Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:54

[
Citaat:
Nee hoor; de 'gewone' houtmot/korrelleverancier kan zn producten ook laten behandelen; dit doen zij op verzoek van laboratoria die bv ratten en muizen houden voor onderzoek. Overigens zijn er verschillen in soorten naaldhout.....
[/quote]

met andere woorden, de standaard producten zijn dus niet behandeld
autoclaaf is veel te duur voor bulk producten

Er zijn inderdaad verschillende naaldhoutsoorten, ben benieuwd welke soort ze inzetten voor uw korrel.

Ik geloof er geen bal van, enkel een document van de producent kan me eventueel overtuigen

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:42

Jannepauli schreef:
Ik ben toch wel benieuwd naar meer informatie over de houtpellets ( en het merk van MadamX) - google levert niet zoveel op in het Nederlands, alleen maar kattenbak- en kleindierkorrels ( cavia's enzo).

En die zijn zachter; denk niet geschikt voor in paardenstallen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:44

granu schreef:
met andere woorden, de standaard producten zijn dus niet behandeld
autoclaaf is veel te duur voor bulk producten

Er zijn inderdaad verschillende naaldhoutsoorten, ben benieuwd welke soort ze inzetten voor uw korrel.

Ik geloof er geen bal van, enkel een document van de producent kan me eventueel overtuigen

Of je het geloofd of niet is niet mijn probleem, dat is ieder voor zich. Wie zegt dat een behandeling te duur is? Ik denk dat zoiets afhankelijk is van de markt, vraag en aanbod.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:56

madamX schreef:
Jannepauli schreef:
Ik ben toch wel benieuwd naar meer informatie over de houtpellets ( en het merk van MadamX) - google levert niet zoveel op in het Nederlands, alleen maar kattenbak- en kleindierkorrels ( cavia's enzo).

En die zijn zachter; denk niet geschikt voor in paardenstallen.

Een beetje te duur ook denk ik..
Maar eh.. welk merk (cq leverancier) van houtkorrels heb jij dan?

Fitzroy

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:15

Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Ik moet vanmiddag toch nog naar de leverancier van de strokorrels en zal hem er gelijk eens naar vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:16

PhiaBink schreef:
eef_juh schreef:
iemand van de stal zegt dat mijn paard de strokorrels opeet (heb het zelf nog niet gezien), hij heeft het nu een kleine week in zijn stal liggen. wat kan ik het best doen om dit te voorkomen? vind het een super stalstrooisel dus wil het niet opgeven :p tips?

Ik maak de korrels nat. 1 zak in de krui doen en dan een gieter (10 liter) water over heen doen. Ik heb er 1 die er ook wat van eet. Bij dat paard is het 5 liter water en 5 a 6 liter azijn. Dat is niet lekker.
Laat de korrels ook goed weken, dus dat ze echt helemaal uit elkaar vallen. Alles goed omhutselen!
Ik doe ook wel vlas er door heen. Dat vind die van mij ook niet lekker.

En dat is zo zonde, dat is al 16!!!!liter vocht dat je dus even in je korrels gooit. Dat is al weer een emmer urine, denk zo 2 dagen dat je al weer kwijt bent. Het uit elkaar laten vallen door het vocht is juist je winst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:18

diana1 schreef:
Citaat:
Of het nu tarwe of gerstestro is, dat eten ze en koolzaadstro nauwelijks heb ik begrepen,

Ik heb mijn paarden een hele tijd op koolzaadstro gehad, maar ook dat wordt gegeten :9

Verder ben ik het met LADPR eens dat zolang je elke dag de boel doorharkt de bodem los blijft.
Hier nog steeds losse bodems.....

Elke dag doorharken ging dus niet bij mijn paard en nu hoef ik nooit meer de bodem door te harken. Gewoon even glad trekken. Maar jullie hebben merries en die plassen achterin de stal en dat scheelt een slok op een borrel, bij ruinen krijg je dus een natte plakplek in het midden en als ze er ook nog op gaan liggen met 600 kg is losharken niet meer van toepassing

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:25

Ik week de korrels trouwens ook eerst, toch kan ik er dus heel lang mee doen gelukkig.

Ik heb 1 merrie, 1 ruin en 1 hengst dus niks geen geplas achterin de stal, zelfs de merrie plast netjes in het midden helaas en poepen doen ze door de hele stal heen. Met vlas moest ik de stal dus elke week minimaal 1 x leegtrekken zo goor was hij dan.

Losharken werkte hier ook niet. Ik schep alles om dat is in een paar minuten klaar en helemaal niet zwaar, dan met de hark de bodem weer recht trekken. Dan heb ik 5 minuten de stal weer helemaal schoon en op orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:28

Ik kreeg het niet voor elkaar om om te scheppen en dan had ik plakkaten en dat is ook niet wat ik wilde. Als je merrie in het midden kan plassen, heeft ze een flinke stal <3 en dat pleit alleen maar. Mijn ruin plast steeds op de zelfde plek, dus die is snel verzadigd, de omgeving er van ging plakken...

Ik zou willen dat ik de stal zo mooi zou houden zoals jij beschrijft.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:35

Ja ze hebben het wat dat betreft niet slecht hoor haha. Ze staan regelmatig met zn drietjes tegelijk in de stal te slapen dus hij is ruim zat. Het zijn alleen wel alledrie viespeuken die speciaal naar stal gaan om lekker te gaan staan plassen haha. De jongste vind het vooral leuk om in een blubberplas te gaan rollen en spelen en dan lekker in de stal gaan liggen. Met vlas is daar geen schoon houden meer aan dan haha.

Ik merkte trouwens met de korrels direct dat de paarden veel meer gingen liggen in stal dan met vlas. Dus blijkbaar vinden ze het zelf ook erg prettig. Vind ik ook wel een groot voordeel.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:15

russel schreef:
Ik kreeg het niet voor elkaar om om te scheppen en dan had ik plakkaten en dat is ook niet wat ik wilde. Als je merrie in het midden kan plassen, heeft ze een flinke stal <3 en dat pleit alleen maar. Mijn ruin plast steeds op de zelfde plek, dus die is snel verzadigd, de omgeving er van ging plakken...

Ik zou willen dat ik de stal zo mooi zou houden zoals jij beschrijft.

Hier nog 1... :D
Wat mij het meest verbaasd is dat poowns de hele dag buiten staan en pas 's avonds naar binnen gaan.
En dan nóg het plakkatengedoe hebben als ook met vlas...
Ik wil niet weten hoe het eruit ziet als ze 2 uur p/d naar buiten konden zoals op een manege/pensionstal... >;)

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:18

Citaat:

Of je het geloofd of niet is niet mijn probleem, dat is ieder voor zich. Wie zegt dat een behandeling te duur is? Ik denk dat zoiets afhankelijk is van de markt, vraag en aanbod.[/quote][/quote]

toch vreemd, zodra je een document vraagt wordt het heel stil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:38

Hoezo document?

Eigenlijk zijn wij alleen maar geinteresseerd in een makkelijke stalbedekking die betaalbaar blijft en weinig werk levert. Dan vind ik het fijn dat paarden zacht kunnen liggen. Zeker de al wat oudere paarden. Dat kan feitelijk alleen met een flinke laag stro, maar stro is voor mij geen optie en dan ga je zoeken.

Vlas is toch te snel nat, strokorrels gaat een plak geven in mijn stallen en blijft niet los, koolzaadstro is nog natter en dan kom ik op dit spul uit en dat bevalt tot nu toe nog het beste. Het ruikt goed, met strokorrels had ik altijd een urine/amoniakgeur, met houtkorrels niet, dat ruikt naar hout. Nu nog goedkoper proberen in te kopen en even aanhoren of het niet de grond verzuurt waardoor ik problemen krijg met wegbrengen..maar ik breng het naar een appelgaard en die is niet geinteresseerd in gras of wat ook, maar in goede grote appels.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:41

Voor mij is het belangrijkste dat het veilig is en het niet-eten valt daar bij mij ook onder.
Verder moet het 'gezond' zijn, dus geen enge stofjes er in die slecht voor de longen zijn.
Zacht liggen ze op de HIT-matras :) Van

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:21

russel schreef:
Citaat:
Hoezo document?

als je verklaart dat er iets door een autoclaaf gaat, dan moet je dat sterk kunnen maken.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:40

Heb nu 7 maanden strokorrels gebruikt, paarden staan alleen s nachts op stal. Gebruik er sinds december stalmatten onder. 2 paarden, stal van 3,5 bij 3. Heb 4 pellets verbruikt, kosten zo'n 1100 euro. Dat vind ik wel duur, volgend jaar maar gewoon stro (7 maanden ongeveer 700 euro), hoewel ik het wel ideaal vond. Makkelijk met mesten, lekker zacht. Alleen te snel moest ik het weer vervangen, na 3 weken geheel vernieuwen, iedere week 1 zak bijstrooien en iedere dag harken, met matten gaan de korrels maar een paar dagen langer mee, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:54

granu schreef:
als je verklaart dat er iets door een autoclaaf gaat, dan moet je dat sterk kunnen maken.

Bel de leverancier en vraag er naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:55

DubbelDun schreef:
Voor mij is het belangrijkste dat het veilig is en het niet-eten valt daar bij mij ook onder.
Verder moet het 'gezond' zijn, dus geen enge stofjes er in die slecht voor de longen zijn.
Zacht liggen ze op de HIT-matras :) Van

HIT matras zou ik ook wel willen, maar dat is nog even te duur..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:55

Grappig eigenlijk dat er dus zo veel verschillende ervaringen zijn. Blijkbaar is het heel erg afhankelijk van de situatie waarin je de korrels gebruikt.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:11

Ik denk zeker dat de situatie waarin de korrels worden gebruikt uitmaakt hoe de bodem blijft.

Het grootste verschil blijft volgens mij toch, hoe je de korrels gebruikt, dus hoe je het onderhoudt.
Ik ben nog steeds zeer tevreden met de korrels. Mijn werkwijze is nog steeds dezelfde: elke dag de hopen én de natte plek eruit en even door harken. De bodems blijven nog steeds los en licht van kleur. Leeghalen heb ik in tijden niet gedaan.

Elke week gooi ik een zak korrels er bij in (nadat deze 10 liter heet water over zich heen hebben gehad in de kruiwagen).

Als de bodem dit nodig heeft, lees toch donkerder / viezer wordt, strooi ik een zak extra bij, maar dit komt zelden voor.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:52

Citaat:
Bel de leverancier en vraag er naar.
[/quote]

wie iets plaatst op dit forum moet zijn stelling sterk maken.
het is zo gemakkelijk voor Madam X, geen leverancier noemen, geen antwoorden geven, maar wel een verklaring neerleggen die nergens op gesteund is.
Madam X moet doorgeven wie de leverancier is en dat die de korrels autoclaveert, dan zien we wel of het klopt

als er geen antwoord komt ga ik er van uit dat het larie en apekool is

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:01

Larie én apekool nog wel :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:19

diana1 schreef:
Ik denk zeker dat de situatie waarin de korrels worden gebruikt uitmaakt hoe de bodem blijft.

Het grootste verschil blijft volgens mij toch, hoe je de korrels gebruikt, dus hoe je het onderhoudt.

Ik blijf erbij dat het grootste verschil het soort paard is. :+ Waar poepen en piesen ze en hoe lopen ze het er doorheen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:15

Ben ik niet met jou eens, want ik heb hier ééntje die poept waar ze staat en vervolgens er lekker doorheen loopt en dus alles verspreid.
Als ik alles dus zou laten liggen heb ik hier ook snel een vieze plakbodem.
Daarom blijf ik er bij dat als je dagelijks (en dan ook meerdere keren) de rommel er uit haalt, het netjes blijft.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:12

Helaas werkt dit bij een van mijn paarden toch echt niet. En ik doe het op exact dezelfde manier als jij ;)
Jij hebt merries toch?