Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:25

Dat niet zelf hoeven sjouwen gaat hier ook steeds meer opspelen, ondanks dat ik er maar max 100 kan hebben. Helaas kunnen ze hier niet tegen hooi in plastic, als is het nog zo droog.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:26

Ga mijn waadpak aandoen... >;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:35

En lieslaarzen :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:58

We hebben het gered...de waterlanders staan uit te druipen.Lang leve mijn afdak...wat een gouden aanschaf was dat.

Denk niet dat ze gaan ploegen morgen... :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:08

Mijn wateroverloop liep ook lekker over :D
Zelfs met de cavia's dicht doen liep ik te soppen op hun gras.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:15

In de tuin hier kun je raften hoor...loopt af :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:17

@tinky: hopelijk staat je huis dan op het hoogste punt :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:22

Nee...staat ergens halverwege maar omdat er een onderstel onder het huis zit staat de hele boel zeker een meter hoger.Natte voeten zullen we niet snel krijgen :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:24

Ik lees hier nog steeds mee, beste topic van bokt! Alleen niet heel veel tijd om te reageren :(

Hier 4,50 voor een baaltje hooi, dat is inclusief brengen, ongeveer 80 per keer. Zijn echt mooie zware balen, heb een keer een andere partij gekregen van iemand (geruild tegen n ploeg), die wogen de helft en kosten 4,00, dus ik weet t wel. Mijn hooiboer heeft ook stro, ook van die mooie baaltjes, 2 euro per stuk.

Hier ook alles nat en verzopen, wel goed voor het gras zo. Is nu 1,5 week geleden dat hier bemest is (organisch), dus perfect! Want zag dat eind van de week de zon weer komt.

Las iets over beveiliging van het erf, blijft een erg lastig verhaal. Wat ik wel tegen kwam en ik zeker ga bestellen is deze: http://www.agradi.nl/ako-poortgreep-slot.htm Wij hebben een vrij lang gerekt stuk land, als je via het erf erin wilt moet je langs het woonhuis en camerabewaking op de oprit, maar wat openingen langs de grote weg voor de tractoren (en als er eens een ontsnapt) is ook wel handig, dus daar wil ik sowieso slot op. Met 3 draden met slechts 25 cm afstand wordt in de weide komen dan toch net even lastiger. Voor de rest probeer ik niet teveel aan mishandelingen etc. te denken, het is horror, maar je paard kan ook zich verstappen en een been breken, getroffen worden door de bliksem, gepakt worden door n soortgenoot, ontsnappen en dan nader kennis maken met n auto, veulens door n vos, zo kan er altijd wel wat gebeuren.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:35

Tinky12 schreef:
Beetje samenwerken +:)+ Op zich zou ik best voordroog willen hebben...nu moet ik al mijn hooi natmaken en uit laten lekken.Heb er een met een stof- en een met een schimmel allergie.Droog voeren is helaas geen optie,al moet ik zeggen dat het stro in de slowfeeder ook goed gaat.
Hooi durf ik niet aan...

Ik heb zelf ook liever voordroog, maar de leverancier waar we normaal gaan, heeft geen meer. En wij hopen nu op snel goed weer, zodat ze toch weer het gras ingaan.
Vanaf gisteren hooi aan het voeren, en hoorde vandaag al twee paarden hoesten -:(- en dat was nog niet eens mijn merrie die allergisch is voor stof. *zucht*
Nochtans is het heel schoon hooi, maar toch..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:57

Ik maak het gewoon altijd nat, ook al ziet het er nog zo mooi stofvrij uit. Een kuur Ventipulmin is duurder....

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:01

Ik betaal €50 euro voor een groot pak hooi (of voordroog). De laatste keer heb ik met het hooi maar 1 week gedaan (is wel extreem kort.....maar goed ook extreem duur). Normaal gesproken doe ik er zo'n 3 weken mee (de voordroog).

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:07

Ik denk dat ik heel hard ga huilen. Wat is het (weer) nat!! Alles staat blank. Toen ik met de hond ging lopen, ontstonden er overal riviertjes, zoveel water viel er. De 3-jarige moest na nog geen 3 uur op stal, want die stond vreselijk te bibberen. Zal wel zijn omdat ze al flink aan het verharen was... De vacht kon het niet meer hebben.

Ik betaal 40-45 euro per pak. Van de 28 waren er dit jaar maar liefst 8 niet goed. Ik heb alles op een bult gegooid en de afvalverwerker moet die bult t.z.t. op komen halen. Verschrikkelijk. Het liefst heb ik kleine, onverpakte baaltjes, maar daar hebben wij helaas geen opslagruimte voor...

Ik zoek nog een adresje waar ik steeds voor enkele weken hooi (kleine, onverpakte baaltjes) kan komen halen met de trailer.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 21:18

Hier ook weer 200 liter erbij in de regenton.. En keiharde wind. Paarden hebben dus een dagje op stal doorgebracht, was echt geen weer..

Wij hebben vorige keer € 3 betaald voor kleine baaltjes hooi van ong. 20kg. Heel mooi hooi, maar helaas heeft die boer er nu geen meer dus we moeten op zoek naar een nieuwe leverancier.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:22

Wat een weer zeg! Gelukkig stond de wind wel goed ten opzichte van het afdak en stal dus ze hadden er weinig last van maar alles staat weer blank...

Ik betaal overigens 3 euro voor super mooie baaltjes van 20 kg. Ik kan er helaas maar max 12 stockeren aan stal dus brengt de boer om de +- 12 dagen 10 baaltjes.
Voor de grote ingewikkelde balen betaal ik 50 euro.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:33

Ik heb 30 euro betaald per baal. Maar zijn schapen lopen dan weer bij ons.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:38

Die knol van mij spoort dus echt niet. Die negeert haar schuilstal om met een "zo doen we dat" uitdrukking met haar kont in de wind te gaan staan. >;)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:46

wij hebben toevallig gisteren nog geen 30 euro per baal betaald en echt supergrote balen. Maar hier in de omgeving is haast niets meer te krijgen, allemaal al verder weg (omgeving Hoogeveen).

Wij slaan hier ook op voor anderen (of reserveren voor mensen die zelf geen ruimte hebben) Misschien een idee om wat boeren met kapschuren te vragen?

Hier alles wel de hele dag buiten gehad.... gelukkig vanmorgen de bak nog even gesleept (met paard), want vanmiddag stond het echt blank :-( Morgen de drachtige merrie maar binnen houden, want moet zelf werken en er is nog geen veulen en ik hoorde al dat het nog een paar dagen zo slecht blijft (afgelopen donderdag uitgerekend) :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:29

Ik heb ook ineens een meertje erbij gekregen in de paddock :) Maar voor de rest is het vannacht wel weer aardig ingedroogd. Niet meer dat je je schoenen kwijtraakt iig :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:39

Het is vannacht idd aardig gedroogd weer, heeft die harde wind toch nog iets goeds gedaan :D

Wat doen jullie trouwens lang met die grote balen voordroog! Met mijn 2 paarden doe ik net 2 weken met zo'n baal, langer niet. Daar betaal ik trouwens 45 euro voor, inclusief bezorgen.
Al komt de boer woensdag kleinere baaltjes brengen, want ik hoop dat de voersnelheid wat omlaag gaat zodra het gras echt gaat groeien.

@koeke: het punt is dat de grond zelf genoeg voedingsstoffen bevat, maar dat het gras daar niks aan heeft omdat het gehalte organische stof en bodemleven te laag zijn. De oplossing van het BLCC (drijfmest en kunstmest) vond ik niet logisch, omdat je daarmee het probleem niet oplost (google maar eens op de effecten van het injecteren van drijfmest). Het wordt dus organische mest; stalmest of korrels. Handigste oplossing is natuurlijk een boer vinden die stalmest heeft van zijn koeien, maar die zijn zeldzaam vrees ik.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:40

Kan het TEVEEL regenen op kunstmest, voor goed te zijn? Zaterdag kunstmest gegooid en gisteren stond bijna de ganse wei blank met dat jolig weer -O- . Wei ligt wel mooi plat en helt dus niet af, dus tis niet dat de kunstmest echt kan afspoelen, maar kan zoveel regen een nadelig effect hebben op kunstmest?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:49

Hier doen we bijna een week met een grote baal hooi (250/300 kilo) met 4 paarden dus dat is wel redelijk. Soms staan ze er de halve dag met hun neus in, andere dagen kijken ze er bijna niet naar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:53

Ik word daar altijd zo zenuwachtig van, als ik ze een paar uur lang niet zie eten. :=

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:56

Gypsy schreef:
Ik word daar altijd zo zenuwachtig van, als ik ze een paar uur lang niet zie eten. :=

Sterker nog: toen ze vanmorgen niet meteen aanvielen op het hooi, ben ik terug gelopen om te zorgen dat ze wel gingen eten :+ En daardoor te laat op mijn werk -O-

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:07

Haha nou meest als ze niet staan te eten van het hooi staan ze met hun kop naar beneden grassprieten te zoeken :) of ze staan/liggen te slapen dus daar maak ik me niet direct druk om :)