Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:38

Hoe ouder hoe gekker.. :P

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:06

Wat een drama vanmorgen, had hier gewoon een ijsbaan op de bestrating voor de schuilstal, heb wat zout moeten strooien. Gelukkig bleven ze wel mooi rustig.

Ik mis het wel eens, wat gezelschap, hulp, wat mensen om de deur, vriendlief helpt wel eens wat, maar meeste doe ik toch alleen.

Maar het feit dat je alles kan doen zoals je het zelf wil, en dat je zo dichtbij ze zit maakt alles goed.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:08

In mijn nieuwe stal heb ik een tussenwand die je weg kan draaien om 1 grote stal te maken, als je wil zien hoe, staat ook in dat topic in mijn onderschrift

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:25

Heeft iemand tips om, als je een kudde paarden (meer dan 2) hebt die 24/7 buiten staan, met schuilhok, toch elk apart te kunnen voederen?
Heb er momenteel 2; hen apart zetten is nog makkelijk te doen (eentje effe in de piste zetten met z'n voederemmer voor de neus), maar op termijn komen er toch nog een paar bij maar om dan 4 à 5 paarden steeds apart te gaan zetten bij voedertijd is niet echt te doen....

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:29

Je bedoelt krachtvoer? Ik zet gewoon allemaal emmer onder de neus, eindje uit elkaar en zorgen dat ze allemaal ongeveer even lang bezig zijn (of paard die hoogste in rang staat het langste). Ik heb ook eens iets gezien met iemand die een band aan de emmers had gemaakt en die achter de oren van het paard langs deed dat die emmer ahw onder de neus bleef hangen als paard aan de wandel ging.

Zijn het allemaal paarden van jou? Want anders kan je overwegen dat de eigenaar gewoon wat geeft als hij/zij komt en anders niet. Zo was het op de pensionstal waar ik stond.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:30

Ik kan het topic bijna niet meer volgen..

Ik geloof dat ik zo goed als de enige ben die ze wel in eigen beheer heeft op een eigen stuk grond maar 15km verder..

Ik heb ze vanmorgen door de paddock geloodst naar het kleine stukje weide (40 x 10m) en daar nog een stuk ijs afgezet zodat ze daar hun energie even kwijt konden. Ze hebben het gras staan opgraven en hadden op een uur tijd heel wat ravage veroorzaakt maar dat was het enige vlakke stuk waar ik ze op durfde laten. Vanaf dat de grote ijsplek in de paddock is ontdooid mogen ze daar weer in..

Bij mij is het enige nadeel dat ik effectief in de auto moet stappen om alles te gaan doen. Ik heb geen stromend water en geen elektriciteit maar we redden ons best.
Eerst met led-lampen op ons hoofd en nu hadden we led-lampen gevonden op afstandsbediening. Die hangen nu dus aan het plafond in de stal en zadelmaker en zo gaat het super. Ze hangen al van november en heb de batterijen nog niet moeten vervangen.

Zout strooien doen we ook echt niet omwille van de hoeven.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:31

Wij hebben 5 paarden en ze staan meestal als kudde bij elkaar. Maar 's zomers zijn het twee groepen, de ponys mogen niet de hele dag / elke dag in het volle land en de paarden wel. Dus soms bij elkaar en soms niet. Zolang ze dat nog niet weten kan je twee aan het touw houden als de rest naar de wei gaat ;-)
Nu hebben we 1 pony apart 's avonds met voeren, dat gaat die even op stal...
Is het mogelijk om de schuilstal af te sluiten? Wat wil je bijvoeren, brok?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:31

Ik had er vorig jaar 3 staan waarvan er 2 in de stal te eten kregen, ook met de deur open trouwens en de derde gewoon onder het afdak.

Er wordt in willekeurige volgorde gevoerd en ze lieten elkaar echt goed gerust eigenlijk.. Dat maak ik ze vanaf het begin af aan heel duidelijk. Ieders in eigen bak ook al is een ander langer bezig.
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad..

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:38

Ik heb hier maar 2 paarden maar eentje heeft echt voernijd, denk dat die in het verleden honger heeft gehad dus de krijgen met een touwtje ertussen voer of op stal, ook hooi apart want anders is het een opjaag-festijn. :') Het wordt wel steeds beter.. :P

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:01

Ik heb een oudje die nu slobber krijgt en de rest niet. Ik voer hem vaak in de trailer. Meteen om te oefenen. Maar ik voer hem ook wel gewoon in de kudde. Ze weten heel goed wat ik bedoel met "terug en nee". Dus ze blijven mooi uit de buurt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:08

Tip voor apart voeren. Maak een hengsel van een halstertouw aAn emmers. Die doe je om als een graaskorf en ieder heeft zijn eigen portie en dr kan niemand bij

hier ool spekglad. Op de uitloop viel het wel mee daar ligt altijd wel zand op wat ze mee lopen. Maar ik moet een klinkerweg over om naar de wei te gaan. Maar even gewacht tot het gedooit was...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:18

Ik gebruik een voerzak, een van de dames loopt hier te veel te knoeien. Met de voerzak kan dat niet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:31

Hier met biks 1 pony achter het draadje tot alles op is.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:36

Bij ons zijn de veulens ongeveer even oud en ze eten eigenlijk heel flink hun eigen bakje leeg.. en ze hebben voor henzelf bepaald wie aan welke bak staat, zo grappig eigenlijk :P Maar soms eten ze ook samen uit een bakje of wisselen ze.. Maar ze eten beide ongeveer 1 portie op, dus voorlopig erg handig! :)

Wij hadden zaterdag sneeuw geruimd en wat gestrooid en vandaag lag eigenlijk het meeste los dus nu echt alles weggeruimd en nog maar eens gestrooid voor miniplekjes die hier en daar nog waren (maar alles was bijna ijs- en sneeuwvrij) dus hopelijk sebiet paardjes nog eens even buiten laten spelen ;)

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:43

wauw fokfanaat dat is knap geworden zeg! Chapeau!! :D
Die 'paddocks' voor de piste, zijn die ook gedraineerd? Blijven die goed droog?
En hoe bevallen de vlokken door de piste? Hebben jullie zand laten aanleveren of de lagen omgewisseld? :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:48

Die vlokken zijn echt super, bodem is perfect terwijl alleen het zand gekeerd is. Ben er ook wel zuinig op, geen paarden los erin en stront eruit halen.

Paddocks hebben geen drainage, maar zijn bijna altijd heel snel weer droog. Paar dagen afgelopen maand dat ze wat te nat waren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:51

@miezelke : als ze allemaal hetzelfde eten zou ik het gewoon in een grote varkens trog gooien met afstandjes zodat ze elkaar niet in de weg staan. Voederzakken zijn idd handig als ze andere dingen krijgen of er eentje medicijnen moet krijgen.

Bij niet al te veel paarden kun je ze tijdelijk een halster om doen en aan een omheining vast zetten en daar de voerbakken op hangen.

Hier zet ik ze meestal apart (2 stuks) omdat de oude duidelijk minder snel eet en juist die haar krachtvoer nodig heeft.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:53

miezelke schreef:
Heeft iemand tips om, als je een kudde paarden (meer dan 2) hebt die 24/7 buiten staan, met schuilhok, toch elk apart te kunnen voederen?
Heb er momenteel 2; hen apart zetten is nog makkelijk te doen (eentje effe in de piste zetten met z'n voederemmer voor de neus), maar op termijn komen er toch nog een paar bij maar om dan 4 à 5 paarden steeds apart te gaan zetten bij voedertijd is niet echt te doen....

Wij gebruiken daar voerzakken voor. Werkt ideaal.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 29-12-14 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:56

Voerzakken zijn handig, maar niet als je een COPD'er hebt staan. Die steekt de moord in zo'n ding :D

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:12

fokfanaat: hier komen ze idd ook niet los erin.. scheelt veel ;) Longeren enkel als het een beetje nat is zodat het zand niet 'beweegt' zeg maar als ze erin lopen.. :)
Misschien toch ook eens te overwegen hier dan met die vlokken! :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:18

Mijn grote paddock is ook heel mul (Veluws natuurzand :D ), er blijft weinig water op staan (of het is zo weg), maar echt prettig longeren is het niet. Dit is na dik 3 jaar nog niets verbeterd.

Heeft iemand wel eens rubber korrels/snippers geprobeerd of ergens gezien ??
Dit verteert niet en laat goed vocht door omdat het niet gaat klonteren en het zand dus los laat.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:30

Rubber korrels ken ik wel. Bij iemand waar ik vroeger les kreeg. Was echt perfect, maar was destijds wel erg duur. Weet niet of dat nu nog zo is. Is al jaren terug..Heb zelf kokos in de bak, maar dat is na een aantal jaren helaas wel verdwenen. Moet je jaarlijks bijvullen, maar ik rijd niet meer en de bak wordt alleen nog voor losgooien en zoals nu vlak gehouden, zodat ze bij vorst naar buiten kunnen..
Ik heb gelukkig een man die ook stapelgek met paarden is en we doen dus alles samen. Hij werkt in ploegen, dus vaak als ik werk is hij thuis en doet de stallen en voeren enz. En omgekeerd natuurlijk als hij werkt. Ik werk maar 4 ochtenden en heb alle schoolvakanties vrij, dus veel tijd voor de paarden enz...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:36

Precies de reden waarom ik geen kokos wil, teveel verhalen gehoord waar het óf met veel geld op peil gehouden moet worden óf na enkele jaren verdwenen is :)

Ik zie op MP rubber korrels van 20 euro de 15 kilo zak staan. Geen optie voor in een paddock dus :D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:45

En van die paddock,grasmatten dan? Is ook aan de prijs, maar kun je er altijd weer uithalen en opnieuw gebruiken..of verkopen, als je ze niet meer nodig bent.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:53

Ik kwam dit overlaatst tegen ergens op het internet (foto van pinterest geplukt) om de paarden apart te laten eten, vond ik ook wel goed gevonden. Soort van stands dus.

Afbeelding