hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:34

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

chicominora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:55

ikzelf vind: 24/7.
Jammer genoeg kan dat bij mijn pony niet, vanwege te weinig weide..
En de bak is zo bagger vanwege de winter dat ze daar ook niet "normaal" in kunnen lopen..
en aangezien hij ook lijdt aan mok dat maar terug blijft komen, mag die niet in de modder staan..
Vandaar dat hij altijd in de stal staat nu.. je merkt wel dat hij het totaal niet fijn vind..(wat natuurlijk wel te begrijpen is. xd)
dus dan het enigste moment dat hij buiten loopt is als ik op hem rij, met hem wandel of wat dan ook..

uzo

Re: hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:39

idiaal is volgens mij ook 24/7 , daar zijn paarden voor gemaakt. als dat niet gaat zou ik toch minstens een paar uur per dag. als je niet beschikt over een weide dan zou ik persoonlijk veel buitenritjes maken zodat ze ook nog eens buiten komen. laat je paard zeker niet 24/7 in de stal staan zonder veel te bewegen dat is echt ongezond!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 01:37

-
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 31-07-22 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 01:41

overdag buiten en s'nachts binnen in de winter en 24/7 buiten in de zomer mits er niet te veel insecten zijn.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:17

Het liefst zoveel mogelijk, 24/7 dus :)

Al verschilt t wel per paard, op mijn vorige stal was er een pony die op de dag in de winter erg veel buiten kwam met de groep in de bak, maar na een uurtje stond ze al te dringen bij t hek. Die vond er gewoon niks aan...

Mijn pony daarentegen heeft veel behoefte aan het buitenstaan met andere paarden, die heb ik dan ook het liefst dag en nacht buiten. Gelukkig staat hij voorlopig nog lekker buiten :)

maaaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:07

het liefst heb ik mijn paard lekker lang buiten, maar mijn paard haat het om in dit weer naar buiten te gaan !
in de zomer staat ze 10 uur op de wei en vind ze het heerlijk, maar wanneer het kouder word wil ze haar stal niet uit ! Ik heb er een lekkere dikke deken met hals op liggen dus ze heeft het absoluut niet koud. Als ik haar dan uiteindelijk uit de stal heb, blijft ze de hele dag voor het hek staan wachten tot ze naar binnen mag, ik vind het zo raar ! heeft misschien iemand anders dit probleem ook ?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 07:51

maaaxie schreef:
het liefst heb ik mijn paard lekker lang buiten, maar mijn paard haat het om in dit weer naar buiten te gaan !
in de zomer staat ze 10 uur op de wei en vind ze het heerlijk, maar wanneer het kouder word wil ze haar stal niet uit ! Ik heb er een lekkere dikke deken met hals op liggen dus ze heeft het absoluut niet koud. Als ik haar dan uiteindelijk uit de stal heb, blijft ze de hele dag voor het hek staan wachten tot ze naar binnen mag, ik vind het zo raar ! heeft misschien iemand anders dit probleem ook ?

Is er buiten toegang tot eten? (gras, hooi etc) en soortgenoten waar ze mee overweg kan?

Zo ja, dan zou ik het niet weten.
Weet alleen dat toevallig vandaag iemand op zweeds forum hetzelfde noemde. Ze had ook een paard wat het niet prettig vond in de winter buiten. Was wel al een paardje op leeftijd. Paard had geen rust in de winter buiten en verstijfde etc, ook met dekens.

Mijn paarden stallen zichzelf nu steeds op.. :+ Ze hebben 24/7 weidegang met grote schuilstal, maar de laatste dagen valt er veel sneeuw, af en toe gepaard met een lelijke wind en er ligt al een aardig pak.
Nu staan de dames eigenlijk dag en nacht in de stal met de kopjes naar buiten, zodat ze de zaken wel in de gaten kunnen houden. Ze moeten uit de stal komen om te drinken en dan zie je ze bijna kreunen :+
En af en toe, in de mildere middaguren, maken ze gezamelijk een wandelingetje door de wei. De merrie van mijn man wil dan ooit nog wel eens een uurtje extra buiten blijven. Mijn dame zoekt al snel de droge zand aan haar voetjes van de stal op.

Moet er wel bij zeggen dat in de stal altijd beschikbaar is over goed stro. Ze hebben dus altijd wat te knabbelen. Hooi krijgen ze beperkt, want daar vreten ze zich vol aan en dan worden ze veel te dik.

maaaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:40

liljebo schreef:
maaaxie schreef:

Is er buiten toegang tot eten? (gras, hooi etc) en soortgenoten waar ze mee overweg kan?

Zo ja, dan zou ik het niet weten.
Weet alleen dat toevallig vandaag iemand op zweeds forum hetzelfde noemde. Ze had ook een paard wat het niet prettig vond in de winter buiten. Was wel al een paardje op leeftijd. Paard had geen rust in de winter buiten en verstijfde etc, ook met dekens.

Mijn paarden stallen zichzelf nu steeds op.. :+ Ze hebben 24/7 weidegang met grote schuilstal, maar de laatste dagen valt er veel sneeuw, af en toe gepaard met een lelijke wind en er ligt al een aardig pak.
Nu staan de dames eigenlijk dag en nacht in de stal met de kopjes naar buiten, zodat ze de zaken wel in de gaten kunnen houden. Ze moeten uit de stal komen om te drinken en dan zie je ze bijna kreunen :+
En af en toe, in de mildere middaguren, maken ze gezamelijk een wandelingetje door de wei. De merrie van mijn man wil dan ooit nog wel eens een uurtje extra buiten blijven. Mijn dame zoekt al snel de droge zand aan haar voetjes van de stal op.

Moet er wel bij zeggen dat in de stal altijd beschikbaar is over goed stro. Ze hebben dus altijd wat te knabbelen. Hooi krijgen ze beperkt, want daar vreten ze zich vol aan en dan worden ze veel te dik.

Nou ze is pas 5 dus je zou denken, zo'n jong paard wil lekker naar buiten haar energie kwijt ! Er staat niet zoveel gras, maar hebben een overdekte hooiruif die altijd vol is.
Ik zet haar nu gewoon op stal ook al staat ze alleen ze is helemaal happy, ze gaat lekker liggen en is heel attent dus ik denk dat ik haar een groot plezier doe om haar op stal te laten . :D

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:51

Hier hetzelfde euvel hoor.
Mijn poown staat sinds augustus ook 24/7 buiten op de wei maar vind het helemaal niet leuk.
Althans....hij staat bij de voerplaats zijn weide maatjes weg te schoppen om vooral zelf niets tekort te komen en zo maakt hij geen vriendjes.
Gevolg is dat de andere poowns niet meer aan hooi eten toe konden komen en naar een andere wei verkast zijn en hij nu nog maar met 1 andere poown op de wei staat.
Voorheen al vanaf 1 jaar ging hij 's avonds op stal, dus hij heeft nooit geleerd voer te delen.
Hij was ook nooit zo dominant, maar dat hoefde dus ook niet want hij kreeg zijn portie wel op stal en was toen juist heel sociaal met andere paarden op de wei, wilde altijd spelen.
Nu is hij dus alleen nog maar bezig dat voerhonk te verdedigen en wanneer dat niet nodig is of leeg is staat hij er maar een beetje te koekeloeren.
Vanavond een gesprek daarover gehad met de stalhouder en hij gaat over een oplossing nadenken.
Het beste zou zijn een paar dominante merries erbij die hem zijn plaats eens even wijzen,maar de merrie eigenaren willen dat niet :7

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 08:28

Ik denk dat het niet altijd zwart wit is. Hoewel ik absoluut voorstander ben voor veel bewegingsvrijheid voor paarden, kun je mij ook niet overtuigen van 24/7 zonder schuilstal als ideaal alternatief. Hoewel er zeker paarden zijn die het prima vinden, denk ik dat het niet voor ieder paard is weggelegd.
De regel die hier geld, dat je bij gebrek aan schuilstal, je paard snachts binnen dient te zetten, vind ik helemaal niet gek

Reden dat ik genuanceerd denk is het feit dat ik hier de hele dag uitzicht heb op mijn paarden, die een zeer ruime schuilstal ter beschikking hebben.
Ze staan nl een groot deel van de dag en de nacht in de stal. De stal heeft een dak en drie wanden , en ze kunnen erin en eruit.
Maar een groot deel van de tijd staan ze in de stal, met hun kop erbuiten, zodat ze alles in de gaten kunnen houden. Liggen doen ze ook in de stal; de droge ligplek wordt gewaardeerd. En af toe maken ze een wandelingetje door de sneeuw (ja, hier ligt wel al een heel pak sneeuw)

Ik denk dat ze meer buiten zouden staan als er geen behoefte was aan die stal. Dat ze echter veel binnen staan uit eigen keuze, geeft voor mij aan dat die schuilstal absoluut geen overbodige luxe is.

In het begin was er wel wat geruzie omdat mijn merrie dominant is. Ik heb rond voertijd ((ze krijgen hooi ver uit elkaar in netten) er bij gebleven en heb haar de wacht aan gezegd en nu gaat het heel erg goed.

Ik besef daarmee wel dat ik het beste heb van twee werelden... ze kunnen hun eigen keuze maken en staan nooit alleen.

24/7 in de stal zonder gelegenheid om gewoon paard te zijn zou ik absoluut niet doen. Maar 24/7 weidegang zonder schuilstal zou mijn keuze ook niet zijn.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:09

liljebo schreef:
Maar 24/7 weidegang zonder schuilstal zou mijn keuze ook niet zijn.

Ligt aan de omstandigheden vind ik. Het ligt er aan hoe je weide erbij ligt (open en bloot in de polder of omgeven door bomenrijen bijv.).
En sommige ex-stalpaarden kunnen inderdaad erg de behoefte hebben om te schuilen. Persoonlijk vind ik het belangrijker dat er een plekje is waar ze met droge voeten droog ruwvoer kunnen eten en droog kunnen liggen. Ik zou ook de balen krijgen van dat eeuwige gebanjer door de modder...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:21

Dani_ schreef:
liljebo schreef:
Maar 24/7 weidegang zonder schuilstal zou mijn keuze ook niet zijn.

Ligt aan de omstandigheden vind ik. Het ligt er aan hoe je weide erbij ligt (open en bloot in de polder of omgeven door bomenrijen bijv.).
En sommige ex-stalpaarden kunnen inderdaad erg de behoefte hebben om te schuilen. Persoonlijk vind ik het belangrijker dat er een plekje is waar ze met droge voeten droog ruwvoer kunnen eten en droog kunnen liggen. Ik zou ook de balen krijgen van dat eeuwige gebanjer door de modder...

Nja... we hebben bomen genoeg op de grond en ook hoog gelegen delen in de wei, waar ze kunnen staan zonder in de modder te staan (maar dus wel in de sneeuw... er ligt hier dus een aardig pak)

Paarden zijn niet echt stalpaarden. Dwz.. het zijn koudbloeddravers die alleen snachts op stal stonden en overdag buiten.
Maar in de sneeuw kunnen ze natuurlijk niet met droge voeten staan en ook niet droog liggen. Ik denk dat ze daarom liever in de stal staan. Bovendien staat er met dagen een snijdende wind (al dan niet met sneeuw) en ik merk dat ze daar ook graag beschutting tegen zoeken.
En dan voldoen de bomen dus niet echt. In de herfst vaak wel, maar niet in de winter.

Nu heerst hier een ander klimaat dan in nederland, waar nu nog geen sneeuw ligt.
Maar... vorig jaar had nl ook toch aardig wat sneeuw en als het goed vriest en het zonnetje schijnt, liggen ze daar graag in, maar niet als hij begint te smelten en het natte zooi wordt. Denk dat je dat in de beste wei nog niet kunt voorkomen.
Net zo min als een natte bodem. Hoog gelegen is het wel prima om in te staan (geen modderzooi) maar het is en blijft nat en ik kan mij toch wel voorstellen dat een droge ondergrond voor een paard prettiger ligt. Althans... mijn dekenloze, 24/7 buiten koudbloedjes met de pels van een teddy, kiezen toch evengoed een droog stuk om te liggen, dwz in de stal, of als ik stro uit de stal voor de stal verdeel tegen gladheid etc, daarop.

Om die reden ben ik toch iets genuanceerder.......
Hoewel er ongetwijfeld paarden zijn die het niet uitmaakt, denk ik dat er ook aardig wat paarden zijn die graag terdege windscherm hebben, bij heftig weer een dak boven de kop wel kunnen waarderen en ook graag echt droog liggen (dus niet in smeltende sneeuw of in de natte weide)

Lijkt me, zeker in de situatie hier met sneeuw, ook beter voor de paardenbenen dat ze toch regelmatig droog kunnen staan gewoon op zand of stro
(hangen al snel aardig wat ijsklompen aan de benen. Die verdwijnen echter als ze een poosje in de zand staan)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:56

Ik doelde ook niet op jouw persoonlijke situatie, hoor, Liljebo! Gewoon in het algemeen :)

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:36

24/7 in de natuur is dat ook zo en met genoeg ruwvoer kan dat prima.

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:37

24/7, in weer en wind

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:57

7 uur 's ochtends gaan ze de weide in, en 's avonds worden ze eruit gehaald. Soms om 6 uur, soms 8, soms 10. En vind het wel goed zo, wil ze 's nachts binnen hebben :)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:24

Het liefst zolang mogelijk, maar als ze voor het hek gaan staan dat ze naar binnen willen, dan zou ik ze wel naar binnen doen.

sopphietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:31

Zoveel als mogelijk, ook met slechte weer, maar wel met een mogelijkheid tot een schuilstalletje en genoeg ruwvoer.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:43

hier ook zoveel mogelijk buiten hier gaan ze om 08.00 uur naar buiten tot 17.00 a 18.00 uur en dan komen ze naar binnen we hebben gelukkig de mazzel de nog de weide's open zijn (stuk of 4 tegenlijk) en er nog 4 weide's beschikbaar staan met goed gras voor de hele winter.

Waarschijnlijk gaan de weide's wel dicht in janu/febr voor 1 maand (maar dat was nog niet zeker)en als die zicht zijn hebben ze een behoorlijk lang groot stuk (paddock) waar ze kunnen rennen en lopen, dit is het gangpad zeg maar naar alle weide's.
verder staan ze hier in de zomer 24/7 buiten totdat de boer zegt weer naar binnen in de nacht vanwege het land.
(hij hooit ook van die weide's)

maar met dit weer staan ze toch al om 16.00 uur vooraan om toch naar binnen te mogen waar ze lekker droog en warm staan :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:05

Als ik dit allemaal een beetje vluchtig door lees lijk het wel dat alle paarden hier in nl bijna de hele dag op de wei staan.. Positief hoor natuurlijk... Maar bij mij op stal in de winterperiode laten sommige paardeneigenaren ze een half uurtje los en denken dat ze op deze manier even de beentjes hebbe gestrekt door een paar rondjes de paarden op te jagen... Zo fout... Ik zet mijn paardje sóchtens in de buitenbak met een paar vriendjes pluk hooi... En dat is voor mij dan weer gerustellend zodat ze niet de hele dag in die stal sta te verpieteren... Ze vind het heerlijk om buiten te zijn... Natuurlijk had ik in de winterperiode ook weidegang maar helaas wie weet wat de toekomst ons nog brengt :)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:11

24/7 ben ik voor,
ik heb zelf een wei met stal erop daarin word een rol kuil ingezet en kunnen ze 24/7 altijd van eten.
daarbij lopen ze met 3 stuks daar echt super voor ze,
jammer genoeg heb ik alleen even eentje ziek die is verkouden best erg dus die staat nu een week op stal,
zodra hij beter is gaat hij weer terug.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:17

hetlevenwint schreef:
ik vindt 24/7 omdat ik vindt dat een paard gewoon niet in een stal hoort ! Paarden kunnen heel goed tegen de koude :)

Natuurlijk zijn er mensen die nu eenmaal dit hun paard niet kunnen bieden, maar ik hoop dat die paarden dan toch meer dan de helft van de dag paard kunnen zijn :) *D

Hier ben ik het ook mee eens :)
Alleen is het 's winters niet altijd mogelijk. Zomers staat mijn verzorgpony 24/7 op de wei. In de winterperiode staat hij overdag op een paddock en 's nachts op stal.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:57

Ik denk dat 24/7 buiten het beste is en dan het liefst met schuilstal zodat ze zelf kunnen kiezen, maar mijn merrie gaat in de winter 's nachts op stal. Haar vriendinnetjes gaan allemaal binnen en ik wil haar niet alleen buiten laten. Op stal gaan vindt ze helemaal niet erg en ik vind het zelf ook echt niet erg, ze kan heel de dag buiten spelen en grasjes eten en ze gaat 's nachts liggen slapen in haar stro. Voor mij is het heel handig als ik 's avonds laat langskom, want dan hoef ik haar niet in het donker in de wei te gaan zoeken.

Wat wel scheelt is dat bij mijn merrie op stal de stallen 4,5 bij 5 meter zijn en ze heel de nacht hooi hebben. Dan vind ik het niet echt zielig :D

juutjeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:42

onze paardjes staan 24/7 buiten, zomer en winter. Wel met schuilstal, waar ze ook dankbaar gebruik van maken. Daarnaast onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking.

Mijn ervaring is dat de paarden veel rustiger zijn en minder blessuregevoelig...