Tarieven verzorgster/bijrijdster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:17

ik heb ook nog nooit betaald voor een bijrijdpaard.
wel eens geld toe gekregen.
maar met 1 die ik nu ook rij ( van de 3 ) ben ik van plan wel wat dingetjes te gaan betalen ( denk aan hoefsmid ed)
niet omdat het moet, maar omdat ik het wil. ze is eigenlijk gewoon mijn paard. ook als straks stalgeld omhoog gaat betaal ik het verschil :) ( omdat ik de gene ben die gebruik maakt van de faciliteiten die er bij komen)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:18

Quellian schreef:
Uitbuiten? Dan is het haar paard hoor :+
Als iemand 7 dagen per week een paard tot zijn beschikking wil hebben, dan moet diegene een eigen knol kopen.

neehoor :P
ik heb 3 paarden die ik 24/7 ter beschikking heb, en ze zijn niet eens van mij

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:10

lovemario, uitzonderingen zijn er altijd :D

Maar als het bv om MIJN paard zou gaan. Dan zou bijrijdster trouwens dikke pech hebben, want mijn paarden staan niet te koop :D En daarbij heb ik echt geen paarden voor een ander.
Ze mag er 2-3x per week mee bezig zijn en dat vind ik al heel erg lief van mezelf :D
Je kunt er niet vanuit gaan dat je een paard 24/7 tot je beschikking krijgt als je een verzorgpaard zoekt, laten we eerlijk zijn. Als een eigenaar graag 400 euro per maand wil betalen + zijn paard nooit meer wil zien wellicht wel, maar anders wordt een paard toch in de regel verkocht.

justjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:48

Ah, wat een luxe... Ik woon in Frankrijk en als ik iemand zou vragen voor de verzorging moet ik betalen! En dan geen 100€, eerder 200...

Maar toen ik nog in NL woonde reed ik ook altijd paaren van anderen en ik betaalde daar ook voor. Ik deelde mijn tijd met een vriendin en per persoon betaalden we (geloof ik) ong. 50€, plus de extra kosten als we hoefijzers wilden, dekens op wilden in de winter etc. De gehele verzorging was onze verantwoordelijkheid, dus uit land halen, uitmesten en 's avonds voeren. We reden zondags samen en verder ieder 3x in de week.

Dus 100€ voor 2/3 keer rijden is mijns inziens idd nogal aan de dure kant, hoewel ik het persoonlijk wel normaal vind om in de kosten mee te delen, zelfs met 50€ per maand voor 2/3x per week verzorgen en rijden ben je maar een klein percentage kwijt van wat de eigenaar meestal jaarlijks moet betalen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). En idd, je profiteert er ook van.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:18

pol013 schreef:
haha wat trek jij makkelijk conclusies zeg.
Zijn anders heel redelijke bedragen als je alles bijhoud. Stalling, va, hoefsmid, lessen, lidmaatschap, wedstrijden, voer, materiaal etc. etc. En met 13 jaar een paard hebben kom je incl. trailer toch al heel snel aan dit soort bedragen aan materiaal. En dan heb ik niet eens een luxe stal met binnenbak.
En dan heb ik evengoed rekening te houden met mijn stalhouder, paard, stalgenoten, mijn vriend, het weer, mijn werk etc. etc.

Als je weet wat het wat het inhoud om dit te kunnen uitgeven en zelf te bekostigen deed je niet dit soort uitspraken. ;)

Wat ik er mee bedoel is dat je paard zo duur is als je het zelf maakt... ik heb er twee maar mijn toebehoren kom ik echt niet aan de 10.000 euro hoor, tenzij ik de auto meetel die voor de trailer kan of zo... laat staan dat ik 400 euro per maand per paard zou gaan betalen, dan mag je wel een beste baan hebben zeg.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:28

sallandval schreef:
Wat ik er mee bedoel is dat je paard zo duur is als je het zelf maakt... ik heb er twee maar mijn toebehoren kom ik echt niet aan de 10.000 euro hoor, tenzij ik de auto meetel die voor de trailer kan of zo... laat staan dat ik 400 euro per maand per paard zou gaan betalen, dan mag je wel een beste baan hebben zeg.

Prijzen van stalling zijn erg verschillend, in de randstad kom je er bijna niet onderuit en als je dan toch graag een paard wil, zul je vaak meer kwijt zijn aan stallingkosten, jammer genoeg (en inderdaad hopen dat je een leuke baan hebt :P )

050206051012

Re: Tarieven verzorgster/bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:30

sallandval, ik ben ook per maand zo 700 euro kwijt... dit gaat dan wel om 2 paarden, maar nog steeds een beste klap geld (wil hierna ook nooit meer 2 paarden tegelijk, als ik uberhaupt ooit nog een paard zou kopen).

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:43

lovemario schreef:
Quellian schreef:
Uitbuiten? Dan is het haar paard hoor :+
Als iemand 7 dagen per week een paard tot zijn beschikking wil hebben, dan moet diegene een eigen knol kopen.

neehoor :P
ik heb 3 paarden die ik 24/7 ter beschikking heb, en ze zijn niet eens van mij

Ja ik heb er ook zo een! Gratis, en krijg alles wat ik nodig heb en meer.. hun zijn blij dat het beestje loopt, ik ben blij dat ik kan rijden! En daarnaast stallen mesten als ik kom. Meer word er niet gevraagd. Al word er wel meer gedaan ;-)

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:45

ik moet dat ook betalen hoor en ook 3 keer per week rijden incl les

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:55

Dat bedoel ik... het zijn keuzes die je maakt.

Ik zou er niet snel voor kiezen om 700 euro uit te geven aan andermans stalling... (ik bedoel maar:daar heb je hier een prachtig huisje met weiland en stallen voor!) en ik zou er niet voor kiezen om iemand financieel bij te staan die dat soort keuzes wel maakt. Dan koop ik er liever zelf nog een paardje bij ;)

Aan de andere kant: ik heb ook wel eens een bijrijdpaard gehad van iemand die in de randstad werkte en hier een boerderij had gekocht... prachtig wonen, dat wel...maar al die stress! Dat was nou echt iemand die een bijrijder nódig had, fulltime baan, kindje, paard, enorm huis en geen geld genoeg voor een schoonmaakster. En dan alsnog zo uit de hoogte doen en doen alsof de bijrijder een 'takenpakket' had. Ik dacht: je hebt het geld niet om een villa in de Bildt te kopen, gedráág je dan ook niet alsof ik je personeel ben. Ik ben er na 2 keer weggegaan. Ze kon maar niet begrijpen waarom want haar paard was toch zo geweldig. Voor haar was het dat vast wel maar ik vond het een gewoon paard, niet het soort paard waarvoor ik me uit ga laten kafferen alsof ik de onbetaalde poetshulp ben.

En dat is niet mijn enige ervaring. De vervelendste ervaringen heb ik met de (sorry het waren vaak) vrouwen die eigenlijk teveel hooi op hun vork hadden of teveel paarden en de hulp echt nodig hadden, juist zij gingen met mij om als een soort onbetaalde medewerker, erg uit de hoogte met schijnbaar in het achterhoofd "jij kunt dit niet betalen dus je moet dankbaar zijn dat je hier mag rijden", de stress straalde er vanaf, niet alleen van de baasjes maar ook van de paarden (en ja, die werden écht heel wat kalmer van mij)... de goede ervaringen heb ik met mensen die zelf ook niet zo moeilijk deden en die het paard als een hobby zagen niet zo zeer als de zoveelste verplichting...

Nu verzorg ik ook de paarden van de staleigenaars, we doen ieder de helft van de verzorging van alle paarden... da's ideaal: ik kan in overleg zonder gedoe op vakantie, ziek zijn, een dagje weg zonder zorgen om de paarden... en zij dus ook.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:59

Oh maar sallandval, er zijn zóveel verschillende situaties :j :j Én dingen veranderen, prioriteiten veranderen, situaties veranderen.
Toen ik mijn pony kocht betaalde ik 265 gulden per maand, was ik er 7 dagen per week en woonde ik nog thuis. Inmiddels zijn we 12 jaar verder, is daar (onbedoeld) een 2e paard bij gekomen (ook al 10 jaar geleden, maar goed) en ben ik inmiddels moeder, werkend en ziek.
700 euro per maand betalen is nooit mijn doel, droom, streven of ambitie geweest hoor :D Net als een bijrijdster of zelf maar 2-3x per week op stal komen. Maar soms lopen dingen in het leven anders dan gepland/gehoopt/verwacht en dan moet je daarin passende keuzes maken.
Mijn paarden verkopen is voor mij nooit een optie geweest, maar zeg nooit nooit, want niemand weet wat voor veranderingen de toekomst nog meer in petto heeft.

Editje, mijn bijrijdster is 3x per week op stal en hoeft niets anders te doen dan knuffelen, poetsen, wandelen, rijden, alleen de lusten. Zij betaalt sinds deze maand 50 euro pm mee, de afgelopen 2,5 jaar heb ik haar niets gevraagd.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:07

alleen er zitten geen wed. in

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:10

Quellian schreef:
Oh maar sallandval, er zijn zóveel verschillende situaties :j :j Én dingen veranderen, prioriteiten veranderen, situaties veranderen.
Toen ik mijn pony kocht betaalde ik 265 gulden per maand, was ik er 7 dagen per week en woonde ik nog thuis. Inmiddels zijn we 12 jaar verder, is daar (onbedoeld) een 2e paard bij gekomen (ook al 10 jaar geleden, maar goed) en ben ik inmiddels moeder, werkend en ziek.
700 euro per maand betalen is nooit mijn doel, droom, streven of ambitie geweest hoor :D Net als een bijrijdster of zelf maar 2-3x per week op stal komen. Maar soms lopen dingen in het leven anders dan gepland/gehoopt/verwacht en dan moet je daarin passende keuzes maken.
Mijn paarden verkopen is voor mij nooit een optie geweest, maar zeg nooit nooit, want niemand weet wat voor veranderingen de toekomst nog meer in petto heeft.

Editje, mijn bijrijdster is 3x per week op stal en hoeft niets anders te doen dan knuffelen, poetsen, wandelen, rijden, alleen de lusten. Zij betaalt sinds deze maand 50 euro pm mee, de afgelopen 2,5 jaar heb ik haar niets gevraagd.

Natuurlijk is dat zo! Dingen veranderen en niet altijd in de leukste richting helaas... maar er is een verschil tussen ziek worden en meer willen dan eigenlijk mogelijk is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:11

Oh maar die periode heb ik ook gehad hoor :D Dat was vooral toen ik alleen woonde (en dus alleen voor het inkomen zorgde), 2 jonge paarden had staan en het maar in mijn uppie moest zien te rooien :D
Maar goed, in alles heb je uitzonderingen. Ik zie soms ook wel mensen waar ik mijn vraagtekens bij heb en niet alleen in de paardenwereld.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:15

Quellian schreef:
Oh maar die periode heb ik ook gehad hoor :D Dat was vooral toen ik alleen woonde (en dus alleen voor het inkomen zorgde), 2 jonge paarden had staan en het maar in mijn uppie moest zien te rooien :D
Maar goed, in alles heb je uitzonderingen. Ik zie soms ook wel mensen waar ik mijn vraagtekens bij heb en niet alleen in de paardenwereld.

Ik heb die perioden ook gehad.. alleen lukte het niet (huis stond te koop om huis met weiland te kopen) inmiddels ben ik blij dat het niet gelukt is. En ik heb geen kinderen, dat scheelt ook nogal een hoop werk :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:17

En ik ben blij dat ik 2,5 jaar geleden niet tóch heb doorgezet om naar DL te verhuizen en mijn paarden aan huis te hebben. Want toen ik in het ziekenhuis lag zei de longarts: 'woon je op een boerderij? Want dan moet je toch wel gaan denken aan een verhuizing'. Dingen komen altijd wel weer op hun pootjes terecht, wellicht op een andere manier dan je had gewild of gedroomd.

Ik wilde als kind dierenarts worden (of zwemlerares) en 10000000 katten en 3 kinderen. Het leven is iets anders dan dat, maar het is prima. Moet er niet aan denken om 3 kinderen te hebben en badjuffrouw te zijn :D

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:44

Ik heb jarenlang verzorgd en gereden voor andere mensen, maar nog nooit ergens voor betaald. Ik nam hierbij op de dagen dat ik kwam gewoon de verzorging over, dus inclusief mesten en voeren etcetera. Ik vind het een mooie ruil om andermans paard te verzorgen waardoor ze een dagje 'vrij' hebben en in ruil daarvoor lekker mijn hobby kan beoefenen.

Ik heb ook leukere en minder leuke ervaringen, zo heb ik een tijdje gangenpaarden gereden, terwijl ik hier 0 ervaring mee had en die vrouw heeft bloed, zweet en tranen erin gestoken om mij te helpen, ging elke dag als ik er was op de fiets mee naar buiten tot ik de omgeving kende en snapte hoe het 'werkte' met de gangen, in ruil daarvoor was ik er dan ook hele dagen te vinden om lekker te poetsen, het tuig in te vetten, en meestal zaten we na het rijden en verzorgen nog úren na te kletsen. Ook heb ik daarna nog wel eens op het huis gepast inclusief de honden, de kat, de vissen, de kippen en de vogels. Hier kreeg ik dan nog een vergoeding voor terwijl ik het zelf alleen maar prachtig vond om te doen, even helemaal het gevoel dat het allemaal 'eigen' is terwijl ik thuis nog geen goudvis mocht. Ik ben uiteindelijk gestopt met deze paarden omdat ik toch graag de Engelse sport in wilde, maar heb nog steeds goed contact met deze mensen. Ook heb ik wel eens een paard gereden waarvan die mensen zelfs alles voor mij betaalden, zij hadden een goede merrie staan waarvan ze graag wilden dat ze de sport in ging, en dus als ik minimaal 6 keer in de week kwam om te rijden en te mesten dan zouden ze mij overal mee naar toe nemen met de trailer en van startkaarten tot outfit alles voor me betalen.

Maar ook heb ik de ervaring dat mensen niet meer op je reageren als je een paar keer bent geweest en ze eerst heel enthousiast over je zijn, en als je ze een berichtje stuurt of probeert te bellen om een volgende afspraak te maken geen gehoor geven. Of een smsje dat je 'niet meer welkom' bent tenzij je gaat betalen, of paarden die onder je kont verkocht worden etcetera. Hoort er allemaal bij, maar op gegeven moment ben je er wel heel erg klaar mee. Zo klaar dat ik na teleurstelling nummer zoveel even helemaal gestopt ben met de sport.

Nu 3 jaar later heb ik het ontzettend getroffen! Ik heb nu de kans gekregen om te komen verzorgen bij iemand, die er puur een bijrijdster/verzorgster bij wil omdat ze denkt dat het goed is voor haar paard om door verschillende personen te worden gereden, omdat je daar allebei zo je eigen inbreng in hebt, en omdat ze hoopte dat het misschien wel iemand is die bepaalde dingen beter kon dan zij (is hem helaas niet helemaal haha) maar ik vind het echt super dat ze om zo'n reden een bijrijdster zoekt! Volgend jaar gaat ze het druk krijgen met school dus ook is het wel handig om alvast iemand te hebben, zodat je niet last minute iemand moet zoeken waar het misschien voor geen meter mee klikt.
Nu betaal ik hier niks, alleen moest ik lid worden van de vereniging zodat ik de rijbaan kon gebruiken, en kom ik op dit moment nog flexibel wanneer het ons beide uitkomt. Het is geen probleem als ik een weekje niet kan omdat ik het bijvoorbeeld druk heb met school, en andersom vind ik het geen probleem om de verzorging een week over te nemen als zij een weekje op vakantie wil. Ze is ook ontzettend betrokken als ze er een dagje niet bij is, houdt ook altijd rekening met me en ik kan haar elk moment van de dag bellen als er wat is. Ben hier echt heel erg blij mee want ik had eigenlijk de hoop al een beetje opgegeven!

Het kan dus wel, van beide kanten, maar soms heb je er een lange zoektocht voor nodig. ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:25

sallandval schreef:
pol013 schreef:
haha wat trek jij makkelijk conclusies zeg.
Zijn anders heel redelijke bedragen als je alles bijhoud. Stalling, va, hoefsmid, lessen, lidmaatschap, wedstrijden, voer, materiaal etc. etc. En met 13 jaar een paard hebben kom je incl. trailer toch al heel snel aan dit soort bedragen aan materiaal. En dan heb ik niet eens een luxe stal met binnenbak.
En dan heb ik evengoed rekening te houden met mijn stalhouder, paard, stalgenoten, mijn vriend, het weer, mijn werk etc. etc.

Als je weet wat het wat het inhoud om dit te kunnen uitgeven en zelf te bekostigen deed je niet dit soort uitspraken. ;)

Laat ik nou eerder gedacht hebben dat je me een verwende onaangepaste muts vond. :+

Tenzij je de auto meetelt? Dan kom ik op het dubbele uit en dan heb ik volgens sommigen nog maar een dinky toy voor de trailer staan.
Ik klaag ook helemaal niet over het geld wat ik er aan uit geef maar ik vraag me wel eens af wat mensen die €50,- veel en €100,- uitbuiting vinden, denken wat een paard houden en actief (op wedstrijden) rijden kost.

Heb jij wel eens echt bij gehouden wat een paard je kost? Denk dat veel paardenhouders schrikken als ze echt alles bij houden. Ik hou het sinds 3 jaar alles bij en kom uit op 200 (geen lessen en wedstrijden) euro tot 600 (wedstrijden, lessen en da bezoek) euro per maand. En dan sta ik dus op een dood normale stal zonder enige poespas.

flodske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:31

Ik hoef ook niets te betalen voor mijn 2 verzorgpaarden, geen stallen uit te kuisen... Op een van de twee kan ik rijden , de andere (nog) niet omdat dat een renpaardje was en z'n been geblesseerd is... Dus die borstel ik alleen, of ga even wandelen ofzo... Maar betalen ? Nope

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:02

Ik heb vroeger wel betaald voor mijn verzorgpaarden

en ik heb nu 2 paarden en voor mijn haflinger heb ik 2 verzorgster die er allebei voor betalen, waarom? omdat hun niks hoeven te doen qua verzorging en stal uitmesten enz, maar ze mogen wel lekker met hem wandelen longeren en rijden. Ik heb hier bijna altijd bij, zodat ze ook nog een hoop leren wat ze allebei heel fijn vinden. en daarnaast zie ik het zo als ik een buitenrit wil maken en ik heb geen paard, dus zou ik daarvoor naar een manege gaan dan moet ik ook geld betalen. Dus het is puur daarom, en niet omdat ik geen tijd heb voor me paarden of geen geld want zo hoort het niet te zijn vind ik.

Ik vraag 50 euro voor 2 dagen in de week en dat betekent dus 6 euro per keer dat vind ik niet duur als je daarvoor lekker op buitenrit kan of bezig kan zijn met het paard.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:42

Als je echt om je paardje geeft lijkt mij dat het gewoon gratis kan. Of dat je af en toe een zak wortels meeneemt. :j

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:44

Optisana schreef:
Als je echt om je paardje geeft lijkt mij dat het gewoon gratis kan. Of dat je af en toe een zak wortels meeneemt. :j

Waarom alleen als je om je paardje geeft..? Niet heel relevant.. :Y)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:50

100 euro is belachelijk veel voor 2/3 keer per week op een ijslander mogen rijden, en dan ook nog moet uitmesten.

Kijk als je die pony nou 5x per week tot je beschikking had, je er alles mee mocht en niks voor hoefte te doen okee.. maar dit vind ik niet kunnen hoor :+

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:01

Optisana schreef:

Om je paard geven heeft niets te maken met gratis. Een bijdrage is ook een mate van zekerheid en serieusheid. Daarnaast kan je ook gewoon tegen het principe zijn andermans hobby te betalen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:15

Optisana schreef:

Wat een rare niet toepasselijke opmerking... :? Ik vraag me af wat de uitleg is die erachter zit?

Mensen die bereid zijn te betalen zijn vaak ook serieuzer en daar kun je iig van op aan is mijn ervaring...Van die mensen die voor een duppie op de 1e rij willen zitten heb je niets aan...