Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XMarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 12:33

Bedankt voor al jullie reacties,
Volgens mij vind mijn pony het helemaal niet erg dat ze alleen staat met een geit (die ik al een tijdje bij haar in de wei heb staan) want ik heb laatst de geit bij mijn pony weggehaald en er een andere pony bijgezet. Dit had ik beter niet kunnen doen want mijn pony liep alleen maar langs het draad te hinniken en had geen aandacht voor de andere pony. Toen ik de geit er weer bij haalde was mijn pony weer helemaal gelukkig.

Ik had het in mijn eerste bericht over een veulen dit veulen is niet verkocht maar helaas overleden aan koliek |( . Mijn pony stond er wel steeds bij toen het veulen ziek in de stal stond maar toen hij eenmaal overleden was en dood in de stal lag, nam de moeder afscheid en daarna deed ze weer net als normaal. Volgens mij vond ze het niet zo erg.

Dus ik denk dat het per paard heel erg verschild of ze alleen kunnen staan of niet. Ik denk dat sommige paarden heel goed met een ander dier kunnen staan of gewoon alleen in de wei. Maar je hebt ook paarden die juist helemaal niet alleen kunnen staan of met een ander dier, maar die perse in een kudde of in ieder geval met 1 ander paard willen staan. Ik denk dat je niet zomaar kan oordelen over of een paard alleen kan staan of niet als je het paard niet kent.

LoveUggs

Re: Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:43

hmm mijn verzorgpaard staat op een oude boerderij. We hebben 3 geiten en een hele hoop schapen met ik denk nu een stuk of 10 lammetjes. In de winter hebben we altijd een tinkertje staan. Mijn paard en de tinker zijn dikke vriendjes maar omdat er bij ons bijna geen buitenrij mogenlijkheden zijn, gaat de tinker rond de zomer weer naar een andere stal. Een klein pensionstalltje waar hij zelf kan kiezen o hij in het land staat of in de stal. Sinds dit jaar staat er ook een kleine schattige pony bij ons op stal. (We hebben 3 stallen beschikbaar waarvan er nu dus nog maar 3 bezet zijn) Wegens problemen met haar man, en gebrek aan tijd, heeft de eigenaresse besloten om haar te verkopen. Mijn paard is 23 en staat al heel lang of alleen of met de tinker. Daarbij heeft hij een 'hekel' aan merrie's dus kan hij niet met merrie's het land op. We hebben 2 grote weides, en in de bak kunnen we mijn paard en de pony samen los zetten. Naast de boerderij zit een manege en die huurt weer land van onze boerderij. Mijn paard staat dus regelmatig met ruinen van de manege in het land en de pony met een paar andere paardjes en de schapen. Mijn paard houd inmiddels wel de pony in de gaten en zou voor haar door het vuur gaan, maar op sommige momenten staat hij alleen in het land, met de pony in het andere land. De pony kan niet alleen staan want die springt door het hek, maar zolang ze mijn paard kan zien gaat het goed. Zo'n probleem is het denk ik niet. Het gaat erom wat jou paard fijn vind. Vind je paard het verschrikkelijk, en raakt ie in paniek als ie alleen staat, zoek dan een soortgenootje, maar gaat het goed door middel van ' een maatje ' (of het nou een kip een geit, een schaap of een koe is) zie ik er geen probleem van in. Zolang je paard wel contact kan hebben met andere paarden is er toch niks mis mee.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:51

mijn pony heeft tot een jaar terug ook altijd "alleen" gestaan...
ze stond in een wei waar altijd mensen waren... dus wat is dan alleen... ze kreeg aandacht genoeg van anderen,
nu staat ze met haar veulen van vorig jaar in het land. is inderdaad wel leuker en als ze samen aan het rennen zijn is echt zo'n lief gezicht.

ik zou niet snel weer een pony alleen zetten, maar als er geen andere optie is is het niet anders. ze zijn nooit echt alleen als je er elke dag komt en als er meer beesten zijn...(geiten kippen koeien schapen) weet ik veel want nog meer... dat zijn dan ook maatjes voor je pony.

mijn pony kan nu helaas niet in een kudde staan... is als pony van 3maanden jong haar moeder verloren, en heeft eigenlijk niet echt goed geleerd hoe ze zich moet gedragen in een kudde.
dus dan vind ik het zieliger om haar er bij te zetten terwijl ze alleen maar geschopt word, dan dat ze alleen staat.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:17

mensen, geiten, kippen of schapen kunnen echt nooit gezelschap van een paard vervangen. Of denk jij dat jij het zo gezellig zou hebben 24/7 met een aap of papegaai en nooit een ander mens zien?
Je pony kan dat gerust nog leren, maar die meot je niet meteen de groep in willen donderen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:14

Ik vind het ook paard onwaardig. Paarden zijn groepsdieren en sociaal contact is toch wel het aller belangrijkste voor een sociaal dier. Snel voor een vriendje zorgen dus.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:58

die van mij komt wel in contact met anderen, maar niet er bij.. ik heb er geen zin in dat mijn pony helemaal in elkaar geschopt word, en nooit wat terug doet.. maar wees niet bang, ze staan met z'n 2en in het land, en zoals ik net al zij ik zou het nu ook niet anders meer willen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:02

mariska1408 schreef:
die van mij komt wel in contact met anderen, maar niet er bij.. ik heb er geen zin in dat mijn pony helemaal in elkaar geschopt word, en nooit wat terug doet.. maar wees niet bang, ze staan met z'n 2en in het land, en zoals ik net al zij ik zou het nu ook niet anders meer willen.

Dan zou je je af moeten vragen of je wel de goede match hebt ;) Paarden vinden ook het ene paard leuker dan het andere, net als wij mensen.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:12

ze heeft bij meerdere kuddes gestaan, verschillende paarden, en groot en kleine kuddes, maar het gaat altijd mis, nu ze met haar eigen dochter staat gaat het goed, maar ze is gewoon te lief omdat ze meer bij mensen dan bij paarden is geweest als veulen doordat haar moeder dood is gegaan toen ze een maand of 2 á3 was.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:14

Ooh zo :)
Het liefst natuurlijk in kuddeverband, maar als dat niet lukt. Fijn dat deze combinatie wel goed gaat!

Met weinig tekst trek je toch je aannames, blijkt maar weer :P

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:21

haha ja gaat helaas soms zo snel :P
maakt niet uit, kan gebeuren toch :)
hihi zou het nu ook niet anders meer willen hoor.. vind het heerlijk om te zien hoe ze soms aan het spelen zijn.
maar als het echt niet anders kan, ja dat snap ik :j

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:31

Ben ik helemaal met je eens :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:37

Als ik moest kiezen:
een paar dat alleen staat
of geen paard.

dan koos ik voor het paard, en zal ik geen paard nemen. :n
Ik ben er misschien 2uur per dag, en die andere 22uur staat hij alleen.. Vind ik niet eerlijk tegenover je paard.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:53

MarlindeRooz schreef:
Als ik moest kiezen:
een paar dat alleen staat
of geen paard.

dan koos ik voor het paard, en zal ik geen paard nemen. :n
Ik ben er misschien 2uur per dag, en die andere 22uur staat hij alleen.. Vind ik niet eerlijk tegenover je paard.

Zelfde voor mij, het is niet een beetje sneu zoals je zegt bij een paard zonder schuilstal in de stromende regen maar het is gewoon écht paard onwaardig!!
Mijn paard heeft ooit 1 week alleen gestaan door rare omstandigheden maar toen heb ik er alles aan gedaan zodat er zo snel mogelijk weer een paardje bij kon.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:30

ik mag ten eerste geen ander paard erbij hebben en ten tweede kan het geen merrie/hengst zijn. Er lopen altijd wel andere dieren in de wei naast hem en hij heeft er geen problemen mee, heeft al vanaf jongs af aan zo gestaan

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:03

Fennadev schreef:
ik mag ten eerste geen ander paard erbij hebben en ten tweede kan het geen merrie/hengst zijn. Er lopen altijd wel andere dieren in de wei naast hem en hij heeft er geen problemen mee, heeft al vanaf jongs af aan zo gestaan

En dat verteld hij je? Dat hij er geen problemen mee heeft? Durf te wedden dat hij erg zou opleven. Vind met maar egoistisch om hem dan daar te stallen waar hij nu staat. Andere dieren hebben ze niets aan.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:06

ja, dat vertelt hij me, hij is vrolijk. Er staan twee merrie's naast hem waar hij regelmatig mee kan neuzen en ik kan hem nergens anders stallen, is mijn eigen weiland.

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:18

Thirty schreef:
mensen, geiten, kippen of schapen kunnen echt nooit gezelschap van een paard vervangen. Of denk jij dat jij het zo gezellig zou hebben 24/7 met een aap of papegaai en nooit een ander mens zien?
Je pony kan dat gerust nog leren, maar die meot je niet meteen de groep in willen donderen.

Je hoeft een paard ook niet met een mens te vergelijken..

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:20

idd, paarden zitten nog altijd heel anders in elkaar dan mensen. Maar ieder dier heeft sociaal contact nodig, de een meer dan de ander en het hangt ook van het individu af.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:44

Nou toevallig vind ik dit een vergelijking die je wél kan maken!

Allebei soorten met een gróte behoefte aan sociaal contact.

@ Fennadev: Je paard zou vast niet doodongelukkig zijn dat geloof ik wel, maar hij weet ook niet beter.. Misschien is hij wel tevreden maar als je weet dat hij het nóg leuker kan hebben en nog gelukkiger en meer paard kan zijn met een maatje erbij, waarom niet?
Ik zou er alles op zetten, wie weet zie je hem toch nog enorm opbloeien.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 07:02

ik zou zelf ook best een ruintje erbij willen hebben alleen woon nog steeds bij mijn ouders en die willen dat niet. Hij krijgt geen maatje, maar heeft altijd de buurman zijn merrie's om mee te neuzen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 07:41

Is een shetlander geen idee?

slakkenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:47

Ik begin altijd helemaal te smelten als ik van die mini-ezeltjes zie! Lijkt me ook wel erg als gezelschap :Y)

Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 06:50

hij is zelf ook al een shettie en nee het mag niet, het is te duur vinden mijn ouders. De merrie's van de buren zijn ook best dichtbij, aan de andere kant van het hek.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:35

slakkenrace schreef:
Ik begin altijd helemaal te smelten als ik van die mini-ezeltjes zie! Lijkt me ook wel erg als gezelschap :Y)

Ik heb er een. Echte donderstenen zijn het :')

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:35

Een paard moet je niet alleen zetten, ook een ander soort dier kan dat gezelschap niet vervangen. Je kunt er ook gewoon een shetlander bij zetten. Of desnoods een oud paard die afgekeurd is. Maar alleen zou ik nooit doen.