24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: 24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:04

Hoe doe je dat slepen met de shetlander, van wat maak je de sleep? :) Vind ik echt een goed idee, ga mijn bonte ook maar eens inspannen ;)

Hier ook drap-poep op te kuisen, vier kruiwagens gedaan, nog vele te gaan...

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:11

Ik heb er 8 gedaan, morgen nog minimaal 8 en dan de wei nog en had de mest naast mesthoop gegooid dus dat weer in container scheppen, kan geen stront meer zien ;-(

Rozenkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:13

Hallo Bokkers!

Ik ben dit topic al een tijdje aan het volgen en lees zo nu en dan jullie ervaringen over jullie paardjes die 24/7 buiten staan.
Ik heb sinds vandaag de knoop door gehakt en mijn merrie gaat voor het eerst (sinds 11 jaar) 24/7 naar buiten! Ik vind het allemaal wel een beetje spannend om eerlijk te zijn.

ze komt op een kudde van 6 paarden, een schuilcontainer (deze wordt in de zomer omgebouwd tot vaste ruimere schuilstal) en 1,5 hectare land. Er is een bestraat stukje bij de overdekte hooiruif (deze is altijd gevuld met goed hooi/voordroog). Ik heb dan tot mijn beschikking een binnen en buitenbak en het is midden in de bossen. Ideaal dus.

Nu vroeg ik mij af of jullie ook merken of jullie paarden rustiger worden wanneer ze 24/7 buiten staan?? En hoe jullie voorbeleid is?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:16

Ik merk zeker wel dat mijn paarden rustiger zijn, zo heb ik net examens gehad dus een maand niet kunnen rijden, maar het is gewoon opstappen en wegrijden :) Mijn ex-manegepaard (nu anderhalf jaar hier op de wei) is ook fel gekalmeerd, veel liever qua gedrag, minder nerveus en quasi gestopt met luchtzuigen en weven.

Wel goed dat je een bestraat stukje hebt rond de voerruif, want wij hebben 2 hectare voor drie paarden en dat wordt al een modderboel in de winter...

edit: wat bedoel je juist met voerbeleid? Hier krijgen ze elk (per paard) één baal hooi (gewoon normaal pakje) in de winter, bieten en krachtvoer. In de lente/zomer/herfst gras en krachtvoer. Het krachtvoer voeren we gewoon wanneer we gaan (we gaan min. 1x per dag), gras normaal continu, hooi krijgen ze 's ochtends en doen ze lang mee :)

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:19

Klinkt goed Mijl :)

Mijn paarden zijn er niet minder energiek van geworden. Ze zijn nog steeds erg vrolijk en druk als ze een tijdje niet gereden zijn. Maar het zijn geen bommetjes, het scheelt natuurlijk wel dat ze continu kunnen doen waar ze zin in hebben :)

Mijn paarden leven op hooi, een liksteen en vitaminekoeken van Marstall. Die koeken zijn makkelijk te voeren in een kudde. Af en toe krijgen ze een beetje slobber.

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:36

Atent schreef:
pff 1 weiland weer mooi recht, geen berg stront meer! nou morgen de wei van de 2 kleintjes aanpakken en als het dan droogt kan mijn shet weer even slepen met het sleepje!

Wat een leuk idee, maar wat moet ik mij bij het slepen van drollen voorstellen en hoe ziet zo'n sleep eruit? Heb je misschien een foto. Want het an zijn dat ik nu een verkeerd beeld heb.

Grtjes Yvonne

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:51

leuk Miji! :)

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:08

Miji: ik weet nog niet zo goed hoe mijn paarden erop reageren. Maar na een week buiten lijken ze harstikke rustig! Van het weekend de arab maar es proberen ;)

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:28

Bij mij vielen er vandaag trouwens al wat haren uit, bij jullie ook al?

Nepenthes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:35

Ik meld me hier ook even. Ik heb 2 paarden die 24/7 buiten staan, we hebben 2 kleine buitenplaatsen die aan elkaar verbonden zijn met een 'paardenpad'. Hier breng ik ze vanuit hun schuilstal dagelijks naar toe, in de toekomst wordt alles door middel van looppaden aan elkaar verbonden.

Er is dus ook een schuilgelegenheid waaraan een grotere paddock grenst. Aan die paddock grenst dan weer de wei (is het nog een beetje te volgen?) De wei en de grote paddock zijn al een lange tijd onbegaanbaar omdat het er zo vreselijk nat is...de paddock wordt nog gedraineerd. Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? Heeft dat voldoende geholpen?

Nog een vraag: zijn er bokkers die een knikkerpoel in de wei hebben aangelegd? Ik zou zo graag iets aan het vele water willen doen, maar zomaar een gat graven en hopen dat dit, naast veel muggen, iets anders oplevert vind ik wat ondoordacht, ik ben heel benieuwd naar ervaringen.

En net als iedereen hier kan ik niet wachten tot het eindelijk lente is *\o/*

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:01

BArts17 schreef:
Bij mij vielen er vandaag trouwens al wat haren uit, bij jullie ook al?

Jep, als je er maar naar wijst vliegen de witte haren in het rond, dit begon tijdens de vorst al. :o
Die mafkees van mij is ook altijd de laatste om een wintervacht aan te maken, en blijkbaar heeft ze nu dus al de lente in haar bol. :')

Wauw wat leuk hampus, klinkt als een leuk stekje. Ik vind het ook altijd zo leuk om te bedenken hoe je het in de toekomst nog kan verbeteren.
Helaas geen ervaringen met een poel, maar het lijkt me prachtig. :D

Edit: Op de site van paddock paredise staan geloof ik wel mensen die zo'n ding hebben?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:08

Wat gaan we doen??

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:48

hoe bedoel je, wat gaan we doen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:14

Als de poel bedoelt is als wateropvang, maar je wilt in de zomer geen muggenkweekvijver, moet je hem gewoon niet te diep maken. Hier heb ik een sloot langs de paddock laten graven die uitkomt op een soort poel waar ze uit kunnen drinken. Hij is in de nazomer gegraven en niet tot het grondwater. Als het in de zomer droog is, droogt de poel/sloot dus ook gewoon op. Ook ivm muggen en eczeem pony.

Drainage werkt goed, mits goed aangelegd en met het juiste zand in de paddock en in de sleuven. De sleuven vrij dicht op elkaar helpt sneller drogen, goed doorlatend zand als toplaag en goed drainagezand of grind in de sleuven. Denk aan afschot van de buizen. Liever je paddock omhoog bouwen dan ingraven. Zorg dat je paddock hogrr ligt dan je wei anders moet je het water van je wei ook nog afvoeren via je drainage en dan werkt die veel trager in je paddock zelf.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 02:24

yvonne1303 schreef:
Atent schreef:
pff 1 weiland weer mooi recht, geen berg stront meer! nou morgen de wei van de 2 kleintjes aanpakken en als het dan droogt kan mijn shet weer even slepen met het sleepje!

Wat een leuk idee, maar wat moet ik mij bij het slepen van drollen voorstellen en hoe ziet zo'n sleep eruit? Heb je misschien een foto. Want het an zijn dat ik nu een verkeerd beeld heb.

Grtjes Yvonne
ik zal morgen even een foto plaatsen van mijn sleep.het is een oude gaasmat met een autoband erop voor het gewicht.zit nu op de telefoon dus geen foto bij de hand. De sleep zorgt dat de wei weer mooi vlak wordt. Gr ook Yvonne!Haha.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:17

Hier heel simpel, gewoon zand op de modder gegooid, en dat opgesloten tussen planken. Het is ideaal tot nu toe, maar goed het ligt dan ook hoog en naast de sloot.

He bah wat een rotweer. Ik had een buitenritje gepland maar nu niet zoveel zin meer eigenlijk. Maargoed heb zaterdag op de western beurs een mooie lange waxjas gekocht, dus eigenlijk geen excuus meer want dat ding is juist voor dit soort weer bedoeld. :+

Rozenkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:33

Bedankt voor je de reacties! Ik bedoelde met voorbeleid hoe jullie voeren :-) mijn merrie kan nogal een heeft hoofd zijn. Ze krijgt nu marstall naturel gemixed met freizet en 2 handjes force. Vanwege haar slechte hoeven krijgt ze ook huf regulator van marstall. Op de weide/bestraad gedeelte krijgt ze onbeperkt ruwvoer. Nu heb ik niet de mogelijkheid iedere dag te gaan dus zal ze dit alleen krijgen wanneer ik er ben. Ik neem aan dat ze genoeg heeft aan haar ruwvoer maar dat is wel even afwachten. Leuk om te lezen dat jullie paardjes er allemaal zo goed op reageren! Ik hoop dat mijn merrie dat ook gaat doen!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:15

Miji schreef:
Hallo Bokkers!

Ik ben dit topic al een tijdje aan het volgen en lees zo nu en dan jullie ervaringen over jullie paardjes die 24/7 buiten staan.
Ik heb sinds vandaag de knoop door gehakt en mijn merrie gaat voor het eerst (sinds 11 jaar) 24/7 naar buiten! Ik vind het allemaal wel een beetje spannend om eerlijk te zijn.

ze komt op een kudde van 6 paarden, een schuilcontainer (deze wordt in de zomer omgebouwd tot vaste ruimere schuilstal) en 1,5 hectare land. Er is een bestraat stukje bij de overdekte hooiruif (deze is altijd gevuld met goed hooi/voordroog). Ik heb dan tot mijn beschikking een binnen en buitenbak en het is midden in de bossen. Ideaal dus.

Nu vroeg ik mij af of jullie ook merken of jullie paarden rustiger worden wanneer ze 24/7 buiten staan?? En hoe jullie voorbeleid is?

Leuk voor je paard! Ik sta sinds vorig jaar op deze plek, daarvoor de laatste 13 jaar altijd 's nachts binnen gestaan, daarvoor in de zomer wel de nachten buiten. Paardje is nu 22 maar heeft de overgang zonder problemen gemaakt. Ik merk wel dat hij wat eigenzinniger is geworden, meer zijn eigen ding wil doen, dat ik soms iets meer de puntjes op de i moet zetten zeg maar. Niet met rijden maar meer in de omgang. Voorheen haalde ik hem uit de wei met halster in en naar de stal etc. Nu is het allemaal wat vrijer. We lopen los naar de andere wei etc.

Voeren doen we niet veel extra erbij. Pas met de sneeuw en vorst wel wat krachtvoer: die van mij care4life en de ander basisbrok. Als je je paard geeft op de dagen dat je er zelf bent lijkt me niet zo bezwaarlijk(blijft ze het ook nog eens heel leuk vinden dat je komt),maar dat ligt er wel aan hoeveel ze nodig heeft en omdat ze onbeperkt ruwvoer heeft.

Ik ben wel heel tevreden en zeg tegenwoordig dat het een paardenparadijs is.

o ja en natuurlijk mag je het spannend vinden.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:23

Miji schreef:
Hallo Bokkers!

IK heb een haflinger van bijna 5 staat sinds die 4,5 maand is 24/7 buiten.
Ik heb hem ingereden toen die 3,5 was, 2 maanden aan het werk, 4 maanden stil, longeren en erop, nooit een stap verkeerd gedaan toen weer winter stil en voorjaar weer opgepakt, zelfde verhaal even longeren en wegrijden, weer geen stap verkeerd.
Mijn 2 pony's net zo. Ik geef er elke week een lesje mee(half uurtje niet intensief) doordeweeks doen ze weinig, doen nooit gek, ook na maanden stilstaan (bijv met de sneeuw, of door ziekte) opzadelen en rijden maar. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet kan als ze maar paar uurtje buiten komen!
Ik voer mijn pony's 1 keer op een dag, de haf onbeperkt, die heeft dat echt nodig. de 2 kleintjes voer ik zoveel dat ze het eind van de avond op hebben. Dit werkt prima voor mijn pony's. Ik voer met slowfeeders en dit bevalt me super. De haflinger voer ik alleen 1 schep nature's best van pavo(muesli) als die gewerkt heeft(niet vaak dus). De kleintjes krijgen niets bij. Ze staan zo al 7 jaar en ze doen het super. Lang verhaal maar hoop duidelijk zo!

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:33

[

Grtjes Yvonne[/quote] ik zal morgen even een foto plaatsen van mijn sleep.het is een oude gaasmat met een autoband erop voor het gewicht.zit nu op de telefoon dus geen foto bij de hand. De sleep zorgt dat de wei weer mooi vlak wordt. Gr ook Yvonne!Haha.[/quote]

Ja, graag een foto. Wel met je paard ervoor. Gebruik je dan een tuig of heb je zelf iets bedacht. Ik vindt het echt super.
Yvonne

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:36

Atent schreef:
yvonne1303 schreef:

Grtjes Yvonne
ik zal morgen even een foto plaatsen van mijn sleep.het is een oude gaasmat met een autoband erop voor het gewicht.zit nu op de telefoon dus geen foto bij de hand. De sleep zorgt dat de wei weer mooi vlak wordt. Gr ook Yvonne!Haha.

mijn sleep;
Afbeelding
Joris aan het werk:
Afbeelding
Eindresultaat:
Afbeelding
De sleep zorgt ervoor dat alle oneffenheden weer mooi vlak worden, de overgebleven drollen verpulveren en zie je niets van terug. Vroeger sleepte de buurman van mij met de trekker maar tegenwoordig doe ik het zelf. Wil wel een keer een sleep maken met een bredere gaasmat zodat ik meer oppervlak in 1 keer pak. Misschien dan met 2 banden erop. Ik laat hem ook gewoon om mij heen draven en soms een galopje, vind Joris geweldig. Eigenlijk dubbele longe idee maar dan met sleep. Tegenwoordig gebruik ik ook mijn dubbele longe kan rondje wat groter. De shet heeft er plezier en hij doet ook nog nuttig werk haha

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:37

Leuk al jullie verhalen te lezen over de buitenpaarden. De mijne staan ook altijd buiten met schuilstal. Toen ik mijn draver kocht, nu 2.5 jr geleden, was ze ook niet gewend om 24/24 buiten te staan, maar ze heeft dit probleemloos gedaan. Dat was zelfs net voor de winter. Ik had toen voor de zekerheid wel een regendeken gekocht, maar die heeft ze alleen maar gepast en even snel uitgeprobeerd in de modder:-)
Mijn ijslander (23 jr) staat al zijn hele leven buiten. Vroeger had ik altijd overal kleine weitjes en moest ik elke week met mijn pony's op sjouw naar een andere weitje. Nu heb ik gelukkig een kleine ha vlak bij huis. Het is niet het ideaalste weiland, nl lang en smal en over de hele lengste ligt er een helling en onder de helling is een greppel en aan de overkant van de greppel is het andere lange stuk. Gelukkig zijn ze erg bedreven in het over de greppel springen (afwateringssysteem). Omdat de helling in het midden ligt en ik erg graag een paddock paradise wilde maken, hebben ze nu de helling en boven aan de heling een meter pad en onder aan de helling aan de andere kant van de greppel ook een meter pad. De rest is agzet als graasstroken voor in de zomer. Zo hebben ze eigenlijk een hele grote uitloop, in de hoop dat ze de hellingen goed gaan belopen en daar paadjes op maken. Momenteel zijn ze met 2, maar er komen over een week 4 ijslanders bij. Natuurlijk qua oppervlakte niet ideaal, maar goed, ik denk dat het best gaat. En natuurlijk hebben ze altijd onbeperkt hooi. Persoonlijk vindt ik het niet erg dat ze niet heel veel gras hebben, van al die ijslanders zijn er 4 gevoelig gevoelig aan bevangenheid, en ik heb ervaren bij mijn eigen ijslander dat elke dag een beetje gras en de rest hooi het beste werkt.
Op de hellingen zijn voldoende struiken en bomen.

Hooi voeren doe ik 1 x per dag. Ik heb van die hooinetten waar 15 kilo hooi in kan en per paard krijgen ze dan een 13 kilo hooi, daar doen ze meer dan 24 uur over, dus mij betreft prima en ik hoef niet steeds te vullen.

Oeps heel verhaal

grtejes

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:39

Leuke foto's Yvonne. Zou dat ook in een weiland kunnen, vraag ik mij af. Ga ik eens over nadenken.
Mijn draver heeft voor de sulky gelopen, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:40

Wat een gave oplossing!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:42

yvonne1303 schreef:
Leuke foto's Yvonne. Zou dat ook in een weiland kunnen, vraag ik mij af. Ga ik eens over nadenken.
Mijn draver heeft voor de sulky gelopen, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

mmmm ik heb alleen wei, de foto's die je ziet is mijn winterwei als ze eraf zijn!!