Blote paarden op de wei en op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:34

Mijn paard heeft ook een mooie krullende vacht hoor, vooral in haar oksels. Als ik haar poets, gaan de haren vanzelf weer mooi plat liggen en krult het niet meer. Natuurlijk wordt het niet zo mooi als een zomervachtje, maar ik vind het er niet direct verwaarloosd uitzien. In de oksels is altijd lastiger, daar is het modderig en krullerig. Gelukkig ligt de singel hier een stuk achter, dus ik ontklit het niet elke dag, lijkt me niet zo nodig. Om een beeld te geven van hoe ik mijn merrie wel eens uit de wei haal:

Afbeelding

Normaal is ze een hele schone schimmel, maar paar dagen geleden helaas toch net voordat ik kwam in de modder gerold. Gelukkig is de plek van het zadel zo goed als schoon, dus no problemo.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:51

Het, heb je mijn pony gejat? Lijkt er precies op zo, haha :Y)

Tancreda4

Re: Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:40

Mijne is ook een beetje ala ma flodder, zeker na regen inderdaad. En dan heb ik nog best geluk dat mijne niet zo'n lange vacht krijgt :P Ze staat alleen op zand, dus dat is opzich wel makkelijk schoon te maken. Ik ben ook echt heel makkelijk. 1 borstel erover en klaar. Iets vaker de borstel erover bij de zadel plek en klaar is klare :)

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:30

haha, Chouchou ik vind haar vergeleken met mijn merrie er proper uitzien ik geraak er met de roskam zo een ijzere bijna niet door, moet de modder bijna loskloppen vooraleer ik kan borstelen :p

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:34

Hier staan ze ook lekker buiten zonder deken.
Zijn ook allemaal koudbloedjes en ze vinden het prima.
Van de week naar de manege gegaan (20 minuutjes lopen) voor Felda's eerste les, ze was helaas helemaal doorweekt, maar ze liep zonder problemen enthousiast met me mee de wei uit. Heb haar op de manege even onder het solarium gezet.

Heb ook een Gelderse merrie gereden en die had een hekel aan regen. Zodra het begon te druppen draaide ze zich met haar kont naar de wind en regen toe en bleef ze daar staan. Of je er op zat of niet, er was geen beweging in te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:42

De mijne staat nu al wel sinds gisterenochtend onder de deken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:16

Hier voor de 3e nacht op stal helaas. Maar het is te guur. Hopelijk snel weer naar buiten, ze heeft al gelijk een snottertje :( Maar ja, met dit soort weer doe ik haar ook geen plezier, ze wordt heel boos van zoveel wind en ze kan niet meer droog liggen :(

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 22:52

Vorige week dan toch een regendeken gehaald. Een hele handige van HH met fleecevoering: niet te warm en lekker waterdicht.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:07

hier zijn ze vannacht ook binnen gegaan.
De paddock ligt veel te modderig, er is geen enkel droog stukje meer te vinden:(
overdag gaan ze gewoon naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:35

Hier kunnen ze kiezen: in hun stal uit de wind gaan staan en hooi eten of de wei op.

Jullie raden natuurlijk al wat de voorkeur heeft.... ;)

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:40

Mijn merrie staat dag en nacht buiten heeft wel een schuil stal en als enige geen deken.
Mijn rare merrie gaat juist vaak als het regent naar buiten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 05:14

Wij hebben dit jaar flink wat geld in de paddock gestoken zodat deze ook met vies weer goed begaanbaar is. Paarden staan er graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:07

Heel veel regen, hagel, windstoten... Ik zit lekker warm bij de houtkachel. Met uitzicht op de wei, met daar een "blote" pony die stug buiten blijft. Ik heb lekker hooi in de stal liggen, maar meneer zet liever zijn kont in de wind en eet gras, dan dat hij de stal opzoekt.

Ik denk steeds vaker: wij mensen snappen gewoon niets van hoe paarden winterweer ervaren. Echt helemaal niets. 8)7

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:32

Haha, mijn grote zal er vast gebruik van maken, die vind regen vreselijk. Maar mijn pony staat steevast sochtends op dezelfde plek te slapen, midden in de paddock, vol op de wind, in de stromende regen :P Die heeft er helemaal niets van.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:26

Na een aantal dekens gekocht te hebben die niet pasten (ivm brede boeg van ponylief) ben ik er klaar mee en staat ze dit jaar ook zonder deken. Tot nu toe bevalt het mij en ponylief prima! Ze komt van een 100 grams af dus de overstap was ook niet zo groot. Ik heb nu wel een ontplofte haarbal met dit weer maar dat heb ik er wel voor over. Ze staat helaas wel zonder schuilstal overdag, maar komt dagelijks buiten en 's nachts op stal. :)

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 07:35

Mijn paardje (KWPN'er van 12 jaar) staat ook bloot. Hij heeft een aardige vacht, maar ik heb dikker gezien. We rijden niet heel intensief en hij zweet niet heel snel. Is hij na het rijden nat dan stap ik wat langer uit en ga zo nodig nog even zonder zadel aan het halster wandelen tot de ergste natheid weg is. Ik gebruik geen zweetdeken meer, omdat ik heb begrepen dat dit juist de eigen capillaire werking van de vacht tegengaat, wat wel logisch klinkt. Hij kan vanuit zijn binnenstal overdag altijd zijn paddockje op en staat ook gerust in de regen buiten, dus erg zal hij het niet vinden :)

Vorige winter stond hij voor het eerst bloot en heb ik in januari/februari toch een fleece gevoerde regendeken op moeten doen, omdat zijn spieren zo stijf werden. Tot nu toe nog geen last, dus ik hoop dat het goed blijft gaan!

Ik vind het grootste voordeel geen gehannes met dekens, geen schuurplekken en statische borstbeschermer en een gevoel van vrijheid bij mijn paard - hij houdt gewoon niet van dekens <3 De viezigheid nemen we blijmoedig op de koop toe en de wolligheid vind ik juist ontzettend lief staan ;)

Loess3108

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:41

Ik had gehoopt dat paardlief geen dekens nodig zo hebben maar madam heeft helaas bijna geen wintervacht aangemaakt. Dus met de vrieskou v d afgelopen dagen had ze een 200 gr deken op. Als het straks weer s nachts boven 0 is gaat de fleecegevoerde regendeken er weer op.

danielle80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:03

Mijn verzorgpony's hebben ook nooit dekens op(maar dat zijn megawintervacht shetties)

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:37

Mijn paardje staat ook voor de eerste winter dag en nacht buiten zonder deken.
Ze krijgen wel veel hooi aangeboden om hun kacheltje warm te houden en er zijn mooie schuilstallen.
Hij heeft een redelijke dikke wintervacht ontwikkeld, dat had ik niet gedacht omdat hij vroeger altijd binnen op stal stond en geschoren werd. In de regen en hagel blijft hij ook gewoon met zijn kont in de wind staan aan de hooiruif, liever dan heel het einde naar de schuilstal te lopen waar overigens ook hooi hangt in slowfeeders ;-)

En ja, ik heb er wel veel poetswerk aan, na elke regenbui rolt hij zich graag 'droog' met alle gevolgen van dien, maar als ik zie hoe gelukkig hij is buiten met zijn vriendjes, dan is de keuze snel gemaakt!

edit: ik rij ook minder intensief nu, ik doe meer grondwerk 'halfuurtjes' dan intensieve trainingen voor het ogenblik. Als het weer een beetje meezit, dan ga ik in het weekend op buitenrit. :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:57

Mijn paard is de afgelopen 6 jaar ook jaarlijks geschoren ivm wedstrijden, maar heeft echt geen problemen om een goede wintervacht te maken nu (er wordt altijd beweerd dat ze dat na enkele jaren scheren niet meer kunnen.) Voor nu is het prima, maar als hij weer meer aan het werk komt, gaat de vacht er wel weer af. Maar gezien het feit dat de revalidatie nog niet echt wil vlotten, denk ik dat scheerapparaat dit seizoen niet nodig is bij hem.

Het is wel fijn dat je niet hoeft te wisselen met dekens als het warmer of weer kouder wordt, maar als het veel regent en er veel blubber is, heb je wel een probleem. Ok, ik gooi nu wel gewoon (een inmiddels heel vies sjabrak, want wassen is zo zinloos...) spullen erop, maar als ik weer wedstrijd zou moeten rijden is dat met een wit paard echt geen gezicht. }:0

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:03

Mijn ervaring is dat hoe vaker je scheert hoe eerder en hoe dikker ze het jaar erop in het haar zitten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:07

Toch apart dat het zo werkt :) Misschien Wiet ook maar eens scheren in de hoop dat ze het jaar erop meer wintervacht maakt :+ Ze heeft om te zien echt een heel bescheiden vachtje. Helemaal als ze heeft gewerkt en alles zo lekker plat ligt doordat ze warmer is. Dan blijft er niets meer over. Maar tot dusver gaat het goed in haar blote billen. Als er maar niet meer dagen als zaterdag komen. Toen had ik haar achteraf gezien een deken op moeten doen.... niet omdat ze het koud had, maar omdat ze wel stopte met eten en super onrustig er door werd. Met een deken op was ze misschien beter in haar hum gebleven...

Zijn er mensen die dat doen? Paarden blote kont, behalve met die gure dagen? Zouden jullie dan eerst een 50 grammetje (bucas turnout) of 100 grammetje (fleece gevoerde bucas rain) opgooien met zulke dagen?

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:02

Tancreda: Een van mijn paarden staat ook zonder deken buiten. Deze heeft zaterdag en zondag (bij ons overdag vriezen) gewoon zonder deken blijven staan. Ze stond gewoon op de wei en tijdens de sneeuwbuien is ze in de schuilstal gaan staan.
Normaal blijft ze altijd buiten, maar mijn andere paard is ene koukleum die liever in de stal staat en ze gaat dan mee met haar. Anders blijft ze buiten staan.
Genoeg hooi geven en dan is er niets aan de hand bij die van mij. Maar je kent je paard natuurlijk het beste.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:22

Mijne heeft onbeperkt ruwvoer tot haar beschikking, maar zaterdag heeft ze niets gegeten en kwam opgetrokken naar stal. Die stond echt te verpieteren. Een dekentje had daar misschien verandering in gebracht, dat ze dan wat happier is en wel was gaan eten. Wel overigens wel de eerste dag deze winter dat ze zo verpieterde door het weer. Ze had die week wel eerder niet gegeten buiten, maar dat was ook door de stres. Met een dekentje op bij zo'n dag als zaterdag was ze misschien wel wat meer blijven eten ipv met de billen tegen de wind in staan zielig te zijn :P

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:51

Mijn nichtje doet haar tinker een zweetdeken op met daaroverheen een gevoerde regendeken. Ze hoopt dat ze zo wat minder wintervacht krijgt dit jaar, omdat ze graag wil doorrijden in de winter.
Normaal gesproken lopen de paarden 24/7 los en kunnen ze zelf kiezen of ze binnen willen staan of niet, maar tegenwoordig sluiten we ze s'avonds op in de (buiten)stallen.

Van de week hadden ze buiten gereden en was het gaan regenen/natte sneeuw en dus waren de paarden nogal nat. Droogstappen ging niet in de regen, dus droog gewreven met handdoeken. Kreeg ik een telefoontje of ze ook mijn zware canvasdeken er nog op mocht leggen.

Dat leek me niet zo'n goed idee, want het dier is niet geschoren en heeft dus gewoon nog langere haren die onder zoveel dekens plat gedrukt worden en dan nog minder snel zouden opdrogen. Het leek me dat dat kouder zou zijn dan alleen de zweetdeken met regendeken eroverheen.
Vroeger deed ik in geval mijn pony nog erg nat was, nog stro onder de deken stoppen. Dat isoleert extra,neemt nog wat vocht op en valt zelf grotendeels onder de deken uit.

Hoe doen jullie dat?

Mijn paardje loopt zonder deken, heeft dus een wintervachtje en die hebben we die dag dus gewoon gedroogd met handdoeken en een zweetdeken voor de nacht erover gelegd. Een dikke laag stro in beide stallen en flink wat hooi , deuren dicht, klaar.

Ik persoonlijk vind het helemaal niks die dekens de hele dag erop. Vooral omdat ze bij ons de hele dag buiten staan. Ik vind het prettig als een paard zichzelf warm kan houden. Ik gooi er alleen een deken overheen als ik zie dat ze het alsnog koud hebben. Dat gebeurt niet zo vaak. Enige keer dat ik dat gezien heb, was toen het ijzelde en ze buiten op me had staan wachten. En dat los ik dan op door een bak warm eten te maken, paard te drogen, zweetdeken erop, stro er onderin proppen, flinke bult stro onder de benen. Maar goed, in de winter wordt mijn paardje ook bijna niet bereden en zit ik dus ook niet vaak met een langharig nat paard te koekeloeren.