Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:18

Ik ga dit jaar voor het eerst buiten werken in de winter ipv op kantoor. Ik ben benieuwd! Vandaag vond ik het ook ontzettend koud. Azmay welk merk heb jij voor jouw pre?

Fedemax ken ik niet, zal eens kijken. Om met liners te werken is ook geen probleem, net zo handig ( denk ik)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:20

Lynn_Nikita schreef:
Ik ga dit jaar voor het eerst buiten werken in de winter ipv op kantoor. Ik ben benieuwd! Vandaag vond ik het ook ontzettend koud. Azmay welk merk heb jij voor jouw pre?

Fedemax ken ik niet, zal eens kijken. Om met liners te werken is ook geen probleem, net zo handig ( denk ik)

Ik heb horseware liners en Nika met halve hals. Maar mijn nieuwe is dus zo lek als een mandje -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:23

Mijn geschoren mini staat onder 300 gram, dan heeft ze gewoon een lekker temperatuurtje. Het is nogal een koukleum := mocht het nodig zijn kan ik opbouwen tot 800 gram, dus ik ben niet bang om al te vroeg te veel grammen op te leggen :n Ze krijgt gewoon op wat nodig is.

De Tinkers staan onder een 150 grams. Ik heb voor beide een bucas select met de bucas liners, ik geloof de quilt. Dit is het eerste seizoen dat ik ze gebruik en ze bevallen super! Geen schuivende of trekkende dekens, blijft allemaal netjes liggen en het is heerlijk warm :))

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:24

Wij zijn gemeen. Geen schuilstal en ook geen dekens tenzij bij ziekte. Wel onbeperkt ruwvoer en als het hard regent staat de bende van ellende gezellig met z’n allen met hun hoofden in de hooiruif geparkeerd :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:25

lizy29 schreef:
Wij zijn gemeen. Geen schuilstal en ook geen dekens tenzij bij ziekte. Wel onbeperkt ruwvoer en als het hard regent staat de bende van ellende gezellig met z’n allen met hun hoofden in de hooiruif geparkeerd :')

Had ik ook maar na 2 jaar een "gratenpakhuis" in de lente toch maar anders aan gaan pakken :Y)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:31

Lynn_Nikita schreef:

Dat lijkt me ook lastig. Je kleed je op de kou maar als je bezig bent krijg je het weer warm.
Ik zweet me nu ook al de piep als ik mn dikke vest sta te mesten en vegen. En vervolgens koel je weer keihard af en sta je te klappertanden :')

Anoniem

Mijn hart kan dat niet aan :') Ik kan echt niet slapen als de paarden zonder deken/schuilstal in een plensbui staan _O-

lizy29

Hier komen ze ieder jaar nog ‘schraal’ maar in topgezondheid de winter door dus voor onze paarden werkt het gelukkig prima.
Wij volgen hier ook echt wel meer het natuurlijke systeem waarbij ze in de zomer reserves opbouwen voor de winter. Maar dat komt ook omdat ons land zich daar gewoon goed voor leent.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:34

:wave:

Poosje afwezig geweest rondom de verhuizing. Inmiddels 2 weken over en ondanks dat we nog uit de doos en koffers leven is het op en top genieten. <3

Samen op stal. Paar dagen later is de shet ook gekomen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uitzicht vanuit de keuken/woonkamer
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voorraad. Zo blij mee na die droge zomer.
Afbeelding
Afbeelding

Pony’s doen het nog prima zonder deken. Wel de hele dag door te eten. Zelf loop ik erbij alsof het -20 is. :’)

muppetmayo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:24

Claudia wat een mooie schuilstal zo, heerlijk!

Chasey wat een nare uitslag van Nick, sterkte :\

Karin is je dochter al bijgekomen van de hap shet?

Lynn_Nikita je kunt ook nog naar Weatherbeeta kijken, deze liggen op mijn mega brede haflinger echt heel netjes (de oudere Nika dekens waren ook te smal, heb al veel andere dekens geprobeerd). Blijven ook echt mooi ondanks dat mijn haflinger en zijn vriendjes echte sloperds zijn!

Huisje was vrijdag helaas niet geschikt voor ons, alles bij elkaar zou het toch wel krap gaan worden qua land. Als we dan toch de keuze hebben dan toch wat meer land ookal duurt alles dan wat langer.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:26

SkyMarian: prachtige foto's hoor <3 en duo penotti wijken niet van elkaars zijde :D

Hier geen dekens op, paard ziet er nu al uit als een uit de kluiten gewassen shet. Bij slecht weer gaan ze op de paddock met onbeperkt hooi. De shet kan er niet bij die krijgt hooi uit een slowfeeder in zijn box. Daar hebben we een balk halverwege de opening waardoor hij alleen zijn box in kan. De andere paarden kunnen zelf in en uit hun eigen box lopen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:34

Lynn_Nikita schreef:
Verdorie mijn paard is te breed!!. Net toch een dunne ( 150 gram) deken opgelegd, (merk Nika) maar voorkant is op het maximale los en trekt nog steeds. Dit is 1 van de bredere merken dekens die ik ken en die geen 200 euro kosten.
Ik heb bij mijn omapony ook nooit een deken opgelegd en de shet al helemaal niet maar de pre wordt een bolletje wol als ik die niet scheer of dekens opleg en die krijg ik amper droog na het rijden.

Vind de Amigo XL lijn super pasvorm voor mijn grote Fries.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:42

Citaat:
edit. Ik zag trouwens dat je ook onesies hebt voor honden, misschien is dat wat voor de hondjes die het koud hebben

Die ga ik opzoeken _/-\o_

Hij slaapt nu bij mij onder de dekens en dat is best krap....

Mooie foto's sky-marian!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:13

Ik heb voor kayne (brede tinker) een bucas bigneck met borstverbreder.
Hij staat onder een power Turnhout dus hoef niet echt op de grams te letten.
Geschoren Kenny staat onder 300 grams en sjaak onder 200, heeft van zichzelf een hele korte vacht. Wilde vandaag gaan rijden maar brrrrrr!! Nope! Not today!
Word indd weer strook begrazing.

Die netten bedoelde ik inderdaad, top!
Fijn dat ze zo makkelijk te legen zijn.

Wij hebben alle esdoorns eruit gehaald, zaailingen en helikopters verweideren is bijna niet te doen, die dingen vliegen overal heen...
Sjaak is ooit heel ziek geweest en nooit geweten waarvan, achteraf weet ik 99% zeker dat de esdoorn de schuldige was. Hij heeft het maar net overleefden heel lang gerevalideerd. Nog steeds snel vatbaar voor dingen... nooit meer 100% de oude geworden en staat voornamelijk lekker op de wei. Wil geen risico lopen..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 19:32

Hier geen dekens op meer.

3 jr geleden bij shet en new forest , beiden 20jr, af gelaten en vorig jaar bij de oude quarter merrie van nu 25 ook af gelaten. Ze vonden het echt heerlijk.
De quarter ruin van nu 19 was het niet gewend en viel vorig jaar af, dus deken weer op gelegd. Hij staat nu nog zonder.

Paarden hebben het niet zo snel koud als ze maar kunnen bewegen en eten. Ze hebben onbeperkt hooi en ik geef 's ochtends bietenpulp en wiesencobs, lijnzaad en vit brok. Mijn man geeft 's avonds hartog mix met vitamine brok.

Omdat het even ehel warm was, heb ik bij de merrie en shet hals eruit geschoren. Ze gaan weleens tekeer, maar stappen zichzelf niet op adem, dus alleen een stukje hals eruit laatst bij die 2.
Als wij rijden of mennen stappen we ze op adem en zetten ze terug. Echt nooit problemen.

Shet heeft echt dikke vacht, is 20, maar loopt echt als de wind voor de sulky. vd week ging hij zo hard......Daarna wel nat en 3x liggen rollen, maar verder prima.

Ik vind het heel fijn dat ze het zelf kunnen regelen. Met dekens leg je haren plat en kunnen ze zelf niks bij temperatuurs schommelingen.
Ze zijn veel leuker met elkaar en kunnen goed kroelen. Het is veilig, want ze kunnen nergens achter blijven hangen etc.

We hebben 2 stallen, maar vd week dat het kouder werd, hebben ze er echt dagen niet in gestaan. Viel me vorig jaar ook al op dat ze bij kou juist meer buiten lopen.
Met de regen wat hooi aangeboden in de stallen en hebben ze er wel in gestaan, maar doe ik om mn hooi niet te verspillen.

Vorig jaar begon er rainrot bij de ruin, maar nu niet. Ook meer tijd gehad om het goed op te bouwen en aan zijn weerstand te werken. Verder nooit mok en dergelijke. Ze liggen gewoon op de koude zandgrond, ook als het bevroren is en rollen in sneeuw. Die vacht werkt super.

We voeren wel echt veel hooi en ze mesten ook erg veel momenteel. Maar goed, ik wil dat ze kunnen eten.......

ClaudiaHS, fijn zo!

Ik doe trouwens zelf een t shirt aan, longsleeve, vest en jasje. Maar op stal jasje uit, omdat het op de fiets echt kouder is en ik nog iets aan wil kunnen doen. Wilde een muts opzetten, omdat mn hoofd en oren echt koud zijn. Heb electrische fiets, dus ga wat harder, maar zag nog niemand met muts, dus petje op. Verder heb ik het niet koud, maar mn hoofd wel, dus capuchon over mn hoofd getrokken.

Muppetmayo, wat jammer. Maar verstandig om te wachten. Ik zie ook te weinig voorbij komen laatste tijd.
Wel een en ander in Limburg, maar ja.........
Ik vind Z-Limburg dus echt geweldig, maar te ver naar onze zoon, dus heb het uit mn hoofd gezet. Daar komen wel huizen voorbij soms dat ik denk, doen jullie dat om me te pesten dat ze daar zo leuk zijn??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 20:20

Ik vind het wel superfijn zoals superpony beschrijft dat ze veel vaker kunnen kroelen zo zonder dekens. Mijn merrie was van de week ook vrij nat van het zweet, maar ik stap haar goed uit, ze is dan op adem, maar nog wel nat. Dan gooi ik haar lekker even in de paddock, dan rolt ze heerlijk en dan gaan ze naar het land. Soms help ik haar nog even met een borstel onderop haar hals of buik, ze geeft meestal zelf aan waar ze even gekrabt wil worden.....

Ik heb ook echt niet het idee dat ze het koud hebben. De vacht staat nu mooi overeind en ze voelen heerlijk fluffy. Ik voer ook echt onbeperkt hooi en net als superpony hang ik dat in de schuilstal. Ook heb ik buiten in de paddock nog 1 groot slowfeedernet in een oude tractorband, maar als het echt veel regent dan hang ik die ook binnen.

Verleden jaar voor het eerst 24/7 buiten. Is prima bevallen. Merk dat mijn oudje een stuk soepeler is nu hij 24/7 kan bewegen. Aan het eind van de winter lijkt hij meer op een Schotse Hooglander met al zijn haar dan op een paard :D . Heb voor mijn pony ook wel eens een regendeken gekocht, maar hij word gek van de jeuk als ik hem die op doe. Dus die staat echt altijd bloot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 20:43

Ik mag hem dan wel aan huis hebben staan maar heb geen alleen heerschappij of kan onbeperkt dingen aan passen; schuilstallen mogen hier bv al niet geplaatst worden van gemeente uit Dus een stal, maar ook dekens zonder schuilmogelijkheid op de wei vind ik dan wel een vereiste. Vooral bij die grote bijna naaktkat van een GVR. Daar begint nu gelukkig ook een vacht op te komen hihi, maar in zomervacht is het echt 3x niks bij hem...

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:26

Ik kom ook even onder mijn steen vandaan. Wel meegelezen hoor maar heel druk op het werk dus niet zo veel tijd om te reageren.

Mijn oude merrie staat ook nog bloot en dat gaat goed. Wel lekker wintervachtje, maar als het onder de 10 graden komt mét regen dan doe ik een regendeken op. Ik houd haar zo lang mogelijk bloot, volgende week wordt het weer zonnig en boven de 10 graden. Dan doe ik haar geen plezier met een deken.. maar als het onder de 5 graden wordt en nat weer dan gaat de 150/200 grams op.
Ik vind de shet dan echt wel sneu zonder deken, maar op de huid is ie echt nog vaak gewoon droog een warm... En dan staat ie het liefst in de regen ipv op stal...

Verder ben ik best druk met de shet, of eigenlijk we, manlief doet ook mee... Shetje moet afvallen... Dus van 3 keer een kwartiertje puffen, loopt ie nu 5 keer in de week 20 minuutjes aan de longe. Draven gaat steeds beter, je ziet zijn conditie toenemen en hij begint het principe echt te snappen.. Hij gaat van vierkantjes racen naar trainbaar paardje en dat is super leuk om te zien. Helaas is zijn omvang nog niet zichtbaar afgenomen, maar we hebben de hele winter nog.

Mijn merrie staat nog sávonds in de wei een paar uurtjes, shetje mag niet. De wei is nog best droog en nog gras zat. De rest van de dag staan ze nu op de paddock met schuilstal. De slowfeeder netten heb ik in de stal hangen. Ik heb nog geprobeerd een net buiten te hangen, maar dan lag het geknoeide hooi aan het einde van de dag overal en nergens, zeker als het een beetje waait. Dat was dus geen succes.

ML heeft verlichting en een buiten camera opgehangen in de paddock, dus ik 's avonds nog aan de slag en overdag paardjes kijken op mijn werk ;).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:27

Hier wordt er niets gereden, dus alles blijft de hele winter lekker bloot.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:56

Kayne zweet echt enorm snel en enorm veel, het druipt er altijd echt vanaf en van zn oren tot zn sokken doorweekt.. en om hem zo gelijk naar buiten te zetten?
bloot lijkt me ook heerlijk eigenlijk.
Kenny stond al dik in zn vacht toen het weer warmer werd en stond toen te zweten en te puffen dus bij de vorige eigenaar al geschoren.
Lastig is het hè!
Misschien volgend jaar proberen als ze een betere conditie hebben, misschien dat dat helpt?
Hier ook onbeperkt (suiker eiwit arm ivm snel te dik) hooi.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 23:26

[***], dat merken wij ook. Wij zijn ze 24/7 buiten gaan zetten toen mn ene ruin een peesblessure had. Maar de oude merrie doet het zo goed zo, dat we in totaal heel blij zijn en nooit meer anders willen inmiddels.

MiniMeLona, wij hebben gewoon een schuur met stallen. We hebben palen verplaatst zodat ze zelf naar die stallen toe kunnen. Daarvoor is ene stuk bestraat. We hebben wel veel mazzel met wat bomen en ze staan even verderop heel graag onder de grote boom.

mentjuh, ik merk er hier niks van. Shet en merrie zweten echt heel snel, terwijl zij juist erg fit zijn en ook behoorlijk vlot.
Ik krijg de shet met mennen niet op adem, dus stap nog even aan de hand met hem in de bak en daarna gaat hij terug.
De merrie zweet echt ongelooflijk snel. Mijn man en ik rijden samen in het bos, hij op haar en ik op haar zoon. We rijden zelfde tempo, maar zij is gewoon erg enthousiast in haar doen. Als we terugkomen, zetten we haar ook terug en gaat ze lekker rollen. Zomers spuit ik haar wel af, in najaar spons ik nog af en bij kouder weer haal ik er een harde borstel over. Maar dan zijn er bijv geen beestjes n heeft ze weinig last van het zweet verder.

Die lange haren die nat zijn, zijn niet zo erg. Gaat echt om de huid en het lichaams temperatuur.

Ik zie ze vrij nooit last hebben van de warmte. Maar laatst vond ik zelf het verschil te groot en ben er niet 24uur bij, dus kleine stukje hals gedaan bij die 2.

Overigens was ik vroeger echt heel precies en elk haartje moest droog, had veel en de beste zweetdekens etc.
Maar de laatste jaren met dekens zette ik ze op adem ook al nat onder de deken weg. Toen stonden ze ook al 24/7 buiten, dus stonden niet vreselijk te dampen en konden blijven bewegen.

2jr terug hebben ze heel kort even 's nachts op stal gestaan en toen vond ik het echt lastig. Er stonden teveel paarden, schuur werd dicht gedaan, dus te weinig ventilatie en er was veel condens. Het was 's avonds kouder, maar in de schuur geen goed klimaat en best warm. Hadden toen nog 5 paarden en 3 nog dekens op.
Mn ruin en merrie hebben toen ook luchtweginfectie opgelopen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 08:20

Het is flink nat hier. Mn shet heeft deels nog wel binnen gestaan zie ik maar de andere merrie niet :\

Vanmiddag lekker naar de sauna met mn beste vriendin,hotelovernachting erbij en dan morgen ook de hele dag *\o/*
Voor de paarden even ander ritme, die gaan zo de wei op en haal ik rond 12.00 binnen.
Mijn man moet nl werken tot 23.30 dus niemand kan ze binnenhalen einde van de middag.
Paarden zullen ook wel schrikken als ze zo laat nog gevoerd worden :')

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:43

Superpony klinkt heel bekend dat leuke huizen veel te ver weg staan, zo staan er ook echt super leuke huisjes richting Enschede en omhoog maar dat is echt te ver voor ons helaas.

Karin heerlijk naar de sauna, geniet ervan! Het is ook echt wel weer om heerlijk binnen in de sauna te zitten, brrrr.

Ik vind het altijd maar lastig wel/geen dekens. De shetlander is deels geschoren omdat hij ervan overtuigd is dat hij op de poolcirkel woont, die heeft zo'n mega vacht dat hij bij stilstand al zweet. Daar scheer ik altijd zijn hals en deel buikvacht eraf en staat dan zonder dekentje. Vindt hij prima.
Mijn haflinger heeft vorig jaar toch maar een dekentje op gehad, hij zat niet echt top in zijn vel toen met verhuizing en stond met de sneeuw echt te bibberen (en weigerde in de schuilstal te gaan staan.... eigenwijs ding).
Dit jaar hebben beide poownies weer een mega vacht, haflinger kan ook echt niet bewegen zonder gelijk kletsnat te zijn. Ik denk dat ik maar een deel bij zijn hals wegscheer, wel lelijk maar enorm praktisch. Zijn shettervriend loopt toch ook al voor banketstaaf :+

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:05

fokfanaat schreef:
Hier wordt er niets gereden, dus alles blijft de hele winter lekker bloot.

Hier hetzelfde, heel af en toe maak ik een stapritje. Mooie teddy’s worden het. Je ziet ook echt de vacht gaan staan of liggen bij warmer of kouder weer, mooi om te zien.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 10:28

Veel plezier Karin!

Hier ook alles bloot. Heb een hekel aan dekens. Veel te veel gedoe.

Gisteren heb ik de paddock geopend. De shet had er 1 minuut voor nodig om door de draad te rennen.. grrrr beest kreeg toch een oplawaai. (van de stroomdraad voor de duidelijkheid) 1x en niet meer. Hoeveel paarden hebben in de schuilstal gestaan? 0.. Heb ik toch voor niks van 18 tot 22:30 aan de paddock + schuilstal gewerkt.

Ik ga denk ik pottenbakken als hobby ;)

Geen heel duidelijke foto maar volgens mij waarderen ze de paddock zelf wel
Afbeelding

Het hoogte verschil tussen de Shire en de haf valt mij pas nu op. Wat een gek gezicht :')
Laatst bijgewerkt door Selka op 30-10-18 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt