paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:41

zo simpel is het niet altijd...
Mijn merrie trapte ook altijd haar ijzer af, zelfs met springschoenen, vooral als het land iets zachter werd kon het heel snel gaan, maar ook gewoon in de paddock als ze even een paar dolle minuten had. Dan stond ze al krap op haar ijzers, achterkant naar binnen gebogen en afgerond en iets verder onder de voet gelegd zodat die voet sneller weg zou kunnen komen, de hoefsmid van de kliniek waar ik haar laat beslaan en bekappen bij problemen, had haar het liefst zonder lopen vanwege dat hele gedoe...

Ze heeft nu speciaal beslag, vanwege hoefbevangenheid zomer 2011 en daardoor afgelopen jaar problemen et losse wanden. Het is een speciaal hoefijzer voor hoefbevangen paarden, voorkant open, achterkant dicht en straal ondersteuning. Maar wat volgens mij het grote verschil heeft gemaakt is dat er rond het grootste deel van het ijzer een flinke opzet in zit. Het is een soort break-over ijzer, dat afrollen veel makkelijker maakt. De linker voet waar ze steeds het ijzer van aftrapte, is hij er nog steeds iets verder onder gelegd, en nu trapt ze hem al een paar maanden niet meer los of af. Heb nog steeds springschoenen om voor de zekerheid, maar het is echt een verademing.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:47

Freya6 schreef:
maratjesammy schreef:
Ik ben hier ook benieuwd naar, vooral de mensen met paarden die rondom beslagen zijn?

Onze haflinger merrie staat rondom op ijzers en heeft echt ijsklompen met dit weer.
Ze vind het ook echt niet leuk buiten omdat ze niet makkelijk kan lopen of uitglijdt.
Rijden of iets van beweging geven is dus niet haalbaar omdat wij geen beschikking hebben over een binnenbak.

Dus ik volg even.

Groene zeep eronder schijnt de klonten tegen te gaan

Helaas. Vandaag veel groene zeep in de hoeven gedaan en in 10 minuten tijd wel 4x grote klonten sneeuw/ijs eronder vandaan kunnen hakken/bikken zo vast als het zat. (paard rondom op ijzers). Paard nu al bijna 1,5 week niet bereden/gelongeeerd en nu een sjaggie paard. Paardjelief wil graag werken en vindt dit helemaal niks. Ik hoop dan ook heel erg op de dooi. Kan ie mooi even goed los en zijn verzameling eieren kwijt voor ik me er weer op waag.

powerkippie

Re: paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:54

Al dagen geen last van klompen merk wel dat ze het na vier uur zat zijn ! Dus haal ik ze wel eerder binnen

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:44

martine0503 schreef:
Helaas. Vandaag veel groene zeep in de hoeven gedaan en in 10 minuten tijd wel 4x grote klonten sneeuw/ijs eronder vandaan kunnen hakken/bikken zo vast als het zat. (paard rondom op ijzers). Paard nu al bijna 1,5 week niet bereden/gelongeeerd en nu een sjaggie paard. Paardjelief wil graag werken en vindt dit helemaal niks. Ik hoop dan ook heel erg op de dooi. Kan ie mooi even goed los en zijn verzameling eieren kwijt voor ik me er weer op waag.

Laatst gelezen op bokt: placemats als alternatief voor sneeuwbeslag. Gisteren geprobeerd en het werkt!
Het kost een beetje passen en meten en frutten en frotten om de placemat klem te krijgen in de hoef (achterste stuk onder de takken van de ijzers geschoven) en daarna heb ik een flinke lik hoefvet op de placemats en ijzers gesmeerd.
Mijn paard heeft een uur ijsklontloos in de paddock kunnen dollen. *\o/*
Misschien werkt het ook met rijden. Probeer maar eens. :)

AwesomeXKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 09:26

Ja dat gaat gewoon je moet hem beslag op zijn hoeven geven!
Dan kan je paard gewoon in de weide.
Trouwens paarden vinden het buiten fijner. :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 09:47

het wordt vandaag 3 graden... doei sneeuw!!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:07

Batlow schreef:
het wordt vandaag 3 graden... doei sneeuw!!

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:14

Dinsdag staat er alweer 12 graden :wow: :wow: :wow: :wow: *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:22

Love it!!!!!!!!

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:26

Wie goed naar het nieuws heeft gekeken :+
Weet dat ht sneeuw, anders is dan alle andere jaren.
Het schijnt geen plakkerige sneeuw te zijn, omdat het in het najaar heel lang droog is gebleven.

Ik heb een nieuwe haflinger, maae ik heb hem ook gelijk naar buiten gedaan!
Wel de eerste dag met bescherming en daarna zonder.
Het is goed te doen en een paard kan net zo goed uitglijden in een weiland hoor :j
Ik zie ieder paard telkens genieten als ze buiten staan, bij ons vinden ze binnen maar niks.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:31

knetterhard schreef:
Wie goed naar het nieuws heeft gekeken :+
Weet dat ht sneeuw, anders is dan alle andere jaren.
Het schijnt geen plakkerige sneeuw te zijn, omdat het in het najaar heel lang droog is gebleven.

Ik heb een nieuwe haflinger, maae ik heb hem ook gelijk naar buiten gedaan!
Wel de eerste dag met bescherming en daarna zonder.
Het is goed te doen en een paard kan net zo goed uitglijden in een weiland hoor :j
Ik zie ieder paard telkens genieten als ze buiten staan, bij ons vinden ze binnen maar niks.

Onder de hoeven met ijzers blijft de sneeuw behoorlijk vast zitten. Gewoon bikken om het er onder uit te krijgen. Daarom zet ik die van mij echt niet in de sneeuw. Tis echt behelpen nu, maar het einde is inzicht *\o/*

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:35

Inderdaad ik denk dat het met ijzers anders is: j
Maar doelde meer op paarden zonder ijzers.
Ik heb eens gehoord dat een panty om de hoef van het paard, ook goed helpt?
Maar als het waar is?? Geeeen idee?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:37

Volgend jaar dus sneeuwringen laten zetten. Mijn paard met rondom ijzers vermaakt zich heel prima in de sneeuw en absoluut geen klompen.

En dat de sneeuw niet plakt door een droog najaar...... Hier anders een heel nat najaar.
Heeft gewoon te maken dat het hoog in de lucht al koud is. Er bestaan heel veel soorten sneeuw, alles afhankelijk van temperaturen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:38

Mijn merrie staat lekker 24/7 in de sneeuw, ik denk dat ze echt helemaal gestoord zou worden als je haar de hele dag in een hokje zou opsluiten. Ik vraag mij echt af hoe de mensen die ze binnen houden dat zouden doen als ze in een land zouden wonen waar een paar maanden sneeuw normaal is? Of toen we hier een week of 4 sneeuw achter elkaar hadden? Als ik mijn paard nu sinds de sneeuw binnen had gehouden zou ik echt bang zijn om het beest naar buiten te gooien als het heeft gedooid, dan is juist alles een natte bende en gaan ze glijden. Toen in Canada zat liepen ook de paarden met gewone ijzers gewoon in de sneeuw, nooit problemen van gezien.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:39

Vraag me af of er echt paarden 2weken lang hun hok niet afgeweest zijn.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:40

Ja die zijn er zeker, maar wel een uurtje eruit voor een uurtje hobbelen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:41

maratjesammy schreef:
Elisa2 schreef:
Hier gaan ze gewoon naar buiten,wij zorgen altijd dat de paddock vlak is en idd voor de rest zijn ze zelf echt wel voorzichtiger.Ze hebben geen ijzers,maar voor de mensen met paarden die ijzers hebben.

Je kunt de ijzers er tijdelijk onderuit laten halen of speciaal sneeuwbeslag eronder laten slaan.

Dit hebben wij overlegt met onze smid maar haar hoeven groeien te langzaam waardoor ze gaan brokkelen en scheuren dat het gevaarlijk word.
Speciaal sneeuwbeslag hebben we het ook een over gehad, dit is schijnbaar met een rubbertje die de sneeuw er weer uit drukt.
Maar dat helpt maar een half uurtje zei onze smid want dat rubbertje bevriest en doet het alsnog niks meer.

Of bedoel jij een ander soort sneeuwbeslag? Dan zou ik graag willen weten wat voor?

brokkelen en scheuren gebeurd bij mijn weten juist bij hoeven die te lang zijn...
Of als ze veel op het harde lopen. Geen van beide is bij jou van toepassing nu in deze winter.
Mijn paard zijn hoeven groeien ook heel langzaam en haal ik elke winter van zijn ijzers af. Die heb je dan gewoon niet nodig...
Elk paard merkt wat hij wel en niet kan doen in de sneeuw, wij mensen schrikken daar soms van, maar vergeten dat paarden dat instinct echt nog wel hebben...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:44

pluklief schreef:
Mijn merrie staat lekker 24/7 in de sneeuw, ik denk dat ze echt helemaal gestoord zou worden als je haar de hele dag in een hokje zou opsluiten. Ik vraag mij echt af hoe de mensen die ze binnen houden dat zouden doen als ze in een land zouden wonen waar een paar maanden sneeuw normaal is? Of toen we hier een week of 4 sneeuw achter elkaar hadden? Als ik mijn paard nu sinds de sneeuw binnen had gehouden zou ik echt bang zijn om het beest naar buiten te gooien als het heeft gedooid, dan is juist alles een natte bende en gaan ze glijden. Toen in Canada zat liepen ook de paarden met gewone ijzers gewoon in de sneeuw, nooit problemen van gezien.

hihi, daar denk ik ook altijd aan. Toevallig vroeg mijn hooi boertje van de week of ik op een gebroken been zat te wachten. Nou meneer, als ze er in Ijsland tegen kunnen dan zullen die van mij het ook wel redden! ;) Helaas is mijn paddock niet helemaal vlak en is het lopen daarin wat beperkt, maar in de wei gaan ze elke dag even een uurtje uit hun dak!

Als kind zijnde reed ik ook gewoon met mijn pony in de sneeuw. Toen was het heel normaal om lekker met de pony's het bos in te gaan.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:48

Iedereen dus blij met de naderende dooi. Beetje jammer dat ze direct mega wisselvallig weer verwachten met veel regen en wind.

:evaw: winter, :wave: herfst! :(

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:51

Jessix schreef:
Als kind zijnde reed ik ook gewoon met mijn pony in de sneeuw. Toen was het heel normaal om lekker met de pony's het bos in te gaan.

Doe ik nu ook, heerlijk in de verse sneeuw of in de net iets aangestampte sneeuw echt super lekker rijden. Ik snap niet hoe mensen die bang zijn voor een gebroken been bij vorst, hun paard wel naar buiten durven te doen als het nat is en het juist erg glad word. En ik denk altijd maar zo, een ongeluk kan altijd gebeuren. Mijn Shetlander brak haar been toen ze dom struikelde in de lente..

Niet iedereen is blij, ik ben dol op dit weer en ponylief ook. Het enige nadeel is slepen met jerrycans met water.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:54

Na afgelopen weken denk ik zwaar om voortaan het paard rondom op ijzers te laten met sneeuwbeslag (ipv alleen voor) en puntgaten te laten maken. Je had zoooo heerlijk buiten kunnen rijden in de sneeuw. Maar dat is zonder punten en achter geen ijzers, niet te doen.

En vroeger met de pony kon idd alles, niets was te gek :D

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:54

fokfanaat schreef:

Ik ken er één in mij omgeving, echt waar. Een winterstop, op stal (3X3) ... En alleen.

Edit: en is het niet mijn paard

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:55

Morris schreef:
fokfanaat schreef:

Ik ken er één in mij omgeving, echt waar. Een winterstop, op stal (3X3) ... En alleen.

Geen goed woord voor over :o

Die van mij stonden dus wel wat minder lang buiten (normaal zo'n 10 uur, nu denk een uur of 6), maar zo lang op hok. Ik hoop van ganse harte dat die niet zijn been breekt als ie weer buiten komt.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:56

Wij gaan straks het bos in, met sneeuwbeslag en punten in.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:56

Ben ik met je eens Rowo.