Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
colunder schreef:diana1: ik heb vanmorgen op de zakken van strovan gekeken en daar staat op dat je 6 tot 8 zakken in een stal van 10m2 moet gooiene om te beginnen.
Dan lijkt me 3 zakken op 9m2 dus wel wat weinig.
Ook staat erop dat je er 1 keer per week 1 a 1,5 zak bij moet gooien.
Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel uur per etmaal je paard in die stal staat.
jennyk schreef:nou tegen 4en kwam ie de zakken brengen, gelukkig maar!
Stallen zijn nu klaar, 4 zakken per stal gebruikt (stallen zijn zo'n 3X3 en de zakken 25kg)
Ik zei dat mijn pony's de stalbedekking opvraten (zowel als ik stro gebruik als ook met zaagsel). Nou dat is volgens hem een manier om te laten zien dat ze pijn hebben. Wat vinden jullie van die theorie? Ik kreeg een telefoonnummer van hem van een speciale dierenarts (de reguliere hebben er volgens hem geen verstand van) en die zou de paardjes van hun problemen af kunnen helpen.......
Als je stro dus vervangt door iets wat ze niet lekker vinden zou je niet goed voor je paarden zijn!
Ik heb mijn vraagtekens bij de theorie (om het nog maar netjes te zeggen)
Zo te lezen zijn hier dan dus veel zieke paardjes
jennyk schreef:nou tegen 4en kwam ie de zakken brengen, gelukkig maar!
Stallen zijn nu klaar, 4 zakken per stal gebruikt (stallen zijn zo'n 3X3 en de zakken 25kg)
Ik zei dat mijn pony's de stalbedekking opvraten (zowel als ik stro gebruik als ook met zaagsel). Nou dat is volgens hem een manier om te laten zien dat ze pijn hebben. Wat vinden jullie van die theorie? Ik kreeg een telefoonnummer van hem van een speciale dierenarts (de reguliere hebben er volgens hem geen verstand van) en die zou de paardjes van hun problemen af kunnen helpen.......
Als je stro dus vervangt door iets wat ze niet lekker vinden zou je niet goed voor je paarden zijn!
Ik heb mijn vraagtekens bij de theorie (om het nog maar netjes te zeggen)
Zo te lezen zijn hier dan dus veel zieke paardjes
Citaat:Van dhr. vd Linden heb ik nog wat tips en trucs gehad om mijn stal zo goed mogelijk te houden en dat ga ik nu ook in de praktijk brengen. Toch heel fijn als je een vraagbaak hebt die zo fijn reageert! Chapeau!
Citaat:@Princesje, misschien is het wijs om eens verder te kijken dan je neus lang is (niet denegrerend bedoeld hoor).
Maar wat Strovan gebruikt is 100% gehakseld en geperst tarwestro.
Als je paard dit eet, dan valt het in de maag uiteen, maar zwelt niet op zoals pulp (ik krijg een dejà vu, dit heb ik al eerder gezegd).
Als je paard voldoende water ter beschikking heeft, geeft dit niet meer problemen als dat je je paard gewoon op tarwestro hebt staan en hij vreet dan zijn stal leeg.
Koliek kunnen ze van méér als 1 oorzaak krijgen. Denk eens aan stress, gaskoliek en zandkoliek.... dus je kan niet direct een vinger op de zere plek leggen. Je zal eerst moeten weten waarvan het paard koliek heeft gekregen. Heb je er een DA bij gehaald?
Paarden van tegenwoordig worden met brok gevoerd en het is dan ook niet vreemd dat een paard gelijk van de brokjes-hemel op zijn stalvloer gaat eten. Dat het nagenoeg smaakloos is, is dan ook helemaal niet belangrijk voor het paard. Brok=eten en dat doen ze dan ook (even).
Nogmaals: spuit er azijn overheen of dazenspul of bevochtig gewoon de toplaag, zoals dhr. van Damme al aangaf. Maar probéér het eerst, voordat je zo reageert.
imker schreef:Dan doel ik ws op jullie beiden, want ik had iets gelezen over koliek en over het bericht wat Princesje had neergezet mbt de mail van Strovan.
Dus sorry voor mijn gemixte bericht, maar ik geloof dat de strekking wel duidelijk is?
Door dit topic op Bokt komt er extreem veel reactie bij alle leveranciers en zij hebben behoorlijk wat werk om nu ook al de telefoontjes en mails te beantwoorden. Dus ik kan het wel begrijpen als je een quote van een site.
russel schreef:Hoi Imker, ik ben wel benieuwd hoe de stal er nu uit ziet, heb je nieuwe foto'?