Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:09

Mijn merrie's lopen nu op de Veluwe 24/7 buiten op het land met inloopstallen, met pleintje ervoor, en een extra schuilstal in de wei zelf, omringd door bossen, dus ze staan zowiezo al minder guur.. Mijn paarden willen niet anders meer!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:09

De paarden bij ons staan van april/mei tot okt/nov 24-7 buiten in de wei. In het najaar gaan ze naar binnen en komen ze nog maar van 10.00 tot 16.00 uur buiten in de paddock. Ik zou liever hebben dat ze wat langer buiten stonden. 18 uur op stal en 6 uurtjes buiten vind ik sneu.

Maar dan vertel ik mijn paardje dat er ook paardjes zijn in de randstad, die de hele dag in hun stal staan, en als ze mazzel hebben een uur in de stapmolen mogen. En dan zegt mijn paardje dat ze dan toch wel erg blij is dat we niet in de randstad wonen ;)

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:11

Serendip90 schreef:
Solvy schreef:
Ook hier in de randstad (tegen rotterdam aan) staat mijn paard gemiddeld vanaf 8 uur smorgens tot savonds 7 uur buiten in de paddock (na 7-en meestal rijden/longeren) en 'snachts op stal, vanaf ongeveer 1 mei tot 1 oktober dag en nacht op de wei. (Soms langer als het weer het toelaat).

Zo'n stal is wel heel lastig te vinden, daarom ben ik ook wel heel blij met mijn plekje! Voerbeurten wisselen we met stalgenoten, dus ideaal!

Zoiets zocht ik dus ook, maar ik heb een hele tijd de paarden in de tuin gehad en ik weet dat 's ochtends voor het werk nog even voeren/buitenzetten toch wel veel tijd in gaat zitten (vooral omdat ik in mijn pak naar mijn werk moet, dus dan nog even wil omkleden en soms nog snel even douchen :p). (en stiekem te veel ervaring met stalgenootjes die opeens niet komen opdagen en alles ;))

Maar het bestaat hier in de buurt dus wel dat paarden nog veel buitenkomen :p (rond zitten kijken en het was of alles zelf doen wat ik qua tijd niet haal, of niet naar buiten :S)

Wij hebben 2 voerboerten per dag die we doen rouleren, gaat eigenlijk altijd goed! ik doe bijvoorbeeld alle avonden (dus 7 avonden, ben er dan toch ;)) en soms een ochtend extra, en stalgenootje doet 2 ochtenden, en nog een ander 2 a 3 ochtenden (die rouleer ik met haar) en de staleigenaar voert smorgens in het weekend dus ideaal! ;D Wij zorgen altijd dat 's avonds alles klaar staat voor de ochtend, dus ook regendeken e.d. al op, dus voer in de bakken en hop naar buiten! Heb ik wel het voordeel dat ik maar 5 minuten bij stal vandaan woon ;). En het zijn ook maar 3 paarden in totaal, plus 2 shetlanders maar die lopen altijd al buiten. Ik hou altijd mijn kleren wel netjes!

Maar het is inderdaad heel lastig te vinden hier in de buurt, en echt goed zoeken en toevallig tegen iets aanlopen!

MirandaMalik

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:19

Het voeren is hier ook niet veel werk hoor, ik doe het op m'n crockies, het is juist makkelijker en minder werk als ze 24/7 loslopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:58

edith2 schreef:
Ik denk dat, op een enkeling na, weinig mensen hier toe geven dat hun paard maar n uurtje per uit stal komt. Dus de poll geeft nooit een reeel beeld

Maar de poll is toch anoniem? Je hoeft niet ook nog met je boktnaam hier te reageren... Zou fijn zijn als die mensen wel gewoon klikken op de poll...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:02

joyce B schreef:
edith2 schreef:
Ik denk dat, op een enkeling na, weinig mensen hier toe geven dat hun paard maar n uurtje per uit stal komt. Dus de poll geeft nooit een reeel beeld

Maar de poll is toch anoniem? Je hoeft niet ook nog met je boktnaam hier te reageren... Zou fijn zijn als die mensen wel gewoon klikken op de poll...

Nou, ik dacht ook eerst laat maar zitten. Denk dat vele dergelijke topics echt niet meer openen.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:11

leonie87 schreef:
De wei blijft eigenlijk gewoon heel en in het voorjaar hebben we gewoon weer vol op gras (ligt natuurlijk ook aan je bodem).

Tja dat is dus bij ons niet het geval, vandaar dat we een nieuwe en grotere paddock gaan aanleggen. Maar dan nog zullen ze om en om naar buiten moeten, want mijn paard kan sowieso niet bij anderen naar buiten. Dan kan ik een abonnement nemen op de DA namelijk! Dus dan zullen ze nog niet allemaal aan de 4 per dag komen vrees ik!

joyce_eddyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:12

Hinke schreef:
joyce_eddy schreef:
Mijn paard staat elke dag gewoon buiten. Hetzij in de paddock, de binnenbak, de buitenbak, de weide. Elke keer worden de paarden gewisseld en ze staan dus nooit een week op 1 plek!
's nachts staat hij binnen!

zit je in de randstad of ergens anders?

Hallo Nee ik sta in Buurse een klein dorp. We hebben maar hele beperkte ruimte en 9 paarden op onze stal.
Maar volgend jaar gaan we naar nieuwbouw en hebben we enorm veel Hectare grond dus dan wordt alles anders!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:25

Keeltje135 schreef:
voor mij wordt op stal alleen buiten gezet, binnen zetten en de rest doe ik zelf dus kan bepalen hoelaat ze naar binnen gaat, is erg fijn want zo kan ze de hele dag buitenstaan ( rond 7 uur smorgens buiten gezet en haal haar vaak rond half 9 savonds weer binnen, zomers vaak later).
verbaast me nog altijd dat heel veel stallen de paarden swinters paar uurtjes op de paddock zetten ivm natte wei, bij ons lopen ze de wei ook een beetje kapot, maar in de zomer groeit dit allemaal weer bij....

moratoetje, ik ben aan het trainen dat ik volgend jaar wedstrijden kan starten, nog staat mijn paard de hele dag buiten, vind het onzin dat je je paard binnen houdt zodat die mogelijk geen ijzers verliest, een paard wat genoeg buiten staat zal ook niet zo snel uit zijn dak gaan dat hij zijn ijzers verliest. en ook blessures zou die in zijn stal kunnen krijgen, hij hoeft maar een beetje lomp te zijn. mijn mening tenminste

Ik denk dat jij geen ervaring hebt met zachte ondergronden...
Bij ons is kapot niet een beetje kapot, maar kniediep moerassige modder.
En ook bij een kort galopje of een sprongetje over een greppeltje in de wei al gaten van 20 tot 30 cm diep. Daar trek je in no-time ijzers mee los en als je op zo'n stuk wat meer paarden laat lopen die meer doen dan rustig hapje stapje, maar even lekker gaan spelen en rennen met elkaar, heb je met wat pech in een half uur al een zwaar omgeploegd weiland wat niet makkelijk en snel meer hersteld. En met een keer of tien heen en weer rennen langs de draad een flinke geul omgeploegde grond van 40cm diep.

Aangezien de meeste pensionstallen in verhouding weinig land hebben voor het aantal paarden, en ze dat land graag goed houden voor het groeiseizoen met stevige bodem, zodat ze dan tenminste kwalitatief goede weidegang aan kunnen bieden, snap ik heel goed dat het gras gespaard wordt in de periode dat gras van nature al in rust gaat en de zode kwetsbaar wordt.

Een los ijzer is verder heel vervelend, want als je elke keer losse ijzers hebt of ze kwijt raakt en ze er elke keer opnieuw onder geslagen moeten worden, dan krijg je te veel nagelgaten in korte tijd.
Ik hem mijn merrie, die van de dierenarts op speciaal beslag moet vanwege problemen met ernstig losse wanden, van de zomer noodgedwongen 6 weken zonder gehad omdat ze door het natte weer en de natte wei de eerste keer al na 9 dagen en de tweede keer 2 weken later opnieuw verloren had. De nagelgaten gaan dan doorscheuren. Ze had er echt last van en ik kon haar niet meer voldoende beweging geven omdat ze zere voeten had (het lechte stuk wand was flink weggekapt en gesneden) Nu had ze er 1 los na 5 weken, en dat 2 dagen na elkaar bij het uit de wei halen (op de stenen liep ze de nagels er weer stevig in en zaten ze weer redelijk vast, maar de uiteinden van de nagels waren natuurlijk wel verbogen), dus nu verplicht in de paddock totdat het droger wordt en de bodem steviger is. In de paddock (deels zand en deels stenen) zakt ze niet zover weg en trekken ze dus ook niet zo los.

Verder geeft een zware natte bodem grotere kans op peesproblemen. mijn merrie heeft die al, dus ik merk gelijk aan het oplopen van de pezen wanneer de bodem te zwaar of instabiel wordt...

Snap heel goed dat mensen die hun paard liever heelhouden er voor kiezen hun paard korter buiten te hebben als dan de voorzieningen wel zo goed zijn dat ze het paard het hele jaar goed kunnen trainen op goede bodems (buiten en binnen), de paarden een paar uur in droge paddocks kunnen lopen en er daarnaast bijvoorbeeld een stapmolen is voor extra beweging. Verdeeld over de dag komen die paarden er dan ook meerdere keren uit en tussendoor kunnen ze lekker hun hooi of voordroog eten, dus dan kom je ook een heel eind met beweging en afwisseling.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:28

wij hebben ook Veengrond, nou daar zakken ze goed in weg hoor -O- daar wil ik mijn paard niet eens in hebben
hij is geopereerd en heeft artrose in voorbeen
en is kampioen ijzers aftrappen in de wat natte wei, nu lekker in de ochtend 2.5 uur in de paddock en eten binnen en s`middags weer 2 uurtjes paddock

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:29

Dat is ook mijn mening Joyce B! Ik houd mijn paard liever heel en ze zien er allemaal stuk voor stuk happy uit.

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:31

Mijn pony doe ik rond 10 uur in de wei en om 5 uur, half 6 gaat ze er weer uit *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:34

Mijn paard staat sinds deze maand in een uitlooptal met eigen paddock, daarnaast kan ze contacten met andere buurpaarden. Ze staat dus 24/7 buiten of binnen, wat zij zelf wilt.
Hiervoor stond ze op stal, in de zomer van 8 tot 3/4/5 uur op de wei en in de winter 4 uurtjes paddock. Ik woon in de randstad dus was hier al erg blij mee, nu zou ik niet meer zonder de uitloop willen! Mijn paard ook niet :)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:49

Hier staan ze bij mij thuis dus ik kan ze buiten zetten wanneer ik het wil heerlijk!
Als het s'nachts goed nat is geweest gaan ze s'morgens wat later naar buiten als het gewoon aardig is geweest gaan ze na hun hooi rond half 10 naar buiten.
En de jaarling en shet komen s'avonds rond 22uur naar binnen en mijn rijpaard komt als het schemer word binnen anders loopt ze het land stuk.
Die wil gewoon graag voor donker binnen zijn. Als het regent wil mijn rijpaard ook niet graag naar buiten en als het sneeuwt al helemaal niet nou ja die kan tegen al mijn idealen in wel een dagje niet naar buiten zeg maar zonder dat ze daar raar van word. Maar ik vind gewoon dat ze elke dag eruit moet of ze nou wil of niet. Rijden doen we ook in de regen dus kan ze ook best met een regenjas in de regen buiten staan.

Het is voor iedereen verschillend wat ideaal is voor een/je paard en de ene neemt genoegen met een uurtje buiten en de andere wil graag de hele dag of 24/7 naar buiten het is naar mijn mening je moet roeien met de riemen die je hebt...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:10

Mijn paarden gaan op dit moment 's morgens om ca. 8.00u tot minimaal 17.00u buiten. Tussendoor alleen soms een uurtje binnen omdat ik dan tussendoor rijd (voor uitzweten).
In de zomer kunnen ze zelf kiezen wat ze willen: binnen of buiten. De deuren staan dan open en dan komen ze vaak alleen even binnen om te eten of om uit te zweten na het rijden.
Het gaat hier om wedstrijdpaarden die M en Z lopen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:55

Ik zou mijn paard ook inderdaad echt niet op kleigrond willen hebben waar ze kniediep inzakt. En het is inderdaad vervelend om ijzers kwijt te raken.
Toch vind ik dat als je paard minder dan 4 uur buiten komt vanwege deze redenen er dan iets mis is gegaan in de voorbereiding.
Sommige mensen doen alsof ze geen keus hebben om een paard te nemen, ze wonen in de randstad dus hun paard moet binnen staan. Of het is kleigrond dus het paard gaat niet meer dan een uurtje naar buiten.
Volgens mij ga je als je begint met een paard te kopen, eerst goed nadenken. Of je het dier een goed bestaan kunt bieden. Als je in de randstad woont en je kunt nergens een stal vinden waar je paard naar buiten kan, kun je er ook voor kiezen om geen paard te nemen. Of net zo lang door te zoeken tot je wel een goede stalling hebt.
Als je bij een stalling voor je aankomende paard gaat kijken, dan vraag je mijns inziens toch hoe ze in de winter staan. En hoe de grond daar is in de winter.
Als je kids hebt, dan weet je dat je weinig tijd hebt. Dan weet je dus ook dat je niet in staat bent om 2x per dag je paard naar binnen en buiten te doen.
En dat allemaal nog voordat het paard er is.
En natuurlijk hoeven niet alle paarden 24/7 buiten, maar er is wel een grens aan wat gezond is voor een paard. Het is gewoon wetenschappelijk bewezen dat een paard beweging nodig heeft voor zijn spijsvertering. 'hij staat graag t liefste binnen' is dus nooit het beste voor het paard.
Paarden zijn daarentegen wel gewoonte dieren. Als ze dus altijd binnen staan, zullen ze dit inderdaad 'fijn' vinden. Maar gezond is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:57

Onze 2 paarden (waarvan 1 geschoren) staan ook nog lekker buiten. Snachts gaan ze (zelf) op stal :)

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:44

Ook ik woon in de buurt van Amsterdam (weet niet of het nog net onder randstad valt), sta op een kleine prive stal. Genoeg paddocks voor alle paarden, dus ze staan er lekker de hele dag in. Doordeweeks vanaf 8 uur 's ochtends tot een uur of 7, in het weekend gaan ze vaak iets later naar buiten.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:46

Bij ons staan ze ook nog zoveel mogelijk buiten. Elke dag zeker 4 uur. :j

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:48

de paarden gaan van 7 uur sochtends tot 8 uur naar buiten ook in de winter behalve op zondag dan lopen ze 3 uurtjes buiten waarom weet ik nie

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:30

max66 schreef:
bij een stal bij ons verderop staan sportpaarden in pension. Ik weet dat de eigenaren het liefst de paarden zo min mogelijk buiten hebben staan, zowel zomer als winter.... (ik denk i.v.m. blesures, maar zeker weten doe ik het niet, zou zo niet kunnen bedenken waarom)

nb: die van mij staat sinds een maandje alleen de nachten op stal, de rest van de dag in de wei

Zo'n stal heb ik ook in de buurt. Paarden hebben geluk als ze er twee uurtjes uitkomen per dag. Ze mogen alleen op het land als de temp boven de 15 graden is.
Merrie's en pony's heeft hij het liefste niet in stal.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:31

Mijn mini en haar weide maatje staan ook 365 dagen per jaar 24 uur per dag buiten, met schuilstal en enkele bomen in de wei.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:56

Het ging mij er ook om dat er gezegd werd waarom pensionstallen de paarden in de paddocks zetten voor een aantal uren en niet gewoon op de wei...

Er zijn steeds meer pensionstallen die zand of steenpaddocks maken zodat de paarden op een redelijk fatsoenlijke manier een dagdeel of langer buiten kunnen staan/lopen.

Ik heb de paarden aan huis, heb dus een zachte wei en laag gelegen grond en heb flink moeten investeren in zand en drainage en klinkers laten leggen (en dan nog een geschikte stal) om te zorgen dat de paarden hier redelijk goed buiten te houden zijn. Maar in de winter in de wei, dat is echt even een stap te ver. Ik hoop in 2014 een deel te kunnen laten draineren, maar dat is nog geen garantie dat de grond stevig genoeg blijft om de paarden er in de winter op te kunnen laten. een enorme investering, maar geen garanties... Misschien kan ik beter investeren in een eb en vloed bak en paddock :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:59

Even de knuppel in het hoenderhok gooien: niemand verplicht je om er een ijzer onder te slaan. Op wat uitzonderingen na doen de meeste paarden het prima zonder ijzer. Ze doen tegenwoordig haast alsof een paard zonder ijzers never nooit goed kan lopen...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-10-12 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:59

uiteindelijk zijn mijn mutsen om 16u naar buiten gegaan en stonden ze om 18u alweer hard te brullen om naar binnen te mogen.
Morgen nieuwe poging.