[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:23

joyce B schreef:
Echter wil een 23/7 stal, niet perse betekenen dat het paard ook echt 23/7 op stal doorbrengt. Dat is afhankelijk van de inzet van het baasje om er voor te zorgen dat er beter voldaan wordt aan die voorwaarden.

Nadeel van het bestaan van dit soort stallen is echter dat als zo'n paard de pech heeft een baasje te hebben die daar geen oplossing voor heeft, dat zo'n dier dus echt al die uren, en met pech zelfs weken lang 24/7, de stal niet uit komt.

Uit oogpunt van paardenwelzijn zou het goed zijn als stallen mogelijkheid moeten hebben om elk paard minimaal een bepaald aantal uren (4 is een mooi minimum in mijn ogen, maar een stal die 's ochtends de paarden een uur in de stapmolen zet en 's middags 2 uur in een paddock of wei geeft in elk geval ook al afwisseling en beweging door de dag heen) op een fatsoenlijke manier buiten te kunnen hebben.

1 uur stapmolen en 2 uur paddock zou genoeg zijn? Oei, ik blijf me toch verbazen over dat zelfs mensen die tegen veel stal zijn nog best makkelijk denken over het; tegemoet komen aan de natuurlijke behoeften. 3 Uurtjes per dag je hok uit is voor een bewegingsdier met benen en een gestel dat is ontworpen voor het constant in beweging zijn echt niet goed genoeg!

Mijn minimum zou echt zijn een uur of 10 in de paddock met minimaal 1 maatje en fatsoenlijke ruimte om te bewegen en een stimulerende omgeving en dan nog onder de voorwaarde dat de overige uren op stal altijd iets te knabbelen is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:30

paulinebes schreef:
joyce B schreef:
Mijn ideaal kan zijn 24/7 op de wei, maar voor mijn merrie met insulineresistentie is dat absoluut niet het meest ideale plaatje. Ook de aanwezigheid van ongedierte en slechte weersomstandigheden en bodemgesteldheid maken 24/7 op de wei minder ideaal

Nee dus dan is het alternatief 24/7 in een paddock, kaal weiland of iets vergelijkbaars met voldoende hooi en andere zaken om het gebrek aan grazen enigszins te kunnen compenseren of half/half (ik heb geen ervaring met insulineresistentie dus daar weet ik te weinig van af).

Als je het hebt over ongedierte, slechte weersomstandigheden en bodemgesteldheid, als niet ideale omstandigheden. Dan zijn dat vooral omstandigheden waarvan jij denkt dat je paard dat niet prettig vindt of waar de stalbeheerder niet blij van wordt (kapot trappen van het land). Al deze factoren zijn denk ik in de meeste gevallen geen enkel probleem voor het paard zelf.
Stel je voor je zet de stal open en tegelijkertijd ook het weiland (met kudde) en er zijn vliegen of het regent en het is modderig, welke keuze denk je dan dat het paard zal maken. Loopt hij de stal in en blijft hij/zij daar of gaat je paard het land in naar de kudde en begint onverstoorbaar (ondanks al die "niet ideale" omstandigheden) te grazen?

Mijn paarden kunnen zelf kiezen. Ze kunnen het grootste deel van het weideseizoen ook zelf teruglopen uit de wei als ze willen.
Als ik het dus heb over niet ideale omstandigheden als ongedierte en regen (regen vooral najaar of vroege voorjaar of als het echt de hele dag regent) dan gaat het er om dat de paarden zelf de wei uit willen naar de bak, paddock of stal.

In het dazenseizoen staan de paarden vrijwillig vrijwel de gehele dag (10 tot 16 uur of nog later afhankelijk van het weer) in (of om) de inloopstal. Soms proberen ze het even in de wei, maar komen dan weer terug rennen.

In de winter met bodemgesteldheid telt mijn mening ook mee. Losgetrokken ijzers, dikke opgezette pezen en diepe gaten in het land wordt ik ook niet vrolijk van.
Als het te nat wordt in de paddock in de ogen van de paarden, blijven ze in en om de stal op de verharde bodem, vaak binnen met veel regen.

Ik denk dat ik redelijk kan inschatten wat mijn paarden zelf vinden aangezien ik een groot deel van de dag kan observeren wat ze doen met hun vrijheid.

Als je dan niet de mogelijkheid hebt om ze zelf te laten kiezen, dan heb je al wel een idee wat ze onder welke omstandigheden wel of niet prettig vinden. En paarden zijn vaak slim genoeg om hun ongenoegen duidelijk te maken. Bijvoorbeeld door voor de draad heen en weer te gaan rennen als ze het niet meer leuk vinden in de wei, of door tegen de staldeuren te bonken of slaan als ze te lang op stal moeten staan naar hun zin. De paarden die ik hier heb in elk geval wel. Ben blij dat ik beetje bij beetje alles steeds meer zo af krijg dat ze steeds grotere keuzevrijheid hebben.

Overigens beperk ik wel de weideuren ivm de insulineresistentie van mijn merrie, en hebben mijn merrie en nog een ponymerrie een graasmasker op omdat ze anders helemaal niet op de wei zouden kunnen, en op deze manier kan het (zei beperkt) wel en daar zijn ze heel gelukkig mee. Gelukkiger dan 24/7 op het zand in elk geval.

Kinke

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:02

Als ik zelf niets zou doen tegen de dazen dan zouden mijn paarden (uiteraard afhankelijk van het geweldige Nederlandse weer) in de periode juni t/m september/oktober niet buiten kunnen zijn overdag. We hebben hier enorme hoeveelheden van die krengen. Echter, ik doe ze vliegendekens op en onze dazenval doet hard zijn best, zo kunnen ze toch lekker buiten ravotten. Ik ben geen dekenliefhebber, dus de rest van het jaar staan ze lekker in hun blote kont. Zelfs mijn Spaanse Hispano-Arabe merrie die vorig jaar vanuit Zuid-Spanje hier naartoe is gekomen heeft genoten in de sneeuw, niks geen gebibber, gemiep dat ze naar binnen wou etc. (uiteraard laat ik ze niet zonder eten buiten staan, of het nou op de wei is of in de paddock)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:05

@ Fellor, als je goed leest wat ik schrijf, zie je dat ik niet zeg dat die 3 uur genoeg is, maar dat ik aangeef dat hoe je paard er bij staat en waar je hem neer zet een groot deel de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het paard is.

De stal hoeft niet alles te regelen. De stal zorgt voor een basisverzorging (die drie uur bijvoorbeeld) en de eigenaar moet de rest regelen. Er zijn ook genoeg doe het zelf stallen waarbij de eigenaar het zelf moet regelen, dus waarom zou je dat niet moeten doen als jouw stalhouder maar beperkt buiten zet?
Moeten al die doe het zelf stallen dan ook maar opdoeken?

Wel moet er de ruimte zijn om de paarden, liefst in een groepje, buiten te kunnen zetten. Het treffen van die voorzieningen is belangrijk. Als er te weinig ruimte is om je paard buiten te zetten (met 3 paddocks op 100 paarden is die kans erg groot als er ook geen weidegang beschikbaar is in de winter) en je hebt zelf geen tijd op rustige momenten en kunt dat ook niet regelen met anderen, dan kun je daar beter niet gaan staan!

Voor de winter, met vies weer, vind ik die basis van stap/trainingsmolen, afgewisseld met voerbeurten op stal en paar uur paddock een afwisselende basisservice op een sportstal waar men met minder ruimte alle paarden gegarandeert elke dag buiten wil hebben en beweging wil aanbieden. Werktijden zijn meestal tussen 7 en 18:00 voor het grootste deel van het personeel. Met nog een late voerbeurt als het goed geregeld is.

De ruiter kan zelf ook 's ochtends nog komen om zijn paard er langer uit te halen om te trainen of te wandelen, of 's avonds het paard nog met anderen in de paddock of wei zetten en dan gaan koffieleuten in de kantine of kijken bij anderen die aan het trainen zijn.

Niet elk paard is blij met 10 uur op een zandpaddock in de regen, of kan 10 uur op een weide lopen.
Mijn paarden kunnen zelf kiezen. Op slechte dagen blijven ze echt het grootste deel van de dag en nacht binnen staan. Als ik ze niet buiten zou voeren, de drinkbak niet buiten zou staan en de alpha merrie ze niet af en toe er uit zou jagen, dan zouden ze op dat soort dagen amper buiten de stal komen.

Ik ga ze er ook niet toe verplichten (bij erg slecht weer, als ze zelf steeds binnen blijven hang ik wat meer netten binnen, bij redelijk weer hangen ze gewoon buiten) . Ik voel me niet schuldig, want ze kiezen er zelf voor.

Ik zou zelf niet snel mijn paard weer zo stallen op een plek waar ze niet kunnen kiezen, maar de omstandigheden en wat de eigenaar met het paard doet speelt ook mee.
Voor mensen die zelf niets met hun paard doen, fokmerries, oudjes, en opfok, tja, die zouden het liefst gewoon dag en nacht moeten kunnen leven in een groepshuisvesting, of in elk geval overdag.

Veel stallen zijn nog ouderwets gebouwd, en het zal echt wel een flink aantal jaren duren voordat het gewoon wordt in Nederland om groepshuisvesting te bouwen, of meer paddockboxen, of.... En er moet ook geld voor zijn. De investeringen in goede paddocks, nieuwe stallen zijn groot, en gemeenten moeten ook mee werken om meer schuilgelegenheden te mogen bouwen in paddocks. De m2 zijn nu vaak zeer beperkt. Dat maakt het ook niet makkelijker. Daarbij willen veel mensen niet veel (meer) betalen voor hun stal... Ze kunnen het eigenlijk niet betalen (moet je nagaan wat voor lasten een stalhouder heeft die vanaf niets zo'n bedrijf op moet bouwen en onderhouden!), of ze geven het geld liever uit aan dure setjes, mooie dekens, merkkleding, lessen en andere priveuitgaven.

Jij als eigenaar blijft eindverantwoordelijk over het welzijn/welbevinden van het paard. Als de stal dat niet voldoende voor/van je overneemt, en jij kunt het zelf niet waarmaken naar je paard, dan kun je beter verhuizen, of je paard wegdoen...

@Kinke: Hier lopen de paarden ook met vliegendeken op en ik heb 3 dazenvallen. 1 bij de paddock, 1 bij de bak en 1 die makkelijk verplaatsbaar is en ik in de wei kan zetten waar ze mogen lopen. Toch is de overlast daarmee niet helemaal weg.
Als het echt erg is moet ik ze ook in de stal/paddock nog inspuiten met dazenspray zodat ze even rust hebben...

Toen ik ze nog opsloot heb ik ze een keer na het werk zeiknat zwetend en hijgend met een geul langs de draad gerend terug gevonden. Ook andere momenten vaak genoeg gemerkt dat ze die beesten een ellende vinden. Beter 's nachts op de wei, alleen zit ik dan wat met het aantal uren en dat mijn merrie zonder toezicht met haar graasmasker rondloopt, kan blijven haken achter dingen of urenlang onbeperkt kan grazen als ze hem af krijgt met rollen of er op staan, en ik lekker lig te slapen en niets doorheb...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 23-05-13 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:08

Ik heb er hier 2 die vorig jaar niks leuker vonden dan elkaars vliegendekens tot in reepjes te scheuren. Vliegenmaskers zelfde idee. Dan maar zonder. Op het ene stuk weiland is erg weinig schaduw, daar staan ze dan ook best vaak in de stal overdag.
Op het andere stukje staan wél heel wat bomen die flink schaduw leveren en rarara... staan ze ook heel de dag uit zichzelf binnen! Alleen maar om die rotbeesten te ontkomen.

Als ik dan moet kiezen zet ik ze liever overdag 12u op stal met veel te knabbelen en 's nachts op stal dan 24u buiten. ook omdat ze zichzelf tot bloedens toe gingen schuren wanneer ze veel gestoken waren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:17

oftewel... Je hebt helaas niet alles zelf in de hand en probeert het naar omstandigheden zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen en rekening te houden met je paard ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:20

Dazenspray en ik zijn ook goede vrienden :)
Ik vind zelf een stapmolen echt een verschrikkelijk idee....steeds hetzelfde rondje lopen....echt geestdodend.
Dat is het nou net Joyce....als iemand het 'naar omstandigheden zo goed mogelijk doet'...dat kan ook iemand zijn wiens paard 1 of 2 uurtjes uit de stal komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:24

Je kan ook gras laten groeien in een stapmolen en ze dat af laten eten? Kunnen ze bewegen en eten tegelijk, maar dan wel op een gezond tempo.

De enige dazenspray die hier echt goed werkte is Attex maar die wordt niet vaak meer verkocht omdat het zo stinkt, vlekken maakt en ook bruine sporen achterlaat op witte paarden. En dan krijg IK de prikken van de dazen ipv de paarden;

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:33

Volgens de aanbevelingen van Dieren/Paarden Welzijns Richtlijnen is LOS en VRIJ buiten lopen minimaal 4 uren. Zelf vind ik dat lachwekkend weinig, en het zijn slechts "aanbevelingen" geen verplichtingen, dus gaat het nog steeds vaak genoeg anders... Dat betekent dus alsnog in een etmaal 20 uren veroordeeld tot een stal. Vind ik ECHT niet kunnen.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:03

@joyce fijn dat ze zelf kunnen kiezen en je hebt het prima geregeld voor je paarden. Je moet inderdaad een goed beeld hebben, wat jouw paarden wel en niet fijn vinden. Ik moet m.b.t. die dazen zeggen dat ik daar in de zomer zelf meer last van heb dan mijn merrie. :?
Misschien heeft ze een wat dikkere huid/vacht (tinker), waardoor ze er minder last van heeft dan jouw paarden. Ze zwiept wel wat met haar staart, maar ze rent er niet van weg. Ook regen en modder deren haar niet zoveel. In de zomer staan ze zonder schuilstal, wel met wat natuurlijke beschutting in het land. Het is misschien ook net wat ze gewend zijn. Als ze in de winter in de paddock staan met schuilstalletje, dan staan ze daar wel regelmatig onder. Maar of het echt beschutting zoeken is, of dat ze er gewoon rustig/veilig (vaste stekkie) staan, weet ik niet.
V.w.b. grond: mijn paard heeft geen ijzers (nodig) en dat heeft m.b.t de bodemgesteldheid (te hard, glad, te nat/zacht) alweer de nodige voordelen, dan als je paarden met ijzers hebt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 00:19

ja, heb liever geen ijzers nodig, maar helaas teveel problemen met de voeten van deze merrie.
Hihihi, hier toen ik alleen een kleine inloopstal had, trof ik ze overdag in de dazentijd wel eens met zijn vieren aan in de stal (3 bij 6) met het hoofd bij de muur en de konten bij de open zijde, zij aan zij, schaduw en bescherming zoekend...

Ik heb eigenzinnige paarden met gebruiksaanwijzing :P komt misschien omdat ze zoveel ruimte krijgen om zelf te kiezen en zichzelf te zijn O:)

Met "naar omstandigheden het zo goed mogelijk doen" bedoel ik wel voor het groene gebied :P Standaard 1 of 2 uurtjes er uit is voor mij niet het "groene gebied" ;)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:40

Mijn ene paard staat 24/7 buiten op een groot grasland met schuilstal en bomen, maar is ook nog jong en volop in de groei. Mijn andere paard (aanleg om dik te worden) staat overdag de hele dag buiten op een kaal land en s'nachts op stal. Wordt bijgevoerd met hooi.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:16

Hier is helaas geen mogelijkheid om de paarden in de winter de hele dag buiten te hebben. In de zomer staan ze de hele dag op het land, en 's winters komen ze in de paddock.
Maar ik heb zelf het idee dat mijn paard er absoluut niet onder lijd. Nu 's zomers gaat hij op verschillende tijden naar binnen(ligt er net aan wanneer er iemand is, soms 6 uur, soms 8 of 9 uur pas), maar soms staat hij om 4 uur al voor het draadje te wachten. En dat is niet omdat er dan eten in z'n stal ligt, dat komt pas rond zes uur. Hij eet door z'n medicijnen voor schimmel in z'n darmen nu ook z'n brokken niet echt, dus hij wil echt niet naar stal voor dat eten nu, hij eet op dit moment bijna alleen gras en kuil, en het kuil komt 's avonds rond een uur of elf pas. Hij is het gewoon zat dan. Zelfde in de winter, staat hij ook al voor het hek, terwijl er echt niet altijd eten in stal ligt. Ik denk dat ik hem er echt niet gelukkig mee zou maken om dag en nacht buiten te zetten. Dus ik denk niet dat het voor elk paard opgaat dat ze de hele dag buiten moeten/willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:42

xJess schreef:
Hier is helaas geen mogelijkheid om de paarden in de winter de hele dag buiten te hebben. In de zomer staan ze de hele dag op het land, en 's winters komen ze in de paddock.
Maar ik heb zelf het idee dat mijn paard er absoluut niet onder lijd. Nu 's zomers gaat hij op verschillende tijden naar binnen(ligt er net aan wanneer er iemand is, soms 6 uur, soms 8 of 9 uur pas), maar soms staat hij om 4 uur al voor het draadje te wachten. En dat is niet omdat er dan eten in z'n stal ligt, dat komt pas rond zes uur. Hij eet door z'n medicijnen voor schimmel in z'n darmen nu ook z'n brokken niet echt, dus hij wil echt niet naar stal voor dat eten nu, hij eet op dit moment bijna alleen gras en kuil, en het kuil komt 's avonds rond een uur of elf pas. Hij is het gewoon zat dan. Zelfde in de winter, staat hij ook al voor het hek, terwijl er echt niet altijd eten in stal ligt. Ik denk dat ik hem er echt niet gelukkig mee zou maken om dag en nacht buiten te zetten. Dus ik denk niet dat het voor elk paard opgaat dat ze de hele dag buiten moeten/willen.

En ik weet zeker dat als ik jouw paard hier in een omgeving waar ze beschutting kunnen zoeken, waar weinig insecten zijn en ze in een stabiele kleine kudde met de hele dag wat te knabbelen zou staan gelukkiger maken dan bij jou op stal.

Je kan je ook afvragen waar die schimmel in de darmen vandaan komt..

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 01:01

xJess schreef:
maar soms staat hij om 4 uur al voor het draadje te wachten. En dat is niet omdat er dan eten in z'n stal ligt, dat komt pas rond zes uur. Hij eet door z'n medicijnen voor schimmel in z'n darmen nu ook z'n brokken niet echt, dus hij wil echt niet naar stal voor dat eten nu, hij eet op dit moment bijna alleen gras en kuil, en het kuil komt 's avonds rond een uur of elf pas. Hij is het gewoon zat dan.

Paarden zijn heel erge gewoontedieren. Dat zit in zijn systeem, ik denk persoonlijk niet dat hij echt naar binnen wil om het naar binnen gaan. Hij weet niet beter. Daarnaast is een vlak weiland met gras en verder niks natuurlijk ook dodelijk saai ;) Mijn paarden hebben echt wel even moeten wennen hoor aan die omschakeling van op staal gaan naar 24/7 buiten. Eentje had het meteen helemaal bekeken en zag het leven weer helemaal zitten. De ander heeft er echt wel eventjes moeite mee gehad en wat meer tijd nodig gehad. Zowel fysiek als mentaal. Maar nu, een jaar later wil ik niet meer terug. Voor geen goud. Want de verandering die ik gezien heb in mijn paarden is immens. Zo had ik dat van te voren nooit verwacht :) !

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 10:47

Wizz99 schreef:
xJess schreef:
maar soms staat hij om 4 uur al voor het draadje te wachten. En dat is niet omdat er dan eten in z'n stal ligt, dat komt pas rond zes uur. Hij eet door z'n medicijnen voor schimmel in z'n darmen nu ook z'n brokken niet echt, dus hij wil echt niet naar stal voor dat eten nu, hij eet op dit moment bijna alleen gras en kuil, en het kuil komt 's avonds rond een uur of elf pas. Hij is het gewoon zat dan.

Paarden zijn heel erge gewoontedieren. Dat zit in zijn systeem, ik denk persoonlijk niet dat hij echt naar binnen wil om het naar binnen gaan. Hij weet niet beter. Daarnaast is een vlak weiland met gras en verder niks natuurlijk ook dodelijk saai ;) Mijn paarden hebben echt wel even moeten wennen hoor aan die omschakeling van op staal gaan naar 24/7 buiten. Eentje had het meteen helemaal bekeken en zag het leven weer helemaal zitten. De ander heeft er echt wel eventjes moeite mee gehad en wat meer tijd nodig gehad. Zowel fysiek als mentaal. Maar nu, een jaar later wil ik niet meer terug. Voor geen goud. Want de verandering die ik gezien heb in mijn paarden is immens. Zo had ik dat van te voren nooit verwacht :) !

Ja dat weet ik, maar hij wordt altijd gewoon veel later binnen gehaald, dus het is niet dat als hij voor het draadje staat al naar binnen gaat. Hij wordt op verschillende tijden naar binnen gehaald. Tja als een vlak gras weiland saai is, waar zou je hem dan willen hebben? In de paddock met wat kuil is net zo goed saai dan. Hij staat trouwens gewoon in een groep van 14 paarden, waarvan het grootste deel niet om 4 uur al voor het draadje staat. ;)

En over die schimmelinfectie, dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Hij krijgt speciaal voer, dat bij laarakker goed gekeurd is, net als het kuil dat hij krijgt. Ik denk dat het komt doordat zijn weerstand een tijdje laag is geweest door bloedvergiftiging.
En tja dan zullen er dus alleen paarden kunnen staan in een bepaald stukje van Nederland. Hij staat in een stabiele kudde en heeft de hele dag wat te knabbelen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:54

Ik heb ook geprobeerd mijn paard 24/7 buiten te zetten (helaas geen schuilstal) en dat ging dus niet. Paard viel af, was oververmoeid en werd ziek. Als ik iets niet kan hebben is het een paard met verminderde weerstand aangezien ze latent aanwezig straalkanker heeft. Als de weerstand verminderd komt de straalkanker weer terug. Voor mij een heel gemakkelijke beslissing om haar, op advies van Laarakker, weer 's nachts op stal te zetten. Gelukkig staat ze wel overdag de hele dag buiten.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:13

Het blijft een welles nietes verhaal hier. Het mooiste is buiten, maar idd dat kan niet altijd dus dan is dat zo.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:01

Alleen is die "kan niet" nogal vaak een vorm van "wil niet".
In de winter vind ik 4 uur los buiten een minimum en in de zomer de hele dag. Uiteraard maakt de inrichting van de stal ook wel wat uit, maar dit zie ik persoonlijk als minimum. Buiten hoeft zeker niet altijd op gras te zijn, maar wel met gezelschap van andere paarden, in een redelijk vaste groep.
Wat betreft wennen aan 24/7 buiten: sommige paarden wel en andere niet. Ons kwartje vindt het zomerregime van 24/7 buiten geen goed idee, die wil graag een paar uur per etmaal op stal. Dat vindt hij ondertussen al een aantal jaren en hij verandert daar niet echt in. Hij doet het verder niet slecht, maar hij zou graag de nacht in alle rust op stal doorbrengen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:33

Ik ken idd legio mensen die niet willen, maar die zeggen dat ook gewoon hoor.
En ik ken ook zat mensen die wel willen maar niet kunnen.
Het is een beetje gevaarlijk om als iemand zegt dat het niet kan, te concluderen dat ie wel niet zou willen. Snap je wat ik bedoel?
Er zijn zeker wel situaties waarin het niet kan.
En natuurlijk kun je dan de discussie beginnen of iemand een paard had moeten nemen of niet. Maar in de huidige situatie kan het soms niet anders. Spijtig genoeg.
Wel kun je iemand er op aan spreken hoe die daar vervolgens mee omgaat; haal je het onderste uit de kan om tóch nog zoveel mogelijk vrijheid en leuke dingen aan je paard te geven, of laat je t maar voor wat het is?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:43

Een keuze kan zijn om paard verder weg te stallen waar dingen wel kunnen....... Er zijn mensen die dat doen, die het dus zo sterk willen dat ze het zo oplossen. Er zijn zelfs mensen die zelf ook verhuizen naar een plek waar ze hun paard naar hun zin kunnen stallen. Nou hoeft niet iedereen vanuit de Randstad naar het oosten te verhuizen, maar het is een keuze die je kunt maken. Dat je die niet WIL maken kan ik me overigens uitstekend voorstellen, maar zeg niet dat het niet KAN. ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:45

Verder weg gaan staan als je geen auto hebt en geen rijbewijs is niet al te ver weg dan, kan ik je vertellen. Anderhalf uur reizen enkele reis met OV naar je stal gaat je echt opbreken hoor, qua tijd en financieel. Verhuizen behoort ook niet altijd tot de opties. Ik ben daar serieus mee bezig geweest, maar mijn huis verkopen gaat op dit moment niet lukken. Het is niet altijd alleen maar een kwestie van `wat heb je er voor over`

sappolz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:07

Mijn paard gaat van 24/7 buiten, weer terug naar een pensionstalling. Dik door teveel gras, mager door te weinig. Geen water of water wat hele dagen in de zon staat. Geen regelmaat met eten eb drinken. Vechten om je plek in de groep en de energie niet hebben om voor je eten op te komen. Nee ik wil geen brooke hospital paardje meer. 24/7 lijkt perfect maar er zijn paarden waarvoor het echt niet kan! Regelmaat in het voer, en aandacht. Ieder paard is anders, ieder mens gelukkig ook.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:10

Ik vind t belachelijk dat je uberhaupt je moet verontschuldigen als je je paard op een pensionstal hebt staan. :wave:

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:49

en het draait er altijd op uit dat de 24/7 buiten mensen zo'n topic altijd totaal overnemen.