Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 19:12

Okee , best klein dus maar voor die kleintjes wordt het zo echt een paradijsje !! Dan haal je veel meer uit je landje dan als je het gewoon recht en open houdt :)

Ik zou er persoonlijk echt geen giftige dingen in zetten , blijft toch altijd een risico.

Er staan hier een stuk terug in het topic wel wat struikjes en boompjes genoemd , hier zie je nogal eens Meidoorn enzo rondom percelen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:21

Wat een superleuk idee!! Zie t al helemaal voor me :)
Je hebt alleen wel haast een plattegrond nodig van t land om je paard uit t land te kunnen halen :P
Volg de blauwe paaltjes voor de kortste route. De witte voor de toeristische route enz enz :D
Maar ff serieus, vind t een geweldig idee!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:24

Het lijkt zo kleiner als dat het is.. ik vind het een lekker stukje :) .. ze kunnen er helemaal los gaan (doen ze regelmatig) en nu vooral met de hindernisjes enz. :D Mijn shetlander vindt het geweldig, die onderzoekt alles en bijt overal in en nu kan ze lekker racen en onderzoeken :) .. Als het bergje af is kan ze ook lekker op de uitkijk staan en eigenlijk komen ze niks tekort qua land. Je kan best 20 hectare hebben maar als dat alleen maar vlak land is doen ze er weinig mee en krijgen ze niet zoveel beweging. Mijn bijrijdtinker heeft een giga wei maar ze doen er niks mee.. ze staan daar met zn 4e en af en toe hollen ze een keertje maar verder staan ze de hele dag met hun hoofd in het gras..

Meidoorn.. is dat niet giftig?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:25

Ik zou zeker géén giftige struiken nemen, verder ziet het er leuk uit.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:28

Ik heb het gevonden,
Meidoorn en Vlierstruiken :j .. staan alle 2 niet bij de giftige planten dus dat is zeker een optie :D ..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 20:00

Vlierbes ?

Daar word je als de besjes eraan komen niet vrolijk van hoor , hou er rekening mee dat daar vogeltjes op af komen , de besjes eten , en alles (paars) onderscheiten inclusief paardjes :D

Echt heel gemeen die paarse stront , m'n ouders hebben altijd vlieren langs het erf gehad en dat was altijd erg leuk maar niet heus :P

Je hele tuin inclusief alles dat erin staat wordt helemaal ondergescheten , ook leuk met was drogen buiten en tuinmeubelen enzo ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:03

ik heb besloten geen bosjes te planten .. :) ze eten het toch kaal en dat is zonde,

Ik ga dadelijk zand scheppen en een zandbak maken :D ..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:11

Als je bosjes wilt om te schuilen, maar dan iets van schaduwdoek.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:12

paar vraagjes:

op het moment heb ik 1 lang pad in mn weide,langs de lange zijde zitten 4 weides,4 poorten dus.
daar weidt ik ze steeds op om,week op het ene stuk,week op het andere stuk etc.

het pad is 7m breed en 75m lang,dagelijks trekken ze een paar sprintjes over het pad en het wordt nu al erg blubberig hier en daar,(kleigrond he).

mn shetlander had een graaskorf om omdat ie echt modderver werd,dit werkte perfekt,maar 3 dagen terug vond ie uit hoe hij de korf af kon krijgen dus nu zit ik aan stripbegrazing te denken.
om dit te realiseren zou ik rondom een pad willen maken,en in het midden een pad,dan heb je dus 2 weides,daarop wil ik stripbegrazing toepassen,en een stukje als standweide gebruiken.
ik zou ook graag een paddock aanleggen,maar daar is dus een vergunning voor nodig (voor het afgraven en het aanbrengen van een zandlaag)heb dit nagevraagd bij de gemeente,en denk niet dat ik die vergunning ga krijgen.
kan het natuurlijk illegaal aanleggen,maar het kost een hoop geld en als ik het dan na een paar maanden weer weg kan halen en er een boete bij krijg dan ben ik ook niet blij.

ik zou graag een paddock maken waarin de paarden droog kunnen liggen,en die groot genoeg is om in te longeren,hebben jullie ideen waarvoor geen vergunning nodig zou zijn?(dus niet afgraven,geen zandlaag) maar die wel voor bovenstaande dingen te gebruiken is?

dan nog een vraag: wordt het pad niet heel snel 1 grote prutzooi als ze daar steeds rondjes over lopen?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:12

De bosjes wil ik niet om te schuilen daar heb ik de bomen en schuilstal voor :) .. Gewoon voor de sier als het ware.

Ik heb net besloten dat ik aan de voorkant (dat vierkantje) een zandbak ga maken. Dus net al een stukje uitgegraven en 2 kruiwages zand gehaald. Pfoe wat zwaar.. vanaf de ene kant van mijn straat naar de andere (zeker 150 meter)... dat is geen leuk werk :n .. maarja ik moet het snel doen anders is het zand weg dus ik moet er vaart achter zetten.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:19

marliez: watvoor notenbomen heb je geplant? weet je zeker dat die niet giftig is? ik vind het echt een heel goed en leuk voorbeeld van je daar kunnen we iets mee!(bedankt! ;) )

Waar haal je het zand vandaan omdat je snel moet zijn? en watvoor zand is het? doe je verder nog iets aan de grond?(draineren, uitgraven en eerst grind erin oid?)
sorry voor de vele vragen, maar leer hiervan hihi

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:36

Haha vraag maar raak :P ..
We hebben notenbomen die er al 25 jaar staan :P ..

Afbeelding

die grote bomen zijn de notenbomen.. niet giftig want ze eten de bladeren altijd in de zomer .. :P en mijn merrie is nou 8 jaar van mij dus zal het niet zo giftig zijn :) ..

Hier in de straat zijn ze de straat eruit aan het halen dus liggen er bergjes zand. Iedereen profiteerd ervan (gratis zand) gewoon zwaar zand, mooi zand :) .. ligt ook in de longeerbak bij ons dus is prima :) !

Ik doe de grond ongeveer 5-10 cm uitgraven en daarover gooi ik het zand/houtsnippers..

anders nog iets? :)

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:38

haha bedankt voor de info, ja 1 ding watvoor notenbomen zijn het?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:39

Walnoten :) ..

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:53

thnx ;)
moet je de noten geregeld uit de wei halen oid?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:59

Haha ja helaas wel.. over een paar maanden gaan ze weer vallen.. en dan kun je rapen VEEL rapen.. En ze trappen alles kapot (dan heb je een boze papa want zijn noten gaan eraan :j haha :P .. ) ..
Als de noten gaan vallen.. het is een ramp..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:23

Waauw, mooi geworden! Ik ben nu druk aan het sparen, als ik de paaltjes betaal + het werk doe mocht het van de landeigenaar!

Meidoorn is idd niet giftig, maar de stekels zijn wel rotdingen. Zeker als ze droog zijn, gaan ze zo door je schoenen heen, en prikken alle kruiwagens lek. Wij hebben een hele rij er van achter het hek staan, is altijd een crime wanneer ze gesnoeid moeten.

Walnoten vinden de paardjes trouwens ook lekker: ze stampen ze gericht kapot en eten dan de inhoud op +) We hebben ook kastanjes staan. De eetbare halen ze zelfs met hun hoeven/snuit tussen te stekels uit, zo lekker vinden ze ze. Blaadjes van apel/perenbomen kunnen ook geen kwaad, die kun je ook gewoon in de wei planten.

Wie weet er welke kruiden er in 'een ouderwetse kruidenwei' groeiden? Je leest overal dat de weides vroeger beter waren, maar wat zou ik evt. kunnen planten en/of bijvoeren?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:34

Hier eten ze de walnoten niet, ons oude paard at ze wel altijd :) ..

Wat voor idee heb je voor de wei :) ? Misschien leuk om uit te tekenen op paint, dan weet je ook wat je nodig hebt en wat de kosten ongeveer zijn.

Tot nu toe heeft het me niks gekost (alleen in het verleden) het draad en de draaiknoppen voor in de paaltjes. De palen heb ik van iemand gekregen die heeft ze voor mij laten staan in het weiland aan het einde van de straat wat ik nu gebruik dus dat is makkelijk :) ... verder kost het me alleen lichamelijk werk.. en geloof me, dat is meer dan genoeg :') .. wat zal ik slapen vanavond!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:36

Een paar pagina's eerder staat een plattegrond van mij, ik zal hem nog even verder aanpassen zoals ik het echt wil ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:44

Staat op pagina 14, heb het hier compleet:
Afbeelding

dikke gele lijken zijn de hekken die ik nog wil maken, rood de openingen/poorten die nog gemaakt moeten. Roze zijn al bestaande openingen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:45

Ziet er veelbelovend uit! Je hebt een mooi stuk tot je beschikking zeg!! Heerlijk :) !

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:48

*zet grote ogen op* Safiera heeft lijken in haar wei!!
Wat een leuk stuk grond zeg, wauw!

Wij hebben ook een walnotenboom in de wei staan, mijn paard eet de bladeren, of ze de noten eet weet ik nog niet, we wonen hier nog maar een paar maanden.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:33

xmarliez schreef:
ik heb besloten geen bosjes te planten .. :) ze eten het toch kaal en dat is zonde

Meidoorn zullen ze waarschijnlijk niet helemaal kaal eten. De doorns houden dat wel tegen.
Er zijn best veel topics over bomen en beplanting voor in de wei. Even zoeken en je kan best veel tips vinden.
Wat nog een leuke inspiratiebron kan zijn voor je beplanting in de wei/pp is het boek Paard & Landschap van de KNHS.

joyce B schreef:
misschien moet ik eens gaan vragen bij mensen met die draftrainingsbaantjes om hun weiland, wat voor zand zij hebben gebruikt. Die trainen meestal het hele jaar door op de baan en die mag ook niet te mul of te zacht worden anders komen ze er met de sulky niet meer doorheen...

Dat is een slimme. Maar misschien smijten die er ook wel wat geld tegenaan om een mooie baan te krijgen en te houden? Paden van de gemeente zijn vaak ook altijd goed. In parken, bos (ruiterpaden) en onverharde verkeerswegen. Er moeten dus vast wel oplossingen zijn voor de te natte paden die stuk gelopen worden en paden die te mul worden met droog weer.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:44

waar ben ik aan begonnen haha :P ..
Ik zweet me eigen helemaal kapot.. Ik ben nog niet eens op de helft. Ik heb nu 3 zijkanten van de zandbak af en nu begin ik naar het midden te werken. Alles ongeveer 10-15 cm diep. En daarna nog eens zandstorten, ik hoop dat ik in 2 dagen klaar ben..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:26

Vanmorgen vol goede moed begonnen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en zo lang moet het worden
Afbeelding

mijn bergje tot nu toe.
Afbeelding

nog zeker even doorklussen maar hoop voor 5e zeker de helft klaar te hebben en dan vanavond de rest. En dan morgen zand storten :) .. moet lukken toch?