Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:14

Skessa, paarden staan met regen misschien liever binnen (al denk ik dat geen enkel paard echt moeilijk doet over een buitje) maar als het daarna weer droog is, staan ze toch echt liever buiten. Waarom moet een paard dan meteen 30u binnenstaan voor 3 uurtjes regen?

Sympie, ik weet ook waar ik het over heb ;).
Volpensionstallen zullen het ongetwijfeld zwaar(der) hebben maar wij betalen voor DHZ € 210,-. Dat is niet mis als je bedenkt dat wij alles zelf doen. De pensionhouder heeft daarnaast uiteraard genoeg werkzaamheden maar er gaan ook weken achtereen voorbij dat hij niet meer doet dan het hooi en stro aanvullen. Als je € 100 per paard per maand overhoudt, zou je met bijvoorbeeld 35 paarden nog altijd meer verdienen dan ik ;). Overigens geloof ik inderdaad dat vooral de kleine pensionstallen moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Net als de kleine keuterboertjes, nog een paar jaar en ook die hebben geen bestaansrecht meer, helaas.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:22

Je kunt de ene stalling met de andere niet vergelijken, maar als ik bedenk wat ik maandelijks moest betalen en als ik zie wat mijn eigen paard me kost, nu ik het zelf doe allemaal, hebben ze aardig aan me verdiend, hoor. En nu krijgt mijn paard zelfs meer ruwvoer te eten ook en heeft hij een veel fijner leven (met eigen keuzes). :)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:30

Bij gewoon een buitje blijven ze bij ons ook echt niet binnen hoor.. Ik heb t over een hele dag van die vieze zeik regen, wind, koud etc.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:32

De macht ligt hier bij de klanten. plek genoeg en men zoekt gewoon wat het beste past. bevalt iets niet of is er dichterbij plek of ergens anders goedkopef of luxer of mindet zelf doen of mooiere omgeving? Dan pakt men zijn boeltjecen vertrekt naar ern andere stal. met hoogstens ern maand opzegtermijn en geen dubbele kosten.

De stalhouder moet zich redden met zijn ligging en accomodatie en bodemgesteldheid en elke verbetering kost veel geld wat eigenlijk niet terug te verdienen is. De kwaliteitseisen komen steeds hoger te liggen maar mensen willen er liever niet extra voor betalen. En zeker niet voor een loon voor de stalhouder. Als er dan iemand vertrekt is het masr afwachten of en wanneef er weer iemand voor terug komt.

misschien voelt het in bepaalde delen van de randstad zo, dat je als klant geen kant op kan, of wanneer je geen eigen vervoer hebt en op fietsafstand moet blijven, maar ik denk dat in 90% van ons land de kaarten toch andersom liggen.

En over dat loon. als stalhouders een fatsoenlijk loon rekenen en alle kosten doorberekenen en het niet meer als hobbymatig extraatje zienkunnen verl mensen zich geen paard meer veroorloven. dat zie je wel in het buitenland waar paardrijdrn en vooral eigen paard vooral weggelegd is voor boerenbuitrnlui met eifen grond en de rijkere mensen...
Maar goed.

Het ging hier om sluiten net kerst zonder paarden los te laten en uit te mesten. sat kan niet in mijn ogen. koeien worden ook gewoon gemolken en ern kigboxenstal schoongemaakt. paarden horen even er uit te kunnen s ze niet in een loopstal staan en hebben ook recht op schone stal.

xSogno

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:40

Macht ligt niet bij de klanten, dat is onzin. Als jij op het laatste moment hoort dat stal dicht blijft, wat kun je daaraan doen dan? vDaarnaast blijft het terrein van pensionhouder, dus als iemand die niet op zijn stal wil hebben staan is dat heel simpel. In de randstad heb je het helemaal niet voor het uitzoeken als je je paard een beetje paardwaardig wilt hebben staan. En de randstad omvat toch echt wel een redelijk groot gebied hoor. Daarnaast waarom moeten we zo'n medelijden hebben met die sieluge pensionhouders, die naar mijn weten gewoon volwassen personen zijn die een bewuste keuze hebben gemaak.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:41

Esmeej333 schreef:
Daarnaast waarom moeten we zo'n medelijden hebben met die sieluge pensionhouders, die naar mijn weten gewoon volwassen personen zijn die een bewuste keuze hebben gemaak.

Pardon???

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:46

Pardon wat? ik vind het gewoon een beetje overdreven allemaal. Het is gewoon een baan waar je voor kiest, een zware baan ja, maar je kiest er zelf voor.
Als jij gewoon omringd met wat normaal meedenkende klanten, dan valt het allemaal wel mee. en anders heb je misschien het verkeerde beroep gekozen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:48

Ik houd wijs mn mond dicht :x

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:25

Ik ben het met Esmeej333 en vooral met Sees eens *\o/*

Ik betaal 275 per maand en doe veel zelf, in iedergeval het uitmesten, voer klaar zetten, binnen en buiten zetten.
Pensionhouder zorgt dat de bak gesleept wordt en koopt stro en muesli in. (hooi is van eigen land > hooien wordt door zoon en vriendjes gedaan en dan volgt er als bedank een bbq, zal m de kop niet kosten lijkt mij?)
Er staan hier maar weinig paarden, maar hij hoeft er niet van te leven (heeft baan buiten de deur). Ik zie misschien niet alle kosten (weet dat er ook een water en stroomrekening is) maar lijkt mij toch best makkelijk verdiend eigenlijk. In iedergeval: ik zou het wel aan mijn huis willen hebben :)

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:35

Is bij ons ook. Er wordt wel gevoerd en gemest zoals normaal. In overleg kun je wel komen als je paard bijv een blessure heeft.
Ik heb er geen probleem mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:52

Esmeej333 schreef:
Macht ligt niet bij de klanten, dat is onzin. Als jij op het laatste moment hoort dat stal dicht blijft, wat kun je daaraan doen dan? vDaarnaast blijft het terrein van pensionhouder, dus als iemand die niet op zijn stal wil hebben staan is dat heel simpel. In de randstad heb je het helemaal niet voor het uitzoeken als je je paard een beetje paardwaardig wilt hebben staan. En de randstad omvat toch echt wel een redelijk groot gebied hoor. Daarnaast waarom moeten we zo'n medelijden hebben met die sieluge pensionhouders, die naar mijn weten gewoon volwassen personen zijn die een bewuste keuze hebben gemaak.

Vele pensionhouders hebben nog geen 10 paarden in pension en is het idd hobbymatig en zeker niet lonend. Dat men dan iets overhoudt is dan mooi en vaak is dat geen 100 euro per paard in de maand.

Vaak zijn ook niet alle klanten even netjes dat ze dan ook binnen de afgesproken termijn komen en als ze er zijn, zijn ze er. Je ziet vaak dat vlak voor sluitingstijd de mensen toch nog binnen komen. En zitten net te paard als de sluiting is.

Ik vind de ondertoon in je berichten verder erg vervelend.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:13

klopt helemaal Mindim!! Door al dat gezeik en gezaag hebben wij de onze gewoon verkocht!! Mensen zijn veel te veeleisend, en vinden alles maar vanzelfsprekend! En het zinnetje: " dat weten ze op voorhand als ze eraan beginnen" daar krijg ik al helemaal het **** van! Ik nodig iedereen uit om het eens een paar maanden te doen!
Geen beetje respect, en onder het motto, ' ik betaal dus ik mag alles' .... denken ze dat de ganse pensionstal van hun is,... en als je ze dan buiten gooit omdat het echt niet meer te doen is, gaan ze leugens verspreiden omdat hun ego gekrenkt is...

ze zijn niet allemaal zo, maar als je mensen hoort vertellen dat ze al op vele stallen hebben gestaan, dan weet ik al genoeg hoor!
NOOIT MEER :D

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:20

Ik heb het twee keer meegemaakt dat mensen zich niet aan regels hielden, vervelend op stelden naar pensionhouder, die heeft deze dan ook gewoon weggestuurd en er leuke klanten voor teruggekregen.
dan moet je als pensionhouder imo gewoon consequent zijn, dicht is dicht, dan doen ze het de volgende keer gewoon niet.
Of het hobbymatig is of niet, ik zie het verband niet zo. Ik betaal de afgesproken prijs, zij leveren de afgesproken dienst. Vinden ze de prijs te laag kunnen ze toch meer vragen? En als ze het hobbymatig doen, is het toch helemaal een keuze, dan heb je het dus niet nodig maar dan wil je het zelf. Ik neem tenminste aan dat je er heel goed over nagedacht hebt voor je zo'n verplichting aangaat.
Ik ben een goede klant, en ik heb een goede pensionhouder. zij bepaald zelf haar prijs, ik betaal die.
als zij eens een dagje vrij wilt dan regelen we dat met z'n allen op stal, ze hoeft maar te vragen wij regelen het, geen probleem. Zij heeft mij daarop geselecteerd als klant, ik haar omdat zij zorgt voor m'n zoals ik het wil. Ik vind daar niks zieligs aan, is een volwassen vrouw die een hele bewuste keuze heeft gemaakt. Moest ze is weten, dat mensen haar zielig vinden. Zo ken ik meerdere stallen, klanten happy pensionhouder happy. En als je tevreden klanten hebt, zijn ze vaak ook wat meer bereid om een pootje uit te steken. Als pensionhouder heb je veel vrijheid om klanten te selecteren, ik zou hier dan ook gebruik van maken.

Ik denk helemaal niet dat de hele stal van mij is trouwens. Ik sta op een stal waar ik zelf mest en krachtvoer geef. Paarden worden wel binnen en buiten gezet en hooi word gegeven. Soms zijn ze weleens een dagje weg dan regelen we het onderling met stalgenoten. Als ze een drukke dag heeft mest ik haar stal wel eens of vul water bij/ geef hooi, of iets anders. Verder geef ik haar paard beweging als zij geen zin heeft om te rijden en heb haar 'geholpen' met verkeersmak maken van haar paard (wat ik zelf ook erg leuk vond trouwens), ik heb alleen geen medelijden met haar en zet haar niet op een voetstuk simpelweg omdat ze pensionhouder is. Ik betaal daar namelijk gewoon voor en ben haar erg dankbaar voor haar goede zorgen en steek een handje uit waar het kan. Ik zie daar niks slechts aan :).
Laatst bijgewerkt door xSogno op 05-11-13 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:20

Joyce B wij zijn het wel vaker oneens geloof ik ;). Onze stalhouder heeft een wachtlijst, logisch ook want wij staan echt goed, dus ja de machtsverhouding ligt wel degelijk scheef aangezien de écht goede stallen ook hiet niet voor het oprapen liggen. Echter, onze stalhouder zou voor zover ik weet, nooit misbruik maken van die positie.

Verder ben ik het wèl met je eens dat de paarden ook op een dag dat de stal gesloten is, gewoon naar buiten moeten kunnen!

Skessa, maar hoe vaak komt het nou daadwerkelijk voor dat het 8u aaneengesloten regent? Minder vaak dan er beweerd wordt ;).

Nikass, jeetje jij betaalt inderdaad ook veel voor wat je zelf allemaal nog doet :o. Maar goed, als je fijn staat is dat wel wat waard hoor en eea is ook regiogebonden geloof ik.

Ik weet zeker dat mijn paard een blessure zou hebben op het moment dat mijn stal dicht zou zijn }> dan ga ik wel 3u wandelen van het erf af, heeft de eigenaar ook geen last van mij :D.

Mindim, dat is op alle stallen waar ik gestaan heb echt nog nooit opgekomen bij mij of mijn stalgenoten. Zou het dan een verschil zijn als er een man aan het hoofd van de stal staat ipv een vrouw :o ? Op mijn vorige stal werden ze gewoon weggestuurd hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:23

Esmeej333 schreef:
Ik heb het twee keer meegemaakt dat mensen zich niet aan regels hielden, vervelend op stelden naar pensionhouder, die heeft deze dan ook gewoon weggestuurd en er leuke klanten voor teruggekregen.
dan moet je als pensionhouder imo gewoon consequent zijn, dicht is dicht, dan doen ze het de volgende keer gewoon niet.
Of het hobbymatig is of niet, ik zie het verband niet zo. Ik betaal de afgesproken prijs, zij leveren de afgesproken dienst. Vinden ze de prijs te laag kunnen ze toch meer vragen? En als ze het hobbymatig doen, is het toch helemaal een keuze, dan heb je het dus niet nodig maar dan wil je het zelf. Ik neem tenminste aan dat je er heel goed over nagedacht hebt voor je zo'n verplichting aangaat.
Ik ben een goede klant, en ik heb een goede pensionhouder. zij bepaald zelf haar prijs, ik betaal die.
als zij eens een dagje vrij wilt dan regelen we dat met z'n allen op stal, ze hoeft maar te vragen wij regelen het, geen probleem. Zij heeft mij daarop geselecteerd als klant, ik haar omdat zij zorgt voor m'n zoals ik het wil. Ik vind daar niks zieligs aan, is een volwassen vrouw die een hele bewuste keuze heeft gemaakt. Moest ze is weten, dat mensen haar zielig vinden. Zo ken ik meerdere stallen, klanten happy pensionhouder happy. En als je tevreden klanten hebt, zijn ze vaak ook wat meer bereid om een pootje uit te steken. Als pensionhouder heb je veel vrijheid om klanten te selecteren, ik zou hier dan ook gebruik van maken.

Zo simpel als jij het stelt is het niet altijd. Dat ligt ook maar net aan de regio waar je zit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:24

Nikass schreef:
Ik ben het met Esmeej333 en vooral met Sees eens *\o/*

Ik betaal 275 per maand en doe veel zelf, in iedergeval het uitmesten, voer klaar zetten, binnen en buiten zetten.
Pensionhouder zorgt dat de bak gesleept wordt en koopt stro en muesli in. (hooi is van eigen land > hooien wordt door zoon en vriendjes gedaan en dan volgt er als bedank een bbq, zal m de kop niet kosten lijkt mij?)
Er staan hier maar weinig paarden, maar hij hoeft er niet van te leven (heeft baan buiten de deur). Ik zie misschien niet alle kosten (weet dat er ook een water en stroomrekening is) maar lijkt mij toch best makkelijk verdiend eigenlijk. In iedergeval: ik zou het wel aan mijn huis willen hebben :)

Denk dat je een hoop kosten en werk over het hoofd ziet. Alle materialen en spullen om mee te kunnen werken moeten ook aangeschaft worden (of ooit daarvoor eens). Water ziet iedereen als gratis als het uit een eigen wel komt, alleen die pomp komt ook niet uit de lucht vallen en zal moeten worden aangelegd door een bedrijf en het oppompen van het water kost stroom. Onderhoud van de bak d.m.v. slepen kost tijd en ook die materialen zijn ooit aangeschaft, plus dat een bodem niet eeuwig mee gaat en eens in de tijd groot onderhoud vergt met de nodige kosten.
Wat denk je dat het kost aan hypotheek om een dergelijk spul te kunnen hebben? Plus alle overige dingen die elke keer weer aangeschaft moeten worden omdat er een plank is gesneuveld of een stuk van de omheining.

Veel mensen kijken er rooskleurig tegen aan, leuk van je hobby je beroep maken.
Maar dan heb je ook die mensen over de vloer als er feestdagen zijn als ik er voor zou kiezen...

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:28

Sees schreef:
Skessa, maar hoe vaak komt het nou daadwerkelijk voor dat het 8u aaneengesloten regent? Minder vaak dan er beweerd wordt ;).
.

Niet vaak, maar daarom gebeurd het dan ook niet vaak dat ze een hele dag binnen staan.
En daarom zie ik dat probleem ook niet, van eens een keer een dagje op stal ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:29

Sees schreef:
Ik weet zeker dat mijn paard een blessure zou hebben op het moment dat mijn stal dicht zou zijn }> dan ga ik wel 3u wandelen van het erf af, heeft de eigenaar ook geen last van mij :D.

Mindim, dat is op alle stallen waar ik gestaan heb echt nog nooit opgekomen bij mij of mijn stalgenoten. Zou het dan een verschil zijn als er een man aan het hoofd van de stal staat ipv een vrouw :o ? Op mijn vorige stal werden ze gewoon weggestuurd hoor.

Over het regenen achtereen.
Nee, het regent meestal niet uren achter elkaar, alhoewel ik de laatste dagen dan maar niet mee reken :) Maar goed, je moet als stalhouder dus wel vrijhouden om de paarden buiten te zetten zodra het is op gehouden met regenen. Dat is ook niet reeel.

Verder verwacht ik, dat wanneer je een paard met blessure hebt, elke stal daarvoor een uitzondering maakt.

Dan heb je geluk Sees, dan zullen ze hier op stal steeds de rotte appels treffen. Nooit aanwezig zijn bij de hoefsmid, verwachten dat de stalhouder in de nacht de DA wel te woord staat, zij heeft immers bij de laatste voerbeurt geconstateerd dat je paard gaskoliek heeft (wat men vergeten was te vertellen dat dat wel vaker gebeurde) en je vertikt je bed uit te komen. Niet op tijd zorgen dat voer aanwezig is, willen dat de stalhouder dekens wisselt en dan noem ik nog maar een paar dingen.
Ik denk dat er veel meer oliebol voorkomt wat dat betreft bij de kleinere stallen dan de grote.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:34

Maar de stalhoudster heeft toch een mondje gekregen? Dan kan ze die toch eens open doen? Dat men maar een afspraak maakt met hoefsmid als ze er zelf zijn, want zij doet het niet meer? Als de DA gebeld is, dan meld je dat bij de eigenaar en zeg je dat die maar zorgt direct naar stal te komen? Dat men maar op tijd met voer komt, omdat paardlief anders niks te vreten krijgt behalve hooi? Dat dekens wisselen een leuke service is, maar als het bij elk paard moet en 2 keer per dag, dat men zelf maar naar stal komt om dekens op of af te doen? Of dat er extra voor betaald moet worden omdat het veel tijd in beslag neemt? Als ze dat niet wil doen? En als die pensionklant daar allemaal geen zin in heeft, dat ie maar lekker een ander stalletje mag zoeken? Zo filter je die rotte appels er wel uit hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:38

GamblersCup schreef:
Maar de stalhoudster heeft toch een mondje gekregen? Dan kan ze die toch eens open doen? Dat men maar een afspraak maakt met hoefsmid als ze er zelf zijn, want zij doet het niet meer? Als de DA gebeld is, dan meld je dat bij de eigenaar en zeg je dat die maar zorgt direct naar stal te komen? Dat men maar op tijd met voer komt, omdat paardlief anders niks te vreten krijgt behalve hooi? Dat dekens wisselen een leuke service is, maar als het bij elk paard moet en 2 keer per dag, dat men zelf maar naar stal komt om dekens op of af te doen? Of dat er extra voor betaald moet worden omdat het veel tijd in beslag neemt? Als ze dat niet wil doen? En als die pensionklant daar allemaal geen zin in heeft, dat ie maar lekker een ander stalletje mag zoeken? Zo filter je die rotte appels er wel uit hoor.

Tja, weet je, wie zegt dat ze haar mond niet open trekt ;) Het is ook niet een persoon die dit allemaal doet, maar verschillende. En vaak op het laatste moment. En verder is het hier niet zo dat je je stal gelijk vol hebt staan en je al wel de inkoop voor het hele jaar hebt gedaan.
Vandaar dat ik ook zeg, dat het altijd niet allemaal zo simpel is als het lijkt ;)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:38

GamblersCup schreef:

Dit bedoelde ik ja :) .

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:40

Mindim, ik vind het niet reëel om voor die paar uurtjes regen je paard dan maar 30+ uur binnen te houden. Van mij part zet je ze twee uurtjes in de regen buiten of in de binnenbak of whatever maar 30+ binnen vanwege het weer :n :o, nooit!

Mindim, maar je gaat mij toch niet vertellen dat áls de eigenaar niet bij de HA is dat jij er zelf bij blijft staan? Wil je als pensionhouder geen dekens wisselen, wissel je geen dekens. Etc. Je maakt het er imo (ik wil niemand tegen het hoofd stoten echt niet maar ik snap het niet helemaal) ook wel zelf naar als je al die crap pikt van je klanten :o.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:44

Skessa_ schreef:
Sees schreef:
.

Niet vaak, maar daarom gebeurd het dan ook niet vaak dat ze een hele dag binnen staan.
En daarom zie ik dat probleem ook niet, van eens een keer een dagje op stal ;)

Ja ik vind 30+ u dus geen dagJE :o.

Meggiemeg, al de middelen die jij beschrijft waren op ons bedrijf al aanwezig voordat onze pensionhouder aan een paardenstal begon, hij was immers koeienboer ;). Van de waterrekening schrik je inderdaad ja, daar staan niet genoeg mensen voor stik maar daar kun je een muntjessysteem voor aanleggen (moet je wel even in investeren :D ). Ik kijk er absoluut niet rooskleurig tegenaan maar zo somber als het hier geschetst wordt is het ook weer niet hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:45

Sees schreef:
Mindim, ik vind het niet reëel om voor die paar uurtjes regen je paard dan maar 30+ uur binnen te houden. Van mij part zet je ze twee uurtjes in de regen buiten of in de binnenbak of whatever maar 30+ binnen vanwege het weer :n :o, nooit!

Mindim, maar je gaat mij toch niet vertellen dat áls de eigenaar niet bij de HA is dat jij er zelf bij blijft staan? Wil je als pensionhouder geen dekens wisselen, wissel je geen dekens. Etc. Je maakt het er imo (ik wil niemand tegen het hoofd stoten echt niet maar ik snap het niet helemaal) ook wel zelf naar als je al die crap pikt van je klanten :o.

Wat wil je dan Sees, jij laat het dier creperen met zijn gaskoliek? Geen DA laten komen? Je kunt het als crap zien, maar dit gebeurt bij vele pensionhouders hoor. Pensionklanten die behoorlijk wat verwachten en maar hun paard niet zo serieus nemen, soms tijden niet komen. Dat is niet alleen bij ons op stal zo, weet ik te melden. Volpension verwacht men nog al een boel voor. Kijk maar eens hoeveel pensiongasten niet op tijd betalen, op DHZ stallen ze soms tot hun enkels in de oliebol staan, omdat een pensionklant niet komt. Mijn stal is daarom op volpension over gegaan, om dit soort toestanden te voorkomen.
Dekens worden inmiddels niet meer gewisseld en beleid is er wel, maar er zijn altijd mensen die vinden dat ze zich er niet aan hoeven houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:46

Oja, mijn oude paard staat ook wel eens 30 uur binnen. Als het ijzelt krijg je die niet naar buiten.