Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:50

PP staat bij mij niet voor 24/7 buiten, maar voor een langere loopweg om bij het eten te komen ;)
Daarbij hou ik er niet van om mijn paarden door de bagger te laten lopen, dus als het regent komen ze niet op de PP-gang.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 14:02

Hier lopen ze als het nat en modderig is , alleen op de bestrating en paddocks :)

Nu de grond bevroren is mogen ze wel op de track , en ook een paar uurtjes op de wei.

Het is wel glad ja , Rena loopt een beetje om de gladdere plekken heen , de Fjord zoekt ze juist al glibberend op :P En de Shet heeft er allemaal wel een beetje poep aan , dat kleine ding is zo handig !

Gisterenmiddag ook , stonden ze bij het achterste hooinet , en ik riep ze voor hun avond-brokjes. Keken ze eerst zo "bedenkenlijk van : wat moet jij nu weer..? Dus toen maar gaan rammelen....nou die kleine schoot met 300 km/per uur weg , haha.

Rennen joh dat kleine ding , over die opgevroren putten / hoefafdrukken , sneeuw en ijplakkaten :oo

Shet was al probleemloos gearriveerd toen de andere 2 mutsen net het eerste bochtje door geglibberd waren :+

Femmetje van de week , knagend op een peentje :

Afbeelding

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:20

Welke bestrating heeft dan uiteindelijk het minste last van gladde plekken owv de vrieskou? Ik bedoel dan dat gladde klinker warschijnlijk gladder zullen zijn dan een steen met relief in, of ben ik verkeerd?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:28

Alle stenen worden glad zolang je er niets aan doet :) zeker glad afgewerkt beton/stelconplaten/stoeptegels etc.
Gewone beton klinkers blijven wel iets stroever, maar je zult met sneeuw altijde boel moeten ruimen en strooien om het gangbaar te houden.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:43

[***] staat ook gewoon 24/7 buiten op de PP. Hij loopt wat bedachtzamer dan anders, maar zelfs over strak bevroren plassen kan hij lopen. De bestrating is 97% ijs/sneeuw vrij (na de zon erop gehad te hebben vegen). Maar het zand, daar is geen beginnen aan.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:54

op mijn zandschaatspaddock doen de paarden gewoon voorzichtig.
als het glad is letten ze gewoon beter op, en ze leren lekker stevig op hun pootjes staan 8-)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:58

:j 24/7 handigheidstraining eigenlijk. Ben vanochtend zelf dan wel weer onderuit geschoven toen ik van mn fiets stapte.. Was glad, terwijl het leek alsof de stenen droog en dus stroef waren :+

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:34

Hier is de uitloop ook een gladde plaat geworden, maar de paarden redden zich prima, de arabier heeft twee dagen rechtsachter niet helemaal rad gelopen, kogel was ook iets dikker warmer, dus hij zal zich waarschijnlijk verstapt hebben, maar loopt nu weer helemaal als de oude.
Hier begint het gelukkig goed te dooien, dus morgen eindelijk poepscheppen :D

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:43

ja, daar kijk ik ook al naar uit ^) :=

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:22

Oh fojoe je hoeft niet te wachten je mag bij mij komen keutels scheppen ;-))
Mijn paarden passen zich altijd vanzelf aan aan de omstandigheden en op de wei gaan ze dan lekker uit hun dak. Maar die ga ik nu toch maar effe dichtdoen met die dooi.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:21

Bij mij lopen ze 24/7 buiten zo lang de bodem het toelaat.
Heb een te kleine inloopstal voor alle paarden om droog te liggen, dus wanneer er geen geschikte bodem is om te liggen in de paddock, dan gaan ze naar binnen.

Verder durfde mijn merrie van de week geen voet meer te verzetten toen ze op gladde bodem stond, en alleen in de koude opgevroren sneeuw van de paddock kunnen staan, zonder bij de hooibakken en de schullstal te kunnen komen, dat is ook niet echt leuk. Ze was met hoeven uit krabben op haar knieën gevallen, en mijn pony was net bambi op het ijs. Als dat opvriezen midden in de nacht gebeurd, dan voel ik me daar niet prettig bij als ze dan daar lopen. Het was echt een laag ijs op de bodem vanmorgen.
Mijn pony wordt oud, en ondanks bijvoeren begint hij nu al schraal te worden. Vorige winter kwam hij bijna de schuilstal niet uit, dus nu 's nachts in de kapschuur van 4 bij 6 vind hij geen ramp. De pony komt van een manege en staat ook graag 's nachts op stal. Alleen mijn merrie vind het 's ochtends vaak net te lang duren en wordt dan onrustig en slaat tegen de wanden.
Maar met deze bodem is het dus stalarrest tussen 22:30 en 8:30. Zodra de paddock ontdooit is en grotendeels opgedroogd blijven ze weer lekker buiten slapen.

Gelukkig is vanmiddag de bestrating in elk geval weer opgedroogd en ben ik nog even aan het ijsscheppen geweest op de stenen richting de mestbak. Scheelt allicht, naast gladheid door het ijs, ook een hoop wateroverlast...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:51

Dat is ook de reden dat ik uit één paddock de sneeuw geschept hebt. Als de grond straks ontdooit is hoeft er niet veel de grond meer in.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:54

amouroke schreef:
b485 schreef:
Amouroke: Als de achterliggende gronden in handen van boeren zijn, is de kans heel klein. Over je indeling kan ik weinig zeggen. Als je op slechts 900m zit van je huidige pension, zou ik overwegen om daar gedeeltelijk te blijven: Kan je daar de rijbak gebruiken? Bieden zij weidegang in de winter zou je kunnen overwegen om s'winters op pension te gaan en ze in de zomer aan huis te hebben.

Waarom is de kans dan klein b485? Ze gebruiken het zelf ook niet als akkerbouw (dan kan ik het nog begrijpen dat ze hun ruimte nodig hebben voor gewassen), maar alles achter het weiland dat we zouden kopen wordt ook gebruikt om paarden of schapen op te zetten. Ik kan het maar proberen denk ik dan.

Vandaag kennis gemaakt met de "boer". Het was een supervriendelijke man, ouders zaten in het plattelandsgebeuren vandaar dat al dat groen van hen is. Hijzelf is niet echt bezig met landbouw en verhuurd dus de weilanden.
Hij was positief over mijn vraag om het stuk weiland achter 'onze (toekomstige) tuin' te verhuren. Ik heb hem verteld dat dat voor ons doorslaggevend zou zijn in het al dan niet kopen van de grond. Op deze moment staat er een pony van een gepensioneerde pastoor op :+ , maar hij gaat vragen of hij die pony eventueel op een ander stukje weiland mag plaatsen. Volgende week krijg ik definitief antwoord maar hij gaf me veel positieve reactie :). Ik ben ZOO blij. Het gaat wel niet om een supergroot stukje.. Het stuk er net achter bedraagt een 2255m², dus in totaal zou ik dan voor paardlied een kleine 4000m² hebben. Eventueel verhuurd hij ook het stuk ernaast, dat heeft dezelfde grootte. Dan komt het totaal op natuurlijk een dikke 6000m².
Mijn plan is om max twee paarden (E/D ponies te houden); kom ik dan toe met een kleine 4000m²?

Mag ik nog vragen aan jullie, de man zei dat ik wel moest rekenen op een 400euro per jaar voor die 2255m² te huren. Komt dat ongeveer overeen met wat jullie betalen?
Ik vind dat in ieder geval een PAK goedkoper dan nu, het pensiongeld van twee maanden zou dan dienen om een gans jaar mee te betalen :).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:02

Ik betaalde 600 euro voor een halve hectare (5000 m2), dus 400 voor nog niet de helft is knap duur.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:03

hmm misschien wel. Is het land schaars bij jullie?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:04

amouroke schreef:
amouroke schreef:
[Ik vind dat in ieder geval een PAK goedkoper dan nu, het pensiongeld van twee maanden zou dan dienen om een gans jaar mee te betalen :).

vergeet niet dat je nu voor alle andere kosten opdraaft die eerst in je pensiongeld zaten, en je bent er veeeel meer tijd en vrije aan kwijt (tja, en tijd is ook geld natuurlijk)

ik vind de prijs ook wel meevallen, maar het is maar net wat de gek er voor geeft natuurlijk ken iemand die 1500 euro moet betalen voor een heel jaar en dat is niet zo heel veel wei!
Laatst bijgewerkt door Zidore op 10-12-10 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:04

Ja nogal, er is zo goed als geen weiland dus zeker niet te huur.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:07

Amouroke, als ze natuurlijk niet zelf meer boeren scheelt het natuurlijk wel. De prijs is maar wat je veel noemt. Hij zal natuurlijk iets meer kunnen vragen omdat je heel graag die stukjes wil hebben. Maar als je het gaat vergelijken met de prijs van de pensionstalling ga je er in ieder geval op vooruit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:20

@Amouroke: de hoeveelheid gras die je nodig hebt is sterk afhankelijk van hoelang je ze elke dag op het gras wilt hebben. Wil je 24/7 heb je een hectare nodig, doe je een paar uur per dag dan kan 1500 m2 al voldoende zijn.
Als je teveel hebt is het nu te klein om te hooien en ook niet leuk om met een handmaaier bij te moeten houden. Té lang gras wordt platgelopen en ook niet alle paarden kunnen er tegen.
Sowieso is het de vraag of je paard goed tegen veel graasuren kan ?? (HB/SB)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:23

Hij staat nu zomers ook 24/7 buiten, zij het na een paar dagen op een schrale weide aangezien ze soms met 8 staan op een wel HEEL klein stukje (zeg maar 2500 m²).. :( . Na een tijdje worden de paarden wel naar een andere wei gebracht. Hij heeft nog geen last gehad van hoefbevangenheid.
Ik zou inderdaad 's nachts op paddock houden en overdag op de opgepliste weide.
Sowieso is het voor mij ook aanpassen hoor. Ik heb totaal geen ervaring met paard aan huis. Enkel leer ik uit hoe het nu gaat (en hoe het niet werkt!) en daar probeer ik uit te leren. En natuurlijk door veeeeele vragen te stellen op het forum hier. Ik hoop dat ik op de duur niet op iemands zenuwen begin te werken :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:30

Nou... ik zit al helemaal zenuwshakend achter de PC :D

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:32

}:0 Sorry DubbelDun :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:36

Ik heb in mijn beginjaren als versbakken paarden-bij-huis eigenaar een hoop beginnersfouten gemaakt. Dat is een kostbare grap. Mede door veranderde inzichten zou ik het nu heel anders doen. Alleen ontbreekt nu het geld en moet je ook wel reëel blijven :)
Dus krijgen de paarden waarschijnlijk nooit de stal die ik nu graag zou hebben (of ik moet in de StaatsLoterij wat winnen :D
Maar jij kunt wel leren van andermans fouten, dus zeur ons maar lekker de kop beu :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 20:42

Oeh Amouroke (hoe kunnen we dat nu eens handig afkorten ? :P ) dat klinkt wel voorzichtig positief !!

Als het lukt probeer dan wel voor meerdere jaren de huur vast te leggen zodat je wat zekerheid hebt :)

Wij hebben het hier ook gewaagd met de aankoop van ons huis een jaar geleden , maar nu is het toch een beetje spannend of we de wei wel kunnen blijven huren :=

Hier ligt iets van een halve hectare achter het huis (ongeveer 30 x 160 meter) en daarvoor heeft de buurman afgelopen jaren 750 euro gevraagd , nu begon hij er ineens over dat dat een vriendenprijsje was voor de vorige huurder..... ik vind het persoonlijk best goed betaald eigenlijk ! Is verdorie kale wei zonder iets erbij , de afrastering is van ons , water en stroom komt bij ons vandaan , illegaal stalletje staat er alleen nog maar omdat wij niet klagen :P enz. enz.

Dus tja , maar afwachten waar hij mee komt qua voorstel :=

De hoeveelheid die je nodig hebt ligt inderdaad aan het aantal uren dat je de dieren erop wilt hebben , maar natuurlijk ook aan je weidebeheer en de kwaliteit van het land / gras :)

Op zich zou ik zelf liever voor de 6000 m2 gaan , zodat je de grasmat beter kunt beheren en het geheel in meedere weitjes kunt verdelen waardoor elk stuk steeds een paar weken onbegraasd bij kan trekken en je dus niet van die afgeleefde paarde-weitjes krijgt :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:50

:D

Mee eens met Pmarena.
Als je 6000m2 hebt voor 2 paarden dan weet je dat je van voorjaar tot najaar wat gras hebt elke dag. Hoeveel hangt af van je weidebeheer en je bodem. Hooi is ook duur, dus als je op deze manier het grootste deel van het jaar alleen voor de nacht hoeft bij te voeren, scheel het je ook hooikosten. Mocht je problemen krijgen met je mestafvoer kun je ook evt. nog je mest over je eigen land uitrijden in voorjaar en einde van de zomer en je verminderd het aantal uren paddock, waardoor die minder snel zal gaan stinken.
Dat is ook niet lekker namelijk, als je in je achtertuintje zit te genieten van het mooie weer (ik rook de paarden van de zomer toch wel regelmatig en dat 3 jaar na aanleg)