Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

doemaar

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:28

Pff als ik dit zo door lees waardeer ik weer enorm waar mijn paard staat. Laatst stond mijn paard 4 dagen als gezelschap dame in de binnenpaddock met een ander paard. Ik vond dit enorm wennen laat staan een stal! Blij dat ik haar weer buiten kon zetten ook een paddock maar veel meer ruimte om haar heen (niet tussen 3 muren in) en in de kudde... Stuk verhard en heel stuk droog zand ;) kunnen zelfs de wei nog op al kiezen ze er nu zelf voor om op het droge zand te staan. 24 uur weide gang in de winter vind ik niks op klei grond wordt erg nat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:19

Ik vind ook dat je naar het paard moet kijken en niet je principes voorop moet stellen. Ik heb een tevreden paard die echter wel elke ochtend als eerste staat te trappelen om naar buiten te gaan. Ik merk bij haar heel duidelijk dat indien ze voldoende comfort heeft ze het liefste buiten staat of in elk geval zelf in en uit kan lopen.
Dus vind ik het vervelend dat ik haar voor 13 tot 16 uur op moet sluiten. Ook al heeft ze een ruime stal met onbeperkt ruwvoer ter beschikking.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:28

Gypsy schreef:
Oh nee hoor, ik ken er genoeg die 1 keer in de maand de stalling komen betalen en thats it. Tja...

Daar kan ik geen begrip voor opbrengen..... :n

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:31

Nikass schreef:
Op de stallen hier rond het Amsterdamse bos, waar de paarden 24/7 op stal staan, er alleen uitkomen als de eigenaar iets met ze doet, wordt een paard niet van stal gehaald als iemand niet komt. Mocht iemand meerdere dagen niet komen dan valt dat wel op en wordt er wel geïnformeerd, maar het wordt niet raar gevonden om een dagje over te slaan.

Dat vind ik echt niet kunnen, ik sla nooit een dag over.
Als ik zelf niet kan wordt er wat anders geregeld, daarnaast wordt hij s ochtends ook buiten gezet. De ene keer een uur, dan 2 of langer. Soms zelfs 5 of 6 uur. Vervolgens zijn wij er s middags/s avonds zelf en gaat hij buiten logeren of rijden ook nog los......

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:40

Ik vind het dierenmishandeling als je paard hele dagen op stal staat. Mag ook niet meer trouwens toch? Volgens de welzijnswet??

Mijn paard staat 24/7 buiten, zomer en winter, met schuilstal en schuilmogelijkheden / beschutting om de hele wei heen, en altijd in een groep van 4 paarden.
Ik weet ook wel dat dit niet overal mogelijk is, maar elke dag weidegang/buiten staan vind ik écht een must.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:00

Vandaag laatste dagje op stal, vanaf morgen lekker 24/7 buiten :D Heerlijk voor ze.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:00

Nens77 schreef:
Gypsy schreef:
Oh nee hoor, ik ken er genoeg die 1 keer in de maand de stalling komen betalen en thats it. Tja...

Sommige van deze paarden komen zelfs in de winter nog 4 uur buiten, dat is nog altijd meer dan wat sommige mensen hier opnoemen. Niet te snel oordelen dus.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:28

Nens77 schreef:
Gypsy schreef:

Sommige van deze paarden komen zelfs in de winter nog 4 uur buiten, dat is nog altijd meer dan wat sommige mensen hier opnoemen. Niet te snel oordelen dus.

Dan moet je het verhaal duidelijker neerschrijven.
Je deed nu net of die mensen hun paarden maar weg laten rotten in hun stal, als navolging op dat verhaal dat mensen hun paard onbeheerd in de wei laten.
Op die stallen is er dus wel sociale controle, worden de dieren gewoon in de gaten gehouden en worden dus blijkbaar ook elke dag lang genoeg buiten gezet.
Dat vind ik niet te vergelijken met je pony ergens op een wei dumpen en een maand wegblijven, als er verder niemand is die de dieren dagelijks controleert.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:12

Zijn er eigenlijk ergens cijfers te vinden over hoeveel paarden in Nederland weidegang krijgen?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:39

Kinke schreef:
Zijn er eigenlijk ergens cijfers te vinden over hoeveel paarden in Nederland weidegang krijgen?

Ik denk het niet.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:56

Nens77 schreef:
Gypsy schreef:
Tuurlijk, maar als een paard verwaarloost uit een vieze stal word gehaald roep ik toch ook niet dat iedereen die z'n paard op stal heeft er niet naar omkijkt?

Ik riep toch ook niet dat iedereen ze verwaarloost ?!
Ik zei dat je ze de kost moet geven die de weide inderdaad makkelijk vinden om niet naar hun paard om te hoeven kijken en slechts 1x per week of minder langs gaan.

Wat ik ook vele malen gezien heb heel erg triest.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:59

Nens77 schreef:
Gypsy schreef:

Volgens mij is dat echt niet mogelijk tenzij je bij een ongecontroleerd achteraf stalletje staat.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:35

Ben dan ook erg blij dat de sociale controle bij ons op stal prima geregeld is. Het is niet drastische dat je er gek van wordt maar wel voldoende dat je weet dat je paard in de gaten gehouden wordt en indien nodig wordt je gebeld.

Vind dit dan ook zeker een must, ik werk en studeer en kan dus niet 24/7 op stal zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:15

Willl65 schreef:
Nens77 schreef:

Volgens mij is dat echt niet mogelijk tenzij je bij een ongecontroleerd achteraf stalletje staat.

Als ze op het land staan is dat toch niet zo heel erg? Tenminste met voldoende
controle op de weide...

ik sloeg in de zomer ook wel eens een dagje over. Paarden werden buiten gezet en weer binnen en zouden bellen als er iets aan de hand was..
of je dat nu slechts 1 x doet of vaker, daar gaan ze niet dood aan. Op de gemiddelde opfok is er ook een kleine controle elke dag.
weet wel voorbeelden van paarden die het slechter hebben.. Kijk alleen eens op een gemiddelde manege

vind het "is zielug" gehalte wel hoog in dit topic.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:28

Gypsy schreef:

Willl65 schreef:
Nens77 schreef:

ook echt meegemaakt op grot pensionstallen, maar dn stonden ze wel volpension en werden dus gemest en gevoerd alleen in de winter kwamen ze dan amper buiten omdat dat er toen niet bij in zat. moest je zelf doen. De stlhouder gooide ze dn af en toe los in de bak met uitmesten, maar echt niet dagelijks en dus maar even.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:55

Sneeuwpop, ik denk ook niet dat dat een probleem hoeft te zijn. Elk jaar van april tot november komt er een kudde op het land tegenover onze stal staan. Zij staan daar 24/7 en er komt echt niet elke dag iemand iets met ze doen. Er is wel enige controle, maar niet heel intensief. De paarden zien er altijd erg goed uit en vermaken zich prima. Het land is erg groot en er staat voldoende gras en meestal worden ze halverwege het seizoen een keer verplaatst naar een ander enorm stuk land.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:46

In de zomer af en toe een dagje overslaan is ook zeker geen probleem, tenminste niet in mijn ogen. Ik sla zomers ook 1 á 2 dagen in de week over, ik doe dan toch niks met mijn paard, hij staat lekker 24/7 buiten met vriendjes. Die mist mij echt niet hoor. Elke dag komen er wel een aantal mensen op stal en die werpen dan ook even een blik op de andere, net zoals ik doe als ik er ben.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:51

Ik ben achteraf ook wel eens beschuldigd van niet elke dag komen op een pension. Best suf aangezien ik dan gewoon op een andere tijd moet zijn geweest. Weet zelf echt wel of ik elke dag kwam of niet ;-p

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:27

Willl65 schreef:
Nens77"
[quote="Gypsy schreef:

Volgens mij is dat echt niet mogelijk tenzij je bij een ongecontroleerd achteraf stalletje staat.[/quote]
Bij mijn huidige stal is dit ook zo (maken geld nog over ook, komen nooit) en hiervoor was het met hun precies hetzelfde waar ze toen stonden. Beide gewoon bekende stallen, als staleigenaar sta je niet sterk in zulke dingen. Gelukkig bekommeren nu twee mensen zich om hem, komt die toch nog ze stal uit.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:13

Gelukkig zijn dat wel uitzonderingen. Snap er niks van, want het is duur genoeg. Maar ja, gelukkig dat ze nu de stallen uit komen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:44

Wij hadden ook zo'n paard op de 24/7 stal manege. Kwam nooit iemand voor. De eigenaar van de manege heeft een paar keer opgebeld dat hij een leuke bijrijder wist, maar dat wilden ze niet. Uiteindelijk heeft hij gezegd dat ze iets moesten gaan ondernemen omdat hij ze anders de stal op zou zeggen. Ze hebben get paard toen verkocht aan een manege ruiter. Wij dachten allemaal dat het een grijs paardje was, maar dat bleek get gevolg van maandenlang niet poetsen. De kleur bruin die er onderuit kwam was echt een verrassing.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 08:19

Gister toevallig met manlief over dit onderwerp gesproken.
Vroeger ( begin dit jaar ) stonden wij nog op een doe het zelf stal . Paddock van 4 bij 3 geen water geen eten. Wat was ik blij dat onze paarden niet meer 24 uur per dag op stal hoefden te staan en "wel" van 13.30 tot 16.00 naar buiten mochten in die paddock.
Ze wilden altijd wel graag naar binnen en dan lekker eten.

Inmiddels heb ik de luxe dat ik ze thuis heb staan en nu in de winter staan ze van 7.30 tot 19.00 buiten in voorjaar etc komen ze niet meer binnen . Ok ze staan nu in mijn buitenbak met hooiruif en waterbak waardoor rijden af en toe lastig is :o
Wij vinden het belangrijker dat ze er goed bij staan en rijden dan lekker door het bos met ze en hebben het trainen nu op een laag pitje staan.
Het is heerlijk om te zien dat de oude merrie die altijd aan de draad stond te roepen dat ze naar binnen wilde nu een teddy beer is en nog gekker doet buiten dan de rest en niet meer te vangen is. Als ik de jonge paarden zie spelen .... ook zo mooi om te zien.

Conclusie is dat mijns inziens een paard buiten hoort en liefst zo lang en veel mogelijk. Ik dacht begin dit jaar ook wat een klets maar zie nu de voorbeelden in mijn eigen achtertuin.
Enige wat ik nog moeilijk vind is als het donker is . Dan wil ik ze binnen hebben maar dat ligt aan mij en is het menselijke aspect .... mijn paarden geven er niets om die staan nog rustig in het donker.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 08:24

Viphorse, wat lijkt me het heerlijk dat je je paarden zo aan huis kunt hebben!! En dat donker went hoor, ik had in het begin ook moeite met donker en/of onweer. Mijn paard staat inmiddels al zo'n 6 (misschien zelfs wel 7) jaar buiten en heb er totaal geen last meer van. :+

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 08:37

Het is heerlijk ! Het mooiste vinden wij dat wij de paarden nu kunnen verzorgen zoals wij dat willen .
Ik denk dat het donker bij mij ook wel went heb alleen even meer tijd nodig :D

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:01

Wij hebben de paarden ook aan huis en heb daarin dus alle vrijheid. Wel heb ik nog steeds duidelijke verschillen gezien van paarden die graag buiten staan en die graag weer op stal staan. Zo moest mijn merrie met veulen op de wei blijven staan ivm het veulen. Was ze echt niet zo blij mee. Nadat het veulen eraf was mocht ze zoals ze wou weer eerder naar stal.