Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_nouska

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:36

Nee, helaas niet. We hebben afgesproken dat we een week op proef gaan bij stal 2 om te kijken of het ons daar bevalt. Ik rijd meer buiten dan in de bak en daar zijn geen mooie buitenrijdmogelijkheden, dus weet het nog steeds niet zeker.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:46

M_nouska schreef:
Ik zit met een groot dilemma.
Stal 1:
*het is een manege.
*kost €225 per maand maar ik wil een kastje en die kost €20 per maand.
*Op de fiets 7 minuten.
* 2 daags hooi en 3 daags biks.

Faciliteiten:
- 2 grote binnenbakken + overdekte longeerbak.
- 2 grote buitenbakken ( 20x40 en 40x100) + longeercirkel.
- stallen zonder paarden contact, wel met over de deur hangen.
- buiten spoelplek met alleen koud water.
- alleen zomer weidegang, de winter 24/7 binnen.

Voordelen:
+ het is dichtbij.
+ je kan de hele winter doorrijden.
+ er is altijd iemand die je kan helpen.
+ uitrijdmogelijkheden door de bossen.

Nadelen:
- de paarden staan alleen in een graspaddock.
- het is groot en ik hou van kleinschalig.
- er zijn altijd van die penny's die willen helpen.
- alleen zomer weidegang.

Stal 2:
* het is bij iemand thuis, maar er staat nog 1 iemand.
* kost €150 p/m met uitmesten, €175 p/m als de eigenaar het doet.
* het is drie kilometer fietsen over een donkere weg. Vind dat niet heel prettig.
* 3 daags kuil in zakken, 2 daags biks.
* zomer weide kan 24/7 of 's nachts naar binnen, de winter in de bak.

Faciliteiten:
- buitenbak met verlichting 20x40
- stallen zijn binnen. Paarden kunnen contact, maar niet over de deur hangen.

Voordelen:
+ paarden staan veel buiten.
+ veel contact.
+ gezellige sfeer,0.
+ ben veel alleen en vind dat erg fijn.

Nadelen
- het is ver fietsen over een enge weg.
- geen binnenbak.

Vind het heel lastig, ook omdat mijn moeder stal 1 beter vind en ik het daardoor niet meer weet.
Alvast bedankt voor de hulp.

Ik zou zeker voor stal 2 kiezen als ik jou was.
Je paardje is degene die er de hele dag moet doorbrengen en hier kan hij lekker naar buiten toe. En 3 kilometer fietsen is niet zo ver, t zal je vast meevallen. Plus met t geld wat je bespaard kan je misschien een keer een trailer huren en naar de bossen rijden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:45

Even een trailer huren klinkt best makkelijk, maar je moet dan ook nog "even" iemand vinden die een geschikte auto heeft en je wil brengen en na twee uurtjes rijden weer op wil halen. Ik doe dit nu soms met een paardentaxi, maar dat is een duur grapje en aangezien M-nouska nog op school zit denk ik dat dat niet te betalen is. Ik kan me dus wel goed voorstellen dat je graag goede uitrijmogelijkheden hebt. Maar natuurlijk niet ten koste van alles en als je paard echt in de winter niet van stal komt zou ik ook niet op een plek met mooie uitrijmogelijkheden gaan staan. Zijn er echt alleen maar deze twee opties?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:00

Gaat op die manege dus ook zo zijn dat het paard NOOIT daglicht ziet!!! Alls jij alleen in de winter laat op de dag/avond kan, en je paard heel de winter op stal....

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:48

Paard staat in een buitenstal, frisse lucht en licht is geen probleem.
Mijn vriendin en ik hebben in de omgeving gefietst, je kan er prima door de weilanden rijden, maar het bos blijft mijn favoriet.
Zondag gaan we een weekje op proef, we zullen zien of we er ons thuisvoelen.
Bedankt voor jullie tips en mening. :D

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:23

Nikass schreef:
Even een trailer huren klinkt best makkelijk, maar je moet dan ook nog "even" iemand vinden die een geschikte auto heeft en je wil brengen en na twee uurtjes rijden weer op wil halen. Ik doe dit nu soms met een paardentaxi, maar dat is een duur grapje en aangezien M-nouska nog op school zit denk ik dat dat niet te betalen is. Ik kan me dus wel goed voorstellen dat je graag goede uitrijmogelijkheden hebt. Maar natuurlijk niet ten koste van alles en als je paard echt in de winter niet van stal komt zou ik ook niet op een plek met mooie uitrijmogelijkheden gaan staan. Zijn er echt alleen maar deze twee opties?

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe duur zo'n paardentaxi is.
Maar aangezien ze best veel geld zou besparen, had het eventueel een optie kunnen zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:04

Post ff normaal wil je

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:07

Johnie schreef:
Nikass schreef:

Maar aangezien ze best veel geld zou besparen, had het eventueel een optie kunnen zijn.

Het kost mij 50,- per buitenrit en ik zit tien (auto)minuten rijden van het bos af. Maar die taxi moet eerst van de eigen locatie naar jouw stal komen, dan van stal naar het bos, dan terug naar eigen locatie, dan anderhalf of twee uur iets anders doen en dan hetzelfde verhaal omgekeerd. Kost bij elkaar dus best veel tijd.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:35

Nikass schreef:
Johnie schreef:

Het kost mij 50,- per buitenrit en ik zit tien (auto)minuten rijden van het bos af. Maar die taxi moet eerst van de eigen locatie naar jouw stal komen, dan van stal naar het bos, dan terug naar eigen locatie, dan anderhalf of twee uur iets anders doen en dan hetzelfde verhaal omgekeerd. Kost bij elkaar dus best veel tijd.

Hmm dan wordt het inderdaad een duur grapje.
Maar ondanks het buitenrij probleem zou ik alsnog voor stal 2 kiezen. Ivm het naar buiten kunnen in de winter.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:55

Ja ik ook :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:30

Hele winter op stal zonder mogelijkheid je paard overdag buiten te laten zetten is niet paardwaardig. dat betekent dat je paard per 24 uur er hoogstens 2 uurtjes uit komt inclusief rijden want als jij pas vrij bent na17:00 uur en ook nog moet eten en schoolwerk doen en je zit met bedtijd en sluitingstijden van de manege en evt. andere klanten die hun paard buiten willen hebben en/of willen trainen in de bak etc. En alle lessen die dan gereden worden. dan blijft er echt weinig tijd en plek over. Bij die andere stal kun je mogelijk die dagen desnoods overslaan als je in het donker fietsen zo'n probleem vind. je paard komt dan in elk geval nog buiten. misschien kun je zelf heen fietsen en wil 1 van je ouders je af en toe ophalen op die dagen? Als het maar om een paar km gaat... Hier moet ik onze dochter van 4 naar school brenen. dat is al 2km en dan wonen we echt net buiten het dorp! Dat is 5 minuten met de auto enkele reis. hoeft ze dus maar een kwartiertje te kosten, of bij halen en brengen een half uur. Als dat 1 of 2x per week is in die paar wintermaanden is dat vast te overzien. Er worden zoveel jongeren naar hun sport of hobby gebracht... Ouders rijden ook naar wedstrijden etc.

Tip: spaar het bedrag wat je overhoudt op en gebruik dat om af en toe een trailer te huren of iemand te vragen je ergens heen te rijden. met elke maand 70 tot 95 euro heb je daar best een leuk potje voor. Misschien kun je ook met een stalgenootje of de eigenaresse mee als die ergens heen gaan.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 07:36

Bedankt voor de tips en het mee denken.
Sta er nu een dagje en het bevalt me erg goed. Paard doet alsof ze nooit weg is geweest en ze heeft niet 1 keer gehinnikt, terwijl ze zo'n hinnikerd is.
Ze gaat nu niet meer in de kudde, kudde is te close om er nog een paard bij te doen. Ze staat nu met een kleine witte pony Roos, gaat erg goed.
De bak is alleen heel erg mul, ze zakt er erg ver in. Weet niet of dit slecht is of dat dat juist goed is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:22

mulle bak is niet goed voor de pezen.

evengeennaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:12

Gellukig kan M_Nouska nu samen met mij er naar toe fietsen! dus dat is bijna een probleem minder!

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:14

Maar jij gaat er niet elke dag heen.
Maar de dagen dat je kan fiets ik gelukkig niet alleen :)

evengeennaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:18

M_nouska schreef:
Maar jij gaat er niet elke dag heen.
Maar de dagen dat je kan fiets ik gelukkig niet alleen :)

en zo is dat :D ik ga zo vaak als ik kan hoor ;)

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:27

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:03

Lelies schreef:
Oh mijn topic is gesloten en ik werd naar dit topic verwezen.
[VSW] Twijfel andere pensionstalling

Ik heb je OP gelezen, ik zou echt geen seconde twijfelen en meteen gaan. 100 euro pm investeren in een paard dat op een gezonde manier kan trainen betaalt zichzelf wel uit door minder dierenarts kosten op termijn. Daarnaast is zo'n niet-rijdbare bak zo'n frustratie, dat moet je jezelf niet aan willen doen als je zo'n mooi alternatief hebt! Gaan! En als het in mijn omgeving (Amsterdam) is krijg ik graag het adres van je :D

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:13

Haha, nee helaas niet in de buurt van Amsterdam, Nikas, maar bedankt voor jouw mening!
Ik heb er een nachtje over geslapen en vind het toch een heel spannend besluit hoor. Jeetje, wat dat betreft ben ik toch een twijfelkont.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:55

Hoe duur is je stal nu?

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:02

Momenteel betaal ik 250 euro per maand, maar moet ik zelf nog wel brok e.d. kopen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:07

Okee, ja 350 is wel veel geld, ik snap je bezwaar, maar als het echt het enige is zou ik het toch wel doen. Mits je het kan betalen natuurlijk. Wel lekker hoor, een binnenbak in de winter :) (ook al ziet heel bokt dit als luxe, mijn paard en ik genieten er erg van als het zeikt van de regen) én een fijne buitenbak *\o/*

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:24

Tja, ik vind het lastig. Ik kan niet in jouw portomonnee kijken. :)

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:27

Precies, het is wel de opeenstapeling van pluspunten die het het overwegen waard maken. De weidegang in zomer en winter én luxe faciliteiten verder én liggend in een natuurgebied. Het kan niet beter zou ik denken...

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:34

Ik kan wel 100 euro per maand extra missen, maar het is niet niks.