Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:38

En ik geloof dus niet dat alle paarden gelukkig worden van altijd
buiten staan. Bij weer zoals deze dagen rent mijn paard letterlijk naar stal..
(als ik haar laat gaan)

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:15

pmarena schreef:
Joenohoe : ik zag het nergens duidelijk staan dat jouw paarden in de winter wat anders hadden dan het stalletje + strookje buiten , vandaar dat ik ook vroeg of ik dat goed begrepen had.

Ik vind overigens nog steeds dat je een "uitloopje" van bvb. 2 x 4 meter en die andere mini-maten die je noemt , niet echt kunt tellen als een enorme verbetering t.o.v. alleen een stal , elke meter is meegenomen maar 2 x 4 meter , komop , dat heeft niks met lopen te maken :P

Sorry dat ik hierop ga reageren, maar zij mag trots wezen dat ze dat stukkie heeft als uitloop. Veeeeeeeel stallen voldoen hier niet aan. Chardon niet, alle stallen waar je alles hebt behalve een goede stal en land, hebben dit allemaal niet.

Inplaats dat je alle maten aan het afkraken bent, kan je ook eens een andere op merking geven. Misschien eens wat positiever reageren, die heeft te minste nog een uitloop. Wat maken die verdomde maten nou uit, die paarden kunnen zelf kiezen of ze buiten staan of niet! Daar gaat dit hele ridel over. Niet om die maten. Misschien is dat paardje wat in die volgends jou ''kleine maten'' uitloopjestaat, dol gelukkig. ;)

Moet een paard dan een weiland hebben van 1000 hectare, en een stal van 10 bij 10 en daarbij een uitloop hebben van 40 bij 40? _O-

Hele grote stallen met hele grote weilanden en hele grote uitlopen, zal je maar weinig vinden. Er worden alleen maar huizen gebouwd, steeds meer land verdwijnd en komen alleen maar meet winkel centra's en huizen. Iig Hier is dat wel zo. al 4 op de 10 stallen zijn al gesloten hier bij mij in de omgeving. Dan kan je nagaan dat bij mij hier vanaf mijn huis tot 30 min met de scoter rijden. ongv. al 40 verschillende stallen staan(ook veel prive stalletjes) en daarvan heel wat van zijn gesloten, of leegstaan en dat er huizen worden gebouwd.

In zeeland en andere provincies waar je veel land hebt, is dat denk ik wel meer de vinden dan hier helaas...
Laatst bijgewerkt door Wendie1992 op 08-09-11 22:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Qimm

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:20

het belangrijkste nút van buiten staan is IMO de beweging die daarbij hoort, even een bokkesprong maken op 2x4 meter is niet echt realiseerbaar, laat staan een sprintje of lekker drentelen.
fijn dat ze van binnen naar buiten kunnen en andersom, maar echt heel veel winst is het natuurlijk niet. Dat het weer beter is dan helemaal die mogelijkheid niet hebben is natuurlijk zo, maar het maakt het niet 'goed' alleen minder slecht

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:30

Qimm schreef:
het belangrijkste nút van buiten staan is IMO de beweging die daarbij hoort, even een bokkesprong maken op 2x4 meter is niet echt realiseerbaar, laat staan een sprintje of lekker drentelen.
fijn dat ze van binnen naar buiten kunnen en andersom, maar echt heel veel winst is het natuurlijk niet. Dat het weer beter is dan helemaal die mogelijkheid niet hebben is natuurlijk zo, maar het maakt het niet 'goed' alleen minder slecht

nou lijkt mij dat wanneer een stal zulke boxen heeft men daar erg blij mee is
paard kan dan binnen en buiten staan

lijkt wel of men moet blijven zeuren, nooit is het goed hier -O-

mijn paard komt van een stal waar zo`n 400 paarden staan en hij had een container box met een uitloop
foto in profiel, en de mensen waren daar erg blij mee er is ook een lange wachtlijst voor.
en stukken fijner voor een paard dan een box van 3x3 in een dichte loods :))

een stal met een uitloop waar een paard in kan rennen en bokken is voor een pensionstal niet te realiseren
er is daar geen ruimte voor,en dan kan je zeggen minder boxen maar dan heeft een stal moeite om te kunnen bestaan
je hebt als bedrijf gewoon een aantal boxen nodig om het rendabel te maken

ik denk dat alleen mensen die een paard aan huis kunnen houden daar ruimte voor hebben.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:43

Mijn paard is nu ábsoluut niet zielig op stal en vermaakt zich prima. Met dit weer staan ze anders toch in een hoekje zielig te staan met het hoofd naar beneden in de regen.
Paard staat met z'n 4en gehele dag in de binnenbak waar ze naar buiten kunnen kijken en lekker kunnen gek doen, wandelen, eten, drinken, rollen etc.
Ze komen alleen 's nachts in de box en als er iemand in de bak bezig gaat (rijden, longeren etc.).

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 00:16

En mijn paardje is nu ook absoluut niet zielig op de wei. Als het zo regent staat hij inderdaad uren met de kont in de wind in de regen onder de bomen met z'n vrienden, maar ik zie hem net zo goed tijden met z'n hoofd in het gras (en in de wind) in het midden van de wei in de stromende regen staan. Het interesseert hem echt geen bal, hij voelt zich prima en doet het er super op.
Hij staat het hele jaar 24/7 buiten, met uitzondering van zo'n vijf nachten ieder jaar met érg slecht weer (overdag heel nat, in de nacht heel hard vriezen bijvoorbeeld).

Ik zie een nachtje op stal als een soort van hotel voor mijn paardje; Luxe die hij normaal gesproken niet persé nodig heeft maar die hij wel heel lekker kan vinden. Hij vindt het echt leuk als hij een nachtje op stal mag, maar hij is ook totaal niet zielig als hij buiten blijft.

Ik vind het persoonlijk goed voor z'n welzijn om gewoon buiten te staan. Hij kan het prima, kan lekker klooien met z'n vrienden wanneer hij wil, dolle vijf minuten houden om 12 uur 's nachts en in volle galop door de wei rausen (dat is momenteel de nieuwe trend) of juist samen met de konten in de wind staan.

Ik kan me voorstellen dat de pensionstal waar ik sta écht niet overal te vinden is, dus dat er compromissen gesloten moeten worden. Dat het soms niet te voorkomen is dat een paard een gedeelte van de dag op stal staat en dat dat echt niet erg hoeft te zijn. Maar een dag of langer echt niet buiten komen? Nee, zelf zou ik dat niet willen voor mijn paard.

edit: je zal mij trouwens niet horen zeggen dat íeder paard 24/7 naar buiten gegooid moet worden en dat het andere 'fout' is. Kijken naar je paard is hierbij belangrijk. Maar het is niet zo dat het paard altijd zelf kan kiezen of beslissen wat het beste voor hem/haar is. Wij hebben de verantwoordelijkheid dat voor ze te doen.
Zo eet mijn paard het liefst de hele dag door, als ik hem zou laten gaan tot hij zo rond is als een luchtballon en opstijgt. Het is dan aan mij om te zorgen voor een plek met strookbegrazing, voeding die daar op aansluit en dergelijke.
Hetzelfde met stal: in de winter gaan bij ons een deel van de paarden 's nachts naar stal. Juist die paarden staan al vanaf 3 uur smiddags te lummelen bij het hek omdat ze naar binnen willen. Omdat ze wéten dat ze naar binnengaan. De paarden die buitenblijven doen dit totaal niet. Vergis je niet in de invloed van herhaling en gewenning...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:18

Ik bommel een beetje tussen de meningen in van sommigen hier.
24/7 buiten is mooi maar niet voor ieder paard geschikt, maar een uitloopje alleen is ook niet echt geschikt.
Een klein uitloopje aan de stal van een paard is leuk voor de frisse lucht en eens een buitje over de rug te krijgen maar heel veel meer hebben ze er niet aan.
Een paard moet overdag toch minimaal dan op een groter stuk land of paddock komen zodat deze eens kan rennen, bokken en rollen.

Mensen die de paarden 24/7 buiten hebben staan en hier ook een super plek in hebben, ben maar blij dat je dit hebt, die mogelijkheid is gewoon niet overal.
En dat wij bepaalde keuzes maken voor een paard, dat is nou eenmaal zo.
We bepalen ook dat we met onze kont erop gaan zitten en wanneer we dat doen.
Zolang iedereen met het maken van de keuzes het welzijn van het paard voorop laat staan is er geloof ik niks aan de hand.

Paarden die hele dagen op stal staan daarintegen kan ik heel weinig mee, ik zou het voor mijn paarden nooit willen.
En mijn mening blijft dan ook dat stallen die de gestalde paarden geen uitloop kunnen bieden, niet eens zouden mogen bestaan.
Als iemand een paardenpension begint, zal die zich moeten realiseren dat daar een stuk land bij hoort waar de paarden los op kunnen lopen, stapmolen is geen goed alternatief.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:52

Jesito : precies.

Probleem is dat veel mensen dènken dat ze het welzijn van hun paard voorop laten staan en dan trots roepen dat hun paard het geweldig veel beter heeft dan een paard met een nog erger kütleven....

Terwijl dat arme dier van hun dus ook gewoon meer dan 20 uur op stal staat maar jeuh het heeft een balkonnetje aan zijn stal waar hij net diagonaal even in de wind kan staan...en weer naar binnen kan schuifelen :n Of we zetten hem bij een huis met een tuin waar net een rijbaan in past , en dan blijft er nog een strookje gras over van 10 x 20 meter dus er is nog wei bij ook , goed hè !! *\o/*

Onbegrijpelijk dat mensen daar trots op zijn dat ze zoiets voor hun paard hebben kunnen realiseren , dan ben je ècht kwijt wat belangrijk is voor een paard :n

Maarja ik snap het ook wel , het beeld dat een paard 23 uur op stal staat is op veel plekken redelijk "normaal" en dan vind je elk schilfertje van extra waardigheid voor een paard natuurlijk geweldig....als je niet zelf durft na te denken over hoe eerlijk het nu eigenlijk allemaal is voor het dier.

Als je de keuze hebt om geen paard te kopen omdat je het dier niet dierwaardig kunt houden (niet langer dan een halve dag ophokken) , of je kop in het zand te steken en de hele situatie te vergoeilijken , dan gaat voor veel mensen de wens van het hebben van een eigen paard toch echt voor op de belangen van het paard , erg jammer.

Zo is het ook erg jammer als mensen me negatief vinden wat dit betreft , ik vind het eerder realistisch en iedereen met een beetje inlevingsvermogen in een ander wezen komt tot dezelfde conclusie maarja veel mensen komt het gewoon niet goed uit.

En dan gaan ze het maar goedpraten en mensen die zeggen dat het niet gezond is voor een paard om zo te leven , vertellen onzin en zijn negatief en gunnen iemand anders hun paard niet.... terwijl die buitenstaander verdorie hùn paard zit te verdedigen omdat ze hem zelf te onbelangrijk maken :\

Echt , afschaffen die stallen waar paarden bijna de hele dag opgehokt staan en men wel de moeite neemt om stallen te bouwen , een mooie bak en kantine , maar voor het gemak maar even vergeet dat een paard ook recht heeft op wat loopruimte.

Laat die strengere regels maar komen om de paarden tegen de mensen te beschermen *\o/*

Ik ben helemaal voor mensen die hun best doen voor hun paard , maar die gelatenheid waarmee sommige mensen een klöte-stalling maar goedpraten , bah.
Wees dan tenminste eerlijk dat de plek eigenlijk niet geschikt is maar je nu even niet anders kan....en zoek een oplossing voor je paard.

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:00

Tja en toch worden denk ik door wat ik om me heen zie wel de helft misschien wel meer van de sportpaarden zo gehouden in een box en max 4 tot 8 uurtjes per dag eruit. Mijn paard loopt van Januari tot eind april ook maar 4 uurtjes op een dag buiten :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:06

Ik snap wel dat dat zo is op sommige plekken , vind 4 uurtjes per dag erg weinig maar dat is tenminste nog niet voorbij die schrijnende grens van paarden die gewoon langer dan 20 uur per dag op stal staan.....

Ook scheelt het dan enorm of die 4 uurtjes per dag buiten vrije beweging heeft op een fijne plek met maatjes om zich heen , en daarnaast nog er uit komt voor andere dingen , of dat die 4 uur per dag dan is rijden + stapmolen + sneu alleen in een paddock staan apart van de rest van de kudde die op stal staat...

Als ze dan tenminste nog maar de rest van de dag er fijn bij staan , en daar ook niet teveel mindere dingen zijn (zoals een vervelende buurman , lage stallen , weinig licht , slecht ruwvoer....) en ze dan in de zomer nog maar lekker veel op de wei komen.... dan is dat alweer een heel stuk minder erg :)

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:39

Tja die van mij staat dan vanaf juni tot en met eind september dag en nacht en dan verder gewoon van de ochtend 8 uur tot s avond 19 uur buiten. In de periode dat ze dan die 4 maanden niet in de wei kunnen staat ze 4 uur op de paddock, met 1 ander paard. Stapmolen etc doe ik niet aan vind ik persoonlijk onzin, zie het nut er niet zo van in.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:41

femkemaats schreef:
Tja en toch worden denk ik door wat ik om me heen zie wel de helft misschien wel meer van de sportpaarden zo gehouden in een box en max 4 tot 8 uurtjes per dag eruit. Mijn paard loopt van Januari tot eind april ook maar 4 uurtjes op een dag buiten :o

Dat is in ieder geval al beter dan helemaal niet, ik ka me voorstellen dat een sportpaard misschien anders is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:53

femkemaats schreef:
Tja die van mij staat dan vanaf juni tot en met eind september dag en nacht en dan verder gewoon van de ochtend 8 uur tot s avond 19 uur buiten. In de periode dat ze dan die 4 maanden niet in de wei kunnen staat ze 4 uur op de paddock, met 1 ander paard. Stapmolen etc doe ik niet aan vind ik persoonlijk onzin, zie het nut er niet zo van in.

Kijk en wat jij omschrijft , dat vind ik dan nog acceptabel gezien de omstandigheden die we in Nederland hebben.

Dan is het 4 maanden een beetje magertjes door de weersomstandigheden en voor de rest heeft het dier ook genoeg uren dat het lekker zelf kan rommelen.

Ik vind langer binnen door tijdelijke weersomstandigheden al een hele andere situatie dan gewoon stelselmatig niet naar buiten kunnen simpelweg door het neerzetten van teveel stallen op een te kleine ruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:53

Ik weet uit ervaring dat het in de randstad veel moeilijker te vinden is, een plek waar een paard voldoende buiten kan zijn met voldoende ruimte.

Toen ik net mijn eerste paard kreeg, zat ik nog in de 'het is heel gewoon dat een paard veel op stal staat modus'. Want zo had ik het van kleins af aan om mij heen gezien. Ook al heb je 15 jaar manege en verzorgpony ervaring, een eigen paard is toch wel andere koek. Ik was ook erg onzeker of ik het goed deed en al die stalgenoten die allemaal wat anders brullen met wat wel en niet juist is, maakt het er ook niet duidelijker op :+ Pas toen ik hem had en internet (bokt) ontdekte.. kwam ik hele andere manieren tegen en heel veel informatie.
Ik ging dus al snel van de stal met 1 uur per dag buiten richting een stal met 4 uur per dag buiten.
Voor mij was dat toen veel en goed. Maar gaandeweg voelde ook dat niet meer goed aan en gelukkig had ik de mogelijkheid hem daar op een gegeven moment 24/7 buiten te hebben. Wat was ik blij daarmee!
Maar dan omstandigheden en ik moest weg op die stal.. Toen heb ik mij een ellende gehad met stallen. Beloven dat paard overdag buiten komt en dat dit niet gebeurd. Weer verder naar een andere stal, weer veel op stal.. dus zat ik iedere avond tot 24u op stal.. eerst paard 3 uur buiten laten staan, zelf in de kantine met pizza en vriendinnen of boek, dan nog rijden. Dat brak me op. Weer een andere stal, maar geen wei. Ik heb echt veel lol in mijn hobby verloren destijds door alle kopzorgen over stalling en schuldgevoel naar mijn paard toe. Ik heb hem toen verkocht, ook door geldproblemen die waren ontstaan door dat vele verhuizen en de borgen ed erbij en dubbele lasten.. het gevoel hem niet het beste te kunnen bieden.. dus heb ik hem verkocht aan iemand die wel al die ruimte kon bieden en over verzorging buitenstaan en vriendjes hetzelfde dacht als ik. Wat is die periode een grote leerschool geweest..

Toen ik na 2 jaar de paarden zo miste dat ik echt weer graag een paard wilde, stond ik stukken beter te ijs. Ditmaal wist ik heel erg goed wat ik wel wilde en niet wilde. Eerst dus op zoek naar goede stalling. Ik wilde een veulen en die in een gemengde kudde en 24/7 buiten met veel ruimte laten opgroeien. Opfokplek gevonden die daar aan voldeed. Maar erg ver weg en ik merkte dat ik de controle wilde hebben dus gaan zoeken in de buurt. In de randstad.. lijkt onmogelijk, maar toch gelukt in Pijnacker destijds. Zomers groot land met grote gemengde kudde en swinters met zijn vriendinnetje op een kleiner stukje land met schuilcontainer. Het zag er allemaal niet uit en luxe was het zeker niet.. maar hij stond iig buiten en met soortgenoten..

Inmiddels woon ik in Brabant bij mijn vriend en ja.. jeetje.. hier is het wel even andere koek. Alleen al qua prijzen en wat een ruimte... Ik heb nu pas voor het eerst het gevoel dat het 100% perfect is... een enorm groot stuk natuurgebied met een mooi meer in het midden, bomen en bosjes, heuvels en dalen, verschillende soorten gras, in een gemengde kudde en dat alles bij een fijne pensionstal.

Maar het is een zoektocht geweest.. en een leerproces. :j

Overigens alsof het zo moest zijn.. komt mijn eerste paard naar mij terug over 3 weken.. en kan ik ook hém eindelijk die plek geven die gewoon een paradijs op aarde is!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:00

Wauw , dat klinkt als een gave plek ! +:)+

Het is inderdaad een verschrikkelijk vervelende weg die je meestal moet gaan om eindelijk een goed plekje te vinden....precies wat je zegt : als je je er in gaat verdiepen wat een paard nodig heeft , dan voelt het op een gegeven moment niet meer goed aan terwijl je eerder dacht dat de situatie prima was :=

Heel knap dat je je paard toen verkocht hebt , ik zou er ook niet mee kunnen leven als ik mijn dier geen goede plek kon bieden , zou me constant schuldig voelen :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:06

Ja het is echt prachtig! Ik zal eens wat foto's opzoeken :)

Op een gegeven moment zat ik hele dagen met buikpijn op mijn werk door de gedachte dat mijn paard binnen stond.. dan is het niet leuk meer :n En al doe je zo je best dan door avonden lang er te blijven en buiten te laten staan.. dat werkt niet. Het breekt jezelf op en daarnaast.. wat maakte dat verschil.. die stal of dat kleine paddockje alleen?

Maar het is zeker een lange weg die je soms moet gaan.. en ik ben blij dat er zo iets als bokt is.
Ik denk dat een forum als bokt echt wel kan helpen met het bewustzijn hoe je een paard het beste kan bieden. En internet is nu ook voor jongeren al vanzelfsprekend.. Ik moest vroeger mijn informatie halen uit de manege of uit boeken uit de bieb uit de jaren '80 of ouder.

edit: hier vind je fotos :D
[ITP] Even 'binnen' gluren bij gra fjord [***]

ik betaal ook een box erbij, ik vind het wel een prettig idee deze te hebben mocht het nodig zijn (ziekte, echt vreselijk noodweer). momenteel is de box vooral de plek waar we wat extraatjes eten af en toe :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:12

Ik ken het....het is ook een glijdende schaal , als je eenmaal begint met nadenken over dingen en kritisch gaat kijken naar allerlei zaken of die inderdaad wel zo normaal en vanzelfsprekend zijn als we denken , dan word je ook steeds veeleisender :=

Staan ze buiten dan vraag je je af of ze niet beter naar binnen kunnen , staan ze binnen dan voel je je schuldig omdat het zulk lekker weer is en je op je werk zit en ze nu niet naar buiten kunt zetten , wanneer doe je een deken op of af , zou het vandaag goed weer worden of niet...je word echt stapelgek ervan :P

Heerlijk hoor , als ik er nu hier 1 in de regen in de bagger zie staan dan denk ik alleen maar : Sukkel :+ en voel me totaal niet schuldig omdat die sufkop er zelf voor kiest en ook gewoon op allerlei andere plekjes kan gaan staan :)

Waar is het ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:17

Ja precies.. het gaat van 'kwaad tot erger' :D :D

[***] staat nu in Sprundel :)
Met dat noodweer van de afgelopen tijd heb ik dan ook weer een stemmetje hoor.. zou hij toch niet beter.. maar nee.. Ko is vrolijker met dit weer dan met 30 graden en de bomen en struiken bieden gelukkig voldoende bescherming. Niet dat hij daar vaak gebruik van maakt.. want als je moet kiezen tussen nat worden en gras eten of droog blijven en geen gras eten... :')

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:34

ik denk ook wel dat het aan jezelf ligt of je ergens gelukkig bent ja/nee,ik zou zelf diep ongelukkig zijn als mijn paard verplicht 4 uur ( of langer) in ijzige wind en hoosbuien of onweer buiten zou moeten staan...

dát wil ik helemaal niet,zou ook nooit op een stal gaan staan waar dat wel zou gebeuren,zou zelfs ook nooit een paard van mij verkopen aan iemand die dat wel van plan zou zijn.

doe dan maar lekker op stal hoor,echt ik merk nog steeds niet dat mijn paarden diep ongelukkig zijn als ze een dag met bagger weer langer op stal staan :n

maar goed ik heb dan ook geen "mijn paard moet zoveel mogelijk buiten lopen anders is ie ongelukkig" gevoel :)

dat scheelt een hoop denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:36

pmarena schreef:
Ik snap wel dat dat zo is op sommige plekken , vind 4 uurtjes per dag erg weinig maar dat is tenminste nog niet voorbij die schrijnende grens van paarden die gewoon langer dan 20 uur per dag op stal staan.....

Ook scheelt het dan enorm of die 4 uurtjes per dag buiten vrije beweging heeft op een fijne plek met maatjes om zich heen , en daarnaast nog er uit komt voor andere dingen , of dat die 4 uur per dag dan is rijden + stapmolen + sneu alleen in een paddock staan apart van de rest van de kudde die op stal staat...

Als ze dan tenminste nog maar de rest van de dag er fijn bij staan , en daar ook niet teveel mindere dingen zijn (zoals een vervelende buurman , lage stallen , weinig licht , slecht ruwvoer....) en ze dan in de zomer nog maar lekker veel op de wei komen.... dan is dat alweer een heel stuk minder erg :)

We doen hier wat we kunnen, maar als het weiland een modderbende is, kunnen ze er niet (willen ze ook niet)
Als alternatief is er dan wel een zandpaddock, maar die heeft geen schuilmogelijkheid, dus gaat de bende 's nachts op stal, en krijgen er sommige een regendeken op...... kunnen ze toch naar buiten, en weet ik zeker dat ze niet na een half uur bibberend voor het hek staan, met regendeken op is het wel leuk buiten :D

Overdag komen ze zoveel buiten als kan, 8 uur 's ochtends gaan ze naar buiten, zolang als het kan zijn ze dan buiten, met mooi weer blijven ze tot 11 uur buiten, en met slecht weer wordt het helaas toch maar een uur 4 en met écht slecht weer gaat ons wandelen :D Vindt paardlief heel gezellig, en dan komen ze er toch uit.
Voordeel is wel dat we echt grote boxen hebben, waar de paarden ook op stal fysiek contact kunnen hebben, niet te laag, en de paarden die naast elkaar staan kunnen het goed met elkaar vinden. De stal is licht en fris en schoon, mooi strobed, en goed en voldoende ruwvoer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:38

Kimmie : Wie wil er dan wèl dat zijn paard verplicht 4 uur (of langer) in rotweer buiten moet staan :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:50

Kimmie, ik heb ook een stal gehad met mooie grote weide en soortgenoten, maar zonder schuilmogelijkheid. Toen vond ik het ook fijn dat hij 's nachts op stal ging.

Als hij nu met al dat noodweer op een stuk land zou staan zonder enige schuilmogelijkheid, zou ik hem ook de nachten binnenhalen.
Dus zonder te kunnen schuilen zou ik dat ook niet willen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:51

suze_ schreef:
Kimmie, ik heb ook een stal gehad met mooie grote weide en soortgenoten, maar zonder schuilmogelijkheid. Toen vond ik het ook fijn dat hij 's nachts op stal ging.

Als hij nu met al dat noodweer op een stuk land zou staan zonder enige schuilmogelijkheid, zou ik hem ook de nachten binnenhalen.
Dus zonder te kunnen schuilen zou ik dat ook niet willen :n

Dan zijn we het toch wel eens :D

Jouw Fjord staat trouwens wel op een waanzinnig mooie plek :~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:59

:j Het is roeien met de riemen die je hebt.. en flexibel moet je wel kunnen zijn.
ik kan wel gaan vasthouden aan die 24/7 maar als paardlief nergens kan schuilen, vind ik dat ook niet meer oke. Gelukkig heb ik nu eindelijk iets gevonden wat aan al mijn eisen voldoet. Ik ben nog nooit eerder zo 'zorgeloos' geweest over of mijn paardje het goed heeft :) :+:

geweldig he? ik ben ook echt onwijs blij ermee.. kan er hopelijk nog heel veel jaren blijven :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:10

pmarena ,als er eisen komen dat paarden op pensionstallen minimaal 4 uur of liever langer dagelijks buiten staan,zullen dit toch echt snel open paddocks worden waar ze in komen te staan ( simpelweg omdat je op landbouwgrond niet mag bouwen bv) en dan staat je paard dus 4 uur of langer te verzuipen in een paddock.

je kan echt niet verwachten dat een pensionstal stallen kan bouwen met een eindeloos grote uitloop eraan voor elk individueel paard met ook nog eens een stuk wei eraan,als je dat wel denkt dan mis je toch wel een vorm van realiteitszin.

áls mijn paarden in de winter minimaal 4 uur of langer buiten zouden moeten staan,dan betekend dat hier heel simpel dat ze 4 uur of langer in de bak moeten staan te verregenen met slecht weer en dat vertik ik,dus dan staan ze langer op stal,en echt ik heb ruime stallen ze kunnen er best in lopen,staan niet als een worstje in een hok ofzo :D ,en hebben het er prima naar hun zin :)

denken dat elke pensionstal of manege stallen kunnen maken met grote uitlooppaddocks eraan,is echt een utopia,vaak totaal niet haalbaar,en ja hoor mijns inziens kunnen paarden prima leven op stallen die dat niet hebben..

ik heb in al de jaren dat ik paarden heb eigenlijk maar 1 pony gekend die echt niet gelukkig was in een stal,en voor de rest waren alle andere paarden gelukkig en tevreden hoor met het leventje wat ze hadden..

maar nogmaals ik heb niet het gevoel dat een paard zonodig elke dag weet ik hoeveel uur verplicht buiten moet staan om gelukkig te kunnen zijn,dat maakt het makkelijker denk ik :)