Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:08

Wat een verschrikkelijk beeld wordt hier gegeven van pensionstallen zeg.

Echt hoor, ik nodig iedereen uit eens een dag mee te lopen, het hoeft echt niet zo te gaan.

En nee, als een boer de paarden loslaat is hij onverantwoord bezig, en dus aansprakelijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:11

Misschien een stomme vraag aan de gene waar dus de paarden los gelaten worden om naar de wei te gaan. Hebben jullie daar voor de rest geen problemen mee dan? Ik zou toch graag willen dat een paard gewoon op een normale manier de stal in kan gaan en eruit en niet dat ze als een idioot de box uitrennen als de stal open gaat.
Heb het mijn paard ook een paar keer gedaan omdat er geen houden aan was maar ik wil toch perse dat ze aan de hand buiten gezet wordt mijn paard kennende die krijg ik anders nooit meer op een normale rustige manier in of uit de stal. Omdat ze er automatische vanuit gaat stal open en gaan.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:18

Chaos schreef:

Echt hoor, ik nodig iedereen uit eens een dag mee te lopen, het hoeft echt niet zo te gaan.

En nee, als een boer de paarden loslaat is hij onverantwoord bezig, en dus aansprakelijk.

Ik heb het een paar jaar gedaan en ken een aantal hele goede pensionstallen. Echter ook een zooitje slechte ;)
En aangezien mijn nachtrust er nogal onder lijdt als mijn paarden slecht staan, heb ik ze graag op een goede staan. Maar daarom betalen we ook 400 euro per paard.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:20

Ik ken ook een zooi slechte hoor, absoluut! :))
Maar de rotte appels die er tussen zitten worden hier wel heel erg veralgemenigd(?)!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:40

Ik vind het los naar de wei laten gaan van paarden nu wel erg breed uitgemeten worden. Je hebt daar verschillende gradaties in en als de weg goed afgezet wordt en de paarden met kleine groepjes tegelijk naar buiten worden gelaten, dan heb ik daar absoluut geen moeite mee en ik vind hier ook de kwaliteit van de stalling niet van af hangen. Mijn pony is sinds een paar maanden niet anders gewend, maar ze weet dat dit alleen 's ochtends is als ze met de rest naar buiten gaat. Als ik haar aan de hand naar de wei breng, blijft ze keurig bij me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:46

Chaos schreef:
Ik ken ook een zooi slechte hoor, absoluut! :))
Maar de rotte appels die er tussen zitten worden hier wel heel erg veralgemenigd(?)!

Dat is wel een beetje waar, maar ik ben een tevreden pensionklant hoor :). Daarbij besef ik ook wel waar de pensionhouder maar weer elke dag voor staat. Als ik alleen al de kilometers schrikdraad zie, dan ben ik al blij dat ik zijn energierekening niet in mijn eentje hoef te betalen :D.

Voorheen heb ik op een stal gestaan waar ze 10 paarden tegelijk de staldeuren open deden en die paarden moest om de hoek, voor de mestplaat langs (waar het dus makkelijk glad kan zijn door gemorste mest), 2 hoekjes en dan langs de binnenbaan en buitenbaan over een dijkje naar het weiland. Dat was dus in totaal ongeveer 130 meter over een puindijkje. Op een andere stal werd mijn paard ruim voor het hek al los gelaten terwijl ik dat paard altijd keurig had geleerd eerst rustig door het hek te gaan, dat is hem door de pensionstal dus afgeleerd. Tevens wilde deze stal het paard voor de buitenbox al het halster af doen en het paard zelf de stal in laten lopen, los dus terwijl het terrein niet afgesloten was. Die laatste stalhouder vond het ook niet nodig om een kapotte staldeur te repareren of een doorgeroeste voerbak te vervangen; allemaal nalatigheid en dat mag je van je pensiongeld aftrekken in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:15

Haha, zo een klok kost een fles jenever op jaarbasis....dat is geen essentrekening hoor.. :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:28

Lovely schreef:
Russel, als een stalling minder kost, dan betekent dat dat er dingen ontbreken voor dat geld. Het is aan mij of ik die dingen wil missen of niet. Voor mij staan kwaliteit van het voer, de veiligheid van en de zorg voor mijn paard voorop. Als ik naar andere stallen kijk die goedkoper zijn, dan moet ik ook daarop inleveren en dat wil ik niet. Zolang ik nog moet werken voor mijn geld, wil ik niet buiten wonen met de paarden aan huis :n. Dus eigenlijk heb ik het precies zoals ik wil, een stal waar ik weet waar ik aan toe ben, een blij en gezond paard en ik hoef me overdag geen zorgen te maken of het allemaal wel goed gaat met hem.

Ik loop al weer een heleboel pagina's achter.

Die stallen misten een binnenbak en een stapmolen...verder zouden ze alles moeten hebben wat ik wilde, maar het ontbrak hem aan de mentaliteit en kennelijk kost die ook geld...daar kwam ik dus achter....steeds weer beloftes en mooie praat...

225 vind ik dan niet goedkoop, immers geen binnenbak, geen kantine, geen stapmolen, wat ik niet nodig heb overigens, maar daar betalen jullie nl ook stevig voor, die verwarmde kantine met die bar.....het kastje van de baas, de mooie toiletten...als ik dat er af haal, kom je ook op die 225 euro per maand. Dan wellicht met een betere mentaliteit.

Maar juist omdat ik het zat was dat men kennelijk niet fatsoenlijk voor mijn paard kon zorgen, vind ik het de moeite om buiten te wonen en paard aan huis te hebben, want nu is hij gezond en blij, iets wat helemaal niet moeilijk is bij paarden, het zijn geen papagaaien......

Je overdag zorgen maken of het wel goed gaat met hem, is geen leven, ik zit er heus niet heel de dag naast, en als je paard van een afstand niet ok is, zien ze dat ook niet op het pension...ook daar zitten ze er niet heel de dag naast, komen ze het pas te weten met voeren en als hij de volgende voerbeurt nog niet heeft gegeten..

Maar je hebt wel gelijk dat als je veel geld neer legt, dat je dan ook mag verwachten dat alles is zoals er wordt beloofd op de dag dat je je paard daar neer zet.

Maar prijzen die ik zie van 400 tot 500 euro, vind ik aburd en zolang de mensen voor luxe gaan staan en het accepteren, blijven die prijzen natuurlijk stijgen...dan is het idd een elitesport.Maar om helft van mijn salaris aan mijn paard te gaan betalen, dat never nooit....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:49

Moeni11 schreef:
poes schreef:

En ik blijf dit net zo goed een mening vinden. Los op een volledig afgezette weg naar de wei vind ik niet los op het erf, op de wei staan ze ook los :)

De wet is geen mening, dat is iets waar je je aan dient te houden. Misschien in Belgie niet, maar hier wel.

Maar wat ik nog steeds niet snap: is een paard los laten lopen in een afgezette ruimte onwettelijk???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:54

Russel, als je die 400 euro niet kan betalen, is dat helemaal geen ramp, maar dat betekent nog niet dat het dus maar slechte stallen zijn.

luukieluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 05:43

Celiien schreef:
Ja ik merk het .. stallen waar je 400,- per maand betaald en dan moet je nog extra per dag gaan betalen willen ze je paard buiten/binnen zetten... helemaal gestoord
gelukkig sta ik op een goedkope stalling(zeker voor het west), alles wordt voor me gedaan(mesten,voeren,binnen/buitenzetten) en ik betaal 'maar' 190.- ....

Jeetje, wij wonen ook in west nl, en betalen p/p ong 350,- en dat is excl. buitenzetten ed.
Dan doe jij het toch goed! Maar ja het is natuurlijk maar net wat je wil. Ik heb ook op een stal gestaan in brabnt waar je 420,- p/p betaalde. Maarja dan heb je ook wat!

luukieluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 05:44

dynamiek schreef:
Eigenlijk zouden de mensen die denken het maar effe gebeurd is voeren, mesten, vegen binnen/buiten zetten en noem maar op "zouden eigenlijk eens 1 maand mee moeten lopen in de werkzaamheden", dan ben ik benieuwd of ze er dan nog zo over denken ;)

Dan piepen ze wel anders! Dat is het zelfde als stagaires die in de paarden willen werken, nou ze haken allemaal zo af omdat het gewoon veel en zwaar werk is. Paarden hebben is een fulltime baan, 24/7! Geen vrije weekeinden, veel geregel als je met vakantie gaat. Iedereen zou het idd eens een maandje moeten doen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 06:54

Tigra_ schreef:
Misschien een stomme vraag aan de gene waar dus de paarden los gelaten worden om naar de wei te gaan. Hebben jullie daar voor de rest geen problemen mee dan? Ik zou toch graag willen dat een paard gewoon op een normale manier de stal in kan gaan en eruit en niet dat ze als een idioot de box uitrennen als de stal open gaat.
Heb het mijn paard ook een paar keer gedaan omdat er geen houden aan was maar ik wil toch perse dat ze aan de hand buiten gezet wordt mijn paard kennende die krijg ik anders nooit meer op een normale rustige manier in of uit de stal. Omdat ze er automatische vanuit gaat stal open en gaan.

Bij ons staan de paarden dag en nacht buiten dus niemand hoeft ze buiten te zetten, maar ik zou daar geen moeite mee hebben.
Ik heb voorheen op een stal gestaan waar ze met 2/3 tegelijk buiten gezet werden.
Als het met beleid gebeurd rennen de paarden de stal niet uit.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:28

Hier worden de paarden(4 stuks) ook zonder halster hup stalletjes 1 voor 1 open naar de wei gelaten,ze wachten op elkaar,verzamelen zich in de buitenbak waar ze doorheen moeten en wanneer de groep compleet is gaan ze in een bescheiden drafje met z'n alle naar achteren.
Ook met eruit halen,is een paar keer rammelen met voerschep en ze komen in een rijtje achterelkaar aangedraven,op het binnenplaatsje verzamelen ze zich en weten ieder waar hun stal is en gaan ze voor hun eigen staldeur staan,simpel en makkelijk.

Ook wanneer ik mijn paard uit de kudde haal om te gaan rijden is er geen probleem en naderhand met terugzetten wacht ze keurig netjes zonder halster dus gewoon los totdat ik de draad losgemaakt heb en gaat ze stappend of soms op een drafje weer naar de rest van de kudde,waarschijnlijk omdat ze weten dat ze niet hoeven te dringen en weten dat ze toch wel buiten komen dagelijks, ook swinters gaat het zo ookal ligt er sneeuw.

En toch zijn het van nature bloedkikkertjes,de ene is een volbloedXspringbloed,een lekkere hete Welsch,een Springpony en DressuurXSpringbloed.

Wat ik betaal: 150,=p/mnd is incl:
Brok,hooi van eigen bodem,muesli,winterwortel,ze staan op vlas,dagelijks zomer en winter weidegang tijdsduur afhankelijk van het weer,dekens worden indien nodig aangepast om toch naar buiten te kunnen wanneer het regenachtig weer is,buitenbak,en uitrijmogelijkheden naar het bos op 500mtr afstand,onze rijvereniging met binnenbak zit op 300mtr afstand.
En ik ben de enige pensionklant,dus veel rust en privacy,wat wil een mens en paard nog meer zou ik zeggen :D
Ohja en vergeet ik er bijna bij te vermelden dat voeren en mesten,weide en buitenbak mestvrij houden ook door de staleigenaren gedaan wordt.
Wel doe ik dit wanneer ik tijd over heb uit vrije wil.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:36

Ik betaal ook een flink bedrag aan stalling (€300) per maand. Ik heb geen mogelijkheid om mijn paard aan huis te houden en omdat ik minstens 40 uur per week werk, en vaak onregelmatig wil ik haar toch op volpension hebben. Als ik moet overwerken wil ik gewoon zeker weten dat mijn paard op tijd naar buiten/binnen gaat en haar eten en schone stal krijgt. Wij hebben wel een binnenbak, buitenbak, kantine, we staan aan de Drunense Duinen, paarden worden elke dag de hele dag buiten gezet (netjes aan een touwtje) en over de stallen alleen maar goeds, ze staan in een flink pak stro. Verder krijg ik 2 lessen per week gratis.
Hier in de buurt zijn de prijzen bijna overal hetzelfde.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:47

russel schreef:
Maar juist omdat ik het zat was dat men kennelijk niet fatsoenlijk voor mijn paard kon zorgen, vind ik het de moeite om buiten te wonen en paard aan huis te hebben, want nu is hij gezond en blij, iets wat helemaal niet moeilijk is bij paarden, het zijn geen papagaaien......

...
Maar prijzen die ik zie van 400 tot 500 euro, vind ik aburd en zolang de mensen voor luxe gaan staan en het accepteren, blijven die prijzen natuurlijk stijgen...dan is het idd een elitesport.Maar om helft van mijn salaris aan mijn paard te gaan betalen, dat never nooit....

En tel voor de gein eens op wat jij allemaal extra kwijt bent voor het buitenaf wonen... extra maandlasten voor de hypotheek, wellicht extra stookkosten (buitenaf is het altijd kouder dan binnen de bebouwde kom), onderhoud van het huis, onderhoud van het land...
Ik moet toegeven: voor mij is het dus echt dé toekomstdroom, een huisje buitenaf, maar op dit moment zit het er niet in. Want een beetje huis met een stukje grond kost toch wel minimaal 3,5 ton in een bewoond gebied (ja, ik weet dat noord oost groningen goedkoper is).
Dus ik vraag me af of je die prijzen wel zo absurd moet vinden en of jij, met je paarden aan huis, wel echt zoveel goedkoper uit bent.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:50

Moeni11 schreef:
Chaos schreef:

Ik heb het een paar jaar gedaan en ken een aantal hele goede pensionstallen. Echter ook een zooitje slechte ;)
En aangezien mijn nachtrust er nogal onder lijdt als mijn paarden slecht staan, heb ik ze graag op een goede staan. Maar daarom betalen we ook 400 euro per paard.

Super dat jij het (over) hebt voor je paarden. Maar niet alleen stallen waar het 400 per paard kost kunnen goed zijn. Er zijn echt zat goede stallen voor een stuk minder hoor, ook in de randstad.

Ik woon in Den Haag en mijn paard staat in Zoetermeer op een kleinschalige stal bij een koeienboer mét verstand van paarden (zijn vrouw is voor de paarden en ze hebben er zelf ook 4, over een paar maanden 5). Ik betaal het ene halfjaar 175 voor 24/7 weidegang incl. eventueel bijvoeren, toezicht. En als de paarden naar binnen moeten doordat de weide slecht is betaal ik nog steeds hetzelfde. Andere halfjaar staan ze binnen en betaal ik 225 inclusief minimaal 3x per dag flink wat hooi, stro naar behoefte en brok naar behoefte. We zorgen onderling dat de paarden buiten komen maar de pensionhouder kan het ook doen tegen een vergoeding per dag. We hebben een buitenbak die altijd te rijden is en een paddock. De stallen zijn ruim, licht en goed geventileerd. Dat ik op het erf af en toe uitglijd over een koeienvlaai neem ik op de koop toe. Want mijn paard staat super en ze zorgen voor je paard alsof het een van hun eigen is. Dat is voor mij heel belangrijk.

Ik heb ook op een manege gestaan met alle luxe. Was een prima manege met leuke mensen. Maar ik voelde me altijd schuldig als ik wegging. Nu nuet meer en ik slaap prima :D

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:26

Hier geen last van de crisis ;)

Wij bieden weidegang 24/7 inclusief schuilmogelijkheid, ruwvoer, vers drinkwater, dagelijkse controle aan voor € 50,00 per maand (wintermaanden € 90,00 p.m) , er word nog een buitenbak aangelegd 1 dezer weken, maar de pensionprijs blijft hetzelfde, alleen krachtvoer is voor eigen rekening.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:52

Hoi, ik heb de pagina's zo'n beetje gelezen. En uiteindelijk denk ik dat het niet zoveel uitmaakt wat je betaald en of je wel of niet voor los buitenzetten bent.

Het gaat er denk ik om, dat je krijgt wat je voorgespiegeld is en dat op een serieuze/verantwoorde manier.

Dus als je 400 betaald, voor bepaalde service en luxe, dan hoor je die ook te krijgen.
Maar ook als je 100 euro betaald en er worden bepaalde zaken beloofd, dan moet dat ook gegeven worden en netjes uitgevoerd.
Dus zonder risico's voor je paard!
En dan kan de klant zelf kiezen wat voor hem/haar belangrijk is.

Ik heb op allerlei verschillende prijs stallen gestaan, maar vaak wordt er gewoon van alles belooft, maar niet gedaan. Maakt niet uit wat je betaald.
En dat is wat frustreerd.

Ook omdat je er niet altijd bij kunt zijn en je ook niet wilt dat je paard de dupe wordt als je de pensioneigenaar aanspreekt op nalatigheid. Want tja, jij gaat naar huis en je paard moet daar staan. En verhuizen kan je ook meestal niet direct na zo'n gesprek.

Dus vertrekken klanten vaak zonder dat de pensioneigenaar echt te horen krijgt wat er aan schort en dan veranderd er dus ook niet echt wat.
Als ik bij de bakker een bruin broodje bestel, wil ik ook geen witte boterham.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:02

ik heb wel door dat ik mezelf in de vingers snijd. Wij vragen voor weidegang en hooi en dagelijks minimaal 2 keer controle 60 euro per maand, jaar rond.

aan de andere kant, rijk hoeven we er niet van te worden en zo kunnen zij ook een paard houden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:57

Alle waar is naar zijn geld!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:48

Brilletje schreef:
Hoi, ik heb de pagina's zo'n beetje gelezen. En uiteindelijk denk ik dat het niet zoveel uitmaakt wat je betaald en of je wel of niet voor los buitenzetten bent.

Het gaat er denk ik om, dat je krijgt wat je voorgespiegeld is en dat op een serieuze/verantwoorde manier.

Dus als je 400 betaald, voor bepaalde service en luxe, dan hoor je die ook te krijgen.
Maar ook als je 100 euro betaald en er worden bepaalde zaken beloofd, dan moet dat ook gegeven worden en netjes uitgevoerd.
Dus zonder risico's voor je paard!
En dan kan de klant zelf kiezen wat voor hem/haar belangrijk is.

Ik heb op allerlei verschillende prijs stallen gestaan, maar vaak wordt er gewoon van alles belooft, maar niet gedaan. Maakt niet uit wat je betaald.
En dat is wat frustreerd.

Ook omdat je er niet altijd bij kunt zijn en je ook niet wilt dat je paard de dupe wordt als je de pensioneigenaar aanspreekt op nalatigheid. Want tja, jij gaat naar huis en je paard moet daar staan. En verhuizen kan je ook meestal niet direct na zo'n gesprek.

Dus vertrekken klanten vaak zonder dat de pensioneigenaar echt te horen krijgt wat er aan schort en dan veranderd er dus ook niet echt wat.
Als ik bij de bakker een bruin broodje bestel, wil ik ook geen witte boterham.

Zo is het maar net.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:38

truus1970 schreef:
ik heb wel door dat ik mezelf in de vingers snijd. Wij vragen voor weidegang en hooi en dagelijks minimaal 2 keer controle 60 euro per maand, jaar rond.

aan de andere kant, rijk hoeven we er niet van te worden en zo kunnen zij ook een paard houden.

ja, dat vind ik voor-euro'ze prijzen ;)

het is natuurlijk ook maar net wat voor kosten iemand maakt, maar bij ons kan dat echt niet uit, en dat doen we dus ook niet.

ik vind het wel belangrijk dat ik nakom wat ik beloof. En als dat anders is en men is niet tevreden, dan hooi ik dat ook graag.
Als iemand mij vraagt of de paddock droog is, dan kan ik moeilijk volmondig ja zeggen. Na een flinke regenbui wordt hij namelijk wel nat. Er komt water op te staan en plassen. Zo ook met de bak.
De paarden zakken er echter niet ver in weg, en dat is ook zo met de bak, en dankzij de drainage droogt het ook weer vlot op, maar ja... 100% droog? Nee...

Als iemand vraagt of de paarden elke dag buiten komen, kan ik wel volmondig ja zeggen. Zelfs de hele dag, bij stalling voor de nacht in elk geval tussen 9 uur en 21:00

Is de vraag of ze het hele jaar weidegang hebben, dan kan ik alleen maar zeggen dat het afhankelijk is van het weer en de bodem.
Ik kan dan geen beloftes doen over hoeveel uur weidegang... Afgelopen augustus was het zulk slecht weer dat we na een paar dagen hoosbuien konden pootje baden overal. Toen moest ik zoeken naar een droog plekje om ze buiten te laten lopen en slapen, en heb ze in september ook 2 nachtjes op stal gehad... Dat is me in 4 jaar nog nooit eerder gebeurd.

En iemand met allemaal speciale wensen? Ik zit er niet op te wachten om 1 paard alleen op stal te zetten omdat de eigenaar wil dat het dier eerder naar binnen moet, en ook niet om 1 paard de hele zomer in de paddock te laten staan op alleen ruwvoer bijvoeren en maar 1 uurtje weidegang, terwijl de rest minimaal 6 of 8 uur, tot wel 24/7 het land op kan. Dat vind ik voor het paard niet leuk, maar het brengt ook veel extra kosten met zich mee omdat er veel extra hooi moet komen, terwijl de prijs berekend is op een aantal maanden voornamelijk gras eten en weinig hoeven bijvoeren...

Het liefst heb ik gewoon mensen die het goed vinden zoals het hier gaat en die hun paard zoveel mogelijk met de kudde mee willen laten lopen. Dus vertel ik altijd hoe we de dingen hier doen, antwoord op vragen wat er wel of niet mogelijk is, en dan moeten mensen zelf maar beslissen of het wel of niet bij hun past. Graag of niet... Is dat zo raar? In het begin wilde ik alles wel doen om het iedereen naar de zin te maken, maar uiteindelijk ben jij dan zelf diegene die het het minst naar de zin heeft, of er het meest voor moet doen en dan wegen de opbrengsten van een klant niet op tegen het extra werk wat je er van hebt.

Maar inderdaad: Wat je belooft, moet je wel naleven, anders spiegel je mensen iets voor wat ze niet krijgen en dan ontstaat er ontevredenheid en krijgen de mensen geen "waar voor hun geld"

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:18

joyce B schreef:
truus1970 schreef:

ja, dat vind ik voor-euro'ze prijzen ;)

het is natuurlijk ook maar net wat voor kosten iemand maakt, maar bij ons kan dat echt niet uit, en dat doen we dus ook niet.

ik vind het wel belangrijk dat ik nakom wat ik beloof. En als dat anders is en men is niet tevreden, dan hooi ik dat ook graag.
Als iemand mij vraagt of de paddock droog is, dan kan ik moeilijk volmondig ja zeggen. Na een flinke regenbui wordt hij namelijk wel nat. Er komt water op te staan en plassen. Zo ook met de bak.
De paarden zakken er echter niet ver in weg, en dat is ook zo met de bak, en dankzij de drainage droogt het ook weer vlot op, maar ja... 100% droog? Nee...

Als iemand vraagt of de paarden elke dag buiten komen, kan ik wel volmondig ja zeggen. Zelfs de hele dag, bij stalling voor de nacht in elk geval tussen 9 uur en 21:00

Is de vraag of ze het hele jaar weidegang hebben, dan kan ik alleen maar zeggen dat het afhankelijk is van het weer en de bodem.
Ik kan dan geen beloftes doen over hoeveel uur weidegang... Afgelopen augustus was het zulk slecht weer dat we na een paar dagen hoosbuien konden pootje baden overal. Toen moest ik zoeken naar een droog plekje om ze buiten te laten lopen en slapen, en heb ze in september ook 2 nachtjes op stal gehad... Dat is me in 4 jaar nog nooit eerder gebeurd.

En iemand met allemaal speciale wensen? Ik zit er niet op te wachten om 1 paard alleen op stal te zetten omdat de eigenaar wil dat het dier eerder naar binnen moet, en ook niet om 1 paard de hele zomer in de paddock te laten staan op alleen ruwvoer bijvoeren en maar 1 uurtje weidegang, terwijl de rest minimaal 6 of 8 uur, tot wel 24/7 het land op kan. Dat vind ik voor het paard niet leuk, maar het brengt ook veel extra kosten met zich mee omdat er veel extra hooi moet komen, terwijl de prijs berekend is op een aantal maanden voornamelijk gras eten en weinig hoeven bijvoeren...Het liefst heb ik gewoon mensen die het goed vinden zoals het hier gaat en die hun paard zoveel mogelijk met de kudde mee willen laten lopen. Dus vertel ik altijd hoe we de dingen hier doen, antwoord op vragen wat er wel of niet mogelijk is, en dan moeten mensen zelf maar beslissen of het wel of niet bij hun past. Graag of niet... Is dat zo raar? In het begin wilde ik alles wel doen om het iedereen naar de zin te maken, maar uiteindelijk ben jij dan zelf diegene die het het minst naar de zin heeft, of er het meest voor moet doen en dan wegen de opbrengsten van een klant niet op tegen het extra werk wat je er van hebt.

Maar inderdaad: Wat je belooft, moet je wel naleven, anders spiegel je mensen iets voor wat ze niet krijgen en dan ontstaat er ontevredenheid en krijgen de mensen geen "waar voor hun geld"

Dus als er een ziek (neem hoefbevangen) paard bij jouw staat zou je dat niet willen omdat het niet leuk is.
Mensen die aanpassingen willen voor hun paard willen daar vaak wel wat over bespreken wat prijs betreft.
tuurlijk is het fijn als de mensen gewoon mee doen met hoe het gaat op stal, maar soms is dat niet mogelijk, dat komt omdat het dieren zijn.
Niet alles loopt zoals je het graag zou zien.

Ik vind best dat een pensionhouder sellectief mag zijn zeker op een kleine stal.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:25

bij ons is het ook 350 met voer en mesten in. Ook laten ze je paard elke dag buiten als je dat wil. Hoefsmid, ontworming,.. zijn niet inbegrepen