaan, ik weet het niet. Op zich geef ik je daarin gelijk. Zeker wanneer het een onervaren persoon is, of iemand waarvan geweten is dat die niet sterk in de schoenen staat of erg nonchalant omgaat met de mogelijke risico's die erbij komen. Of waarvan geweten is dat een hengst nooit aan allerlei situaties zou kunnen wennen van jongs af aan zoals zich netjes gedragen met merries in de buurt, maar ze willen hem dan wel als 3-jarige plots gaan starten op wedstrijd. Dan zou ik ook opteren voor castratie. Zo even zijn eerste kennismaking met een stel dames op een wedstrijdterrein en er dan ook middenin lopen... Nee, niet bepaald verstandig.

Aan de andere kant, als je er van huis uit gelijk een goede opvoeding aan kan geven, aan allerlei dingen kan laten wennen en dat allemaal veilig in de hand kan houden, dan neig ik eerder naar "waarom niet?". Zolang de eigenaar ook zijn verantwoordelijkheid neemt en zorgt dat het dier ook paardwaardig zijn dagen kan doorbrengen? Moet kunnen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:32

Varekaj, als je op een boerderij woont dan kan je je kinderen niet 24/7 in de gaten houden (zoals bij mij was, want ik weet zeker dat ik op eigen initiatief met die jonge hengst ben gaan lopen.)

Daarmee geef je eigen ook aan dat je voor het merendeel van alle kinderen een ponyhengst eigenlijk niet geschikt vind.

Opvoeding is zeker een heel belangrijk deel.

Ik heb nog nooit chemisch laten castreren, dus ik hebt daar geen ervaringen mee.
Bij jonge hengsten die reeds onder het zadel waren en daarna geruind waren merkte je toch duidelijk dat het scherpste eraf was zonder in te leveren op uiterlijk.

Ooit 1 oudere pre hengst op stal verkocht zien worden, deze is op het nieuwe adres geruind en een jaar later weer teruggekocht omdat nieuwe eigenaresse daar bang voor was geworden. Dit is het enige dier wat totaal veranderd was, maar dit kan ook door gedrag van andere eigenaar zijn geweest. Later is er een passende eigenaar voor gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:47

Ik vind veel pony's en paarden niet geschikt voor kinderen :o Of beter gezegd, ik vind veel kinderen niet geschikt om zonder toezicht met een paard/pony om te gaan. Zelfs bij de braafste exemplaren zou in principe altijd toezicht aanwezig moeten zijn, maar zoals je zelf zegt, dat is niet haalbaar. Ben een miep op dat punt, al te vaak zien misgaan met zelfs doodbrave dieren.

De vraag is er dan ook wel: moet je als ouder dan wel een ponyhengst aanschaffen voor je kind als je niet steeds toezicht kan houden? Daar zou ik nee op antwoorden.

Uiterlijk maakt mij niet zoveel uit. Het gaat nooit een massieve blok paard worden, dat hoeft ook niet. Mijn ruin is gecastreerd op 3 jaar en heeft meer hengstenbouw mee dan de hengst zelf. Het enige wat hij vooral niet meer moet doen is de hoogte in gaan, straks kan ik er zelfs met een krukje niet meer op en heb ik een trapladdertje nodig. Begrijp wel dat een aantal mensen graag dat imposante uiterlijk hebben en daarom alleen al castratie zo lang mogelijk uitstellen of zelfs niet uitvoeren. Maar dat vind ik echt wel het laatste van de zorgen. Tenzij je aan alle voorwaarden van veilige omheining, vriendjes en eender wat kan voldoen maar het paard fokt zich zo op dat hij er immens van vermagert. Als zelfs de braafste lobbes om te rijden en in de hand ondergewicht krijgt door het opfokken van andere paarden te zien, dan is castratie in mijn ogen ook aangewezen.

Gezondheid, paardwaardig leven en veiligheid gaan voor. Al de rest is bijzaak. Kan hieraan niet voldaan worden, dan is castratie een feit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:15

Varekaj schreef:
De vraag is er dan ook wel: moet je als ouder dan wel een ponyhengst aanschaffen voor je kind als je niet steeds toezicht kan houden? Daar zou ik nee op antwoorden.

Waarom zou je uberhaupt een ponyhengst voor je kind willen aanschaffen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:17

Waarom niet als het klikt. Had mijn ponyhengst niet willen missen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 15:17

waarom steriliseren we dan ook niet gelijk alle merries die niet in de fok zitten?
juist: omdat het een overbodige diepe ingreep is op het dier...en die ingreep volledig voor het gemak van de mens zou zijn.

hengsten... (ik herhaal mezelf) hebben een andere spieropbouw,ontwikkelen minder schofthoogte, hebben een heel andere motivatie... het dier kan zich heel anders ontplooien, en dat is nuttig.
Er is een duidelijke meerwaarde aan een hengst.

en 'imo een extra risico' horen we ook de hele tijd... maar zonder expliciet dat risico te omschrijven... daardoor is het een soort spook waar we bang voor zijn... omdat we dat geleerd hebben...

Als je het beestje bij z'n naam noemt dan kun je er een zinnige discussie over hebben.

en over hekken: geslacht maakt geen bal uit of er prikkeldraad op mag zitten, of 1,2m hoog genoeg is of niet, of 1 of 3 of 15 lintjes genoeg zijn.... het maakt geen bal uit! en niemand komt met een argument waarom het wat uit zou maken.

Is de motivatie echt hoger? maar is dat afdoende? een paard dat over een gegeven hek kàn springen heeft wellicht vaker of minder vaak zin om eroverheen te springen... maar vroeg of laat is het gras domweg groener in de volgende wei... en dat is voldoende drang om maatregelen te treffen... daar is het geslacht, zelfs al is het een sterkere drang, gewoon niet voor nodig.

als een bugatti sneller kan rijden dan een mercedes maakt het geen bal uit in de beslissing of een 100 of een 120 km snelheidslimiet moet worden aangehouden...

het is gewoon een kwestie van riscomanagement. Het risico dat èlk paard met zich meebrengt wordt gevoegelijk onder tafel geschoven, en daar mogen we dan allerlei kinderen laten rondstruinen enz enz...

en het mythische extra risico (wat niet eens gedefinieerd kan worden afgezien van dat een merrie bevrucht zu kunnen worden (dus niet dekken an sich, maar daadwerkelijk bevruchten)) zou eigenlijk al onervangen moeten zijn door standaard maatregelen.

die maatregelen moeten niet draconisch zijn, niet duurder zin, niet veel moeite kosten... geen fjordruintje-bezitter moeite kosten, geen gigantische drempel zijn... gewoon normaal met het beest om gaan zoals met elk ander beest en vooral bij voorbaat niet iedereen bang maken...

het wordt gewoon een self fulfilling profecy.

-hengsten kunnen prima sociaal leven hebben, ook op een bedrijf met merries
-hengsten kunnen niet ineens hoger springen omdat ze hengst zijn
-met dekgedrag moet je met niet-hengsten ook rekening houden
-uitbreken van elk paard kan gevaarlijk zijn en die mogelijkheid daartoe moet ondervangen zijn
-noodzaak van een stapmolen of hal of andere dure infrastructuur heeft niets te maken met het geslacht van de dieren.
-hengsten zijn niet aan de hand gevaarlijker of inherent moeilijker te voeren dan niet-hengsten
-er bestaat een een risico van onderling paardegeweld bij alle paarden en de maatregelen zijn exact hetzelfde
-onervaren mensen moeten exact dezelfde vaardigheden en marges leren voor hengsten als niet-hengsten´, dit kost exact dezelfde moeite...
- de betrouwbaarheid van een kind in een stal is niet afhankelijk van het geslacht van de dieren. toezicht-noodzaak heeft met de opleidingsgraad en verantwoordelijkheid van het kind te maken.

-hengsten maken meer herrie... doorgaans... dat kan irritant zijn.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 15:45

maakt het uit of dit een hengst is of niet?

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/23 ... 89fe66.jpg

niet elk kind kan je zo door de golega feria laten rijden... maar is dat afhankelijk van hengsten? of is dat het paarden-individuum en het kind in dit geval?

http://media.lusitanolife.com/2012/10/4 ... 6096_n.jpg

en als je zo'n knaapje volledig zelfstandig in de rook van de kastanjes, met merries die er voorbijrennen, een passage ziet weggeven... dan kun je toch alleen maar denken... wat mooi! wat een rijkdom! een cultuur die het rijden in z'n hart draagt... en ergens een beetje jaloers zijn... zonder afbreuk te willen doen aan dat kleine jochie dat dat voelt, hoe paard en knaapje trots lachen...

nee, ik denk niet dat het een inherent probleem is.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:55

Airnt, ben je wel eens bij de kleine regionale dressuurwedstrijdjes wezen kijken. Dan weet je dat het gemiddelde niveau niet dusdanig hoog ligt als de paar voorbeelden die jij nu aanhaalt.
Waarom zouden hengsten voor die personen niet geruind mogen worden zodat ook zij van de ruitersport kunnen genieten.

Dat hengstengedrag geen extra risico met zich mee brengt geloof ik niets van. Juist dat hengsten nog net even een stapje verder willen gaan ( wat in de hand van een goede paardenman een plus is) is in mijn ogen zeker een extra gevaar voor de gemiddelde ruiter.

Laten we eerlijk zijn voor de prof. Dressuur of springruiters maakt het hengst zijn niet uit. Die hebben doorgaans aangepaste accomodatie en weten de betere hengsten op jonge leeftijd al te vinden. Waarom moeten de overige gemiddelde basispaarden dan zo nodig hun ballen behouden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:56

Veel mensen hebben helemaal geen interesse in goed leren rijden, net als dat veel mensen tennissen voor het contact in de kantine is dat bij veel paardenbedrijven ook zo.
Dat het in een ideale wereld anders is....sja. Dit is niet de ideale wereld.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:59

Bedenk eens hoeveel hengsten naar de slager zouden gaan omdat er voor hun geen passende ruiter is als ze niet van hun mannelijkheid verlost zouden "mogen" worden.

Dan was er een overschot aan hengsten. Wat nu eigenlijk al bij de Shetlanders en de haflingers het geval is.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 16:03

naja, ik zeg ook inet dat ruinen verboden moet worden... is spreek tegen de notie dat èlk paard dat niet fokt geruint zou moeten worden...

en dat diegene die er een heeft een probleem zou zijn voor zijn of haar omgeving.

een stalhouder is professioneel bezig met paarden en zou dus in staat moeten zijn om met een hengst om te gaan, en zijn (of haar) personeel ook... want dat zijn profis.

en een stapje erder gaan? echt? een stapje verder gaan dan volluit trappen met de achterbenen? dat bestaat gewoon niet... en dat doen merries net zo goed...

een stapje verder gaan in showing en herrie maken? vast wel... maar wat is daaraan het probleem?

'ze zijn zo onrustig op de wei'... ja we wilde paarden met een sociaal leven... maar ze moeten wel de hele tijd stilstaan... ?????

een paard dat uit pure vreugde lekker capriolen springt is toch fantastisch...?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:05

Uitbreken is vrijwel altijd een motivatie-issue. Weegt de beloning op tegen de mogelijke straf (in contact komen met schrikdraad of beurs zijn vanwege het door de houten omheining lopen of pijnlijke benen omdat je de houten omheining bij het springen meepakt) in combinatie met de kans op beloning en de kans op straf.

Er zijn maar weinig paarden die in vrijheid niet 1.50m kunnen springen, ook pony's halen de 1.20 over het algemeen zonder problemen. Een hoop warmbloedpaarden halen waarschijnlijk zelfs de 1.80 wel. En toch is gras voor de meeste paarden geen reden om over dat hek te springen, maar sociaal contact kan dat wel zijn. En voor een serieus hengstige merrie kan een hengst een goede reden zijn om te springen, anderzijds kan voor een hengst juist een merrie de reden zijn om te springen.

Door geen hengsten toe te staan op stallingen, hebben de merries geen reden om (hormonaal gezien) over de draad te gaan, zelfs niet als ze hengstig zijn. En als er eens eentje ontsnapt, dan kan die niet direct de ander bevruchten, hoogstens zelf bevrucht raken. De schade blijft dan zo veel mogelijk bij de ontsnapper.

En natuurlijk moeten onervaren mensen dezelfde vaardigheden en marges aanleren. Maar met de meeste ruinen en merries is de kans op schade wel kleiner als mensen nog bezig zijn deze vaardigheden te leren. En er zijn een hoop mensen die de fase pennymeisje/jongen nooit voorbij komen. Het is vervelend dat ze grootste moeite hebben hun (gemiddelde) ruin of merrie onder controle te houden, maar geef hen een gemiddelde hengst in handen en de kans op brokken wordt dan toch serieus groot. Ik heb van dichtbij een voorbeeld die haar paarden en pony's slecht onder controle kan houden. De ruin gaat nog wel, de merrie is al serieus een uitdaging (periodes dat ze de weide eigenlijk niet indurfde omdat de merrie haar er weer uitjaagde). De shetten is de kleinste van de 2 ook wel een probleem. Ze helpt ook bij onze paarden, maar met onze ruin heeft ze allerlei foefjes omdat ze anders niet kan helpen. Hij laat haar bijvoorbeeld niet door het hekje als hij er staat en parkeert zich zo dat hij er ook echt staat als ze er langs wil. De shetten staan alleen bij haar regelmatig op hun achterbenen naar haar toe (bij andere volwassenen en kinderen niet).

Het verschil van castratierisico (laten we merries alstublieft ook castreren, we wilden van die hengstigheid af, toch?) tussen merries en hengsten is veel groter. Bij hengsten, zeker bij jonge hengsten, is het een relatief kleine operatie. Bij merries is het altijd een zware operatie. Hierdoor niet alleen veel kostbaarder (hoewel dat ook voor de meeste mensen al remmend werkt), maar ook veel risicovoller. Er moet immers in de buikwand gesneden worden.

Er bestaat wel degelijk een volgende stap op het voluit trappen met de achterbenen. Dat is het gericht trappen met de voorbenen. Paarden slaan met de achterbenen en doden met de voorbenen, en juist dat laatste doen voornamelijk hengsten en geen merries/ruinen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:20

Eigenlijk is het heel simpel. Van alle veulens die er geboren worden is 50% hengst en 50% merrie. Het merendeel van die veulens zal een weg moeten gaan vinden naar een nieuw baasje. En er is gewoon meer vraag naar ruinen dan naar hengsten. Want ruinen hebben (naar mijn mening terecht) de naam evenwichtiger te zijn, minder last van stemmingswisselingswisselingen te hebben en daardoor plezieriger te zijn in de omgang en het werk onder het zadel dan hengsten. De scherpe randjes zijn eraf, om het zo maar te zeggen. En om aan die vraag naar ruinen te voldoen moeten hengsten gecastreerd worden. Kwestie van vraag en aanbod.

Airnt schreef:
waarom steriliseren we dan ook niet gelijk alle merries die niet in de fok zitten?
juist: omdat het een overbodige diepe ingreep is op het dier...en die ingreep volledig voor het gemak van de mens zou zijn.
Het vet gemaakte deel ben ik volledig met je eens. Maar welk gemak voor de mens zou het opleveren? :o? Hint: "wordt niet meer hengstig" is het foute antwoord.
Overigens heb ik na 25 jaar ruinen sinds 3,5 jaar een merrie op stal. En daarvan kan ik echt niet vertellen wanneer die hengstig is. Die is stabieler dan mijn ruinen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:21

Een paard dat echt wil raken, zal ook raken, ongeacht geslacht. Treedt dat bij de ene sneller op dan bij de andere? Niet alleen hormonen zullen daarbij een rol spelen, maar zeker ook karakter.

Is het wel mogelijk om risicobepaling te doen? Want ja, een hengst brengt meer risico is snel gezegd. Maar waarop baseren we dat eigenlijk? Om echt een uitspraak te kunnen doen zou je evenveel hengsten, als ruinen als merries moeten hebben, altijd en overal in identieke omstandigheden, alle paarden van alle leeftijden en evenveel per ras, en steeds op identiek dezelfde manier gehanteerd. Is dat haalbaar? Volgens mij niet. En dan zou je bij wijze van spreken nog de bloedlijnen erbij moeten gaan betrekken om te kijken welke invloeden daar vanaf komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:25

Aangezien het gemiddelde niveau in mijn regio nog een stuk lager ligt dan in Nederland zijn er ook stallen die enkel ruinen nemen (dus ook geen merries). Handelaren kopen ook weinig merries aan omdat ze het niveau kennen.
Hier gaan veel ex springpaarden die niet goed genoeg of te flegmatiek zijn voor het echte werk maar wel alles al gezien hebben als zoete broodjes voor veel geld.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 16:29

hear hear.. varekaj!

en groen gras heb ik zeer vaak als reden gezien en hengsten over hekken door merries, hoewel ik dozijnen situatie heb gezien dat ik het verwacht had, gebeurt het gewoon bar weinig.

maar een volledig spring dichte wei heeft een dak, ja, 100% dichttimmeren wordt duur.

(zoals de paddocks bij Hampton court palace, met 2 meter hoge gemetselde muren... dat zal wel gaan ;))

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:30

Ten eerste kost onze hengst helemaal niet meer dan een ruin of merrie. Onze stal heeft zelf een hengst en heeft al vaker hengsten op stal gehad. Er zijn ook weides voor aangepast. Er hebben ook dekkende hengsten gestaan. Elk paard wordt per paard beoordeelt. Komt iemand met een lastige merrie, wordt daar iets voor geregeld of wordt diegene aangesproken zodat het veilig is voor iedereen.

Om het beter te krijgen, moet je beginnen met de basis.

* bewust fokken.
* goede opfok
* goede basis les
* Meer controle op goed paarden houden
* betere voorlichting op goed fokken, opfokken, paardenhouderij, lessen en voeding.

Nogmaals; paarden krijgen nu de schuld, maar het probleem ligt echt bij de mensen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 16:44

superpony... helemaal gelijk!

(jammer dat er geen like functie is, dat zou zo'n topic erg verkorten :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:45

Van de extra investeringen die je moet doen voor een hengst, daar profiteert toch iedereen van mee? Zou ik als klant net een dikke pro vinden om voor een stal te kiezen, ben je zeker dat de boel uitbraak-proof is. Al vind ik muren van 2m hoog en een dak erop wel overdreven. Dan krijgt je gras geen zonlicht, moet je nog hooi gaan bijvoeren en kunnen ze van het zand misschien sneller risico lopen op zandkoliek. Zit je daar weer mee.

En een goeie omheining schrikt ook nog een keer dieven af, plus een hengst die kabaal maakt omdat ze een merrie uit het weiland ernaast pikken? Met wat geluk is de dief zo lomp dat ie in het donker het verschil niet ziet en dan heb je de poppen aan het dansen. Betere inbraak- en diefstalpreventie heb je niet _O-
Sorry, liet me even gaan. Grapje uiteraard.

Er was ergens gezegd dat mensen met lastige/gevaarlijke merries en ruinen vaak diegene zijn die van stal geschopt worden en veel moeten verhuizen. Waar ligt dat dan aan? Een eigenaar die niet capabel is of het karakter van het paard? Ga je de niet-capabele eigenaar een verbod geven op het houden van paarden? En ga je die paarden anders zonder pardon richting slacht sturen? Nee toch?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:02

aikon schreef:
Gemiddelde ha. grasland kost in heel NL € 42.000,- Al zijn er uitschieters bij.

Hm, emigreren richting poolcirkel was niet toch zo´n slecht idee.
We hebben net een boerderij gekocht met 2600 hectare land (yup je leest het goed, tweeduizend zeshonderd hectare).
Okay, het grootste deel daarvan is hoogland, niet omheind, lopen schapen in de zomer.
Bruikbaar graas/hooiland direct rond de boerderij is zo´n 40 hectare...