PERENBOOMPIE schreef:Idd Kiwiko want de dames hier snappen niet dat het niet simpelweg halstertje touwtje aandoen is en naar de wei brengen NEE DAMES LET OP....bij alle paarden voor en achter pees/kogel bescherming aan ....springschoenen voor.....in de winter regendeken over de staldekens...hoeven krabben voor het uit de stal halen...en opletten dat je geen merrie naast een hengst zet!!
Bij het binnenhalen ALLES AFDOEN....op de poetsplaats zetten,benen en staart afspuiten en hoeven invetten.....opborstelen en de manen en het hoofd en overige zandvrij maken.......dan onderdeken en staldeken weer op en dan pas op stal zetten.....vantevoren volgende groepje klaarzetten en wegbrengen wanneer je het groepje wat je binnengezet hebt afgewerkt hebt......ook nog even zorgen dat de paarden die gereden moeten worden klaarstaan,dus opgetuigd,gebandageerd en al.......
De Paarden die net bereden zijn kunnen ook niet gelijk de wei op natuurlijk dus het is nog meer management en inzicht dan jullie denken hoor.
oww maar dat snap ik best hoor

Maar dat is een stukje verantwoordelijkheid die je moet hebben om paarden te mogen houden (vind ik dan) als je dat niet kan handelen... tjah
Zoals ik al zij is snachts een idee. Ben je bang voor dingen die er kunnen gebeuren? zet sterk stroomdraad er op, laat paden open tussen verschillende weide's(dan kunnen hengsten niet over het hek aan elkaar ruiken en zo zichzelf verwonden) en draai een aantal camera's richting de weide/paddock. Met 10 kleine paddocks kom je al een heel eind. En is het echt te veel werk? dan zijn er altijd wel mensen die voor een klein salaris dolgraag de bandages/dekes/etc om af of op willen doen.
Het is waar Kiwiko dat je ook nog centjes moet verdienen. Maar in vergelijking tot stalling is het verschil in kosten op de wei minimaal dan niet dat de wei nog goedkoper uitvalt in de meeste gevallen.
Op de stal waar ik heb gewerkt kwamen trouwens wel ALLE hengsten dek en sport een aantal uur naar buiten. Stonden merrie's en veulens in een grote kudde en werden de jonge paarden die werden ingereden verspreid over de dag losgooit. De paarden die voor verdere training kwamen of op de kliniek stonden-veelal om geïnsemineerd te worden-kwamen niet naar buiten. En die hadden dat best s' nachts gekund.(maar idd tijdelijk is minder erg al waren er wel paarden waar de training even op een laag pitje werd gezet en dus al een week op stal stonden

commentaar van de stalhulpen als ik aanbood ze in mijn vrije uurtjes los te gooien 'ow maar das hier heel gewoon' Maar voor een paard is dat helemaal niet gewoon

Maar het is dus mogelijk, want dit was echt een groot bedrijf van +100 paarden.