Eigenlijk is het heel simpel. Van alle veulens die er geboren worden is 50% hengst en 50% merrie. Het merendeel van die veulens zal een weg moeten gaan vinden naar een nieuw baasje. En er is gewoon meer vraag naar ruinen dan naar hengsten. Want ruinen hebben (naar mijn mening terecht) de naam evenwichtiger te zijn, minder last van stemmingswisselingswisselingen te hebben en daardoor plezieriger te zijn in de omgang en het werk onder het zadel dan hengsten. De scherpe randjes zijn eraf, om het zo maar te zeggen. En om aan die vraag naar ruinen te voldoen moeten hengsten gecastreerd worden. Kwestie van vraag en aanbod.
Airnt schreef:waarom steriliseren we dan ook niet gelijk alle merries die niet in de fok zitten?
juist: omdat het een overbodige diepe ingreep is op het dier...en die ingreep volledig voor het gemak van de mens zou zijn.
Het vet gemaakte deel ben ik volledig met je eens. Maar welk gemak voor de mens zou het opleveren?
Hint: "wordt niet meer hengstig" is het foute antwoord.
Overigens heb ik na 25 jaar ruinen sinds 3,5 jaar een merrie op stal. En daarvan kan ik echt niet vertellen wanneer die hengstig is. Die is stabieler dan mijn ruinen.