Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:48

diana1: ik heb vanmorgen op de zakken van strovan gekeken en daar staat op dat je 6 tot 8 zakken in een stal van 10m2 moet gooiene om te beginnen.
Dan lijkt me 3 zakken op 9m2 dus wel wat weinig.
Ook staat erop dat je er 1 keer per week 1 a 1,5 zak bij moet gooien.
Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel uur per etmaal je paard in die stal staat.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:03

colunder schreef:
diana1: ik heb vanmorgen op de zakken van strovan gekeken en daar staat op dat je 6 tot 8 zakken in een stal van 10m2 moet gooiene om te beginnen.
Dan lijkt me 3 zakken op 9m2 dus wel wat weinig.
Ook staat erop dat je er 1 keer per week 1 a 1,5 zak bij moet gooien.
Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel uur per etmaal je paard in die stal staat.

Ja dat is prima, alleen bedoelde ik het niet op die manier!

Ik vraag mij af of, als je er het dubbel aantal zakken ingooit, de zooi minder zal zijn.......
en dat je bij moet vullen is logisch want er verdwijnt toch altijd iets.

En de hoeveelheid uren maakt wel degelijk uit, dit heb ik reeds eerder aangegeven, alleen van de mensen die nu minder goede ervaringen hebben staan de meeste paarden overdag buiten.....die van mij staan binnen en komen er alleen uit om gereden te worden en dus is voor mij de grote vraag hoe houden de korrels zich als de paarden "continue" binnen staan. Tot op heden is er nog niemand die hier ervaringen mee heeft blijkbaar want er is nog niemand die hierop heeft gereageerd.

DD niet weer de reactie van het rekensommetje, haha....dat weet ik inmiddels wel!! grapje....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:01

Ik heb de zakken net gehaald en de stal ermee bedekt.
Paarden binnen gehaald en even naar de reactie gekeken. De viespeuk annex vreetzak begon er meteen aan en vond het wel lekker. Nagelbijten / Gniffelen
Er ligt dus nu een berg kuilgras, maar ik vrees dat hij gewoon weer verder vreet als dat op is.
Volgens hubbie is morgenochtend de stal leeg en ligt er een dood paard Nagelbijten / Gniffelen
Hoop maar niet dat hij gelijk krijgt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:30

Fitz, welke heb je gehaald?

Spuit er even wat antidazenzooi of azijn overheen en dan is het lachen hem snel vergaan.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:52

nou tegen 4en kwam ie de zakken brengen, gelukkig maar!
Stallen zijn nu klaar, 4 zakken per stal gebruikt (stallen zijn zo'n 3X3 en de zakken 25kg)
Ik zei dat mijn pony's de stalbedekking opvraten (zowel als ik stro gebruik als ook met zaagsel). Nou dat is volgens hem een manier om te laten zien dat ze pijn hebben. Wat vinden jullie van die theorie? Ik kreeg een telefoonnummer van hem van een speciale dierenarts (de reguliere hebben er volgens hem geen verstand van) en die zou de paardjes van hun problemen af kunnen helpen.......
Als je stro dus vervangt door iets wat ze niet lekker vinden zou je niet goed voor je paarden zijn!
Ik heb mijn vraagtekens bij de theorie (om het nog maar netjes te zeggen)
Zo te lezen zijn hier dan dus veel zieke paardjes Ach gut

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:13

jennyk schreef:
Stallen zijn nu klaar, 4 zakken per stal gebruikt (stallen zijn zo'n 3X3 en de zakken 25kg)
Ik zei dat mijn pony's de stalbedekking opvraten (zowel als ik stro gebruik als ook met zaagsel). Nou dat is volgens hem een manier om te laten zien dat ze pijn hebben. Wat vinden jullie van die theorie? Ik kreeg een telefoonnummer van hem van een speciale dierenarts (de reguliere hebben er volgens hem geen verstand van) en die zou de paardjes van hun problemen af kunnen helpen.......
Als je stro dus vervangt door iets wat ze niet lekker vinden zou je niet goed voor je paarden zijn!

Sorry hoor, maar dan zouden alle stro etende paarden behoorlijk ziek moeten zijn en had ik hier allang twee dode paarden in de stallen gehad!!! Hoezo pijn hebben??? Wat een rare theorie zeg! Ik heb er nog nooit van gehoord dat als een paard pijn heeft zijn stal leeg gaat eten, haha wat een lolbroek!
Speciale dierenarts??? wie of wat mag dat dan wel zijn? Is zeker een vriend van hem ofzo???

Wij hier met z'n allen zijn dus behoorlijk slecht voor onze paarden!! Nou ja het zal allemaal wel.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:54

En toch kan ik me er érgens wel in vinden hoor... zo gek is het helemaal niet wat die man zegt. Ik heb ook behoorlijk intensief contact met hem gehad ivm mijn experiment en hij komt op mij echt niet over of dat hij zomaar ins blaue hinein kletst.

Maar goed, daar gaat het hier niet over.

Meneer vd Linden van Bellinco is hier vanmiddag geweest en was erg te spreken over mijn initiatief. Zij (Bellinco en Strovan) werken nauw samen in de productie van het product en kunnen derhalve garanderen dat het puur tarwestro is, wat verwerkt wordt.
Van dhr. vd Linden heb ik nog wat tips en trucs gehad om mijn stal zo goed mogelijk te houden en dat ga ik nu ook in de praktijk brengen. Toch heel fijn als je een vraagbaak hebt die zo fijn reageert! Chapeau!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:03

Leuk dat ze van bellinco langs zijn geweest!
Wil je de tips met ons delen? Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:05

@jennyK: ik denk dat dat ik weet waar hij op doelt. Hij verkoopt ook het voer van Ge Huibers (HugHo) en ik denk dat hij bedoelt dat veel paarden verkeerd gevoerd worden en daardoor maag/darm-problemen hebben (aangetaste maagwand/maagzweren).
Nou zal dat voor een behoorlijk aantal op gaan, maar op nou te zeggen dat alle bedding-eters dus maag/darmproblemen hebben gaat mij iets te ver.

Hij heeft zich goed verdiept in het hele voergebeuren dat klopt en dat Hugho spul ruikt iig erg lekker. Mijn beide buufjes voeren het nu ook en ik heb niet gevoerd dat de paarden het niet aten of dat er andere dingen door ontstonden.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 22-12-08 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:10

@Princesje, misschien is het wijs om eens verder te kijken dan je neus lang is (niet denegrerend bedoeld hoor).
Maar wat Strovan gebruikt is 100% gehakseld en geperst tarwestro.
Als je paard dit eet, dan valt het in de maag uiteen, maar zwelt niet op zoals pulp (ik krijg een dejà vu, dit heb ik al eerder gezegd).
Als je paard voldoende water ter beschikking heeft, geeft dit niet meer problemen als dat je je paard gewoon op tarwestro hebt staan en hij vreet dan zijn stal leeg.
Koliek kunnen ze van méér als 1 oorzaak krijgen. Denk eens aan stress, gaskoliek en zandkoliek.... dus je kan niet direct een vinger op de zere plek leggen. Je zal eerst moeten weten waarvan het paard koliek heeft gekregen. Heb je er een DA bij gehaald?

Paarden van tegenwoordig worden met brok gevoerd en het is dan ook niet vreemd dat een paard gelijk van de brokjes-hemel op zijn stalvloer gaat eten. Dat het nagenoeg smaakloos is, is dan ook helemaal niet belangrijk voor het paard. Brok=eten en dat doen ze dan ook (even).

Nogmaals: spuit er azijn overheen of dazenspul of bevochtig gewoon de toplaag, zoals dhr. van Damme al aangaf. Maar probéér het eerst, voordat je zo reageert.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:23

jennyk schreef:

Uhm ja.. dat schijnt de standaard kreet van deze meneer te zijn- mij werd meteen aangeraden het product Hugho te gaan gebruiken ( wordt door hem verkocht) en contact te zoeken met Gé Huibers ( voedingsdeskundige).

Tja... ik heb hem maar gezegd dat mij op medisch- voedings- en paardengebied nog maar weinig te leren valt, dat ik mijn paarden van haver tot gort ken en wéét met 200% zekerheid dat ze geen pijn hebben als ze het niet hebben. Vervelend verkooppraatje dus, zo komen de onrustverhalen in de wereld - die meneer Top toch!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:27

Citaat:
Van dhr. vd Linden heb ik nog wat tips en trucs gehad om mijn stal zo goed mogelijk te houden en dat ga ik nu ook in de praktijk brengen. Toch heel fijn als je een vraagbaak hebt die zo fijn reageert! Chapeau!

Ik heb "meneer Bellinco" vorige week ook gesproken en vond hem erg behulpzaam! Fijn als iemand zo gemotiveerd is, en ouderwetse service hoog in het vaandel heeft. Daar hou ik van!
Ga je zijn 'tips & trucs' nog met ons delen Imker?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:12

Ja hoor. Deze week kan ik toch verder weinig de hort op, dus kan ik genoeg met jullie delen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:20

ah hij heeft het dus al bij meer klanten geprobeert. Bij mij heeft ie niet gezegt dat ik verkeerd voer, wel dat mijn da (net als alle anderen da'sen behalve meneer huibers en een dame uit Beek waar ie geen naam van heeft gezegt maar nog wel een visite kaartje van wil komen brengen) geen verstand van paarden heeft en enkel zijn zakken wil vullen en niet kijkt naar het paard.

Mijn beide paardjes gingen btw niet eten van de korrels maar gewoon van hun brok en toen het hooi. Ben wel benieuwd hoe de stallen er morgenochtend uitzien!

Nou imker dat klinkt als een nuttig gesprek waar je wat mee kan zeg! Erg goed van dat bedrijf!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:27

Zouden jullie svp van jullie strokorrels de merken wel willen noemen?
*dat ík geen namen mag noemen, betekent niet dat julliet dat niet mogen*

Want ik ben bang dat we anders verschillende merken en soorten door elkaar gaan halen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:44

ik heb die van allspan gebruikt, 100% tarwe.

ze staan weer terug op rapsodie... het blijft lekker die stro-brok, ook in rulle vorm Nagelbijten / Gniffelen

imker, was volgend bericht deels voor mij bedoeld? ik had gam met koliek, princesje niet Lachen
Citaat:
@Princesje, misschien is het wijs om eens verder te kijken dan je neus lang is (niet denegrerend bedoeld hoor).
Maar wat Strovan gebruikt is 100% gehakseld en geperst tarwestro.
Als je paard dit eet, dan valt het in de maag uiteen, maar zwelt niet op zoals pulp (ik krijg een dejà vu, dit heb ik al eerder gezegd).
Als je paard voldoende water ter beschikking heeft, geeft dit niet meer problemen als dat je je paard gewoon op tarwestro hebt staan en hij vreet dan zijn stal leeg.
Koliek kunnen ze van méér als 1 oorzaak krijgen. Denk eens aan stress, gaskoliek en zandkoliek.... dus je kan niet direct een vinger op de zere plek leggen. Je zal eerst moeten weten waarvan het paard koliek heeft gekregen. Heb je er een DA bij gehaald?

Paarden van tegenwoordig worden met brok gevoerd en het is dan ook niet vreemd dat een paard gelijk van de brokjes-hemel op zijn stalvloer gaat eten. Dat het nagenoeg smaakloos is, is dan ook helemaal niet belangrijk voor het paard. Brok=eten en dat doen ze dan ook (even).

Nogmaals: spuit er azijn overheen of dazenspul of bevochtig gewoon de toplaag, zoals dhr. van Damme al aangaf. Maar probéér het eerst, voordat je zo reageert.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:54

Dan doel ik ws op jullie beiden, want ik had iets gelezen over koliek en over het bericht wat Princesje had neergezet mbt de mail van Strovan.
Dus sorry voor mijn gemixte bericht, maar ik geloof dat de strekking wel duidelijk is?

Door dit topic op Bokt komt er extreem veel reactie bij alle leveranciers en zij hebben behoorlijk wat werk om nu ook al de telefoontjes en mails te beantwoorden. Dus ik kan het wel begrijpen als je een quote van een site.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:02

imker schreef:
Dan doel ik ws op jullie beiden, want ik had iets gelezen over koliek en over het bericht wat Princesje had neergezet mbt de mail van Strovan.
Dus sorry voor mijn gemixte bericht, maar ik geloof dat de strekking wel duidelijk is?

Door dit topic op Bokt komt er extreem veel reactie bij alle leveranciers en zij hebben behoorlijk wat werk om nu ook al de telefoontjes en mails te beantwoorden. Dus ik kan het wel begrijpen als je een quote van een site.

Nergens om maar Strovan zal de beste bedoelingen hebben gehad met hun antwoord maar ik kan me de reactie van Princesje ook wel een beetje voorstellen.
Zij is toch bang dat haar paard die samen met de shet op stal zich tegoed doet aan de tarwebrok. koliek krijgt.
Vanochtend heeft ze, na een enigszins boze reactie terug van haar kant, een betere uitleg gekregen, die ze overigens op dit topic heeft gezet.
Ik geloof niet dat ze Strovan iets kwalijk neemt hoor.

Dat er door dit topic een hoop reacties richting de diverse leveranciers komen is toch alleen maar goed? Ze kunnen nu waarschijnlijk extra verkopen door deze berichtgevingen.

Nogmaals sterkte voor morgen en een spoedig herstel toegewenst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:12

Hoi Imker, ik ben wel benieuwd hoe de stal er nu uit ziet, heb je nieuwe foto'?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:15

@Imker: Ik heb nog nergens gelezen welk merk Top nu voert, dus ik weet het niet.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:21

russel schreef:
Hoi Imker, ik ben wel benieuwd hoe de stal er nu uit ziet, heb je nieuwe foto'?

staan op het andere topic!! vandaag heeft ze nieuwe foto's geplaatst!!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:28

Wij hebben onze 5 paarden nu 3 weken op strokorrels staan (komen bij gebr Dolsma te Wijster vandaan) en het bevalt super!

Wij hebben stallen van 3,50 x 3,25 en hebben klinkers als ondergrond. We hebben er 5 tot 6 zakken als start in gegooid (bij de 2 schonere paarden 5, bij de andere 3 6 zakken). Ik weet dat er eigenlijk meer in hoort, maar we hadden eerst om te proberen 1 pellet besteld en anders zou alles in 1 keer op zijn Knipoog Ik heb er met de tuinslang wat water overheen gedaan, geen idee hoeveel.
De paarden namen er in het begin allemaal wel een paar happen van, maar dat was snel over Lachen

Wij hebben hiervoor koolzaadstro, gewoon stro en vlas gehad, maar dit werd allemaal zo ranzig.. Vlas hebben we als laatste gebruikt, maar werkte totaal niet en ik was zo een uur/anderhalf uur per dag kwijt aan het uitmesten van alle stallen (op maandag na). Per stal gingen er wel twee kruiwagens per box elke dag uit. Daarnaast was het elke zondag uitmestdag en moest alles er uit, omdat het te nat werd.
Nu met de strokorrels haal ik uit alle 5 boxen hooguit 2 kruiwagens, echt ideaal! De tijd die er in gaat zitten is ook drastisch gedaald (max half uur). Zondag uitmestdag bestaat niet meer Haha! We hebben in deze 3 weken alleen bij de hengsten 2 zakken bijgestrooid, bij de rest was het nog niet nodig.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:31

Eindelijk weer eens een positief bericht!!

Vraagje: waaruit bestaan deze korrels??? tarwe, koolzaad of anders??
Laatst bijgewerkt door Tanja op 23-12-08 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:44

Volgens mij zijn het tarwekorrels (http://www.horseflax.nl).

Éen van de merries is echt een zwijn en zelfs daar heb ik nog niks bij moeten gooien, dus ik ben echt uitermate positief! Hengsten zijn over het algemeen vaak wat viezer en dat is nu ook wel te merken. Maar de korrels kunnen de hoeveelheid vocht wel aan en dat heb ik nog met geen enkele andere bodembedekker gehad.

De paarden die iets minder door de stal heen lopen, hebben wel meer hele brokjes liggen (langs de randen), maar ze hebben wel genoeg zachte plek om te liggen. 3 van de 5 staan overdag buiten, de andere twee (hengsten) staan om de dag buiten. Bij deze 2 hebben we dus ondertussen ook 2 zakken in gedaan, omdat het dreigde vochtig te worden. De ene hengst rent overdag altijd door de stal heen, waardoor je hoe dan ook die stal aan het eind van de dag leeg kon halen, nu (na 3 weken!) is dat nog steeds niet nodig geweest Go jij! Go jij! Party!! Heeeerlijk is dat Afgod
Laatst bijgewerkt door Tanja op 23-12-08 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:47

Inmiddels is het mij niet zo duidelijk meer waar ik een reactie kan plaatsen zonder het experiment te verwarren maar ik doe het maar hier. Ik heb nu een week of twee een korrelbox en dat bevalt erg goed (uitloopstallen dus ze staan er niet 24 uur per dag in). Het enige nadeel tot op heden is wat mij betreft het volgende. Nu het weer vochtig is, wordt bij mij de stal (met 4 boxen: 3 x vlas en 1 x korrel) binnen ook vochtig. Vlas kan je dan toch goed uit het gangpad vegen of blazen (met de bladblazer) maar de uit de box gelopen uiteengevallen korrels plakken echt aan de vloer. Een mooi schoongeblazen gangetje lukt dus niet meer. Vooralsnog weegt dit, wat mij betreft, niet op tegen de voordelen van de korrels. Mijn vlasboxen ruiken veel meer en het 'bed' is veel minder vast dan de korrelbox. Overigens heb ik niet de indruk dat ze in de korrelbox gaan liggen; wel in de vlasboxen.... Ben benieuwd hoe het over een paar weken met het uitmesten gaat. Ik denk dat dat zwaarder is dan de vlasboxen.