Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
maaaxie schreef:het liefst heb ik mijn paard lekker lang buiten, maar mijn paard haat het om in dit weer naar buiten te gaan !
in de zomer staat ze 10 uur op de wei en vind ze het heerlijk, maar wanneer het kouder word wil ze haar stal niet uit ! Ik heb er een lekkere dikke deken met hals op liggen dus ze heeft het absoluut niet koud. Als ik haar dan uiteindelijk uit de stal heb, blijft ze de hele dag voor het hek staan wachten tot ze naar binnen mag, ik vind het zo raar ! heeft misschien iemand anders dit probleem ook ?
liljebo schreef:maaaxie schreef:het liefst heb ik mijn paard lekker lang buiten, maar mijn paard haat het om in dit weer naar buiten te gaan !
in de zomer staat ze 10 uur op de wei en vind ze het heerlijk, maar wanneer het kouder word wil ze haar stal niet uit ! Ik heb er een lekkere dikke deken met hals op liggen dus ze heeft het absoluut niet koud. Als ik haar dan uiteindelijk uit de stal heb, blijft ze de hele dag voor het hek staan wachten tot ze naar binnen mag, ik vind het zo raar ! heeft misschien iemand anders dit probleem ook ?
Is er buiten toegang tot eten? (gras, hooi etc) en soortgenoten waar ze mee overweg kan?
Zo ja, dan zou ik het niet weten.
Weet alleen dat toevallig vandaag iemand op zweeds forum hetzelfde noemde. Ze had ook een paard wat het niet prettig vond in de winter buiten. Was wel al een paardje op leeftijd. Paard had geen rust in de winter buiten en verstijfde etc, ook met dekens.
Mijn paarden stallen zichzelf nu steeds op..Ze hebben 24/7 weidegang met grote schuilstal, maar de laatste dagen valt er veel sneeuw, af en toe gepaard met een lelijke wind en er ligt al een aardig pak.
Nu staan de dames eigenlijk dag en nacht in de stal met de kopjes naar buiten, zodat ze de zaken wel in de gaten kunnen houden. Ze moeten uit de stal komen om te drinken en dan zie je ze bijna kreunen![]()
En af en toe, in de mildere middaguren, maken ze gezamelijk een wandelingetje door de wei. De merrie van mijn man wil dan ooit nog wel eens een uurtje extra buiten blijven. Mijn dame zoekt al snel de droge zand aan haar voetjes van de stal op.
Moet er wel bij zeggen dat in de stal altijd beschikbaar is over goed stro. Ze hebben dus altijd wat te knabbelen. Hooi krijgen ze beperkt, want daar vreten ze zich vol aan en dan worden ze veel te dik.
liljebo schreef:Maar 24/7 weidegang zonder schuilstal zou mijn keuze ook niet zijn.
Dani_ schreef:liljebo schreef:Maar 24/7 weidegang zonder schuilstal zou mijn keuze ook niet zijn.
Ligt aan de omstandigheden vind ik. Het ligt er aan hoe je weide erbij ligt (open en bloot in de polder of omgeven door bomenrijen bijv.).
En sommige ex-stalpaarden kunnen inderdaad erg de behoefte hebben om te schuilen. Persoonlijk vind ik het belangrijker dat er een plekje is waar ze met droge voeten droog ruwvoer kunnen eten en droog kunnen liggen. Ik zou ook de balen krijgen van dat eeuwige gebanjer door de modder...
hetlevenwint schreef:ik vindt 24/7 omdat ik vindt dat een paard gewoon niet in een stal hoort ! Paarden kunnen heel goed tegen de koude
Natuurlijk zijn er mensen die nu eenmaal dit hun paard niet kunnen bieden, maar ik hoop dat die paarden dan toch meer dan de helft van de dag paard kunnen zijn![]()