Hoe lang komt jou paard er per dag uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beau_Myrthe

Re: Hoe lang komt jou paard er per dag uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:09

Mijn paard staat bij een pensionstalling ze gaan om half 9, 9uur naar buiten en om half 6, 6uur weer naar binnen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:16

de mijne staat lekker binnen wanneer hij wil :)
wat dus neerkomt op 2 uurtjes misschien? :P

hij staat van 9 tot 6 ongeveer in de wei, daarna paddock+ bak met een inloopstal

ik rijd zo'n 3x per week(?) verschilt nogal eens :)

ijskast2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:52

mijn verzorgpony staat 's avonds en 's nachts op stal en vanaf 6.00 uur 's ochends gaat hij de wei in. ik vind het erg belangrijk dat hij zich kan uitleven, lijkt me persoonlijk niets als een pony de hele dag op stal staat.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:07

Ik heb verzorgpaarden gehad. en die moesten blij zijn als ze een half uurtje tot een uurtje buiten kwamen te staan. in de bak. meer hadden ze niet.
zelf zou ik de paarden langer naar buiten doen. maar jah hun hadden het motto van het paard hoeft alleen onderhet zadel naar buiten. dus alleen om te trainen. want ze zouden met de training korte spieren kweken en dat zouden ze er uitgooien als ze los in de bak speels aan het doen zijn.
eigelijk grote onzin dus

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:40

Nu staan de heren al 1,5 maand 24/7 buiten :) De ene op een groot grasstuk en die van mij op een klein stukje met amper gras (het dieetland ivm kans op hoefbevangenheid).
Ze blijven tot oktober buiten denk ik, als het weer goed is natuurlijk langer :P

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:42

Mijn haf staat nu 24/7 op het land , helaas na het weideseizoen weer 20 uur op stal.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:16

mijn haf staat 24/7 buiten op de wei als het tenminste niet heel erg regent want dan wil ze naar binnen, zij is 11 jaar

en een KWPN die ik ook train die staat nu ook 24/7 buiten op de wei, hij is 6 jaar en
na de zomer gaan ze snachts op stal en dan staan ze van half 9 ong. t/m 5 uur buiten ong.

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:26

Mijn verzorgpaard staat dag en nacht buiten als het goed weer is, bij slecht weer snachts op stal. Als de wei helemaal nat is komt ze er alleen uit als we gaan rijden/mennen.(dan bedoel ik wel echt een modderpoel) Ze wordt ongeveer 3 keer per week gereden, en er wordt dan nog een of twee keer mee gement. Paard is 13 en staat bij particulier. Mijn verzorgshetlander staat overdag( van 12 tot 7 ongeveer, soms wat vroeger) buiten en snachts op stal. In de winter staat hij overdag op de longeerbak en 's zomers op de wei. Deze wordt 2 of 3 keer per week gereden. pony is ook 13 en staat ook bij particulier.

Nookie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:34

Om een uur of 9 gaan ze naar buiten en tussen zes en zeven weer naar binnen, 1tje wordt 3/4 keer per week gereden en de andere is met pensioen en mag lekker in de wei wandelen en soms een (stap)buitenritje maken. Het is trouwens moeder en dochter (mams is 23 en dochter bijna 4).

offmemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:33

Mijn paard staat 24/7 buiten en als het heel slecht weer is, dan komt hij s'nachts op stal. Na de zomerperiode staat meneer s'nachts op stal en overdag zo lang mogelijk buiten.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:47

pinkie87 schreef:
Ik heb verzorgpaarden gehad. en die moesten blij zijn als ze een half uurtje tot een uurtje buiten kwamen te staan. in de bak. meer hadden ze niet.
zelf zou ik de paarden langer naar buiten doen. maar jah hun hadden het motto van het paard hoeft alleen onderhet zadel naar buiten. dus alleen om te trainen. want ze zouden met de training korte spieren kweken en dat zouden ze er uitgooien als ze los in de bak speels aan het doen zijn.
eigelijk grote onzin dus

Dat is iets van vroeger.... ik ken het namelijk ook wel. Eerder zeiden ze dat hier in de buurt ook. Echt de grootste onzin op aarde!!

ikkuhamanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:30

mijn paard staat in de winter op een stenen paddock en op stal.. ze kunnen hier in de winter niet op de wei, vanwege de kleigrond hier.
In die periode komt hij of in de losgooi bak of gelongeerd of bereden.

's zomers staan ze lekker dag en nacht op de wei. Dan wil ik hem wel is een dagje laten stan dat ik hem alleen een knuffel kom geven, want als hij in de wei wil rennen kan ie dat toch wel.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:03

mijne staat op een pensionstal

overdag van 9 tot 18.00 op de wei met de kudde en de rest van de tijd in haar 3x4 box met vrije uitloopje van 6 x 6

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:06

Gemiddeld 9 uur per dag nu :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:11

Dag en nacht in het weiland gelukkig sinds begin april! (in de winter overdag op het erf, 's nachts op stal)

wild_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:11

Mijne staan ongeveer 2x1,5 uur binnen(eten) en dan gaan ze weer lekker vrij de paddock, land, en stallen in.
Gewoon vrije uitloop!

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:19

Ideaal zou voor mij zin als mijn paard altijd buiten komt met een schuilstal.
Nu staat ze in de zomer (1 mei t/m 1 nov) 24/7 op land.
In de winter (2 nov t/m 29 april) staat ze gemiddeld 6u buiten, in de bak.

Niet ideaal maar wel het beste wat ik kan doen :)

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:29

mijn haflinger staat de hele dag buiten in de wei,
's avonds gaat ze in stal en 's ochtends er weer uit

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:28

Even een vraagje..ik heb eergister mijn paard voor het eerst 's nachts ook buiten laten staan (samen met een ander paard, natuurlijk niet alleen). Anderen zeggen nu dat ze een redelijk dunne vacht heeft, dat het nog te koud is om zonder deken buiten te staan, dat ze héél veel energie verbruiken om warm te blijven omdat ze 's nachts de stal gewend zijn, etc.

Ik ben geneigd om te denken 'in het wild wennen paarden er toch ook aan als het onverwachts kouder wordt?'
Maar ik wil natuurlijk ook doen wat het beste voor mijn paard is.

Dus hoe zit 't nou? Is 24 uur naar buiten echt geen probleem, of misschien toch wel? En heeft een regendeken dan bijvoorbeeld nog nut, of maakt dat (qua warmte) niks uit, omdat die vacht dan weer minder functioneert?

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:58

Mijn paard staat samen met een shetje in de winter zolang mogelijk iedere dag buiten (tenzij het stormt/hoost) in de paddock op zand. 's Nachts staan ze binnen (shetje box van 3x3 en Fries een box van 3x6 op vlasstrooisel). Zomers staan ze dag en nacht buiten. Overdag in de wei en 's nachts in de paddock op zand. Verder rijd ik de Fries ca. 3 x per week 30 min. dressuur en 1 x per week 1,5 uur buiten.

chriss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:10

Sinds deze week staat mijn haflinger weer dag en nacht buiten in het weiland. Daarvoor 's nachts in de stal en overdag in het weiland. Alleen vanavond wel weer binnen gezet door de aanhoudende regen. Er staat ook een veulen bij dus die kan niet 's nachts buiten met deze regen.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:54

hij staat nu 24/7 op de wei. Na het weide seizoen gaat hij weer naar zijn paddock+inloopstal.
Hij staat nu pas op deze stalling, hiervoor kwam hij er maar +/-5 uur per dag uit, incl. rijden.

Hij heeft nu even vakantie gehad, ook om even goed te wennen, maar ik ga hem nu weer een beetje oppakken.
normaal reden we 5 á 6x per week (meestal buitenritten van 2,5 uur) en longeerde ik hem 1x per week met pessoa. En daar wil ik toch wel weer een beetje naar toe :)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:57

Ess_Ramona schreef:
24 uur per dag, en met 1 word er dresuurmatig mee gereden, de ander recreatief

Hetzelfde 24 op het gras
1 -5/6x per week dressur
1 -1x per week recreatief

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:19

DaniBanani schreef:
Even een vraagje..ik heb eergister mijn paard voor het eerst 's nachts ook buiten laten staan (samen met een ander paard, natuurlijk niet alleen). Anderen zeggen nu dat ze een redelijk dunne vacht heeft, dat het nog te koud is om zonder deken buiten te staan, dat ze héél veel energie verbruiken om warm te blijven omdat ze 's nachts de stal gewend zijn, etc.

Ik ben geneigd om te denken 'in het wild wennen paarden er toch ook aan als het onverwachts kouder wordt?'
Maar ik wil natuurlijk ook doen wat het beste voor mijn paard is.

Dus hoe zit 't nou? Is 24 uur naar buiten echt geen probleem, of misschien toch wel? En heeft een regendeken dan bijvoorbeeld nog nut, of maakt dat (qua warmte) niks uit, omdat die vacht dan weer minder functioneert?

je kan je paard gewoon buiten zetten zonder deken hoor, ze gebruikt miss wel redelijk wat energie om warm te blijven als het een wat koudere nacht is maar als ze op het gras staat eet ze dat er ook zo weer aan, of anders gezecht door het eten van veel ruuwvoer (gras) blijft ze vanzelf warm.
als het erg regent dan kan een regendeken zinvol zijn als je paard normaliter niet gewent is om 24/7 buiten te staan, maar als de vacht van goede kwaliteit is dan heeft ze een vetlaag tussen de haren en wordt ze alleen aan de buitenkant nat en blijft haar huid droog.
door een regendeken werkt de vacht minder goed maar dat heft die extra laag (deken) weer op dus voor de warmte hoef je een ongevoerde regendeken niet op te doen (miss wel als het en koud is en regent), een regendeken met een vliesvoering is al iets warmer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:28

Merk bij mijn pony dat hij zich met gras moeilijker warm houdt dan met hooi.
En hij staat na een hele dag regen toch echt te bibberen van de kou als hij geen regendek op heeft. En dan is het al zo'n 8 jaar een 24/7 buitenpaardje dat zomers geen dek op had behalve zijn eczeemdeken.