Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:01

Klopt, ik scheer ook niet maar een deken of twee sowieso hebben is wel handig. Als je paardje ziek wordt bijvoorbeeld wil je wat achter de hand hebben. En als je niet gaat scheren is een zweetdeken ook wel handig :j hoefsmid is bij mij anders geprijsd: bekappen €35, voorijzers €75, rondom €100. Dit is in NH maar in Drenthe betalen vriendinnen dit ook :j wormenkuur kost me deze maand €15, enting weet ik nog niet

Autumnn

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:03

Vergeet ook niet soms een masseur oid erbij te halen. Les moet je zelf weten, ik zei ook altijd dat ik het niet wilde maar raad ik je toch echt wel aan. Vooral als je een onbekend paard koopt wil je wat hulp

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:04

ikke schreef:
Al eens in GB geshopt? Daar hebben ze al die "rare" maten gewoon op voorraad en met de lage pond is het er nog goedkoper ook.

Wel eens gekeken, maar nooit echt besteld eigenlijk! De perfecte maat is de Amigo Hero 6 Pony in 110/160 (5.3" volgens mij). Bij 165 heeft ze een soepjurk aan en 155 is blote billen -O-

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:04

Thanks voor de tips iedereen!
De verzekering heb ik trouwens van een vriendin die zei dat ze zoveel betaalde per jaar voor volledige verzekering, of dit bij mij ook het geval zal zijn is nog de vraag.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:06

En moet je sowieso kijken of je wel een verzekering wilt. Mijne kon ik bijvoorbeeld niet verzekeren omdat ze boven de 16 was. Maar gelukkig nooit grote operaties gehad dus dat heeft me dan weer geld “opgeleverd”

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:07

Verzekering moet je ook maar net willen, ik heb het bewust niet gedaan en vind het prima zo. Daarentegen probeer ik wel elke maand gewoon zoveel mogelijk te sparen, zodat ik altijd genoeg heb voor eventuele grote dierenartsrekeningen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:08

Volledige verzekering zou ik goed de kleine lettertjes uitpluizen. Ik heb genoeg zaken gelezen waarin niks uitgekeerd werd. Dan maar liever zelf een goedgevulde spaarrekening. :) Al verschillen de meningen daarover.

Arg, die stomme hele maten ja, de mijne heeft maat 190. Doeg zakgeld. :evaw:

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:09

Dat klopt zeker ja, maar toch voelt het 'veiliger'. Het is net als je eigen verzekering. Ik heb vanalles aan extra jongeren verzekering, en je zult maar net zien dat zodra ik dat opzeg, ik een dikke vette rekening krijg die normaal daardoor gedekt zou worden.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:10

upendo schreef:
Volledige verzekering zou ik goed de kleine lettertjes uitpluizen. Ik heb genoeg zaken gelezen waarin niks uitgekeerd werd. Dan maar liever zelf een goedgevulde spaarrekening. :) Al verschillen de meningen daarover.

Arg, die stomme hele maten ja, de mijne heeft maat 190. Doeg zakgeld. :evaw:

Hier nog zo 1 met 190. Super fijn ^) gelukkig een Horseware met liners gekocht waar ze al bijna 4 jaar mee doet. Equitheme heeft deze maat ook, mooi als reservedeken. Verder viel de EJ 195 kleiner

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:13

Met het verschil dat het bij paardenverzekeraars vaak heerlijk schimmig is vastgelegd. :)
Zonde om die 680 overboord te gooien in plaats van dat je dat jaarlijks wegspaart.

Hahaha, ja dat linersysteem is ideaal, maar die Bucas met staydry liggen bij m'n schriele kip op de borst het best. Ik heb wel een Amigo bravo van 200 gram en 2 liners; een 100 en 400 gram. Voor als het echt echt koud is. Ik heb deze maand mijn dekengeld er maar doorheen geklapt. Een bucas turnout light, Bucas smartex medium en een goed passende power cooler gekocht. Dat zet de dekencollectie op een stuk of.. 7? De prijzen bij elkaar optellen doe ik maar niet meer. :n

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:15

Dat is een 3 :o 380 per jaar. Maar inderdaad zonde als je die in een jaar gewoon zo 'weggooit'.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:17

Verschil tussen een paardenverzekering en een mensenverzekering is dat je als persoon verplicht verzekerd moet zijn. Je paard daarentegen niet :P

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:17

Weet je zeker dat dat dan een volledige verzekering is? Ik kan het me haast niet voorstellen..
Zal dan waarschijnlijk alleen voor de dood zijn?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:35

Zij zegt dat ze volledig verzekerd is, van ongeval tot operatie tot dood, schade aan derden, zelfs bitloos rijden en alles zou erbij zitten. Dit is wel in Duitsland.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:36

Maddoxx schreef:
Dat is een 3 :o 380 per jaar. Maar inderdaad zonde als je die in een jaar gewoon zo 'weggooit'.

Noooo niet sparen! Verzekeren echt! Je hoeft niet eens op benen te verzekeren maar denk even aan koliek oid. Ik heb net 3100,- van een verzekeraar uitgekeerd gekregen voor een rekening van 4100,-. En als is het maar de DA kosten als je paard een keer door het draad gaat... Ik had nu 380,- gespaard als ik de premie had aangehouden... :n

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:40

En zo hoor je meteen de twee kanten. Ik heb gelukkig nog tijd zat om te twijfelen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:44

Maddoxx schreef:
En zo hoor je meteen de twee kanten. Ik heb gelukkig nog tijd zat om te twijfelen.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je voor ogen hebt met je paard. Ik heb een quarter jaarling en die zijn niet goedkoop. Daarbij wil ik er de sport mee in. De hoogte van de verzekering hangt natuurlijk af van de verzekerde waarde. Maar ik heb er voor de komende 10 jaar de verzekering uit. Al had ik dat liever niet nodig gehad natuurlijk. Mijn pa zegt altijd: "verzeker dat wat je niet kan dragen". En daar ben ik het mee eens.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:55

Mijn doelen zijn eigenlijk gewoon lekker bos- en veldhobbelen met een klein, "simpel" koudbloedje.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 07:37

@Maddox, als aanvulling op de andere opmerkingen. Ik zeg altijd maar of je nu een koudbloed, volbloed, paard met giga papier of met alleen een paspoort met afstamming onbekend koopt, die aanschaf daar kom je wel overheen, maar de maandelijkse kosten zijn lastig te voorspellen, afgezien van stalling en in enige mate het voer.
Ik heb mijn hele leven paarden gehad en toch ook word ik opnieuw verrast afgelopen jaar door de enorme kosten van een paard wat zo op het oog niets had (rontgen/klinisch gekeurd etc). En wat gezegd wordt over als je een keer een paar honderd (of duizend...) Euro lichter bent geworden door allerlei toestanden moet je wel in staat zijn om het binnen afzienbare tijd weer enigszins aan te vullen.
Of keuzes te durven maken. Dit jaar zit er voor ons geen drie weken vakantie in want die duizenden Euros van afgelopen jaar, die moeten eerst weer op de spaarrekening.

Met andere woorden, prijs aanschaf paard, en vaste dingen, ja dat heb je inde hand maar die rare dingen eromheen daar moet je ruimte voor hebben op je spaarrekening en in je vaste inkomsten. Of iemand die je wil sponsoren (mijn man is zo'n schat :o :* ).

Nou de maand december is achter de rug, januari begint, heb nog maar een paard, hoop dat het dit jaar iets betaalbaarder wordt allemaal }:0 en dat is dus mijn goede voornemen, ik wil het dit jaar betaalbaar houden binnen budget van max 500,- Euro per maand in totaal. Dus 6000,- per jaar...

En ja, zo'n auto die het dan ook nog net begeeft. Had die van mij in november voor de APK moest er van alles gelast worden, auto was het niet meer waard. Dus ook nog andere auto moeten aanschaffen -O- ik moet naar mijn werk (en naar mijn paard :+ ) met de auto dus moet er echt een hebben.... (als ik me aan de 6000,- hou kan ik precies mijn auto weer terugbetalen aan manlief :D als ik mijn totale kosten dit jaar zie tov hopelijk die van komend jaar)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 08:31

500 is exact het bedrag wat ik iedere maand opzij zet (1 paard, volpension).

Het gaat niet iedere maand op :Y) maar dat deel zorgt weer voor aanvulling van de spaarpot.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:02

Ik weet niet of je op jezelf woont Maddox maar anders zou ik daar ook rekening mee houden. Daarnaast vind ik persoonlijk 200,- in de maand aan inkomen veel te weinig om een paard te kunnen onderhouden ook met spaargeld. Het lijkt mij niet wenselijk dat spaargeld opgaat aan maandelijks terug komende uitgaven.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:29

Ik woon nog thuis, en zoals gezegd wacht ik ook zeker nog minstens een jaar.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:49

@maddox, Ik denk dat je mijn lijstjes heel goed kan vergelijken met de jouw situatie. Als je terug bladert zie je mijn eerste half jaar. Ook net afgestudeerd dat ik hem kocht, maar daarna wel aan het werk gegaan

Ik had er eigenlijk ook wel op gerekend om op dat bedrag te blijven wat jij ongeveer voor ogen hebt. Maar dit eerst half jaar (incl keuring etc, ex aankoop) zit ik toch op €800,- gemiddeld.

Ik wilde een bekeerd paard kopen, in plaats daarvan mocht ik een groen dier. En eigenlijk heeft dit mijn hele kijk veranderd wat betreft lessen. Als je eens in de maand (£, mijn geval nu nog 1x pw) echt een goede instructrice hebt, dan houdt je je paard makkelijker soepel en gaan je dingen opvallen die je anders wellicht niet geweten had.

Ik ben een soort van all-risk verzekerd voor 50,- pm, Dit is voor 3500,-. Let bij je verzekering goed op betreft eigen bijdrage en eigen risico. Daarnaast zou ik ook even uitzoeken of een Duitse verzekering ook daadwerkelijk uitbetaald aan in Nederland verricht onderzoek etc.

Vergeet de chiropractor niet om 1x per jaar je paard na te laten kijken.

Je begrote wormen kuur uitgave vind ik dan wel veel. Over het algemeen zou je 1 of 2x per jaar 20€ kwijt zijn.

Tandarts kosten liggen er aan of je met of zonder verdoving wil. Niet alles kan zonder verdoving, maar wel veel.

Succes :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:50

Zullen we het nu weer ontopic houden? :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:01

KellyR schreef:
@maddox, Ik denk dat je mijn lijstjes heel goed kan vergelijken met de jouw situatie. Als je terug bladert zie je mijn eerste half jaar. Ook net afgestudeerd dat ik hem kocht, maar daarna wel aan het werk gegaan

Ik had er eigenlijk ook wel op gerekend om op dat bedrag te blijven wat jij ongeveer voor ogen hebt. Maar dit eerst half jaar (incl keuring etc, ex aankoop) zit ik toch op €800,- gemiddeld.

Ik wilde een bekeerd paard kopen, in plaats daarvan mocht ik een groen dier. En eigenlijk heeft dit mijn hele kijk veranderd wat betreft lessen. Als je eens in de maand (£, mijn geval nu nog 1x pw) echt een goede instructrice hebt, dan houdt je je paard makkelijker soepel en gaan je dingen opvallen die je anders wellicht niet geweten had.

Ik ben een soort van all-risk verzekerd voor 50,- pm, Dit is voor 3500,-. Let bij je verzekering goed op betreft eigen bijdrage en eigen risico. Daarnaast zou ik ook even uitzoeken of een Duitse verzekering ook daadwerkelijk uitbetaald aan in Nederland verricht onderzoek etc.

Vergeet de chiropractor niet om 1x per jaar je paard na te laten kijken.

Je begrote wormen kuur uitgave vind ik dan wel veel. Over het algemeen zou je 1 of 2x per jaar 20€ kwijt zijn.

Tandarts kosten liggen er aan of je met of zonder verdoving wil. Niet alles kan zonder verdoving, maar wel veel.

Succes :)

_O- Sorry, ik snap de typfout maar het staat wel grappig :D