joyce B schreef:Echter wil een 23/7 stal, niet perse betekenen dat het paard ook echt 23/7 op stal doorbrengt. Dat is afhankelijk van de inzet van het baasje om er voor te zorgen dat er beter voldaan wordt aan die voorwaarden.
Nadeel van het bestaan van dit soort stallen is echter dat als zo'n paard de pech heeft een baasje te hebben die daar geen oplossing voor heeft, dat zo'n dier dus echt al die uren, en met pech zelfs weken lang 24/7, de stal niet uit komt.
Uit oogpunt van paardenwelzijn zou het goed zijn als stallen mogelijkheid moeten hebben om elk paard minimaal een bepaald aantal uren (4 is een mooi minimum in mijn ogen, maar een stal die 's ochtends de paarden een uur in de stapmolen zet en 's middags 2 uur in een paddock of wei geeft in elk geval ook al afwisseling en beweging door de dag heen) op een fatsoenlijke manier buiten te kunnen hebben.
1 uur stapmolen en 2 uur paddock zou genoeg zijn? Oei, ik blijf me toch verbazen over dat zelfs mensen die tegen veel stal zijn nog best makkelijk denken over het; tegemoet komen aan de natuurlijke behoeften. 3 Uurtjes per dag je hok uit is voor een bewegingsdier met benen en een gestel dat is ontworpen voor het constant in beweging zijn echt niet goed genoeg!
Mijn minimum zou echt zijn een uur of 10 in de paddock met minimaal 1 maatje en fatsoenlijke ruimte om te bewegen en een stimulerende omgeving en dan nog onder de voorwaarde dat de overige uren op stal altijd iets te knabbelen is.