[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:30

Ik vind de 3 een prima maat. Te klein wordt er teveel geweld gebruikt. Ga dus ook niet kleiner.
Wil na een jaar nu wel nieuwe gaan bestellen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:35

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:25

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:16

Oh dankje.
Zijn bijna dubbel zo duur als de witte netten.
Zijn ze echt veel sterker?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:19

Welke witte netten ?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:23

Ik vind t geen gekke prijzen. Vergelijkbaar aan equiculinair of iets goedkoper.
Rijg je bovenaan de sluiting ook dicht?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:54

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:05

Volgens mijn is 3 x 3 cm wat klein om mee te beginnen. Hoelang duurt het ongeveer voordat ze het door hebben? Die van mij zijn nu echt al een uur aan het net aan het rukken zonder succes. In het begin heb ik ze geholpen door plukjes omhoog te trekken maar zodra ze die op hebben snappen ze het niet en raken ze een beetje gefrustreerd :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:18

Ik ben bij mijn paarden begonneb met 3x3. Paard van mn vriendin is begonnen met 2x2. 3x3 vind ik echt vrij groot en krijgen ze bij mij echt grote plukken uit. Bij 2x2 doen ze juist veel voorzichtiger omdat dat gewoon meer effect heeft. Paard van mn vriendin heeft er wel een paar dagen over gedaan om handigheid te krijgen bij de 2x2

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:22

op mijn stalling krijgen de paarden jammergenoeg niet onbeperkt hooi.
Heb een hooinet en een hooizak, maar heb ook gelezen dat het niet goed is om ze op te hangen want de normale stand is zeg maar eten van de grond en dus niet omhoog met de nek..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:40

Silver_Fox schreef:
Volgens mijn is 3 x 3 cm wat klein om mee te beginnen. Hoelang duurt het ongeveer voordat ze het door hebben? Die van mij zijn nu echt al een uur aan het net aan het rukken zonder succes. In het begin heb ik ze geholpen door plukjes omhoog te trekken maar zodra ze die op hebben snappen ze het niet en raken ze een beetje gefrustreerd :')

Ik ben begonnen met netten van 7,- van de welkoop/ej. 4 a 5 cm mazen. Puur om t te leren. Toen de plukken eruit werden getrokken en er op de grond werd verder gegeten ben ik overgegaan op 3x3.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:50

Ik ben gestart met 3 x 3. En in het begin ook los hooi ernaast gegeven. En zo langzaam over gegaan naar alleen de slowfeeder netten.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:00

Dat is misschien wel slim, om er ook wat los bij te voeren :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:28

Ik wil nu ook aan de gang met een ander systeem.
Nu heeft hij normale netten met hele grote maas, dat werkt prima opzich want dik worden doet hij toch niet. :+
Nu hangt het net voorin zijn box, naast zijn voerbak en daar wil ik af.
Het andere net hangt onhandig voor zijn box, dat wil ik niet meer.
Voor de nacht wisselt de stalhouder het net om zodat hij zeker altijd genoeg heeft.
Totaal heeft hij 20 kilo tot zijn beschikking, waarvan er 10 op gaan.
Dit vult alleen erg rot zo, het moet een net worden waar minimaal 15 kilo in past, maar 20 zou helemaal super zijn.
Geen idee of dat haalbaar is, zonder dat zijn box half vol hangt met hooi. :')

Ik denk er over om achterin zijn box tussen de tralies vlak tegen de muur horizontaal twee balken te bevestigen en daar tussen een hooinet spannen.
Dat net wil ik een aanhangernet voor gebruiken.
Ik zag foto's van netten zonder balk en dat vind ik niks, de onderkant wil ik ook een balk hebben zodat het net vast hangt.

Heeft iemand de action netten, en hoeveel kilo past daar in?
Het is arm droog hooi in dit geval.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:30

nanoukkie schreef:
op mijn stalling krijgen de paarden jammergenoeg niet onbeperkt hooi.
Heb een hooinet en een hooizak, maar heb ook gelezen dat het niet goed is om ze op te hangen want de normale stand is zeg maar eten van de grond en dus niet omhoog met de nek..

Ligt eraan wat voor hooinet en hoe je het ophangt, het is meer een probleem als ze hun hoofd en nek constant scheef moeten houden in dezelfde positie. Paarden eten gewoonlijk ook veel van bomen dus ik denk niet dat hoogte een probleem is, maar je kan het anders ook lager ophangen (ik weet niet hoe hoog je het nu hebt).

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:21

Is er iemand die ervaring heeft met een metalen frame in de hooibak? Blijft dat goed heel ook als paarden er wilt aan trekken?

Mijn frame met hooinet blijft helaas steeds niet heel. Het hooinet dit keer wel maar ik de hoekkoppelingen zijn het zwakke punt. De cv buis raakt dus steeds van elkaar als de hoekkoppelingen los laten.
Ik zit er nu toch over te denken om een metalen frame te nemen omdat dit wat robuuster lijkt.
Maar het idee van slijtende tanden lijkt me alleen niks. Geen idee of dit in de praktijk ook gebeurd of dat dit erg meevalt.

Iemand ervaring mee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:48

@story: waarom buig je het frame niet uit één stuk met een pijpenbuigtang ??

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:09

Bij ons in de bouwmarkten waren de langste buizen maar 3M lang. Ik red het daar niet mee. Mits iemand weet waar ik ze anders kan kopen. Maar dan blijf je alsnog 1 koppelstuk houden toch? Of is er een andere manier om het laatste stuk te bevestigen?

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:29

Ik heb twee stalen cv buizen genomen van elk 2 meter en in iedere buis twee hoeken gebogen. In het midden links en rechts vastgemaakt met een cv buis koppeling (die kan je zien zitten onder het net als je goed kijkt), werkt goed hoor echt stevig. Wel goed aandraaien met een moersleutel natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat de koppelingen in de hoeken veel meer te verduren krijgen dan in het midden op het rechte stuk. Ik neem aan dat twee 3 meter buizen wel genoeg is? Ik had nog flinke stukken buis over die ik eraf moest halen.

Edit: je zou ze ook aan elkaar kunnen lassen, maar als de buizen gegalvaniseerd zijn komen er gifstoffen vrij die je niet wilt inademen, ook kan het op die plekken weer gaan roesten als je het niet bewerkt met een zink spray oid. Niet een heel handige oplossing als je geen ervaring hebt met lassen, maar je vroeg naar andere oplossingen. Misschien zou je met een smid/ijzerhanderlaar kunnen praten?

Afbeelding

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:01

Story schreef:
Is er iemand die ervaring heeft met een metalen frame in de hooibak? Blijft dat goed heel ook als paarden er wilt aan trekken?

Mijn frame met hooinet blijft helaas steeds niet heel. Het hooinet dit keer wel maar ik de hoekkoppelingen zijn het zwakke punt. De cv buis raakt dus steeds van elkaar als de hoekkoppelingen los laten.
Ik zit er nu toch over te denken om een metalen frame te nemen omdat dit wat robuuster lijkt.
Maar het idee van slijtende tanden lijkt me alleen niks. Geen idee of dit in de praktijk ook gebeurd of dat dit erg meevalt.

Iemand ervaring mee?

Wij hebben metalen framen van Bedaf. Meer om knoeien te voorkomen (mazen van 7 cm), maar ze doen er ook langer mee. Ze eten het hooi er tussen uit met hun lippen. Ze zijn allemaal trouwens slim en zeker niet lomp in de omgang, misschien scheelt dat? Dus geen probleem voor de tanden. Werkt hier perfect. :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:02

Bij een installateur heb je buizen van 6 meter.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:24

Bedankt voor de tips! Silver fox: hier heb ik zeker wat aan. Denk idd dat de koppelingen op de hoeken een zwak punt zijn.
Bedankt voor de tip dubbeldun! Denk dat ik idd het beste voor een frame uit 1 stuk kan gaan. Dan rijg ik het net er wel omheen.
Ik ga eens op zoek naar een installateur in de buurt. Eens vragen of die dat voor mij kan leveren en misschien ook wel meteen buigen. Want zo'n buig tang hebben wij ook niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:29

Ik heb er ooit eentje gehuurd bij de Praxis.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:40

Heb je de koppelingen wel hard genoeg aangedraaid? Ik heb op iedere hoek een knelkoppeling zitten en dat zit hartstikke vast. Paarden zijn ook niet voorzichtig met het frame (bak wordt soms met frame en al van de grond getild). In het begin 1x gehad dat een hoek los kwam, daar zat t frame gewoon nog niet diep genoeg in de koppeling. Nu zitten die dingen al een jaar muurvast, geen idee of ik ze überhaupt nog los ga krijgen als het nodig is xD.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:47

Knelkoppelingen daarvan krijg je de binnenring inderdaad niet meer los als je ze ècht muurvast hebt aangedraaid, die zitten dan echt "in" de buis geknepen :j