Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:47

Genieten Malenka.

Boemel, Mouse is <3 . Leuk dat Mouse zo gezellig bij de paarden komt.

Marjan, mooie verrijking.
Ik heb hier een kersenboom in de track en die hangt over de wei. Kersen worden door de vogels gegeten. De boom wordt als schuurpaal gebruikt. Verderop staan meerdere pruimenbomen of pruimenkersbomen. Soms eten ze een blaadje. Ik wil nog graag appel en perenbomen hebben.

Knap veulentje.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:05

Hier ook meerdere fruitbomen op de wei. In 15 jaar nooit problemen mee of door gehad. Alleen met de appel is het opletten dat ze er niet bij kunnen als de appels nog lang niet rijp zijn. Zeker bounty (Shetlander <<) ) vind dat hij prima groene appeltjes van 4cm kan eten en dat wachten tot ze geel en rood en zeker 12 cm zijn erg zonde van de tijd is. Die hoek van de wei is de komende maanden dus afgesloten.
Bomen in de rijbak zou ik absoluut niet doen. Door de wortels en wateropname ga je gegarandeerd problemen krijgen in de zin dat je bodem niet gelijk blijft. Daarnaast wil je de jonge boom de eerste jaren ook wat bescherming kunnen bieden als je paarden erg vraatzuchtig blijken.
Zwarte Els word veel aangeraden bij paarden maar ook het eten van de elsjes (?) kan koliek veroorzaken. Dat is een boom die ik zeker niet op een stuk zou willen waar de paarden altijd bij kunnen.
En kersen worden groot!

Veel plezier met het maken van je keuze.

*kruipt weer lekker onder de meeleessteen*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:44

belle_boef schreef:
Edit. Is wijnblad hetzelfde als blad van een druif?

Ja, dat bedoelde ik :D Geen idee waarom ik het over wijn had... zegt iets over mij vrees ik 8-)

Net na het eten 'even' in de tuin gaan zitten (liggen), werd net pas weer wakker :D

MarjanB

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:00

Heb ze net ook maar wat gegeven :+
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:02

Wij hebben idd ook een pergola met druivenranken, maar tegen de tijd dat het 'dak' net lekker zonwerend dicht groeit wordt het blad gesnoeid zodat de druiven meer zon krijgen :D

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:08

MarjanB schreef:
Ja is allemaal via subsidie en hoeven er niks voor te betalen :) duurt nog wel ff voordat alles komt maar dat is alleen maar fijn.

Oh dat is echt super, vgl.mij hebben we jammer genoeg niet zoiets in Friesland

Joyce, kersen bomen zijn niet goed voor paarden, zelf zou ik ze daarom niet als schaduw boom kiezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:10

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

<3

Wij zijn ook lekker veel fruitbomen aan het planten voor als alle eiken dood gaan :+ en wilgen uiteraard.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:23

Wat een geweldige foto's. Jullie zijn een mooi stel samen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:33

Dat zijn zeker mooie foto's (en wat een mooie bos haar heb je :) )

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:13

Ik sluit me aan bij DF, Robijntjuh. Genieten.

Eiken staan hier ook. Ik heb afgelopen half jaar ook wat wilgen geplant. Schietwilg en 2 van die krulwilgen. Verder nog 3 walnotenbomen maar die ben ik alweer kwijt. Geen idee of ik die ooit nog vind. Verder ben ik nu gele vlinderstruiken aan het stekken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:48

Mooie foto’s!

Oh man ik ben zo ziek… nu denk ik oliebol waarom heb ik de paarden aan huis? Blijf maar overgeven en koorts. Hoofdpijn is zelfs door ibuprofen en paracetamol heen. Gelukkig helpt m’n vriend echt super lief hij heeft net de hooinetten gevuld voor me.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:06

Kan een wilg ook waar we niet gelijk echt een beekje of flink water hebben? Kers zal denk ik idd dus minder goed zijn. Meende trouwens dat druif ook giftig was of is dat alleen voor de honden.

Marjan beterschap, echt ziek zijn is helemaal niks als je nog dingen moet doen. Gelukkig heb je hulp.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:31

joyce83 schreef:
Kan een wilg ook waar we niet gelijk echt een beekje of flink water hebben? Kers zal denk ik idd dus minder goed zijn. Meende trouwens dat druif ook giftig was of is dat alleen voor de honden.

Marjan beterschap, echt ziek zijn is helemaal niks als je nog dingen moet doen. Gelukkig heb je hulp.

Hoe diep zit je grondwater? Als je grond kurkdroog is zak het lastig worden maar als met een grondboor vochtige grond treft zal het wel lukken. Maar wilg is super simpel. Tak in de grond en je ziet vanzelf of hij het weinig niet gaat doen. Om hem te helpen kan je ze nog 2 maand in een emmer laten wortelen om de kans te vergroten als je grond niet helemaal ideaal is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:10

@marjan: 'gewoon' griep of de Omicron B4/5 variant ?? Schijnt behoorlijk op te komen momenteel, iig beterschap!!

Wilgentakken zou ik idd in een laagje water in een emmer zetten. Geen lange takken, maar stokjes van 80 cm max.
Kennis van me had een bandwilg, die heeft ook hele fraaie takken.

Ik moet hier ook nodig weer een emmer water bij de aardpen gooien, maar misschien krijgen van eind van de middag nog een buitje.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:40

Wij hebben de takken in de winter in de grond gestopt en ze doen het allemaal :+

Ik ben nog steeds goed ziek, gisteren nog bij de huisartsenpost beland. Houd niks binnen, koorts en de voor mij typisch herkenbare pijn op m’n rug om een nierbekken ontsteking te vermoeden. Maar goed ontstekingswaarden nog laag en alleen bloed in m’n urine. Net weer urine weggebracht. Door de pijn was ik gaan hyperventileren, iets wat ik nog nooit gehad heb. Lig nu in bed, vriend is naar t werk en de werklui komen om 10 uur en hoop dat ik dan niemand onder kots als ik weer in beweging moet komen _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:43

Waardeloos zeg :(:) plastic zakje bij de hand houden dan maar....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:46

Heftig marjan
beterschap

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:50

Heftig Marjan, sterkte.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:51

Dank jullie! Doe maar gewoon rustig aan en dan wordt de paddock maar niet uitgemest. Als ze maar wat te vreten hebben :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:52

Ai Marjan, nierbekkenontsteking is ZO naar. Heel veel beterschap :(:)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:57

Ja heb het al eerder gehad, maar goed gisteren bij de hap zeiden ze dat t niet zo ver is. Ga het maar zien hoe het nu verder gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:58

Goed uitkijken hoor. Ik ben nierpatiënt en zo ver wil je het eigenlijk ook niet laten komen. Heb je wel antibiotica of ook nog niet?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:59

Nee ook nog niet, ze bellen straks nog van de huisarts. Dus dat maar ff afwachten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:11

DubbelFun schreef:
@marjan: 'gewoon' griep of de Omicron B4/5 variant ?? Schijnt behoorlijk op te komen momenteel, iig beterschap!!

Wilgentakken zou ik idd in een laagje water in een emmer zetten. Geen lange takken, maar stokjes van 80 cm max.
Kennis van me had een bandwilg, die heeft ook hele fraaie takken.

Ik moet hier ook nodig weer een emmer water bij de aardpen gooien, maar misschien krijgen van eind van de middag nog een buitje.

Lange takken kan ook. Hier staan er takken van 5 meter in een bak. Die wortelen ook gewoon.

Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:13

Ik heb ook wilgentakken van een meter of 4 in een bak met water staan. Ik durf ze nu nog niet te planten. Veel te weinig water.

Beterschap, Marjan!