Prijzen pensionstalling rijzen de pan uit?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geldt er bij jouw pensionstal een verhoging in de kosten per 1 januari 2009? Zo ja, met welk bedrag wordt dit verhoogd per maand?

1. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 10 -25 euro
155 (31%)
2. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 25 -50 euro
27 (5%)
3. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 50 -75 euro
9 (1%)
4. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 75-100 euro
8 (1%)
5. Nee, er geldt bij ons geen prijsstijging
298 (59%)

Totaal aantal stemmen: 497

Pebblesther

Re: Prijzen pensionstalling rijzen de pan uit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:16

Wendy schreef:
Nee, maar wat ik niet snap is dat een aantal mensen roept: 'dat zou ik nooit betalen'.
Als je een goede stal vindt voor je paard die toevallig goedkoper is, dan heb je gewoon geluk Lachen Niks mis mee, goedkoop kan best heel goed zijn Ja
Maar wat ik niet begrijp is dat sommige mensen roepen: 'dat zou ik nooit betalen'.
Niet dat ik zelf enorm veel betaal voor mijn stalling (225 euro valt mee in vergelijking met sommige bedragen), maar als het nodig zou zijn, dan zou ik het doen. Omdat voorop staat dat mijn paard het goed moet hebben.

Ik begrijp best waarom mensen roepen: 'dat zou ik nooit betalen'.
Als ik niet in het noorden van NL had gewoond had ik denk ik niet eens een eigen paard kunnen hebben.
En als ik wel 400 euro voor stalling zou moeten betalen omdat dat het beste voor mijn paard zou zijn dan zou ik hem denk ik moeten verkopen (of nooit een eigen paard kopen). Want dat is 1/3 van mijn inkomen en dan woon ik nog wel thuis maar dan nog vind ik dat te veel, er zijn nog andere dingen in het leven die betaald moeten worden.
Maargoed, ik ga er niet vanuit dat de stalling ineens met 290 euro omhoog gaat bij ons dus nu kan ik het makkelijk betalen, gelukkig:)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:02

fvdhaak schreef:
Het vreemde is dat de prijzen overal omhoog gaan terwijl de kosten voor hooi en stro juist weer zijn gezakt.
Wij betalen vanaf de zmer al een verhoging van 22,50 omdat het hooi en stro duurder was maar je ziet het nergens naar beneden gaan. Ik heb nog niets gehoord voor 2009 over weer een verhoging maar ik sta er niet van te kijken aals het weer gebeurd.

Groetjes Fred

Maar hoe zit t met de afvoerkosten?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 03:39

Zolang iedereen braaf blijft betalen wat er gevraagd wordt, zullen de prijzen zeker niet direct gaan zakken.

Zogauw men paarden gaat verkopen uit noodzaak, zullen de stallen leegstromen en zakken die prijzen vanzelf wel { stallen beginnen al leeg te stromen }, kwestie van afwachten en ja wie heeft dan de langste adem.

Let maar op, er komt een run op de boeren en plots wil men erg veel weidegang voor hun paarden....lekker goedkoop!

stilwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 08:00

Montignac schreef:
Embe schreef:
Denk dat het met vraag en aanbod te maken heeft. Hier in de buurt zijn er nog steeds 'wachtlijsten' voor de betere stallen. Tevens heeft het ook met het beleid van de stal te maken.

die waren hier vroeger ook. Ik geloof dat er bij ons ook leegloop is. De stallen zijn gevuld met handels- en sportpaarden en een gedeelte pensionpaarden. Ik ben benieuwd of n.a.v. deze prijsstijging pensionklanten gaan verhuizen

Prijs/kwaliteit verhouding moet goed zijn; de stallen moeten er altijd keurig uitzien, en je paard moet het voer krijgen dat het nodig heeft en overeen gekomen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:10

colunder schreef:
Bij ons geen prijsstijging.
Ik sta hier nu 20 jaar en heb 2 keer een prijstijging gehad en dat kwam omdat ik er een pony bij nam.
Ik betaal nu 85 euro voor 3 pony's.
Dit is kale huur van stal en wei en verder verzorg ik alles zelf.
De wei wordt in het voorjaar wel voor me geinjecteerd en de mest wordt afgevoerd.
Water en stroom zit er bij in.
Ik vind juist het grote voordeel dat ik alles zelf doe,ik maak zelf uit of de pony's binnen of buiten staan en wat ze te eten krijgen en hoeveel enz,heerlijk!!!!!
Ik zou echt niet met een stal willen ruilen waar alles voor me gedaan zou worden, al zou ik geld toe krijgen.
Het enige wat ik bij mijn plekje mis is een bak,maar die ga ik misschien zelf realiseren in het voorjaar.

Dan vindt ik dat je echt fantastisch staat! Zelf een stal en een wei .... dit hoor je echt nooit meer wat een prijs hé 85 euro.... Dan komen er natuurlijk nog andere kosten erbij maar €85,- hoor je echt never meer voor 3

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:49

Mijn staleigenaar zei overlaatst nog dat de tijden dat hij er zelf winst uit maakte om paarden te stallen voorbij waren... Alles is gewoon super duur geworden. Maar uiteindelijk mag je paard er niet onder leiden he Lachen

Wodile

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:05

bij ons gaat het stal geld dit jaar niet omhoog, is nu 180 euro.
vorig jaar hebben we het met 5 euro verhoogd.
We hebben ruime stallen, dagelijks weidegang, verlichte buitenbak 20*60 en verlichte longeercircel en wasplaats.

j0lan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:17

Bij ons gaat het niet omhoog maar we betalen wel al 315 euro voor 24/7 in een bok met 1 binnenbak 2 buitenbakken en 1 stapmolen en dat was het.

bory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:31

bij ons is het met 5 euro omhoog gegaan dus ga 240 betalen voor all in en binnenbak en buitenbak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:55

Ik betaal per 1 januari €165, exclusief krachtvoer. Nu heb ik een haflinger die sober is,en ik voer ongeveer voor €7,50 per maand dus dat kan wel.
Het was €150,00 maar vanaf januari gaat de stalhouder alle paarden zelf ontwormen,hij maakt een heel schema.
Elk paard had eerst zijn eigen weide waardoor besmettingskans onderling minder was(niet iedereen ontwormd misschien even regelmatig..),maar nu wil hij toch de weides rouleren.

De stal is inclusief
*verlichte buitenbak
*verlichte longeercirkel
*ruime frisse stallen
*ruim voldoende goed hooi
*voeren
*binnen/buitenzetten
*zomers elke dag weidegang
*'s winters in de paddocks

Verder vind ik het er prima,ik mest zelf uit en vind dat ook geen probleem.
Ook de uitrijdmogelijkheden zijn hier mooi.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:36

In 2008 is de prijs met 15 euro gestegen en sinds januari nog eens met 15 euro omdat stro duurder is geworden. (stro en krullen kosten nu evenveel)

En nu is het ook 15 euro om paarden buiten te zetten...
Nu moeten we 600 euro per maand betalen voor een pony en een paard en dit is financieel niet lang meer haalbaar dus moeten we opzoek gaan naar een andere stal...

Dushigirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:06

Heb gelukkig nog nergens last van Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:28

Verander mijn antwoord maar... helaas is er 10 euro bij gekomen. Het is niet anders, pensioneigenaar kon het goed verantwoorden.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:32

Bij ons is er nog geen prijsstijging doorgevoerd maar de vorige jaren al wel.
We betalen toch echt behoorlijk terwijl op dit moment door de regen en vorst de bak eigenlijk niet te rijden is.
Met binnenbak had ik het bedrag reeël gevonden maar nu ligt het toch aan de hoge kant...
Maar deze stal is op dit moment voor mij de beste oplossing en switchen is gewoon niet aan de orde.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:33

ik betaal nu 300 euro in de maand waarbij ik gewoon stro hooi voer zoveel als hij nodig heeft krijg en daarbij gebruik kan maken van solarium en water(om te wassen) en tevens binnenbak en buitenbak en we hebben met 3 paarden een wei dus het valt mee en ook nog ontwormen
Laatst bijgewerkt door dancertje op 05-01-09 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:34

Bij ons is het nogsteeds €155,-

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 13:34

Yellomofoon schreef:
In 2008 is de prijs met 15 euro gestegen en sinds januari nog eens met 15 euro omdat stro duurder is geworden. (stro en krullen kosten nu evenveel)

Nu moeten we 600 euro per maand betalen voor een pony en een paard en dit is financieel niet lang meer haalbaar dus moeten we opzoek gaan naar een andere stal...

jeetje dat is ook vervelend! Jammer dat een prijsstijging tot gevolg heeft dat jullie ergens anders heen moeten. Is er in jouw omgeving wel een vergelijkbare stalling te vinden voor een lagere prijs?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:26

Montignac schreef:
Yellomofoon schreef:

jeetje dat is ook vervelend! Jammer dat een prijsstijging tot gevolg heeft dat jullie ergens anders heen moeten. Is er in jouw omgeving wel een vergelijkbare stalling te vinden voor een lagere prijs?

ja gelukkig is er genoeg keuze bij ons in de buurt, dus geen probleem Lachen

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:50

zo denk dat ik de enige ben die een prijs verlaging heeft gehad.
Bij zijn de stro kosten omlaag gegaan dus moet ik wel 5 euro minder betalen.

het is nu 320.

Cissiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:59

Toevallig zat ik een stel oude bitten door te lezen en wat blijkt? pensioneigenaren mogen nooit eenzijdig de afspraken die er gemaakt zijn tussen klant en eigenaar veranderen. Daarbij horen dus ook prijsstijgingen. Wat wel toegestaan is: kleine prijsstijgingen die bij de marktstijgingen horen, te weten maximaal 2% per jaar (heeft te maken met de inflatie e.d.) maar juridisch gezien heeft een pensioneigenaar geen poot om op te staan om "zomaar" het stallingsgeld met 10 euro, 15 euro of nog meer te verhogen!!!

Feitelijk is het zo, dat het afgesproken pensiongeld, geldt tot in de lengte der dagen, of dit nu mondeling of schriftelijk is overeengekomen. Zelfs als de pensionhouder dingen verandert, zoals het bouwen van een binnenbak, nieuwe stallen etc. Jij als klant hebt hier namelijk niet om gevraagt. Tenzij jij met de prijsstijging uitdrukkelijk instemt, ben je dus ook niet verplicht deze te betalen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:44

sharir schreef:
zo denk dat ik de enige ben die een prijs verlaging heeft gehad.
Bij zijn de stro kosten omlaag gegaan dus moet ik wel 5 euro minder betalen.

het is nu 320.

ik ben ook fors omlaag gegaan van 190 naar 100 p/mnd
maar ga daar wel voor in plaats meer meehelpen met mesten en voer af en toe s`avonds Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:19

Cissiegirl schreef:
Toevallig zat ik een stel oude bitten door te lezen en wat blijkt? pensioneigenaren mogen nooit eenzijdig de afspraken die er gemaakt zijn tussen klant en eigenaar veranderen. Daarbij horen dus ook prijsstijgingen. Wat wel toegestaan is: kleine prijsstijgingen die bij de marktstijgingen horen, te weten maximaal 2% per jaar (heeft te maken met de inflatie e.d.) maar juridisch gezien heeft een pensioneigenaar geen poot om op te staan om "zomaar" het stallingsgeld met 10 euro, 15 euro of nog meer te verhogen!!!

Feitelijk is het zo, dat het afgesproken pensiongeld, geldt tot in de lengte der dagen, of dit nu mondeling of schriftelijk is overeengekomen. Zelfs als de pensionhouder dingen verandert, zoals het bouwen van een binnenbak, nieuwe stallen etc. Jij als klant hebt hier namelijk niet om gevraagt. Tenzij jij met de prijsstijging uitdrukkelijk instemt, ben je dus ook niet verplicht deze te betalen.

Deze vraag was via vereniging Eigen paard ook gesteld en daar beantwoord door een jurist.
Prijzen mogen inderdaad stijgen met indexcijfer (en dat kan hoger dan 2% zijn, 10% werd als maximum van het redelijke genoemd) en als de kosten van een pensionstalhouder meer stijgen dan het algemene indexcijfer (zeg: inflatie%) en je zou bezwaar maken tegen prijsstijging, dan verlies je het in de rechtbank omdat het onredelijk zou zijn dat de pensionhouder zijn kosten (als hij die aannemlijk kan maken) niet meer kan dekken.
Prijsstijging door nieuwe/uitgebreidere voorzieningen zijn ook veroorloofd. Als je als klant het er niet mee eens bent staat het je vrij bij prijsstijging zonder opzegtermijn de stallingsovereenkomst te verbreken en naar een andere stal te vertrekken.

Cissiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:22

joyce B schreef:
Cissiegirl schreef:

Deze vraag was via vereniging Eigen paard ook gesteld en daar beantwoord door een jurist.
Prijzen mogen inderdaad stijgen met indexcijfer (en dat kan hoger dan 2% zijn, 10% werd als maximum van het redelijke genoemd) en als de kosten van een pensionstalhouder meer stijgen dan het algemene indexcijfer (zeg: inflatie%) en je zou bezwaar maken tegen prijsstijging, dan verlies je het in de rechtbank omdat het onredelijk zou zijn dat de pensionhouder zijn kosten (als hij die aannemlijk kan maken) niet meer kan dekken.
Prijsstijging door nieuwe/uitgebreidere voorzieningen zijn ook veroorloofd. Als je als klant het er niet mee eens bent staat het je vrij bij prijsstijging zonder opzegtermijn de stallingsovereenkomst te verbreken en naar een andere stal te vertrekken.

Typisch zeg, in dat Bit stond dus precies andersom, en ook door een advocaat (hypisch advocaat nog wel) beantwoord. Maar dat was wel uit 2003, dus wellicht dat er ondertussen wel iets veranderd is in de wet. Lachen

Toch zou ik het wel vreemd vinden als een pensioneigenaar ineens van alles gaat bouwen, zonder dat ik daar om gevraagd heb, en dat ik daar voor moet dokken, eerlijk gezegd. Vooral als ik er geen gebruik van zou maken bijvoorbeeld. Extra stallen bouwen zou zoiets zijn. Ik bedoel, ik HEB al een stal en vind dan niet dat ik daarvoor zou hoeven opdraaien, enkel en alleen om dat de eigenaar meer stallen wil hebben (en dus meer wil gaan verdienen).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:39

Tja, vond dat artikel in Bit toen al vreemd en die regel onredelijk bezwarend, zeker gezien het in de normale verhuur ook niet gangbaar is om prijzen vast te zetten voor onbeperkte duur.
In het geval van een stalhouder zou dat een faillisement tot gevolg kunnen hebben als diegene er dan niet op tijd mee zou stoppen (bedrijfsbeëindiging) Je kunt een stalhouder toch immers ook niet verplichten door te gaan met zijn stal?

Wel werd als advies gegeven om de stalling in een contract als "opdracht tot stalling" te beschrijven in plaats van "verhuur" omdat het dan eenvoudiger zou zijn in bepaalde juridische gevallen.
Maar zelfs pachtprijzen kunnen (elk jaar) tussendoor bijgesteld worden met het indexcijfer... En met pacht heb je het vaak over erg lange termijnen, terwijl je met stalling vaak een wederzijds opzegtermijn van een maand hebt.

Heb me net aangemeld bij die vereniging om eens te kijken wat ze nu dan precies aanbieden, en die gegevens en contracten die zij aanbieden zijn steeds recent, dus worden regelmatig aangepast aan de geldende regelgeving en jurispredentie.

Lijkt mij dat hij extra stallen bouwt om extra te kunnen verdienen, dus zou het vreemd vinden als jouw stalgeld omhoog zou gaan omdat hij stallen voor een andere klanten bouwt. Meestal blijven bij uitbreiding aantal stallen, de prijzen gelijk. Bij echter uitbreiding van aantal voorzieningen en kwaliteit van de voorzieningen, dan gaat vaak wel het stalgeld omhoog.
Bijvoorbeeld de bak wordt gerenoveerd en krijgt nu een eb en vloed bodem of agterberg bodem, of er komt een binnenbak bij, of een stapmolen (via verhoging stalgeld verrekent, of los ervoor betalen komt op zelfde neer) of solarium etc.

Bij renovatie of vervanging bestaande stallen heb je wel weer grotere kans dat de kosten omhoog gaan, of wanneer er extra diensten bijkomen.

En soms heb je pech en proberen stalhouders de gestegen Prijzen op te vangen door juist minder diensten aan te bieden...

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 16:48

Cissiegirl schreef:

bij mij is de prijsstijging dus wel conform de marktstijging, namelijk 2 %. In mijn geval is dat 8 euro of zo...