Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Freya6 schreef:maratjesammy schreef:Ik ben hier ook benieuwd naar, vooral de mensen met paarden die rondom beslagen zijn?
Onze haflinger merrie staat rondom op ijzers en heeft echt ijsklompen met dit weer.
Ze vind het ook echt niet leuk buiten omdat ze niet makkelijk kan lopen of uitglijdt.
Rijden of iets van beweging geven is dus niet haalbaar omdat wij geen beschikking hebben over een binnenbak.
Dus ik volg even.
Groene zeep eronder schijnt de klonten tegen te gaan
martine0503 schreef:Helaas. Vandaag veel groene zeep in de hoeven gedaan en in 10 minuten tijd wel 4x grote klonten sneeuw/ijs eronder vandaan kunnen hakken/bikken zo vast als het zat. (paard rondom op ijzers). Paard nu al bijna 1,5 week niet bereden/gelongeeerd en nu een sjaggie paard. Paardjelief wil graag werken en vindt dit helemaal niks. Ik hoop dan ook heel erg op de dooi. Kan ie mooi even goed los en zijn verzameling eieren kwijt voor ik me er weer op waag.
knetterhard schreef:Wie goed naar het nieuws heeft gekeken
Weet dat ht sneeuw, anders is dan alle andere jaren.
Het schijnt geen plakkerige sneeuw te zijn, omdat het in het najaar heel lang droog is gebleven.
Ik heb een nieuwe haflinger, maae ik heb hem ook gelijk naar buiten gedaan!
Wel de eerste dag met bescherming en daarna zonder.
Het is goed te doen en een paard kan net zo goed uitglijden in een weiland hoor
Ik zie ieder paard telkens genieten als ze buiten staan, bij ons vinden ze binnen maar niks.
maratjesammy schreef:Elisa2 schreef:Hier gaan ze gewoon naar buiten,wij zorgen altijd dat de paddock vlak is en idd voor de rest zijn ze zelf echt wel voorzichtiger.Ze hebben geen ijzers,maar voor de mensen met paarden die ijzers hebben.
Je kunt de ijzers er tijdelijk onderuit laten halen of speciaal sneeuwbeslag eronder laten slaan.
Dit hebben wij overlegt met onze smid maar haar hoeven groeien te langzaam waardoor ze gaan brokkelen en scheuren dat het gevaarlijk word.
Speciaal sneeuwbeslag hebben we het ook een over gehad, dit is schijnbaar met een rubbertje die de sneeuw er weer uit drukt.
Maar dat helpt maar een half uurtje zei onze smid want dat rubbertje bevriest en doet het alsnog niks meer.
Of bedoel jij een ander soort sneeuwbeslag? Dan zou ik graag willen weten wat voor?
pluklief schreef:Mijn merrie staat lekker 24/7 in de sneeuw, ik denk dat ze echt helemaal gestoord zou worden als je haar de hele dag in een hokje zou opsluiten. Ik vraag mij echt af hoe de mensen die ze binnen houden dat zouden doen als ze in een land zouden wonen waar een paar maanden sneeuw normaal is? Of toen we hier een week of 4 sneeuw achter elkaar hadden? Als ik mijn paard nu sinds de sneeuw binnen had gehouden zou ik echt bang zijn om het beest naar buiten te gooien als het heeft gedooid, dan is juist alles een natte bende en gaan ze glijden. Toen in Canada zat liepen ook de paarden met gewone ijzers gewoon in de sneeuw, nooit problemen van gezien.
Jessix schreef:Als kind zijnde reed ik ook gewoon met mijn pony in de sneeuw. Toen was het heel normaal om lekker met de pony's het bos in te gaan.
Morris schreef:fokfanaat schreef:Vraag me af of er echt paarden 2weken lang hun hok niet afgeweest zijn.
Ik ken er één in mij omgeving, echt waar. Een winterstop, op stal (3X3) ... En alleen.