Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Joenohoe : ik zag het nergens duidelijk staan dat jouw paarden in de winter wat anders hadden dan het stalletje + strookje buiten , vandaar dat ik ook vroeg of ik dat goed begrepen had.
Ik vind overigens nog steeds dat je een "uitloopje" van bvb. 2 x 4 meter en die andere mini-maten die je noemt , niet echt kunt tellen als een enorme verbetering t.o.v. alleen een stal , elke meter is meegenomen maar 2 x 4 meter , komop , dat heeft niks met lopen te maken
Qimm schreef:het belangrijkste nút van buiten staan is IMO de beweging die daarbij hoort, even een bokkesprong maken op 2x4 meter is niet echt realiseerbaar, laat staan een sprintje of lekker drentelen.
fijn dat ze van binnen naar buiten kunnen en andersom, maar echt heel veel winst is het natuurlijk niet. Dat het weer beter is dan helemaal die mogelijkheid niet hebben is natuurlijk zo, maar het maakt het niet 'goed' alleen minder slecht
femkemaats schreef:Tja en toch worden denk ik door wat ik om me heen zie wel de helft misschien wel meer van de sportpaarden zo gehouden in een box en max 4 tot 8 uurtjes per dag eruit. Mijn paard loopt van Januari tot eind april ook maar 4 uurtjes op een dag buiten
femkemaats schreef:Tja die van mij staat dan vanaf juni tot en met eind september dag en nacht en dan verder gewoon van de ochtend 8 uur tot s avond 19 uur buiten. In de periode dat ze dan die 4 maanden niet in de wei kunnen staat ze 4 uur op de paddock, met 1 ander paard. Stapmolen etc doe ik niet aan vind ik persoonlijk onzin, zie het nut er niet zo van in.
pmarena schreef:Ik snap wel dat dat zo is op sommige plekken , vind 4 uurtjes per dag erg weinig maar dat is tenminste nog niet voorbij die schrijnende grens van paarden die gewoon langer dan 20 uur per dag op stal staan.....
Ook scheelt het dan enorm of die 4 uurtjes per dag buiten vrije beweging heeft op een fijne plek met maatjes om zich heen , en daarnaast nog er uit komt voor andere dingen , of dat die 4 uur per dag dan is rijden + stapmolen + sneu alleen in een paddock staan apart van de rest van de kudde die op stal staat...
Als ze dan tenminste nog maar de rest van de dag er fijn bij staan , en daar ook niet teveel mindere dingen zijn (zoals een vervelende buurman , lage stallen , weinig licht , slecht ruwvoer....) en ze dan in de zomer nog maar lekker veel op de wei komen.... dan is dat alweer een heel stuk minder erg
suze_ schreef:Kimmie, ik heb ook een stal gehad met mooie grote weide en soortgenoten, maar zonder schuilmogelijkheid. Toen vond ik het ook fijn dat hij 's nachts op stal ging.
Als hij nu met al dat noodweer op een stuk land zou staan zonder enige schuilmogelijkheid, zou ik hem ook de nachten binnenhalen.
Dus zonder te kunnen schuilen zou ik dat ook niet willen