Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:51

KiWiKo schreef:
ben ik met je eens......... gaat altijd ten koste van het paard...........

gelukkig krijgt het paard (als ik mijn werk goed doe dan he!!) wel een baasje die enkel en alleen voor dat paard moet zorgen,....... en dat in alle veiligheid kan doen....... met alle tijd rust en ruimte :)

want dat is de enige reden waarom ze bij mij moesten inleveren ......... noem het een soort van investering :)

Kijk , en dan is het ook niet zo erg , als het idd. een investering of iets tijdelijks is. Het kan iedereen overkomen dat je eens genoodzaakt bent om je paard ergens onder te brengen waar ze weinig buiten komen. Maar is dat dan tijdelijk omdat het even niet anders kon en is het een tijdelijke investering voor een betere toekomst , dan is dat al een heel andere houding dan dat gemakzuchtige schouderophalen en goedpraten van de situatie. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:53

Ninx schreef:
Nu PEERENBOOMPIE het over sportpaarden heeft. Toevallig zijn we nu met de verkoop van een aantal KWPN sportpaarden bezig, geen van allen heeft een Marktplaats prijskaartje. De duurste zal rond de ton moeten gaan opbrengen, evengoed komen deze paarden wel buiten en worden ze dagelijks zeer intensief getraind.
Natuurlijk kan dit type paard naar buiten, hetzij op doordachte wijze... dat wel, maar het kan zeker!

ooooooooo absoluut :)

alles kan naar buiten.......... soms in mate, maar elk gekkenhuis kan naar buiten :)

alleen is het wat lastig als je daar 23 van hebt staan......... dan moet je schipperen...... en dat gaat ten koste van het paard....... absoluut

maargoed je moet ook vreten, je hypotheek loopt ook door.......... en zonder mensen die zo kunnen schipperen hadden er veel meer losgeslagen onhandelbare knollen rondgelopen in Nederland :)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:53

Ik snap overigens dat er voor wordt gekozen om sportpaarden niet vrij buiten te zetten. Puur economisch en wellicht ook wel estetisch (want wondjes, littekens etc). Maar dat is dan dus wel kiezen voor het geld en niet voor het welzijn van het paard. Paarden die voor het hek staan te dringen dat ze naar binnen willen zijn geconditioneerd, dat zegt dus nog niets over wat het beste is voor een paard.
Wellicht vinden ze het echt leuk om te werken, wellicht kijken ze uit naar het prakje dat binnen klaar staat....

Overigens vind ik het onzin om je paard niet buiten te zetten als je gewoon in de basissport rijdt.... Het is verdorie gewoon een basisbehoefte van een paard om te fourageren (voorzover dat kan op een afgezet stukje gras) en om contact met soortgenoten te kunnen maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:54

pmarena schreef:
KiWiKo schreef:
ben ik met je eens......... gaat altijd ten koste van het paard...........

gelukkig krijgt het paard (als ik mijn werk goed doe dan he!!) wel een baasje die enkel en alleen voor dat paard moet zorgen,....... en dat in alle veiligheid kan doen....... met alle tijd rust en ruimte :)

want dat is de enige reden waarom ze bij mij moesten inleveren ......... noem het een soort van investering :)

Kijk , en dan is het ook niet zo erg , als het idd. een investering of iets tijdelijks is. Het kan iedereen overkomen dat je eens genoodzaakt bent om je paard ergens onder te brengen waar ze weinig buiten komen. Maar is dat dan tijdelijk omdat het even niet anders kon en is het een tijdelijke investering voor een betere toekomst , dan is dat al een heel andere houding dan dat gemakzuchtige schouderophalen en goedpraten van de situatie. :)

ik ben absoluut PRO weidegang........ in alle opzichten..... liefst 24/7............ maar het is soms geen haalbare kaart..........

pmarena

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:57

Dat is zo , soms kan het niet. Maar dat zou dan een tijdelijke fase moeten zijn en niet iets waarover mensen hun schouders ophalen of goed gaan praten.

Of het bewust op gaan zoeken door het openen van een pensionstal op een plek waar 5 paarden gehouden kunnen worden , en er dan 100 neerzetten :P

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:58

In de zomer (mei t/m september) heb ik mijn paard het liefst 24/7 buiten staan (zolang het weer het toelaat).
Eventueel zou hij 's nachts in de zomer wel binnen kunnen maar ik heb hem dan toch het liefst dag en nacht buiten.

In de winter heb ik hem minimaal 5 uur per dag buiten maar dan staat hij in de bak, niet in de wei.
Als hij in de winter dag en nacht op stal zou staan zou ik daarmee niet accoord gaan.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:05

Lusitano schreef:
Ik snap overigens dat er voor wordt gekozen om sportpaarden niet vrij buiten te zetten. Puur economisch en wellicht ook wel estetisch (want wondjes, littekens etc). Maar dat is dan dus wel kiezen voor het geld en niet voor het welzijn van het paard. Paarden die voor het hek staan te dringen dat ze naar binnen willen zijn geconditioneerd, dat zegt dus nog niets over wat het beste is voor een paard.
Wellicht vinden ze het echt leuk om te werken, wellicht kijken ze uit naar het prakje dat binnen klaar staat....

Overigens vind ik het onzin om je paard niet buiten te zetten als je gewoon in de basissport rijdt.... Het is verdorie gewoon een basisbehoefte van een paard om te fourageren (voorzover dat kan op een afgezet stukje gras) en om contact met soortgenoten te kunnen maken.

JIj moet de reactie's nog maar een keertje rustig doorlezen want niemand zegt of beweerd wat jij hier herhaalt en dan pas reageren wanneer je daar nog behoefte aan hebt!

Het ging by the way over de duur en niet over het wel of niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:09

paarden die ik zwaar in training had, en niet naar buiten gingen deed ik altijd de maanden juli en augustus op het land........ hadden ze toch ergens een keer 2 maanden rust......

en ik moet eerlijk zeggen dat ik ze altijd beter terug kreef als dat ze erop gingen.........

doet een paard goed............
echt

al is het maar voor een maand...........

maargoed ik ben ernstig van de sport en van de weidegang........ lastig dillemma zit ik :) :D

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:10

Ninx schreef:
Nu PEERENBOOMPIE het over sportpaarden heeft. Toevallig zijn we nu met de verkoop van een aantal KWPN sportpaarden bezig, geen van allen heeft een Marktplaats prijskaartje. De duurste zal rond de ton moeten gaan opbrengen, evengoed komen deze paarden wel buiten en worden ze dagelijks zeer intensief getraind.
Natuurlijk kan dit type paard naar buiten, hetzij op doordachte wijze... dat wel, maar het kan zeker!

Ze gaan ook naar buiten alleen niet heel de dag.

Ben overigens benieuwd wanneer je een eigenaar voor het dier gevonden hebt die heeft toegezegd een ton te willen betalen maar dit nog niet overgemaakt heeft of je dan tot die tijd van overmaking en aflevering van het dier nog in de kudde geplaatst wordt door jou?Let me know! ;)

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:13

PERENBOOMPIE schreef:
Idd Kiwiko want de dames hier snappen niet dat het niet simpelweg halstertje touwtje aandoen is en naar de wei brengen NEE DAMES LET OP....bij alle paarden voor en achter pees/kogel bescherming aan ....springschoenen voor.....in de winter regendeken over de staldekens...hoeven krabben voor het uit de stal halen...en opletten dat je geen merrie naast een hengst zet!!

Bij het binnenhalen ALLES AFDOEN....op de poetsplaats zetten,benen en staart afspuiten en hoeven invetten.....opborstelen en de manen en het hoofd en overige zandvrij maken.......dan onderdeken en staldeken weer op en dan pas op stal zetten.....vantevoren volgende groepje klaarzetten en wegbrengen wanneer je het groepje wat je binnengezet hebt afgewerkt hebt......ook nog even zorgen dat de paarden die gereden moeten worden klaarstaan,dus opgetuigd,gebandageerd en al.......

De Paarden die net bereden zijn kunnen ook niet gelijk de wei op natuurlijk dus het is nog meer management en inzicht dan jullie denken hoor.

oww maar dat snap ik best hoor :+ Maar dat is een stukje verantwoordelijkheid die je moet hebben om paarden te mogen houden (vind ik dan) als je dat niet kan handelen... tjah

Zoals ik al zij is snachts een idee. Ben je bang voor dingen die er kunnen gebeuren? zet sterk stroomdraad er op, laat paden open tussen verschillende weide's(dan kunnen hengsten niet over het hek aan elkaar ruiken en zo zichzelf verwonden) en draai een aantal camera's richting de weide/paddock. Met 10 kleine paddocks kom je al een heel eind. En is het echt te veel werk? dan zijn er altijd wel mensen die voor een klein salaris dolgraag de bandages/dekes/etc om af of op willen doen.

Het is waar Kiwiko dat je ook nog centjes moet verdienen. Maar in vergelijking tot stalling is het verschil in kosten op de wei minimaal dan niet dat de wei nog goedkoper uitvalt in de meeste gevallen.

Op de stal waar ik heb gewerkt kwamen trouwens wel ALLE hengsten dek en sport een aantal uur naar buiten. Stonden merrie's en veulens in een grote kudde en werden de jonge paarden die werden ingereden verspreid over de dag losgooit. De paarden die voor verdere training kwamen of op de kliniek stonden-veelal om geïnsemineerd te worden-kwamen niet naar buiten. En die hadden dat best s' nachts gekund.(maar idd tijdelijk is minder erg al waren er wel paarden waar de training even op een laag pitje werd gezet en dus al een week op stal stonden :( commentaar van de stalhulpen als ik aanbood ze in mijn vrije uurtjes los te gooien 'ow maar das hier heel gewoon' Maar voor een paard is dat helemaal niet gewoon :n

Maar het is dus mogelijk, want dit was echt een groot bedrijf van +100 paarden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:13

veel eigenaren tekende bij mij niet :)

wilde het risico niet lopen..............

maar he, ik ben er alleen om hun paard beter te maken............

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:14

@mVS

ik heb gelukkig maar op een handje vol stallen gewerkt waar het spul nooit buiten kwam

gek genoeg was het wel zo dat hoe hoger het niveau van rijden hoe meer het buiten kwam :)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:18

PERENBOOMPIE schreef:
JIj moet de reactie's nog maar een keertje rustig doorlezen want niemand zegt of beweerd wat jij hier herhaalt en dan pas reageren wanneer je daar nog behoefte aan hebt!

Het ging by the way over de duur en niet over het wel of niet.

Mijn nederige en zeer oprechte excuses.... :(:) het was niet mijn bedoeling op tenen te trappen of om de discussie zo ver van de originele insteek af te brengen.
dus....

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:19

:) Was ook op deze stal dat je gewoon kon zien dat de mensen echt heel zuinig op hun paarden waren. Maar ook op de geest van het paard. Het lijkt me ook zo onwaarschijnlijk dat een paard optimaal presteert als hij niet af en toe zich kan laten gaan en de wind te voelen zonder dat hij aan het werk moet...

@Lusitano trek het je niet aan..

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:21

mvs schreef:
PERENBOOMPIE schreef:
Idd Kiwiko want de dames hier snappen niet dat het niet simpelweg halstertje touwtje aandoen is en naar de wei brengen NEE DAMES LET OP....bij alle paarden voor en achter pees/kogel bescherming aan ....springschoenen voor.....in de winter regendeken over de staldekens...hoeven krabben voor het uit de stal halen...en opletten dat je geen merrie naast een hengst zet!!

Bij het binnenhalen ALLES AFDOEN....op de poetsplaats zetten,benen en staart afspuiten en hoeven invetten.....opborstelen en de manen en het hoofd en overige zandvrij maken.......dan onderdeken en staldeken weer op en dan pas op stal zetten.....vantevoren volgende groepje klaarzetten en wegbrengen wanneer je het groepje wat je binnengezet hebt afgewerkt hebt......ook nog even zorgen dat de paarden die gereden moeten worden klaarstaan,dus opgetuigd,gebandageerd en al.......

De Paarden die net bereden zijn kunnen ook niet gelijk de wei op natuurlijk dus het is nog meer management en inzicht dan jullie denken hoor.

oww maar dat snap ik best hoor :+ Maar dat is een stukje verantwoordelijkheid die je moet hebben om paarden te mogen houden (vind ik dan) als je dat niet kan handelen... tjah

Zoals ik al zij is snachts een idee. Ben je bang voor dingen die er kunnen gebeuren? zet sterk stroomdraad er op, laat paden open tussen verschillende weide's(dan kunnen hengsten niet over het hek aan elkaar ruiken en zo zichzelf verwonden) en draai een aantal camera's richting de weide/paddock. Met 10 kleine paddocks kom je al een heel eind. En is het echt te veel werk? dan zijn er altijd wel mensen die voor een klein salaris dolgraag de bandages/dekes/etc om af of op willen doen.

Het is waar Kiwiko dat je ook nog centjes moet verdienen. Maar in vergelijking tot stalling is het verschil in kosten op de wei minimaal dan niet dat de wei nog goedkoper uitvalt in de meeste gevallen.

Op de stal waar ik heb gewerkt kwamen trouwens wel ALLE hengsten dek en sport een aantal uur naar buiten. Stonden merrie's en veulens in een grote kudde en werden de jonge paarden die werden ingereden verspreid over de dag losgooit. De paarden die voor verdere training kwamen of op de kliniek stonden-veelal om geïnsemineerd te worden-kwamen niet naar buiten. En die hadden dat best s' nachts gekund.(maar idd tijdelijk is minder erg al waren er wel paarden waar de training even op een laag pitje werd gezet en dus al een week op stal stonden :( commentaar van de stalhulpen als ik aanbood ze in mijn vrije uurtjes los te gooien 'ow maar das hier heel gewoon' Maar voor een paard is dat helemaal niet gewoon :n

Maar het is dus mogelijk, want dit was echt een groot bedrijf van +100 paarden.

Weer 1 die niet leest en half doelloos inspringt met een reactie van tja wat moet je ermee.
Als er nou mensen zijn die of geen zin hebben alles te lezen of geen tijd hebben reageer dan gewoon niet want je staat zelf een beetje voor dinges met zulke reactie's die nergens op slaan hoor.

in iedergeval ik ga mn paard uit de wei halen want er moet ook nog getraint worden en dr wei-tijd is bijna om......ahhhh zielig paard!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:22

Nou hopelijk reageer je je frustratie alleen op ons af en niet op je paard PB :P

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:24

sorry hoor Perenboompie, JIJ zou ook over die reacties heen kunnen lezen die je niet aanstaan. Iets in me zegt dat dat vast heel natuurlijk gaat.....
veel plezier met Trainen!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:27

Jijzelf hamerde door over het feit dat het onmogelijk is om 23 paarden in de avond te rijden :+ excuze moi als ik heb onthouden dat deze paarden hun stal niet uitkwamen..

En het gaat hier nu niet even om jou. Het gaat om stallen in het algemeen en er zijn een boel stallen waar mijn bovenstaand verhaal niet voor geld. Dolletjes dat die van jou dat wel deed! Ga jij maar snel je paard uit de wei halen. Mijne laat ik lekker nog even staan ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:31

23 paarden rijden op een dag plus een avond is niet te doen............

heb het ook wel eens geprobeerd, niet te doen......... de pest is dat wel de hypotheek betaald moet worden.............

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:33

Nee is ook niet te doen.. :)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:41

pmarena schreef:
Nou hopelijk reageer je je frustratie alleen op ons af en niet op je paard PB :P

Hmmm deze opmerking zegt meer over jou manier met omgang van je paard dan de mijne,waarschijnlijk jou gewoonte aangezien je het hier aankaart en op het idee komt dat te doen?!!

Nou veel plezier nog met dit topic en denk eraan @MVS een goede africhting in de basis is het halve werk in de topsport! ;) :wave:

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:51

Ik weet niet echt waar je nou op doelt met die laatste zin..

Want als je het serieus bedoelt, das logisch :+ Basis is belangrijk anders kom je nergens..

maar als je het haaiend bedoelt.. of zie ik nu het glas weer halfleeg :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:58

Ik vind het voorbeeld over vrije keuze ne gevangenschap ook heel duidelijk uitgelegd, en zo voel ik het zelf ook.

PERENBOOMPIE schreef:
@Ninx Idd uren werk,en ja natuurlijk moet je het en....en combineren,maar ik vind een halve dag weidegang genoeg voor een paard en niet omdat dat mijn mening is maar omdat je wanneer je lang genoeg met paarden omgaat en het gedrag observeert je echt wel weet wat een paard wel of niet leuk vind en wat goed is voor zo'n dier.

Ik vind het hartstikke sneu wanneer ik die dieren moedeloos in een weiland zie staan beschuttingzoekend bij elkaar in de regen en gure wind tot dr kooten in de modder zonder droog plekje om te gaan liggen,of in een hoopje staartslaand om bij elkaar de horzels en vliegen weg te houden uit noodzaak.

"savonds laat of snachts naar binnen vind ik in ieder geval een must aangezien er van die mafkezen rondlopen die je paard iets kunnen aandoen of de draad doorknippen zodat ze op straat lopen.

En dan vind ik het een must om je paard tegen extreme weersveranderingen te beschermen en zorgen dat ze in iedergeval de optie hebben om droog te kunnen staan of beschut tegen de felle zon en een droge ondergrond.
...

Aangezien ik mijn paard voor de sport(amateur)heb vind ik het fijner om rond die tijd te rijden want je paard wordt vind ik van heel de dag op de wei wel luier met rijden,voor de fok wordt het weer anders alhoewel een fokmerrie ook niet te dik moet zijn!
...
Ik weet niet wat voor paardenbedrijf je hebt maar ik heb op een springstal gewerkt met 23 paarden en die gingen ook allemaal 2 uur de wei op om beurten maar die moesten toch ook nog dagelijks getraind worden en is er toch echt geen tijd om die heel de dag op de wei te zetten en dan allemaal pas savonds te rijden?!
...
Dus ligt er allemaal een beetje aan waar het paard voor dient en hoe dingen uitgebreidt of ingekort kunnen worden met als belangrijkste einddoel het welzijn van het dier en niet van de eigenaar!

Over de sport: een sport/handelspaard op sport- handelsstal wordt meestal maar een half uur tot uur per dag gereden en krijgt verder weinig persoonlijke aandacht omdat er maar weinig personeel is voor veel paarden. Juist voor die paarden is het extra fijn als ze dan de rest van de dag dat ze niet in handen zijn gewoon lekker buiten kunnen lopen in de wei.
2 uur in de wei vind ik dan erg weinig voor zulke paarden. De ruiter is niet de hele dag met dat ene paard bezig, dus waarom zou dat paard dan de hele dag moeten wachten tot die ruiter tijd voor hem heeft? Die ruiter kan dat paard toch net zo goed uit de wei of paddock halen en terugzetten in plaats van uit de stal halen en weer terugzetten? Of diegene die het paard klaar maakt voor de ruiter?

Zeker als het, zoals 3/4 van het jaar, gewoon lekker weer is voor die dieren (dus overwegend droog, en niet te warm.) Is het zonde om ze al die uren binnen te laten staan. Modderweitjes zijn uiteraard niet de bedoeling. Mok kan door allerlei dingen komen, die van mij krijgt het in de zomer eerder van de zonnebrand dan in de winter van de modder, maar hij heeft er bijna nooit last van.

Voor manegepaarden die 's middags en 's avonds hun lessen lopen en dan zo'n 3 uur beweging krijgen met voor en na verzorgen, zou 2 uur in de wei in de ochtend nog wel kunnen. De andere uren op stal kunnen ze dan uitrusten.
Ook voor het recreatiepaard is 2 uur op 24 uur erg weinig. Komt misschien een paar keer per week een uurtje rijden bij, in het weekend misschien nog een langere buitenrit en voor de rest moeten ze hun beweging en vrijheid halen uit het met andere paarden buiten mogen zijn.
Voor werkpaarden, in de landbouw of koetspaarden van stalhouderijen, of politiepaarden voor surveilances, en die dus ook meerdere uren tot een hele dag rondlopen en stappen en buiten bezig zijn, is een hele dag weidegang ook niet mogelijk en pers'e noodzakelijk, dan kunnen een paar uurtjes ook prima. Maar die paarden bewegen veel, zijn veel buiten, hebben veel te zien, vaak met soortgenoten en anders intensieve aandacht van diegene die met ze werkt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:11

PERENBOOMPIE schreef:
KiWiKo schreef:
jahoor........... alles wat bij mij in training kwam, ging niet het land op..........

en stonden dus inderdaad 20 uur per dag op stal......

23 paarden kan je prima over de dag heen rijden......... maar dat betekend dat een groep in de ochtend, en een groep in de middag en een groep in de avond naar buiten gaat....... simpelweg omdat je teveel tijd kwijt bent met het halen en brengen :)

Bij mijn instructrice, die nationaal dressuur rijdt, staan de paarden ook een dagdeel los buiten, alleen in een eigen stukje, dat wel. Zowel in de paddock of longeercirkel, als stukje weide. Met bescherming. Met regen of vliegendeken. Ervoor en/of erna worden ze gelongeerd, daarna gereden, en vaak komen ze ook nog eens in de stapmolen die dag. Ze heeft er dan ook geen 23, maar meestal een stuk of 6 tot 8 staan die getraind moeten worden. En daarnaast geeft ze vele uren les per dag. Die heeft dan ook meestal wel stagiaires en 1 man personeel of vrijwillige hulp.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:42

PERENBOOMPIE schreef:
pmarena schreef:

Hmmm deze opmerking zegt meer over jou manier met omgang van je paard dan de mijne,waarschijnlijk jou gewoonte aangezien je het hier aankaart en op het idee komt dat te doen?!!

En *hop* weer een mooie aanname en beschuldiging , ik hoop echt niet dat je altijd zo opgefokt bent zeg , pfffft , relax even :P

Kleine tip : probeer wat luchtiger te lezen en even aan te nemen dat mensen met wie je het niet eens bent , niet meteen allerlei rare fratsen toe te dichten waar je geen enkele grond voor hebt. Maakt de discussie een stuk respectvoller en kansrijker :)